Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naiset, millaisen seksuaalisen häirinnän, ahdistelun tai väkivallan kohteeksi olet joutunut?

Vierailija
24.07.2022 |

Ja toinen kysymys, mitä olisi tehtävä noin yhteiskunnallisella tasolla jotta seksuaalinen häirintä, ahdistelu ja väkivalta saataisiin kitkettyä tai edes vähennettyä?

Kommentit (207)

Vierailija
121/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuli mieleeni vanhempi työterveyslääkärimies jolle meni selkävaivojani kertomaan. hän pyysi ottamaan housut pois. 

sanoin, että ehei en ota nyt housuja pois. 

hittoako siinä tarvitsee alaosaa riisua jos yläselässä on vikaa! inhottava, en mennyt enää toiste hänelle.

Onkohan meillä sama työterveyslääkäri, vai onko näitä tapauksia enemmänkin?

Kollega meni käsivaivan takia lääkäriin, oli käskenyt riisua housunsa. Toinen oli mennyt unettomuuden ja uupumuksen takia samalle lääkärille, oli tällöinkin kehoittanut riisumaan housut.

Onneksi meillä on käytössä kaksi eri lääkäriä. Tuolle en varaa yhden yhtä aikaa.

Vierailija
122/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on annettu lakkaa ja sen jälkeen viety suljettuun vessaan jossa kourittu ja suudeltu väkisin. Ymmärsin tilanteen vasta 8v jälkikäteen.

Minua on sormetettu nukkuessani kaveripojan toimesta.

Kourittu takapuolta aikuisen miehen toimesta. Olin 15v.

"Kaveritkin" auttavat huumaamaan naista, että joku toinen käy käsiksi tai raiskaa. Harvaan voi luottaa. Raiskaajia on paljon korkeissa asemissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kun olin 11-vuotias, mies huusi metsästä ja, kun katsoin sinnepäin, näin että veti käteen

- kun olin 13 ja mentiin kavereiden kanssa parkkihallin portaita alas, joku mies pyöri siinä ja lopulta paljasti elimensä ja veti sen aikaa käteen minkä kerkesi.

- viheltelyjä ja peräänhuuteluja aina ja aikalailla, seuraamista ja uhkailua sekä huorittelua jos ei lämmennyt

- hyväksikäyttöä 13- ja 15-vuotiaana

- rankka vainoaminen, törkeitä pahoinpitelyjä, vapaudenriisto 2 vrk, raiskaus

- esimies seksuaalisesti ahdisteli vuosia, kun en lämmennyt nöyryytti julkisesti tai syrji "unohtamalla" kutsua minut palavereihin ja neuvotteluihin. Sitten aina taas uusia treffipyyntöjä välillä ja ei:n jälkeen sama rumba alusta.

- asiakkaat ahdistelleet myös, seuranneet ja käyttäytyneet uhkaavasti, ostelleet lahjoja ja suuttuneet kun jäivät silti vastakaiutta

Nyt loppuu näemmä aika.

Huhhuh, aika hlvetin härskiä käytöstä miehiltä. Teitkö mistään noista rikosilmoituksen? Kouluissa pitäisi jo pienestä pitäen opettaa lapsille ahdistelun tunnusmerkistöä ja kehoittaa puuttumaan siihen, samalla tavalla kuin esim koulukiusaamiseen. Tarvittaisiin valtakunnallinen kampanja, monien muitten toimenpiteiden lisäksi.

Törkeistä pahoinpitelyistä valitettavasti vain. Olen hyväosaisesta perheestä, mutta sellaisesta, jossa kulissit pystyssä. Mun vanhemmat oli kyvyttömiä käsittelemään vaikeita asioita, ne mitätöi ja vähätteli ja syyllisti mua (miksi menet parkkihalliin jne.) Jotenkin sitten kasvoin siihen, että puhumisesta ei ole ikinä mitään hyötyä.

