Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainainen aamupahoinvointi, missä vika?

Yököttää
26.07.2022 |

Mistähän johtuu ainainen paha olo aamulla? Välillä on niin oksettava olo ja mahassa kiertää, että jopa vesilasillisen alas saaminen on hirveää.

Syöminen ja juominen ei auta oloon. Päin vastoin joskus olo jopa pahenee.

Raskaus on poissuljettu vaihtoehto, samoin diabetes. Päivällä ja illalla olo on yleensä ihan hyvä, mutta nää aamut...
Nukun kyllä pätkittäin ja juoksen vessassa ainakin pari kertaa yössä, mutta niin olen tehnyt aina. Tää pahoinvointi on ollut ongelmana vasta n.vuoden ajan.

Onko kellään ollut vastaavaa ja oisko vinkkejä, mitä kannattaisi vielä yrittää?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi tukevan iltapalan syöminen vastaavan ongelman kanssa.

Vierailija
2/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Refluksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ahdistus oireilee noin. Stressaatko jostain öisin? Minulla tämä alkoi vaihdevuosien alkaessa.

Vierailija
4/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nuo oireet liittyivät uniapneaan.

Vierailija
5/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työ tai joku muu stressaavaa! Itse oksensin tai ainakin yökkäilin opiskeluaikoina joka aamu, olin niin stressaantunut.

Jos ei siitä ole kyse niin syö illalla vielä ennen nukkumaanmenoa iltapala.

Vierailija
6/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi hyvä iltapala? Yleensä syön illalla n.tunnin ennen nukkumaan menemistä lautasellisen puuroa voisilmällä ja viilin, joskus myös hedelmän.

Kärsin kyllä paniikkihäiriöstä, mutta eikö ahdistuksen pitäisi oireilla koko päivän, eikä vaan aamuisin?

Uniapneaa olen miettinyt, mutta en varmaan pääse tutkimuksiin (ei ylipainoa, en tupakoi jne.).

Vierailija
7/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskajumi ja huono tyyny? 

Vierailija
8/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yököttää kirjoitti:

Mikä olisi hyvä iltapala? Yleensä syön illalla n.tunnin ennen nukkumaan menemistä lautasellisen puuroa voisilmällä ja viilin, joskus myös hedelmän.

Kärsin kyllä paniikkihäiriöstä, mutta eikö ahdistuksen pitäisi oireilla koko päivän, eikä vaan aamuisin?

Uniapneaa olen miettinyt, mutta en varmaan pääse tutkimuksiin (ei ylipainoa, en tupakoi jne.).

Minulla ahdistus (silloin kuin sitä on) oireilee nimenomaan aamuisin. Yöllä jotenkin vatvon mielessäni stressaavia asioita. Päivällä tulee niin paljon muuta ajateltavaa, että stressaavat asiat painuvat taka-alalle ja ahdistus vatsaoireineen helpottaa.

Jonkin verran vatsaoireita voi helpottaa hengitysharjoituksilla: hengitä syvään sisään, pidätä noin kolme sekuntia hengitystä, hengitä ulos, pidätä jälleen kolme sekuntia hengitystä jne. Tämä ei ole mikään uskon asia, vaan vaikutus perustuu siihen, että tämä vaikuttaa johonkin vatsaan vaikuttavaan hermoon (en muista tarkemmin).

Toinen apu minulla on miettiä valmiiksi sellaisia ajattelun aiheita, jotka eivät stressaa itseäni lainkaan, mutta herättävät kuitenkin tarpeeksi kiinnostusta niin, että jaksan pohtia niitä. Kun aamuyöstä herään siihen, että jokin asia stressaa, ohjaan ajatukseni tietoisesti miettimään tuota toista juttua, kuten naimisissa olevan työkaverini romanssia työpaikallani.

3

Vierailija
9/9 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yököttää kirjoitti:

Ei minullakaan ylipainoa, en tupakoi. Ainoat oireet samat kuin sinulla. Nimenomaan tuo aamuinen paha olo ja myös yöllä paniikkikohtaukset olivat syy päästä tutkimukseen. Nyt viikon ollut CPAP- laite ja olo aamuisin parempi. Rohkeasti vain lääkäriin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi