Opiskelija-asuminen Helsingissä
Minkälaisia kokemuksia eri alueista, esim. Kampista?
Kommentit (29)
Jos nuori on muuttamassa muualta, niin heti alkuun yksi asia:
Vaikka opiskelupaikka olisi keskustassa, niin siellä ei tarvitse asua. On ihan eri asia asua jossain Posiolla, Iisalmessa tai Salossa 8 km päässä keskustasta kuin asua Helsingissä 8 km päässä keskustassa. Helsingissä on hyvät julkiset liikenneyhteydet, vuoroja on usein ja vuorovälit on pienet. Maantieteellinen etäisyys ei kerro mitään siitä, kuinka pitkä aika keskustaan menee. Itse asuin aikoinaan Pohjois-Haagassa, josta oli 10 min junamatka keskustaan ja bussilla meni silloin reilu 20 min.
Vierailija kirjoitti:
Ite koitin asua hoasilla Kivikossa mut en viihtynyt. Huonot yhteydet, metrollekin turhan pitkä matka. Kurjaa seutua muutenkin. Vaihdoin Munkkaan yksityiselle vuokranantajalle. Vuokra tuplaantui mut en vaan pystyny jäämään Kivikkoon.
Tämä.Toisaalta asumis- ja opintotuella ei pysty maksamaan niitä yksityisen vuokria vesi-, sähkö-, netti- ym. kuluineen ja seutulippuineen kun syödäkin pitää. Kaukaa muuttavat joutuu ottamaan kämpän ihan summa mutikassa jos ei ole mahdollisuutta käydä kattomassakaan. Tai sitten olisi oltava työpaikkakin valmiina opiskelujen oheen jo valmiiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jatkäsaaressa on myös paljon opiskelija-asuntoja.
Onko kokemuksia niissä asumisesta ja onko vaikea saada?
Mun opiskelevat lapset asuu keskusta, Etu-Töölössä. Ostimme molemmille isohkon yksiön, mielestämme kannattava sijoitus.
Vierailija kirjoitti:
Mun opiskelevat lapset asuu keskusta, Etu-Töölössä. Ostimme molemmille isohkon yksiön, mielestämme kannattava sijoitus.
On varmasti ja mikäs siinä jos on varaa.. Se vaan että monienkaan vanhemmilla ei ole mitään mahdollisuuksia edes vuokrata lapsilleen asuntoa saati sitten ostaa sellaista millään sijainnilla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On varmasti ja mikäs siinä jos on varaa.. Se vaan että monienkaan vanhemmilla ei ole mitään mahdollisuuksia edes vuokrata lapsilleen asuntoa saati sitten ostaa sellaista millään sijainnilla..
No eihän se hänen ongelmansa ole, jos olet ns. PA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se hänen ongelmansa ole, jos olet ns. PA.
Ei tietenkään olekaan. Vaikka ei olisi pa niin harvalla taviksella sellaiseen on mahdollisuuksia kun itsekin pitää jossakin asua ja vaikka olisi töissä voi olla pienet tulot. Moni opiskelija yrittää siksi etsiä halpaa opiskelija-asuntoa kun eipä niistä opintojen ohessa tehtävistä töistäkään moni hirveästi tienaa.
Ite koitin asua hoasilla Kivikossa mut en viihtynyt. Huonot yhteydet, metrollekin turhan pitkä matka. Kurjaa seutua muutenkin. Vaihdoin Munkkaan yksityiselle vuokranantajalle. Vuokra tuplaantui mut en vaan pystyny jäämään Kivikkoon.