Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lapsenlikkana reissussa ja päätökseni vahvistui että en ikinä tee lapsia

Vierailija
26.07.2022 |

Tuttava perhe palkkasi minut lapsenvahdiksi ulkomaan reissulle ja kyllähän se niin on että reissaaminen lapsen kanssa on täysin erilaista kun lapsettomana reissaaminen. Mikä on tietenkin ihan itsestäänselvää.

Mutta kyllä tämä lapsen kanssa reissaaminen on niin paljon sitä lapsen ehdoilla menemistä, oli lapsen ikä mikä hyvänsä, että en ole kyllä valmis tämmöiseen elämään varmaan koskaan. Rakastan reissaamista etenkin sitä että vois spontaanisti tehdä mitä vain.

Lapsi (9v) pyörii ja hyörii yöt kun ei saa varmaan jännitykseltä nukuttua ja kun on uusi paikka. Pitää siis minutkin hereillä. Lapsella tuli rannalla huono olo, varmaan merivedestä ja/tai auringosta joten piti lähteä rannalta pois. Menimme syömään ja ruoat piti ottaa mukaan koska lapsen olo paheni vaikka ensin oli sitä mieltä että pystyt kyllä syömään. Nyt tultiin hotellille ja lapsi kävi nukkumaan. Täällä nyt sitten kökitään.

En ihmettele että niin moni lapsiperhe menee aina samaan kohteeseen all inclusive-pakettimatkalle, koska se on niin paljon helpompaa.

Ei todellakaan ole rentouttavaa tämmöinen reissaaminen ja nyt minun kohdallahan sen ei tarkoitus ole ollakkaan, mutta en kyllä halua että elämäni tulee olemaan tätä.

Ellei minulla sitten ole varaa palkata lapsenvahtia reissuun, eli kustantaa hänenkin matka.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omia ei ole, mutta sisarusten lasten kanssa olen huomannut, että joskus reissut lapsen kanssa ovat jopa parempia kuin muuten.

Lapsi jotenkin haltioituu ja on niin täysillä mukana kaikessa, että se tarttuu itseenkin. Aikuisena "sokeutuu" ja kyynistyy pienille elämyksille ja huomioille niin helposti.

On minustakin ollut kiva seurata miten iloinen lapsi on ollut. Mutta olen itsekin niin lapsenmielinen ja nautin elämän pienistä asioista, että en tarvitse lapsia siihen avuksi. Vaan haluan nimen omaan nauttia asioista rauhassa ja omalla tavallani. Ja erityisesti mieheni kanssa kahdestaan.

Ap

Vierailija
62/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan muukaan enää tässä maailmantilanteessa tee lisää kansaa maapallolle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat asennekysymys.

Joku joka on luontainen äiti ja lapset ovat itsestään selvyys, ei stressaa yhtään matkoilla lapsista, ne ikäänkuin kuuluvat asiaan ja ovat hänen elämän keskipiste.

Sitten on heitä jotka ei tykkää lapsista eivätkä niitä halua ja on vaikea kuvitella reissaavansa lapsen kanssa. Nou hätä. Älkää tehkö lapsia jos siltä tuntuu. Onneksi nykyään ei ole pakko.

Ap:llä nyt hyvä testi, lähdit lapsenvahdiksi ja totesit ettei ole sun juttu. Mitä tuota enää pohtimaan.

Vierailija
64/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omia ei ole, mutta sisarusten lasten kanssa olen huomannut, että joskus reissut lapsen kanssa ovat jopa parempia kuin muuten.

Lapsi jotenkin haltioituu ja on niin täysillä mukana kaikessa, että se tarttuu itseenkin. Aikuisena "sokeutuu" ja kyynistyy pienille elämyksille ja huomioille niin helposti.

On minustakin ollut kiva seurata miten iloinen lapsi on ollut. Mutta olen itsekin niin lapsenmielinen ja nautin elämän pienistä asioista, että en tarvitse lapsia siihen avuksi. Vaan haluan nimen omaan nauttia asioista rauhassa ja omalla tavallani. Ja erityisesti mieheni kanssa kahdestaan.

Ap

Tämäkin on hyvä huomio. Ei ole harvinaista, että äiti siirtää huomionsa lapseen ja vanhempien parisuhde rakoilee. Jos on löytänyt toimivan suhteen, suhdetta kannattaa vaalia.

