Keski-ikäinen: varaudutko eläkeikään säästämällä jo nyt?
Jos eläkejärjestelmä romahtaa ja Kela ei maksa edes takuueläkkeitä. Joko olet alkanut säästämään eläkkeelle? Itse laitan säästöön pienistä tuloistani 300-400e/kk.
Kommentit (684)
Kyllä, tavoite on että pääomatuloja olisi noin 15- 20 000e netto vuodessa. Kaukana tosin ollaan vielä, säästöön sai rahaa sinkkuna reilusti, mutta lapsen myötä kaikki mikä tulee melkein menee.
Joka kuukausi 500e säästötilille jo 23 vuoden ajan. reilu 6 vuotta ja jään eläkkeelle, tilillä silloin mukava summa eikä tuleva eläke ole kovin pieni, maksan pois asuntolainan ja loput rahat hassaan mihin mieli tekee, hautaan niitä mukaan ei saa ja lapsia minulla ei ole, Testamentin olen jo tehnyt ja ahneet sukulaiset ei saa pennin jeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, tavoite on että pääomatuloja olisi noin 15- 20 000e netto vuodessa. Kaukana tosin ollaan vielä, säästöön sai rahaa sinkkuna reilusti, mutta lapsen myötä kaikki mikä tulee melkein menee.
Minkä ikäisiä olette ja paljonko sijoitusvarallisuutta teille on kertynyt? Mielestäni 20.000 euron netto pääomatuloista vuodessa olisi hyvä lisä, mikäli tämän lisäksi saa eläkettä. Se on paljon rahaa, mutta käytännössä kattaa "vain" peruselämisen.
En, koska en elä vanhuuseläkkeeseen saakka.
Säästän ja sijoitan sitä varten että voin joko jäädä "eläkkeelle" ajoissa n. 50v tai pitää pitkää lomaa työelämästä jos siltä tuntuu.
Kyllä olen, kohta jään eläkkeelle ja muutan ulkomaille, lähelle tytärtäni :)
Tää on kyllä mielenkiintoista miksi niin harva uskoo eläkejärjestelmäämme? Sitten osa vielä ajattelee, että parempi elää nyt kun joku puolituttu kerran kuoli heti eläkkeelle jäätyään. Ihmeellistä fatalismia ja oman vastuunpakoilua
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. En usko mihinkään eläkejärjestelmän romahduksiin. Ikää 49 eikä säästöjä yhtään, eikä omistusasuntoa. Uskon että pärjäilen myös eläkkeellä.
Ei omistusasuntoa eikä säästöjä? Minne sinä kylvät rahasi? Keskituloinen suomalainen hukkuu rahaan jos ei lainoja ole.
Säästän 50 e kuussa rahastoon. Olen 56 v.
Vierailija kirjoitti:
Säästän 50 e kuussa rahastoon. Olen 56 v.
Eläkkeeseen vielä 9 v ja nyt eläkekertymä noin 2100 e/kk.
Koko talousjärjestelmä romahtaa koko maailmassa. Se on meille jo Raamatussa kerrottu. Eikä siihen enää kovin pitkä aika ole. Alkusoitto siitä on jo nähtävissä.
Sotia seuraavat aina hintojen nousu, nälähätää ja sairaudet/kulkutaudit. Länsimaissa vain luullaan ja tuudittaudutaan siihen ettei se meitä koske, vaan niitä köyhempiä maita niinkuin aina ennenkin.
Tilistä lähtee automaattisesti jokunen satanen rahastoihin. Näin on ollut jo pitkään. Työuran alku oli katkonainen ja eläke on jäämässä pieneksi. Tosin nyt uusimpien diagnoosien jälkeen en usko tarvitsevani säästöjä, mutta onhan ainoalle perilliselle sitten jotain jätettävää.
Juu. Indeksirahastoihin laitan noin 150 e kuukaudessa. Se on raha, jota en koe tarvitsevani ennen eläkeikää, mutta jonka voin hyödyntää sitten eläkkeellä. Tämän lisäksi toki säästän myös säästötilille, mutta se raha on myös pahan päivän varalle, eikä ole puhtaasti varattu eläköitymistä varten.
Tavoitteena on, että eläkeikään mennessä minulla olisi myös oma asunto, pieni sijoitusasunto sekä kesämökki, joista ei ole mistään velkaa. Nämä toimivat myös vanhuuden turvana.
T. 35-v.
Jo nyt? Aloitin ekoista kesätyörahoista.
Tavallaan "säästän" kunnostamalla taloani sellaiseksi että voisin siinä asua niin kauan kuin fysiikka kestää ja järki leikkaa. Nuorena matkustelin ja kulutin, asuinkin useita vuosia ulkomailla. Nyt noin 50-vuotiaana omistan melkein kaiken mitä haluankin omistaa ja matkustelu ei kiinnosta, siitä seuraa vain stressiä. En usko että eläkkeelläkään tulen kiinnostumaan matkailusta. Joitain palveluja tulen varmaan ostamaan sen sjaan kuin teen itse, esimerkiksi polttopuut valmiiksi pilkottuina.
Oon 64, jään syksyllä eläkkeelle. Pienelle. Varallisuutta 70 000€, riittääköhän? Kaksio, velaton, isossa kaupungissa, puoliso on, ei lapsia
Varaudun säästämällä jo nyt. Säästän säännollisesti, vaikka en saakaan kuin pienen summan kokoon kuukaudessa. Parempi sekin kuin ei mitään. Minulle on tulossa pieni perintö, kun vanhemmistani aika jättää. Meitä on kolme sisarusta, joten perintö on tosiaan varsin pieni. Otan sen tietenkin silti huomioon, kun ajatteln tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan "säästän" kunnostamalla taloani sellaiseksi että voisin siinä asua niin kauan kuin fysiikka kestää ja järki leikkaa. Nuorena matkustelin ja kulutin, asuinkin useita vuosia ulkomailla. Nyt noin 50-vuotiaana omistan melkein kaiken mitä haluankin omistaa ja matkustelu ei kiinnosta, siitä seuraa vain stressiä. En usko että eläkkeelläkään tulen kiinnostumaan matkailusta. Joitain palveluja tulen varmaan ostamaan sen sjaan kuin teen itse, esimerkiksi polttopuut valmiiksi pilkottuina.
Ei oman asunnon kunnostaminen ole säästämistä. Teet vain omasta asunnosta sinulle sopivan paikan asua muttei se kerrytä rahaa tilille, päinvastoin. Vai onko vaatteiden ostaminenkin säästämistä? Jos varmistetaan ettei sitten tulevaisuudessa tarvitse ostaa niin paljon uusia rytkyjä kun hankkii ne nyt?
Aloituksen tekoaikoihin jäin työttömäksi ja sitähän on nyt sitten piisannut. Työttömyyden lisäksi tuli vaikea masennus.
Alkaa näyttämään siltä, etten mä ikinä enää työllisty. Säästöön ei jää mitään. Päinvastoin säästöjä on pitänyt käyttää tähän tilanteeseen nyt. Ehkä pitää myydä toinen sijoitusasuntoa. Ei me tätä näin suunniteltu. Ehkä muutto pienempään...