Naiset, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?
Ja toinen kysymys, mitä olisi tehtävä noin yhteiskunnallisella tasolla jotta seksuaalinen häirintä, ahdistelu ja väkivalta saataisiin kitkettyä tai edes vähennettyä?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Olin yksin lähdössä rannalle kunnolla lahkeellisissa shortseissa ja hihattomassa topissa, ei edes narusellaisessa. Saman porraskäytävän eläkeläissetä, vaivaset parikymmentä vuotta minua vanhempi max, maiskutteli, että no nyt ollaan niin piukeissa pikku-pikkubikineissä että. Ikää minulla oli hitunen alle 50. Ahdisteluna tuo oli sieltä miedoimmasta ja "turvallisimmasta" päästä, mutta kyllä silti ällötti, harmitti, suututti, että kehtasikin aikuinen mies. Jos tekee minulle, varttuneelle aikuiselle naiselle noin eikä ymmärrä kuinka sopimatonta se on, niin miettikääpä miten mahtanee käyttäytyä taloyhtiön teinityttöjä kohtaan.
En ole sen jälkeen häntä enää tervehtinyt enkä noteerannut. Sitä sitten ihmettelee taloyhtiömme äijäköörin kanssa. Miehet ei vaan tajua.
Miehet? Tarkenna miesvihakiimassasi ketkä miehet.
#miesvihanäkyväksi
Mitä pitäisi tehdä rakenteellisesti,että häirintä loppuisi
Enemmän turvallisen tilan paikkoja ja säännöistä puhumista. Joka paikassa, jo päiväkodista alkaen:
Miten käyttäydytään muita kohtaan
Mitä saa tehdä
Mitä ei saa tehdä
Ja että kaikilla on velvollisuus puuttua, kun näkee häirintää
Traumatietoisen työskentelyn koulutusta kaikille suomalaisille.
Aikuisten esimerkki tärkeää, lapset ottavat mallia, miten vanhemmat, opettajat kohtelevat toisiaan työpaikoilla ja esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä.
Häirintä pitää julkisesti tuomita.
Presidentti voisi pitää puheen tästä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi tehdä rakenteellisesti,että häirintä loppuisi
Enemmän turvallisen tilan paikkoja ja säännöistä puhumista. Joka paikassa, jo päiväkodista alkaen:
Miten käyttäydytään muita kohtaan
Mitä saa tehdä
Mitä ei saa tehdä
Ja että kaikilla on velvollisuus puuttua, kun näkee häirintääTraumatietoisen työskentelyn koulutusta kaikille suomalaisille.
Aikuisten esimerkki tärkeää, lapset ottavat mallia, miten vanhemmat, opettajat kohtelevat toisiaan työpaikoilla ja esimerkiksi julkisissa kulkuvälineissä.
Häirintä pitää julkisesti tuomita.
Presidentti voisi pitää puheen tästä.
Tämä on hyvä! Presidentti Niinistö on mielipidevaikuttaja ja ilmeisen suosittu myös äijäpiireissä. Hänen sanomisillaan voisi jopa olla pientä vaikutusta. Presidentti Niinistön uudenvuodenpuheet ovat aina herätelleet keskustelua.
Voisivatko vastaajat laittaa myös rodullisen jaottelun eli oliko ahdistelija kanta- vai uussuomalainen?
"Rodullisen" jaon? lmao. 40-luku soittaa sedälle ja haluaa inhan ideologiansa takaisin.
Vierailija kirjoitti:
"Rodullisen" jaon? lmao. 40-luku soittaa sedälle ja haluaa inhan ideologiansa takaisin.
Rodullistettu on ihan käypä termi.
Onhan se rodullistamista jos katsotaan kuka niitä autoja ruotsissa polttaa, oliko se Per, Svante, vai joku ihan muu.
Vierailija kirjoitti:
Puristeltu tisseistä, taputettu pepulle, huoriteltu. Mulla on itselleni sopivin yksinkertainen ratkaisu: five finger death punch! Sen on pari jätkää saanut kokea. T. Amazon Lady
Jaa olet soittanut rokkia jätkille.
Ei ole oikeen mitään mainittavaa.
N30
Ne ahdistelijat, keiden naamat olen nähnyt, on ollut ihan kantasuomalaisia miehiä. Ulkomaalaiset yleensä yrittää vaan flirtata ja pyytää numeroa.