Vierailija
65/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapset ovat 100% eri asia kuin muiden lapset.

Toi tilanne kuulostaa erikoiselta, että aikuinen ilmeisimmin naimisissa oleva nainen (ap puhui miehestään ja heidän yhteisestä elämästään) on pestattu lapsenlikaksi tuttujen lomamatkalle. Todella outo tilanne :D

Nämä lapsen vanhemmat ovat juurikin niitä jotka tehneet lapsen tajuamatta sitä, mitä se elämä tulee sitten olemaan ja nyt järkkäävät milloin kenetkin jeesiin että voisivat elää sitä entistä elämää.

Ap

Niin, siis tottakai jos on varaa lapsenvahtiin niin se kannattaa hankkia. Ihmettelin enemmänkin sitä että aikuinen ihminen haluaa käyttää kesälomaansa/vapaata aikaansa kavereiden perheen lapsenpiikana oloon, ja vieläpä matkustamaan ulkomaille siihen hommaan. Ymmärtäisin ehkä jos saisi matkalla täyden ylläpidon ja tuntipalkka päälle olisi todella tuntuva. Itse kun en lähtisi käytännössä mistään hinnasta minkä joku olisi tuollaisesta valmis maksamaan. Erilaisia tosiaan olemme.

Vierailija
66/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toihan oli sitten tosi hyvä, että lähdit reisuun ja sait näin varmuuden. 👍 Lapsia ei todellakaan ole kenenkään pakko tehdä.

T. Kahden teinin äiti, joka ei myöskään haikaile pikkulapsiaikaan

Vierailija
67/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toi tilanne kuulostaa erikoiselta, että aikuinen ilmeisimmin naimisissa oleva nainen (ap puhui miehestään ja heidän yhteisestä elämästään) on pestattu lapsenlikaksi tuttujen lomamatkalle. Todella outo tilanne :D

Nämä lapsen vanhemmat ovat juurikin niitä jotka tehneet lapsen tajuamatta sitä, mitä se elämä tulee sitten olemaan ja nyt järkkäävät milloin kenetkin jeesiin että voisivat elää sitä entistä elämää.

Ap

Niin, siis tottakai jos on varaa lapsenvahtiin niin se kannattaa hankkia. Ihmettelin enemmänkin sitä että aikuinen ihminen haluaa käyttää kesälomaansa/vapaata aikaansa kavereiden perheen lapsenpiikana oloon, ja vieläpä matkustamaan ulkomaille siihen hommaan. Ymmärtäisin ehkä jos saisi matkalla täyden ylläpidon ja tuntipalkka päälle olisi todella tuntuva. Itse kun en lähtisi käytännössä mistään hinnasta minkä joku olisi tuollaisesta valmis maksamaan. Erilaisia tosiaan olemme.

Mikäs tässä kun reissu kustannetaan. Enkä ole missään vaiheessa sanonut että tämä lapsi olisi mikään hirviö. Ihan mukavaa minulla on täällä ollut. Lähden kyllä miehenikin kanssa reissuun, hän on töissä ja minä täällä, ihan mielelläni olenkin. Mutta omia lapsia en halua. Ei se kuitenkaan minusta mitään lastenvihaajaa tee. Tarkoitan siis ihmettelyäsi siitä, miksi ihmeessä lähdin tänne.

Ap

Vierailija
68/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso riski että joku tunnistaa ap:n tai perheen jonka mukana on. Mun lapsenvahti saisi monoa heti jos jakelisi käsityksiään minusta vanhempana netistä noin tunnistettavasti ja jäisi kiinni. Todella kurjaa toimintaa työntekijältä kertoa asiakkaan lapsen vointeja täällä ja parjata ja valittaa miten ankea reissu on.

Vierailija
69/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mikäs tässä kun reissu kustannetaan. Enkä ole missään vaiheessa sanonut että tämä lapsi olisi mikään hirviö. Ihan mukavaa minulla on täällä ollut. Lähden kyllä miehenikin kanssa reissuun, hän on töissä ja minä täällä, ihan mielelläni olenkin. Mutta omia lapsia en halua. Ei se kuitenkaan minusta mitään lastenvihaajaa tee. Tarkoitan siis ihmettelyäsi siitä, miksi ihmeessä lähdin tänne.

