Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaisinta lapsuutta ei voi muistaa: mikä on varhaisin tapahtuma elämässäsi, jonka muistat?

Herbie
25.07.2022 |

Ihminen ei muista mitään elämänsä ensimmäisistä vuosista. Mikä on varhaisin tapahtuma elämässäsi, jonka muistat, ja minkä ikäinen olit tuolloin? (Jos et halua kertoa, mikä tapahtuma oli kyseessä, kerro ainakin minkä ikäinen olit tuon muistikuvan aikoihin.) Joku tilanne, jonka uskot olevan aito sinun oma muistosi, eikä sukulaisten kertomusten tai perhealbumin valokuvien perusteella myöhemmin muodostunut rekonstruktio.

Minun varhaisimmat muistikuvani ovat sellaisia yksityiskohtia mökiltä ja kodista, joiden perusteella ei ole mahdollista ajoittaa tapahtumaa tarkasti johonkin ikävuoteen. Joudun arvaamaan hieman sokkona, että olin tuolloin ehkä 5-vuotias.

Varhaisin sellainen muistikuva, jonka pystyn kontekstin perusteella ajoittamaan varmuudella tiettyyn ikävuoteen, on 6-vuotiaana.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari varhaisinta kokemusta jotka muistan;

Katselin kun veljet pelasi Nintendolla ja sitten pissasin housuun, olisinko ollut jotain 2-vuotias.

Olin äidin kanssa pyykkituvassa ja laskin sormilla ja näytin äidille kuinka vanha olen (3v.)

Aika randomia:D

Vierailija
42/49 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan asioita, jotka tapahtuivat, kun olin 1v. Olen toukokuussa syntynyt, ja nämä asiat tapahtuivat kesällä.

Ja ei. Kyse ei ole siitä, että minulle olisi joku kertonut niistä jälkeenpäin, tai olisin nähnyt tapahtumista valokuvia. Kerroin tapahtumista äidilleni, ja hän sanoi, että olin 1 vuotias silloin.

Olen lukenut jostain, että autisti saattaa muistaa jopa oman syntymänsä.

Että kai minussa sitten hiukan autistin vikaa on.

Tämä oli kiinnostava, minulle uusi tieto, että autistit muistavat hyvin varhaislapsuuden asioita.

Minulla on paljon autistisia piirteitä. Nykyään saisin varmaan diagnoosin.

-28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka hiekkalaatikolla joku lapsi varasti leluni ja kuinka katsoin ikkunasta kuinka äitini lähti töihin. Minun oli pakko olla alle kolme koska muuttaessamme pois sieltä täytin kolme.

Vierailija
44/49 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan syöneeni iässä 1v 1kk koiramme kulhosta ruokaa läikytin isoa metallista vesikippoa ja itkin kun nostettiin pois. Äidillä oli kirkkaan keltainen jakkutakki ja isot napit. Luulin pitkään että oli valemuisto, mutta isäni sanoi että kyseessä oli siskoni synttäriaamu ja muisti itse kuinka oli vitsaillut asiasta vieraille.

Vierailija
45/49 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan paljonkin ajalta, jolloin asuttiin kaupungissa kerrostalossa. Olin silloin 2-5 v.

Muistan mm. kun äiti lauloi minulle unilauluja ja kun leikittiin "vedetään nuottaa". Sain 4-vuotiaana vesirokon ja muistan kun potalla käydessä huomasin ihossani niitä pilkkuja ja ihmettelin niitä. Sitten on sellaisia muistoja missä äiti leipoo jotain, kun katson piirrettyjä telkkarista, kun kävin veljen kanssa naapurihuoneiston mummon luona kyläilemässä, ym.

Tarhaan menin 3-vuotiaana ja sieltä muistan pieniä pätkiä. Yleensä sellaisia muistoja mihin liittyy jokin tunne. Esim. inhosin kun välipalaksi tarjottiin muroja kiisselissä ja kun käskettiin päiväunille vaikka ei väsyttänyt. Sellaisiakin muistoja on useampi missä tunnen oloni yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi kun istun ulkona jossain itsekseni sillä välin kun tarhatädit ja -sedät ovat leikkimässä muiden lasten kanssa.

Mökkireissuista on muistoja 3- tai 4-vuotiaasta liittyen pieniin tapahtumiin.

Vierailija
46/49 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on, miksi ei olisi?

Vierailija
47/49 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kuinka isäni vaihtoi vaippojani, mummini syötti ruskealta Arabian lautaselta puuroa/sosetta minulle, oikealle olivat keltaiset kaapinovet.

N. 3 ja puoli vuotiaana laskin  perhepäivähoidossa alleni. Hoitajani kutsui kaikki muut lapset katsomaan ja nauramaan, kun hän pesi takapuoltani ja huusi, että kukaan teistä ei saa enää tehdä näin.

Vieläkin vähän anaalinen ja inhoittava olo. 

M 52

Vierailija
48/49 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vanhempieni kanssa isovanhemmilla kylässä, ikää minulla on noin 2 vuotta tai hiukan yli tai hiukan alle sen 2 vuotta. Muistan, että ikkunasta tuli sisään valoa ja että ikkunan kautta näkyi esim. koivuja, joissa oli vihreät lehdet eli oli kesä ja minä olen syntynyt kesällä. Ikää saattoi olla siis noin 1v10kk-2v2kk. Isovanhemmilla oli kylässä myös tätini miehensä ja poikansa eli serkkuni kanssa, joka on minua vuoden vanhempi eli oli noin 3v silloin.  Serkulla oli karkkipussi ja täti käski antaa minullekin karkkia. Serkku antoi minulle jonkinlaisia hedelmäkarkkeja, mitä silloin 1980-luvun alussa oli ja äiti käski kiittämään niistä. En muista, että kiitinkö. Tämä on vain välähdyksen omainen muisto ja parhaiten muistan ne karkit kun se taisi olla ensimmäinen kerta kun sain karkkia. Koska se tädin mies oli myös siellä, niin se todistaa, että tämä tapahtui kun olin noin 2v sillä hän jätti vaimonsa ja poikansa lähtiessään toisen naisen mukaan kun serkku oli noin 3½v.

Vierailija
49/49 |
28.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kronologinen muisto 2,5-vuotiaana, kun mursin käteni. Kolmevuotiaasta eteenpäin paljon eri muistoja. Muistan todella hyvin lapsuuden ja nuoruuden (huomaan sen, kun puhun muiden kanssa). Tästä on sekä hyötyä että haittaa. Huomaan esim. ymmärtäväni lapsia paremmin kuin leskivertoaikuinen, koska muistan elävästi, millaista silloin oli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi