Sosiaalietuuksiin jo toinen indeksikorotus tänä vuonna
Eduskunta hyväksyi aiemmin keväällä lakialoitteen, jonka myötä kansaneläkkeeseen sidottuja sosiaalietuuksia korotetaan elokuussa noin 3,5 prosenttia.
Kesken vuotta tehtävä indeksikorotuksen tarkistus on poikkeuksellinen, sillä yleensä sosiaalietuuksien korotukset tehdään alkuvuodesta. Viime tammikuussa sosiaalietuuksiin tehtiin 2,1 prosentin korotus, eli kyseessä on jo toinen tänä vuonna tehtävä indeksikorotus.
Oma palkkani nousi tänä vuonna noin 2% eikä lisää ole tulossa. Näinkö valtio näyttää palkansaajille mallia kohtuullisista korotuksista?
Ei tämä maailma niin toimi että palkat jäävät jälkeen sosiaalietuuksista.
Kommentit (348)
Vierailija kirjoitti:
No en ole kateellinen kun katoin pe Vantaalla ruoka-avun jonoa. Oli varmaan kilometrin mittainen.
Ruoka-avun tuotteet vähenevät, sinne tulee koko ajan lisää porukkaa.
EU-kassit loppuivat. Ensi vuonna tulee kortti. Sen minäkin työttömänä menen hakemaan.
Leipäjonossa en ole käynyt. Jos kovin moni hakee tuon kortin niin on varmaan pakko ruveta miettimään kenelle niitä annetaan. Työttömyyskorvaus on pienempi kuin eläke niin työttömät menevät edelle.
Vierailija kirjoitti:
No en ole kateellinen kun katoin pe Vantaalla ruoka-avun jonoa. Oli varmaan kilometrin mittainen.
Kuten suuri sosiaalidemokraatti Paavo Lipponen joskus sanoi: Aina on jonottajia kun jaetaan ilmaista leipää.
Ei ole ihan väärässä mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Kahden kympin korotus minimieläkkeeseen ei paljon kateutta pitäisi aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille joita surettaa nämä "massiiviset korotukset" kannattaa muistaa, että niitä ei tehdä tuhansien eurojen tuloista vaan muutamien satasten tulosta ja ovat kooltaan euroista muutamiin kymppeihin. Omakin korotukseni on 9e/kk josta menee 11% veroja. Muuta ei ole tälle vuodelle tulossa. Se saa kattaa sen että sähkölaskuun tuli 60% korotus ja ruoka on kallistunut 10-30%.
Se on 9e/kk enemmän kuin mitä minä palkansaajana olen saanut, lisäksi kaikista tuloistani maksan yli 30% veroa. Silti ihan yhtälailla minun sähkölaskuni ja ruokani on kallistunut.
Työmarkkinatuki on 680 netto, kun 2 lasta ja jos puoliso tienaa 1600 netto niin ei saa muita tukia. Syksyllä ja talvella tullaan irtisanomaan paljon porukkaa, kun kulutusta vähennetään ja maksetaan sähköä ja ruokaa.
Talvella irtisanotaan remonttimiehiä, partureita, myyjiä, kahvila työntekijöitä ja ravintolatyöntekijöitä.
Mulle tulee 2% yleiskorotus, se on nettona n. 30 €. Sillä kolmekymppisellä ei kateta hurjasti nousseita hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvella irtisanotaan remonttimiehiä, partureita, myyjiä, kahvila työntekijöitä ja ravintolatyöntekijöitä.
Olen ostanut 15 euron hiusvärin kaupasta 4 kertaa vuodessa ja puoliso tasoittanut pitkien hiusteni latvat. Nyt olen ajatellut lopettaa tuon hiusvärin ostamisen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
25 miljardia palkoista eläkkeitä nyt eläkkeellä oleville. Minun eläkkeellä oleva sukulainen oli ulkomaanmatkalla keväällä, kesän on mökillään ja syksyllä taas ulkomaanmatkalle.
Korotus koskee kansaneläkettä, jonka määrä pienenee kun työeläkkeen määrä nousee. Täysi kansaneläke+ takuueläke on n. 860 €/ kk. Tällä ei kauheesti matkustella, eikä sen vähäisestä nostosta kannata olla kateellinen.
Taitettu indeksihän on tähän asti aiheuttanut sen, että eläkkeet ovar nousseet vähemmän kuin elinkustannukset ja palkat. Tämä on nyt poikkeustilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut 15 euron hiusvärin kaupasta 4 kertaa vuodessa ja puoliso tasoittanut pitkien hiusteni latvat. Nyt olen ajatellut lopettaa tuon hiusvärin ostamisen kokonaan.
Pidemmät hiukset voi leikata vaikka itse ja laittaa kiinni. Jos tekee nutturan niin ei hiusten latvat edes näy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisille jää muutama satanen, korotus on varmaan edelleen pieni. Asumiseenhan kaikki menee. Tuskin kannattaa kadehtia kauheasti.
Niin asuntojen vastikkeet ovat nousseet kohisten, kun sähkö ja muut kulut ovat nousseet. Asumiseen se menee palkkatuloillaan itsensä elättävänkin raha, mutta mitään kompensaatiota ei valtiovallalta tule. On epätasa-arvoista, että vain yksi porukka hyötyy kaikesta.
Siis toimeentulotuesta jää osalle 300-350e josta menee vielä hankintakuluja ja jäävä osa on paljon pienempi. Palkka varmaan on silti isompi yleensä, ellet asu kalliisti, vuokralla ja minipalkka. Köyhät kärsivät eniten.
Totta kai palkka pitääkin olla isompi kuin mitä saa nyhväämällä tekemättä mitään.
Haluatko nimitellä lisää sairaita pienituloisia tai muita ihmisiä joilla ei paikkaa? Nautitko siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 miljardia palkoista eläkkeitä nyt eläkkeellä oleville. Minun eläkkeellä oleva sukulainen oli ulkomaanmatkalla keväällä, kesän on mökillään ja syksyllä taas ulkomaanmatkalle.
Korotus koskee kansaneläkettä, jonka määrä pienenee kun työeläkkeen määrä nousee. Täysi kansaneläke+ takuueläke on n. 860 €/ kk. Tällä ei kauheesti matkustella, eikä sen vähäisestä nostosta kannata olla kateellinen.
Taitettu indeksihän on tähän asti aiheuttanut sen, että eläkkeet ovar nousseet vähemmän kuin elinkustannukset ja palkat. Tämä on nyt poikkeustilanne.
Työttömyyskorvaus on 540 netto kuukaudessa ja työkokeilussa saa 9 euroa/työpäivä kulukorvausta eli 700, jos tekee 20 päivää töitä.
Jos työtön ei suostu työkokeiluun niin tulee karenssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kateellisia työttömälle jolla on varaa syödä 2 päivän välein (jos hyvin käy).
Ehjiä vaatteita ei ole ollut vuosiin. T: työtön mutta en omasta halusta...
Vaihdetaan osia. Itse kuljen pummilla töihin ja pelkään todella sitä sakkoa, se laittaisi minut totaalisen kuseen. Viime viikon söin 7€ budjetilla niin sain joka päivä töissä ruokaa. Viikonloppuna onneksi tapasin kavereita, muuten olisin ollut syömättä.
Teen 40 tuntia viikossa töitä, asumiseen menee reippaasti suurin osa palkasta.
Jos asut vuokralla niin saat myös tukia vai maksatko asuntovelkaa?
Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä saa omistaa kesämökkiä, puolison tulot vaikuttavat eli moni työtön saa myös vuokralla pelkän työmarkkinatuen.
Minkä takia näitä ollaan aina innolla korottamassa, mutta sama ei koske julkisen sektorin matalapalkkatöitä, joita riittää?
Työttömänä ei ole rahaa parturiin ja olen vain kotona, mutta asuntoa voi siivota niin paljon kuin tykkää ja pitää sen luxus puhtaana ja haen 4 työpaikkaa kuukaudessa, enempää ei voi hakea, kun ei ole paikkoja auki. Puoliso vuorotyössä ja 2 lasta niin en muuta toiseen kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia näitä ollaan aina innolla korottamassa, mutta sama ei koske julkisen sektorin matalapalkkatöitä, joita riittää?
Kyllä niihinkin tulee palkankorotukset 2 vuoden välein. Liitot neuvottelevat ne ja moni hakee esim. soviteltua osa-aika töissä.
Vaihdetaan osia. Itse kuljen pummilla töihin ja pelkään todella sitä sakkoa, se laittaisi minut totaalisen kuseen. Viime viikon söin 7€ budjetilla niin sain joka päivä töissä ruokaa. Viikonloppuna onneksi tapasin kavereita, muuten olisin ollut syömättä.
Teen 40 tuntia viikossa töitä, asumiseen menee reippaasti suurin osa palkasta.