Ap

En sanonut sinun olevan lastenvihaaja, erikoinen lause tuossa. Kuten kirjoitin, en mistään hinnasta käyttäisi vapaa-aikaani tuollaiseen ja vieläpä palkatta ilmeisesti, jos vain reissun kulut tosiaan maksetaan ja sinulla on siellä vastuullasi toisten lapsi 24/7 eli olet käytännössä ilmainen piika. Tekisin omalla ajallani jotain ihan muuta, en ole koskaan aiemmin tullut ajatelleeksi että joku aikuinen ihminen suostuisi tuollaiseen työhön. Eipä muuta siitä.

Vierailija
70/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika iso riski että joku tunnistaa ap:n tai perheen jonka mukana on. Mun lapsenvahti saisi monoa heti jos jakelisi käsityksiään minusta vanhempana netistä noin tunnistettavasti ja jäisi kiinni. Todella kurjaa toimintaa työntekijältä kertoa asiakkaan lapsen vointeja täällä ja parjata ja valittaa miten ankea reissu on.

He eivät puhua suomea eli eivät lue tätä palstaa.

Ap

Vierailija
71/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasta se on, ihan kauheeta oikeastaan. Olin itse lasten kanssa etelässä ja itselle ei hetken rauhaa vaikka oli all inclusive ja kaikki. Nautin kyllä siitä, että makailin varjon alla ja katselin kun lapset ui. Mutta kaikki se muu, huh huh. En ole kovin usein valmis rahaa tuhlaamaan siihen että se on aivan älyttömän rankkaa siellä reissussa. Erityislapsista puhumattakaan. 

Aikuisten pitäisi tasaisin välein päästä yksin matkalle, tai aikuisseurassa. 

Vierailija
72/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin monta lasta aikuiseksi kasvattaneena voin olla aloittajan kanssa samaa mieltä. Nyt on aivan mahtavaa matkustella kun ei tarvitse enää huolehtia kuin itsestä. Saa mennä ja tehdä juuri niitä asioita joista nauttii. Olen onnellinen lapsistani ja tyytyväinen valintasi äitiydestä, mutta myös nyt äärimmäisen iloinen siitä, että viimein on se aika, jolloin itse voi täysin nauttia omasta vapaudesta.

Samaa mieltä. Lasten kanssa tehtävät matkat voi 'suorittaa' vain lasten ehdoilla, muu on epärealistista. Mutta ne matkat ovat juuri sellaisenaan myöhemmin ihania perhemuistoja yhdessäolosta. Edellytyksenä, ettei odotukset ole liian korkealla, aikataulut tiukkoja yms. amatöörimatkailijamaista. Kannattaa tehdä vaatimattomampiakin kotimaan retkiä lasten kanssa, niin että tottuvat pakkaamisiin, lähtöihin ja muihin matkarutiineihin.

Tässä tapauksessa ihmettelin sitä, että yhtä lasta varten hankittiin hoitaja, vaikka ilmeisesti molemmat vanhemmat olivat mukana? No näkeehän näitä silloin tällöin lennoillakin juoksuttamassa henkilökuntaa ja haluamassa huomiota. Yksin (lasten kanssa) matkustaessani omatkin lapseni huomasivat vastaavan hössötyksen.

Ilmeisesti vanhemmat ovat tapauksessasi ruokkineet lapsen matkakuumetta omalla hermoilullaan, siksi kai tarvitsivat lastenhoitajan mukaansa. Aikuisten matkat ovat todella erikseen, jos haluaa nähtävyyksiä ajan kanssa koluta. Ap, eivät kaikki perheet ole tällaisia, kuin mitä sinä pääsit kokemaan, ja kuten täällä sanottiinkin jo, ei se tunnesidekään hoitajalla ole ikinä sama kuin omien lasten kanssa. Toisen lapsiperheen kanssa matkustaminen olisi ollut ehkä kiva kaikille.

t: matkailuopas, matkanjohtaja, ison perheen äiti (eli kaikenlaisia reissaajia nähnyt)

Vierailija
73/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ettet tee lapsia, se on kaikkien etu. Sosiaalihuolto on jo ylikuormittunut muutenkin.