Minua suomalaiset miehet ovat ahdistelleet ainakin seuraavilla tavoilla: takamuksen ja haarovälin ja reisien kopelointi, takamuksen ja rintojeni kommentointi, autolla, seuraaminen kävelyvauhtia, jalan seuraaminen, huorittelu, ulkonäköön liittyvä nimittely, itsensäpaljastelu. Noin 11-vuotiaasta alkaen tätä.
Vierailija kirjoitti:
Minua suomalaiset miehet ovat ahdistelleet ainakin seuraavilla tavoilla: takamuksen ja haarovälin ja reisien kopelointi, takamuksen ja rintojeni kommentointi, autolla, seuraaminen kävelyvauhtia, jalan seuraaminen, huorittelu, ulkonäköön liittyvä nimittely, itsensäpaljastelu. Noin 11-vuotiaasta alkaen tätä.
Miksi kerroit vain suomalaisten miesten tekemästä ahdistelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerroit vain suomalaisten miesten tekemästä ahdistelusta?
Ahdistelua on vain epämiellyttävät teot.
Suklaasilmä kun tekee samaa, se ei ole epämiellyttävää.
Ulkomailla ei ole ahdisteltu kertaakaan. Suomessa kaikki ahdistelut varhaisteini-iästä lähtien ovat kantasuomalaisten miesten käytöstä yhtä ainoaa linja-autopysäkillä tapahtunutta lukuun ottamatta, ja silloin ahdistelijana oli joku vahvasti punottava punapäinen britti/irkku/niiltä saarilta aksentista päätellen kun samanlaiset punottavat kaverit katsoivat vierestä.
No kun pointti on että tätä ahdistelua ja kähmimistä on ollut iät ajat. Ruuhkametrossa kourittu haarojen välistä. Bussista poistuessa puristeltu perseestä. Parikymppisenä ekassa työpaikassa pomo läimäytteli ja puristeli perseestä ja teki sitä ns. leikin varjolla. Todella ahdistavaa. Saati sitten mitä on tultu selittämään tai tekemään baarissa tai ravintolassa. Ala-asteikäinen tytär kertoi että koulussa luokan pojat piti kiinni kun joku pojista kähmi. Onneksi tyttö oli niin fiksu että kertoi tästä terveydenhoitajalle ja asia saatiin kuntoon sillä että miesopet puhutteli poikia siitä mikä on sopivaa ja missä menee rajat. Kaikille ei varmaan sitä kerrota kotona.
Yläasteella jotkut pojat ráiskaili "läpällä" välitunnilla eli tulivat pitämään kiinni ja porukan "johtaja" sitten pani mua kovaa ja toistuvasti takamukseen "läpällä", toki molemilla housut päällä mutta silti kaikkien muitten nähtävillä. Oli kyllä noloa.
Vierailija kirjoitti:
No kun pointti on että tätä ahdistelua ja kähmimistä on ollut iät ajat. Ruuhkametrossa kourittu haarojen välistä. Bussista poistuessa puristeltu perseestä. Parikymppisenä ekassa työpaikassa pomo läimäytteli ja puristeli perseestä ja teki sitä ns. leikin varjolla. Todella ahdistavaa. Saati sitten mitä on tultu selittämään tai tekemään baarissa tai ravintolassa. Ala-asteikäinen tytär kertoi että koulussa luokan pojat piti kiinni kun joku pojista kähmi. Onneksi tyttö oli niin fiksu että kertoi tästä terveydenhoitajalle ja asia saatiin kuntoon sillä että miesopet puhutteli poikia siitä mikä on sopivaa ja missä menee rajat. Kaikille ei varmaan sitä kerrota kotona.
Ope piti pojille puhuttelun?? Toi olisi kyllä mun työpaikalla (ala-aste) johtanut poikien tilapäiseen erottamiseen koulusta, ainakin viikoksi. Ja tuossa olisi hyvinkin voinut kutsua koulupoliisi selvittämään asiaa, pojathan eivät tuossa iässä ole rikosvastuisia, mutta sen takia vaan että olisivat paremmin ymmärtäneet että kyseessä ei ole kiusaaminen vaan rikos. Huhhuh. Vaadi seuraavalla kerralla enemmän, jos sellainen kerta tulee.
t: ope
Paljon jaxuja sulle!