En ehtinyt eilen enempää kirjoittaa, mutta 15-vuotiaana olin menossa uusimaan juuri vastikään saamaani e-pillerireseptiä ja oma naislääkärini oli lomalla. Se oli edellisellä kerralla tehnyt kaikki tutkimukset ja neuvonut, että seuraavalla kerralla tarvitsee tulla uusimaan vain resepti. Hänen loman aikana sijaisena oli 50-60-vuotias isomahainen ja limainen mieslääkäri. Huolimatta siitä, että olin sanonut oman lääkärini ohjeet, että nyt voi vain uusia reseptin, lääkäri sanoi, että ei sitä nyt ilman tutkimuksia uusita. Se käski sitten riisumaan ja kääntämään selän häneen päin ja kurottamaan kädet lattiaan. Siis pyllistämään sille. Tuli lähelle ja työnsi sormet sisääni. Sitten käski riisumaan paidatkin ja makaamaan. Teki uudelleen tutkimuksen ja silloin huomasin, että se tutki ilman hanskoja. Hyi s..tana. Tästäkin osasin kertoa vain yhdelle parhaalle ystävälleni. Sittemmin lääkärikäynnit vaikeita, saatan dissosioida. Yleensä pyydän aina naislääkärin.

Aikuisena surrut sitä, että kasvoin siihen kokemukseen, että aikuisiin ei voi luottaa enkä oppinut hakemaan ajoissa tai lainkaan apua.

Siis se lääkärihän syyllistyi törkeään seksuaaliseen ahdisteluun. Mitäköhän tutkimuksellista virkaa on sillä että e-pilleri reseptin uusimisessa työnnetään sormet vaginan sisälle?? Olen siis mies joten asiasta ei ole kokemusta. Tee siitä rikosilmoitus, saattaa olla että kyseinen rikosepäily ei lain mukaan ole vielä vanhentunut. Ajattele, sehän jatkaa tuon tekemistä varmasti muillekin.

-Ap

Lisäys : Itse asiassa syyllistyi ráiskaukseen. Lain kannalta on epäolennaista onko tungettu sisään sormet, p enis, kurkku vai rautakanki. Törkeän ráiskauksen syyteoikeus vanhenee 20. vuodessa ja jopa olla että aika on sitäkin pidempi koska olit ala-ikäinen. Ihan hyvin voisit tehdä rikosilmoituksen, ehkäpä tyyppi pelästyy sen verran ettei tee sitä uudestaan kellekkään muulle. Tapahtuneen todistaminen oikeudessa on sitten asia erikseen, jos siihen edes pystyy.

-Ap

Okei, kiitos tiedoista. Voisin kysyä vielä traumaterapeutiltani noista ja tilata siltä vuodelta terveyskertomukset, niin saan sen lääkärin nimen.

Pitää ehkä se vielä lisätä, että se lääkäri ei työntänyt sormiaan pelkästään "etupuolelle", vaan samaan aikaan sekä takapuoleen että etupuoleen. Painoi kädellä alas selkääni, että en pystynyt nousta. Kieltämättä haluaisin, että saisi rangaistuksen, mutta pelkään, että aikaa on kulunut liian kauan.

Jotkut näistä jutuista on keksittyjä tai tekijöiden kirjoittamia. En väitä, että tämä olisi varmasti.

Se ei todellakaan ole, sä aiheutat tolla uudelleen traumatisoitumista uhrille, kun edes vihjaat noin. Mulla on ptsd ja vuosien terapia menossa, pois työelämästä. Kyse on sun kohdalla siitä, että et halua tai kykene kohdata todellisuutta. Myös mun mies on kokenut hirveitä asioita ja moni mun tuttu.

Toki oma virheeni varmasti, että edes kirjoitin noista tänne. Alan vain olla täynnä sitä, että mun pitäisi olla hiljaa vain siksi, että muut ei kestä kuulla.

Uskon, että on totta ja parasta mitä voi tehdä on puhua. Kertoa nimetkin, jos ei muuta kautta saa oikeutta. Narsistit vain tekevät sellaista, että jättävät vihjeita teoistaan.

Vierailija
124/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä "huvittavin" tapaus oli kun olimme musiikkitapahtumassa kavereiden kanssa. Hengasimme sellaisen korkean pöydän luona juomien kanssa kun joku lyö minua perseelle.

Siis todella löi, ei läpäissyt.

Tekikö juoksi, kyllä JUOKSI, pois.

Siinä tajusin sen perään katsoessa että noinhan ne puritelijat tekee, ei ne jää paikalle vaan luikkii aina karkuun. Pelokkaita pikkupoikia henkisesti.

Vierailija
125/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on annettu lakkaa ja sen jälkeen viety suljettuun vessaan jossa kourittu ja suudeltu väkisin. Ymmärsin tilanteen vasta 8v jälkikäteen.

Minua on sormetettu nukkuessani kaveripojan toimesta.

Kourittu takapuolta aikuisen miehen toimesta. Olin 15v.

"Kaveritkin" auttavat huumaamaan naista, että joku toinen käy käsiksi tai raiskaa. Harvaan voi luottaa. Raiskaajia on paljon korkeissa asemissa.

Kyllä, tämä miesten porukka piti sisällään rikollisia ja menestyneitä bisnesmiehiä. Saalistivat meitä parikymppisiä naisia.

Vierailija
126/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin lasten kanssa uimarannalla. Siellä yksi ulkomaalainen mies joka oli aiemminkin samoilla rannoilla tullut juttelemaan jotakin, päätti tulla uimaan siihen aika viereen. Tulikin ihan lähelle ja sitten kiinni! Alkoi lääppimään ja kouraisi veden alla ihan kunnolla haarovälistäni! Lapseni olivat siinä myös! Kyllä huusin että lopeta ja tajusi urpo lopettaa. En ole nainen herkimmistä päästä, mitään traumoja tuo ei itseeni jättänyt, ennemminkin suututti/ suututtaa miten joku kehtaa noin loukata toisen koskemattomuutta! Onhan näitä tapahtunut muille pahempiakin

Poika ei halunnut enää tuonne rannalle uimaan, nuorempi lapsi ei edes varmaan tajunnut koko asiaa.

Olin lapseni kanssa tulossa kaupasta kun joku vanhempi mies alkaa kännissä sönköttää jotain "hyvä perse" tai muuta yhtä mielikuvituksellista. Ja lähti seuraamaan kun en reagoinut.

Ei se taapertanut yhtä kovaa mitä me joten luovutti äkkiä.

Mutta lapseni oli silloin kuusi vuotta ja muistaa se yhä. Se oli hänelle ahdistava tilanne. Se suututtaa aivan valtavasti millainen ihmis roska pelottelee lasta kauppareisulla tai uimarannalla.

Vierailija
127/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- kun olin 11-vuotias, mies huusi metsästä ja, kun katsoin sinnepäin, näin että veti käteen

- kun olin 13 ja mentiin kavereiden kanssa parkkihallin portaita alas, joku mies pyöri siinä ja lopulta paljasti elimensä ja veti sen aikaa käteen minkä kerkesi.

- viheltelyjä ja peräänhuuteluja aina ja aikalailla, seuraamista ja uhkailua sekä huorittelua jos ei lämmennyt

- esimies seksuaalisesti ahdisteli vuosia, kun en lämmennyt nöyryytti julkisesti tai syrji "unohtamalla" kutsua minut palavereihin ja neuvotteluihin. Sitten aina taas uusia treffipyyntöjä välillä ja ei:n jälkeen sama rumba alusta.

- asiakkaat ahdistelleet myös, seuranneet ja käyttäytyneet uhkaavasti, ostelleet lahjoja ja suuttuneet kun jäivät silti vastakaiutta

Nyt loppuu näemmä aika.

Huhhuh, aika hlvetin härskiä käytöstä miehiltä. Teitkö mistään noista rikosilmoituksen? Kouluissa pitäisi jo pienestä pitäen opettaa lapsille ahdistelun tunnusmerkistöä ja kehoittaa puuttumaan siihen, samalla tavalla kuin esim koulukiusaamiseen. Tarvittaisiin valtakunnallinen kampanja, monien muitten toimenpiteiden lisäksi.

Törkeistä pahoinpitelyistä valitettavasti vain. Olen hyväosaisesta perheestä, mutta sellaisesta, jossa kulissit pystyssä. Mun vanhemmat oli kyvyttömiä käsittelemään vaikeita asioita, ne mitätöi ja vähätteli ja syyllisti mua (miksi menet parkkihalliin jne.) Jotenkin sitten kasvoin siihen, että puhumisesta ei ole ikinä mitään hyötyä.

En ehtinyt eilen enempää kirjoittaa, mutta 15-vuotiaana olin menossa uusimaan juuri vastikään saamaani e-pillerireseptiä ja oma naislääkärini oli lomalla. Se oli edellisellä kerralla tehnyt kaikki tutkimukset ja neuvonut, että seuraavalla kerralla tarvitsee tulla uusimaan vain resepti. Hänen loman aikana sijaisena oli 50-60-vuotias isomahainen ja limainen mieslääkäri. Huolimatta siitä, että olin sanonut oman lääkärini ohjeet, että nyt voi vain uusia reseptin, lääkäri sanoi, että ei sitä nyt ilman tutkimuksia uusita. Se käski sitten riisumaan ja kääntämään selän häneen päin ja kurottamaan kädet lattiaan. Siis pyllistämään sille. Tuli lähelle ja työnsi sormet sisääni. Sitten käski riisumaan paidatkin ja makaamaan. Teki uudelleen tutkimuksen ja silloin huomasin, että se tutki ilman hanskoja. Hyi s..tana. Tästäkin osasin kertoa vain yhdelle parhaalle ystävälleni. Sittemmin lääkärikäynnit vaikeita, saatan dissosioida. Yleensä pyydän aina naislääkärin.

Aikuisena surrut sitä, että kasvoin siihen kokemukseen, että aikuisiin ei voi luottaa enkä oppinut hakemaan ajoissa tai lainkaan apua.

Siis se lääkärihän syyllistyi törkeään seksuaaliseen ahdisteluun. Mitäköhän tutkimuksellista virkaa on sillä että e-pilleri reseptin uusimisessa työnnetään sormet vaginan sisälle?? Olen siis mies joten asiasta ei ole kokemusta. Tee siitä rikosilmoitus, saattaa olla että kyseinen rikosepäily ei lain mukaan ole vielä vanhentunut. Ajattele, sehän jatkaa tuon tekemistä varmasti muillekin.

-Ap

Lisäys : Itse asiassa syyllistyi ráiskaukseen. Lain kannalta on epäolennaista onko tungettu sisään sormet, p enis, kurkku vai rautakanki. Törkeän ráiskauksen syyteoikeus vanhenee 20. vuodessa ja jopa olla että aika on sitäkin pidempi koska olit ala-ikäinen. Ihan hyvin voisit tehdä rikosilmoituksen, ehkäpä tyyppi pelästyy sen verran ettei tee sitä uudestaan kellekkään muulle. Tapahtuneen todistaminen oikeudessa on sitten asia erikseen, jos siihen edes pystyy.

-Ap

Okei, kiitos tiedoista. Voisin kysyä vielä traumaterapeutiltani noista ja tilata siltä vuodelta terveyskertomukset, niin saan sen lääkärin nimen.

Pitää ehkä se vielä lisätä, että se lääkäri ei työntänyt sormiaan pelkästään "etupuolelle", vaan samaan aikaan sekä takapuoleen että etupuoleen. Painoi kädellä alas selkääni, että en pystynyt nousta. Kieltämättä haluaisin, että saisi rangaistuksen, mutta pelkään, että aikaa on kulunut liian kauan.

Aika normalia muuten kun alapää tutkimusta tehdään, toki olisi ollut hyvä selittää ja ehkä jopa kysyä haluatko moista.  Kysy keltä vaan jolla on ollut alapää vaivoja.  En ota kantaa siihen millä aikeilla tapahtuma tapahtui.

Vierailija
128/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuijotettu, vihellelty, huudeltu, hiplattu, lääpitty, kourittu, nostettu syliin väkisin, halattu väkisin, suudeltu väkisin ja raiskattu. Alkoi esiteini-iässä, jatkuu edelleen.

Ota yhteys poliisiin tai sosiaaliviraston.  Saat apua.

Vierailija
129/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aloituksessa mainitut ahdistelun lajit. Auttaisi, jos suomalaiset pojat kasvatettaisiin kunnioittamaan naisia. Sama kunnioittamisen osaaminen tietysti myös tänne Suomeen muualta tuleville miehille.

Kukahan tämän kasvatustehtävän ottaisi hoitaakseen? Vanhemmilta ei ainakaan tunnu onnistuvan, edes niiltä aikanaan ahdistelluilta naisilta.

Vierailija
130/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppuu näemmä aika.

En tiedä minkä ikäinen edellinen on mutta meillä oli koulussa ala-asteella usenkin puhetta ahdistelusta koska oli paljon niitä jotka koittaa saada autoon mukaan.

Mutta itsensäpaöjastelijoista ei ollut puhetta. Itsekin sellaisen kohtasin ja oksettaa taas kun edes ajattelen. Minä en kertonut vanhemmille, ehkä ei muutkaan jotka sen runkkarin näki.

Varmasti etsi ala-asteikäisiä kun koulun lähellä hiippaili.

Joten minäkin ehdotan valistusta. Nyt lisäksi lapsilla on puhelimet, jo tarhassa opetetaan mikä on 112. Tehdään normaalia ilmoittaa noista sen sijaan että lapsi menee hiljaa kotiin ihmettelemään että mitä vittua tai ahdistuu yksin.

Vierailija
131/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuli mieleeni vanhempi työterveyslääkärimies jolle meni selkävaivojani kertomaan. hän pyysi ottamaan housut pois. 

sanoin, että ehei en ota nyt housuja pois. 

hittoako siinä tarvitsee alaosaa riisua jos yläselässä on vikaa! inhottava, en mennyt enää toiste hänelle.

Selkävaivojen tutkimiseen kuuluu peräaukon sulkijalisten toiminnan tutkiminen.

Vierailija
132/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma psyyke on kestänyt, vaikka joo, monenlaista on ollut elämän varrella. Vaikken kaunotar olekaan.  Raiskaukselta ja fyysiseltä väkivallalta olen onneksi säästynyt.

Osaan sanoa aika tiukan EI, ja töniä pois!  Järjen käyttö on sallittua. Hiukan myös pitää katsoa mihin menee ja miltä näyttää.

Pakko on silti sanoa, etten taida tuntea yhtään naista, jota ei ainakin sanallisesti oli kutsuttu h,ksi jos ei oo suostunut johonkin. Sama jos on suostunut. Myös juurikin ajatus, että nainen on tarjolla aina jos tilanne on"sopiva".   Oikea ja fiksu flirtti on kummallekin mukavaa ja siitä voi kumpikin perääntyä myös kohteliaasti. Niin netissä kuin ihan oikeassa elämässäkin.

Keskinäinen kunnioitus tuottaa parhaan lopputuloksen.

Vierailija
133/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole juurikaan ahdisteltu. Jotain taputtelua ja halailua joskus nuorena baarissa, mutta muuten olen välttynyt kaikenlaiselta häirinnältä. Ikää on jo kohta 60 vuotta. Tajuan olevani onnekas.

Vierailija
134/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli 40-vuotias, mutta kohtaan edelleenkin ihan töissäkin yllättävän paljon kaikkea sopivan käytöksen rajoja rikkovaa toimintaa. Esim. rintoja tuijotetaan tosi usein, monenlaista olkapään tai selän koskemista tapahtuu yleisesti ja mm. viime vuodenkin pikkujouluissa työkaveri kävi suutelemassa väkisin.

Vierailija
135/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaan sanoa aika tiukan EI, ja töniä pois!  Järjen käyttö on sallittua. Hiukan myös pitää katsoa mihin menee ja miltä näyttää.

Tuo viimeinen lause pisti silmään.

Tietenkin nyt jokaisella, niin miehellä kuin naisella, tulisi olla maalaisjärkeä, eikä lähteä yksin pimeälle kujille tai puistopoluille hoipertelemaan.