Vierailija
74/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
75/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap ihan oikeassa. Lapset tekevät kaikesta ns vaikeutettua. Omia juttuja tehdään sen verran kuin lasten tarpeilta pystytään.

En silti kadu. Nuorimmainen on nyt kymmenen. Rakkaus omiin lapsiin kompensoi hankaluudet.

Vierailija
76/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He eivät puhua suomea eli eivät lue tätä palstaa.

Ap

No mundo de hoje, já não se trata de linguagem...

Vierailija
77/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas voisin kirjoittaa ihan samanlaisen tarinan siitä, mitä oli reissata aikuisten kesken.

Melkein jo myöhästyttiin koneesta, kun piti olla kentän kuppilassa kaljalla, sen jälkeen käydä kusella. Perillä kauhea riitely siitä voidaanko mennä tästä suoralla bussilla tai junalla keskustaan vai pitääkö ottaa taksi. Julkisen lipuissa kauhea säätäminen, ollaan täällä 4 päivää mut tässä on vaan 3 ja 5 päivän liput, kumpi nyt otetaan??

Joka välissä piti mennä kaljalle, illat oli pelkkää viinipöhnässä ravintolassa notkumista. Aamulla ei päässyt liikkeelle ennen puoltapäivää. Kävellä ei voinut minnekään, matkalla oleminen oli pelkkää kohteen kuuluisimpien juttujen katsomista valtavassa ihmismeressä ja ravintoloissa notkumista.

Homman kruunasi lähtöpäivä, kun oli tosiaan ostettu vaan se 3 päivän lippu, eikä millään voinut ostaa kertalippua, että olisi menty majapaikasta keskustaan ja siitä lentokenttäjunaan. Piti kävellä ja melkein myöhästyä.

En ikinä enää lähde kenenkään kaverin kanssa minnekään. Nääkin ihan tavallisia työssäkäyviä keskiluokkaisia tyyppejä.

Menimme perhelomalle lentäen ja vuokrasimme paikan päällä auton. Mies huolehti autolla ajamisesta, kun yhdessä sovimme  sään ja siirtymien mukaan seuraavan päivän retkikohteet, joista minä olin jo ennen lomaa ottanut selvää.

Aamulla oltiin lähtövalmiita klo 8.30.  Yhtenä aamuna tosin vasta klo 9, kun mies nautti aamiaisensa kahvilassa yksin. Takaisin tultiin välillä iltapäivällä klo 17-18 lepäämään ja lapset syömään välipalaa ja jäätelöä  itsenäisesti huoneiston pakastimesta. Itsenäinen toiminta tuntui lapsista kodikkaalta lomalla, sillä aikaa kun vanhemmat lepäsivät. Kotona eivät saa jäätelöä yhtä usein, huomautti yksi lapsista.

Välillä jaksettiin yhtä mittaa iltaan asti, mutta usein kerättiin tunti tai kaksi voimia ennen  iltamenoa. Nukkumaan mentiin klo 22-23. Kaikki toimi loistavasti, kun työnjako oli selvä. Rantaleikit oli iltaisin, niin niihin ei tuhrautunut lomapäiviä ja UV-suojautumiseenkin oli vähemmän tarvetta. Lapset tiesivät aina edellisenä iltana seuraavan päivän ohjelmasta ja jos ei miellyttänyt, eikä voitu muuttaa suunnitelmaa, niin lapsilla oli ainakin mitä odottaa jonain seuraavana päivänä. Kaikki saivat lopulta tahtomansa. Käyntikohteista ehdimme mihin tahdoimme ja lisäksi ehdimme joitain muitakin. Ylitimme suorastaan itsemmekin lomalla ja kotona vasta ehdimme pitämään pyjamapäiviä.

Vierailija
78/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka te kokisitte lastenne kanssa olon mukavaksi, niin älkää silti mitätöikö ap:n kokemusta. Hänellä on oikeus tuntea niin kuin tuntee. Vinkki: mitätöinnin välttäminen on muuten myös vanhemmuudessa tärkeää.

Vierailija
79/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä ettet tee lapsia, se on kaikkien etu. Sosiaalihuolto on jo ylikuormittunut muutenkin.

Oletko ollut paljonkin asiakkaana?

Vierailija
80/81 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän