Miksi Suomessa kaikki kahvilat menevät yleensä liian aikaisin illalla kiinni?
Kesäaikaan olisi mukavaa, jos voisi mennä iltamyöhäänkin vaikkapa kahville leivoksen kera, mutta ei onnistu ainakaan pienemmillä paikkakunnilla iltaseitsemän jälkeen, koska kahvilat suljetaan pääsääntöisesti jo varhain illalla.
Kommentit (94)
Työntekijöille pitäisi maksaa iltalisät ja jos ollaan realistisia, niin mitä pidemmälle yötä mennään sitä vaarallisemmaksi työ käy kun juopot yms ovat jalkautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kahvia voi ryystää myös kotona ja samalla mussuttaa nisua.
Ja jopa nussuttaa misua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ihmetellyt jo vuosikausia, mutta kuten useimmista vastauksista huomaat, ei suomalaiset ymmärrä kahvilakulttuuria.
Leivoskulttuuri on oma lukunsa, josta en edes ala. (Kävin Prismassa ja pakasteesta sulatettuja kestoleivoksiahan siellä oli.)
Haluat prismaan leipureita töihin?
Leivoksia tekevät kondiittorit.
Jotkut Prismat osaavat tilata leivoksia paikallisilta valmistajilta, esimerkiksi Vaasassa tämä onnistuu. Tampereella ei millään.
Samaa olen miettinyt. Ja sitten samoin mikseivät esim. isommat tavaratalot ole auki myöhempään lauantai- ja sunnuntai-iltaisin? Silloin kävisin itse ostoksilla, mutta enpä pääse.
Olihan tuo kahviloiden varhainen kiinnimeno pieni ongelma, kivat ja viehättävät paikat meni kiinni, ja ainoat auki olevat kahvilat sijaitsi ostoskeskuksessa. No, kahvittelukumppanin silmien loiste, kun pääsi näkemään paljon ihmisiä pienellä vaivalla, korvasi kyllä muuten vähän ankean ympäristön.
Hyvä sulkea kahvilan ovet klo 17, kun vasta moni lähtee töistä tuolloin 😅
Yhtä hyvä idea pitää kioskeja auki samaan aikaan kuin kauppoja. Kun vieressä on kauppa, niin kuka sinne kioskiin menee ostaa tuplahinnalla? Sitten ihmetellään, kun ei ole asiakkaita
Vierailija kirjoitti:
Iltamyöhällä kahvia ja leivos? No, laitapa itse tuollainen kahvila pystyyn ja näet, että ihmisillä ei ole missään maassa tapana kahvitella leivoksen kera iltamyöhällä. Ehdotan, että osta se leivos kotiisi ja kahvittele omalla parvekkeellasi.
Suomessa ei. Et oo vissii paljoo käyny ulkomailla? :D Täällä Espanjassa noita on pilvin pimein ja asiakkaita riittää. Sama homma koko Etelä - ja Keski-Euroopassa, Balkanilla ja Arabimaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kahvilaa kannata pitää auki muutaman hassun asiakkaan takia, jotka haluavat yöpullaa. Voihan sitä mennä vaikka ravintolaan tai huoltsikalle, jos haluaa kahvitella myöhempään.
Mistä sinä tiedät moniko sinne tulis jos ne olis auki. Kaikki muutkin paikat pitäs olla yö myöhään auki. Miksi kaikki toimii aamuvirkkujen ehdoilla.
MOntako leivoskahvilaa on avoinna aamulla klo 6, jolloin minä sen leivoksen haluaisin?
Vierailija kirjoitti:
Ei kahvilaa kannata pitää auki muutaman hassun asiakkaan takia, jotka haluavat yöpullaa. Voihan sitä mennä vaikka ravintolaan tai huoltsikalle, jos haluaa kahvitella myöhempään.
Ulkomaiset matkailijatkin huoltsikalle kahville ja leivokselle!? No, oma tunnelma siinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltamyöhällä kahvia ja leivos? No, laitapa itse tuollainen kahvila pystyyn ja näet, että ihmisillä ei ole missään maassa tapana kahvitella leivoksen kera iltamyöhällä. Ehdotan, että osta se leivos kotiisi ja kahvittele omalla parvekkeellasi.
Suomessa ei. Et oo vissii paljoo käyny ulkomailla? :D Täällä Espanjassa noita on pilvin pimein ja asiakkaita riittää. Sama homma koko Etelä - ja Keski-Euroopassa, Balkanilla ja Arabimaissa.
Kotikaupungissani oli kahvila, joka oli ensin avoinna klo 10-21, muutaman kuukauden jälkeen klo 10-20.30 ja sitten enää klo 10-18. Ei asiakkaita! Ja päivällä se on aika lailla täynnä aika klo 17 asti, sitten hiljenee ja viimeinen tunti on olematonta myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaiset matkailijatkin huoltsikalle kahville ja leivokselle!? No, oma tunnelma siinäkin.
Siksi kahviloiden tulisi olla työntekijöiden osalta tippipohjaisia eli ei palkkaa, mutta kun ulkomaalaisia turisteja tulee, niin nämähän maksavat mielellään, eikös?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa ihmetellyt jo vuosikausia, mutta kuten useimmista vastauksista huomaat, ei suomalaiset ymmärrä kahvilakulttuuria.
Leivoskulttuuri on oma lukunsa, josta en edes ala. (Kävin Prismassa ja pakasteesta sulatettuja kestoleivoksiahan siellä oli.)
Jotkut Prismat osaavat tilata leivoksia paikallisilta valmistajilta, esimerkiksi Vaasassa tämä onnistuu. Tampereella ei millään.
Samoin Turussa onnistuu ja isoissa marketeissa jo kelvollinen leiosvalikoina. Mutta Pirkanmaa... edes Tampere ei pysty kehittymään 50-lukulaisesta pullapitäjästä eteenpäin. Markettien valikoima aina se sama.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kahvia voi ryystää myös kotona ja samalla mussuttaa nisua.
Jos kaikki ajattelisivat samoin; ei tarvittaisi baareja, ei kahviloita, ei ravintoloita ei mitään ...Jokainen tiputtaisi sitä kahviaan kotonaan ja sulattelisi pullaelttaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne Prismat leivoksia tilaa, kondiittorit saavat leivokset Prismaan myyntiin, mutta maksavat siitä "myyntipaikasta" niin paljon, että yritykselle tulee yhdestä 5 e leivoksesta noin 50 snt. Osuuskaupat toimivat niin, että ne ottavat myyntiin paikallisia tuotteita, mutta tuottaja maksaa siitä hyllymetristä tai vitriinipaikasta järkyttävän isoja summia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikaupungissani oli kahvila, joka oli ensin avoinna klo 10-21, muutaman kuukauden jälkeen klo 10-20.30 ja sitten enää klo 10-18. Ei asiakkaita! Ja päivällä se on aika lailla täynnä aika klo 17 asti, sitten hiljenee ja viimeinen tunti on olematonta myyntiä.
Mä olen myös ollut töissä kahvilassa, mikä oli auki 21.00 asti. Vikan puolentoista tunnin aikana kävi vain muutamia asiakkaita. Ja sijainti oli keskeinen, Jyväskylässä. Päiväaikaan oli todella suosittu kahvila.
Helsingissä Kampin kauppakeskuksessa Espressohouse ma-la auki 2200 saakka. Heinolassa Siltasaari on auki arkisin 2000 saakka ja pe-la 2200 saakka. Ellei kotinurkillasi kahvila ole myöhään auki, niin esitä yrittäjälle toive. Ehkä hän innostuu kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät moniko sinne tulis jos ne olis auki. Kaikki muutkin paikat pitäs olla yö myöhään auki. Miksi kaikki toimii aamuvirkkujen ehdoilla.
No mitäpä arvelet, kyllä niitä on kokeiltu, eikä ole riittävästi asiakkaita ollut.
Miten tyhmä oikein oletkaan?
Onneksi ei ole tuommoista, yöunet menee. Kahvilat ovat ihan oikeaan aikaan auki. Opettele käymään ajoissa kahvilla, aikainen lintu madon nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä Kampin kauppakeskuksessa Espressohouse ma-la auki 2200 saakka. Heinolassa Siltasaari on auki arkisin 2000 saakka ja pe-la 2200 saakka. Ellei kotinurkillasi kahvila ole myöhään auki, niin esitä yrittäjälle toive. Ehkä hän innostuu kokeilemaan.
Kuka tahansa yrittäjä nauttiin 14 tunnin työpäivistä, joiden päätteeksi tunnissa käy 2-4 asiakasta ja jokaista voi laskuttaa 5 euron verran.
Iltapäivästä alkaen kännäys on ainut vaihtoehto