Mutta en ikinä mieti kun lähden ulos, että minkälainen potentiaalinen uhri olen ulkonäön perusteella. Tasan laittaudun ja pukeudun miten haluan. Ja näin pitäisi jokaisen tehdä, olla oma itsensä.

Helvetin väärin syyttää uhria jos jotain sattuu, että mitäpäs olit hameessa korkokengillä liikenteessä. Ei. Tekijä on ainoa syyllinen, ja toisen koskemattomuus tulisi pitää mielessä.

Vierailija
136/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Livenä ei ole ahdisteltu tai ainakaan ei ole jäänyt mieleen, kun en ole koskaan käyny esim. baarissa ja välttelen nyt muutenkin ihmisiä mahdollisimman paljon.

Mutta sen ainoan kerran, kun mulla oli miespuolinen ystävä niin hän ahdisteli minua. Ensin oli ihan mukava, mutta sitten alkoi se haukkuminen, kun en kiinnostunut hänestä, kuin vain ystävänä. Haukkui todella halventavasti mm. huoraksi ja keksi perättömiä juttuja, kuinka minä muka myyn itseäni ja levitti näitä juttuja pitkin poikin. Olin vieläpä täysin kokematon eli neitsyt, mutta eipä se häntä mitenkään estellyt, kun pelkkä mun sukupuoli riitti huorittelun tueksi. Olisi halunnut myös mm. ostaa minulta seksiä ja laittoi kaikkia kaksimielisiä viestejä ym. Koin tilanteet todella ahdistaviksi, mutta yrittäessäni päästä hänestä eroon alkoi vainoaminen, uhkailu jne. Tätä kesti varmaan pari vuotta, kunnes pääsin hänestä eroon. 

Kaiken lisäksi olin syrjäytynyt, mutta silti mun elämääni päätyi tällainen sankari.. Millä todennäköisyydellä.. 

Vierailija
137/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, aloitetaan alusta, eli n. 10-vuotiaana, kylässä keski-ikäisen pariskunnan luona, mies pyysi syliinsä istumaan ja minä, erittäin kiltiksi kasvattu lapsi kun olin, menin ja ukko puristelin reisiäni ym. epämiellyttävää, äitini huomasin tän kauempaa ja enpä koskaan enää käynyt kyseisessä taloudessa... Juuri 12-v. täytettyäni olin aikuisen, perheellisen serkkuni luona kylässä viikon ja siellä menin rantasaunaan, ihan bikinit päällä onneksi, kun joku serkun miehen sukulainen tms. täysin tuntematon teini-ikäinen sälli änkes mukaan ja pesi (lupaa odottamatta) selkäni, myös biksujen ala-osan sisältä, takapuolelta siis. Meikä, täysi lapsi vielä, olin ihan, että mitä hittoa toi oli...? Ollessani hiukan vaille 17-v. kesätyöpaikassa, jossa asuin pienessä, lukitsemattomassa huoneessa, nukuin rauhassa yöllä, kun ainakin nelikymppinen vieras äijä tuli kännipäissään herättämään minut ja kehumaan ulkonäköäni ym. Samana syksynä olin amiksessa sisäoppilaitoksessa, jossa asuntolanvalvojana ollut kammottava keski-ikäinen äijä kommentoi kovaan ääneen minun (17-v) rintojani ja muotojani, kuulijoina muita asuntolan nuoria asukkaita. Olin 18-v, kun vanhempani muuttaneet uuteen kaupunkiin ja asuin amiksen loputtua vielä hetken himassa. Kesä-/syysaikaan kävelin bussilla kotiin tiettyä reittiä ja siinä kaksikin kertaa alkuillasta yksinäinen äijä ajoi autollaan viereen ja kyseli suihinottoa kossupulloa vastaan tms. Ja tosiaankin olin pukeutunut farkkuihin ja takkiin tms. Tossa noi pahimat nuoruusjutut, joiden lisäksi tullut kaikenlaista muutakin huutelua kadulla ja muotojen arvostelua, baarissa kähmintää ja väkisinsuutelua, plus sanallisia uhkauksia raiskauksesta, mutta mitään ei kuitenkaan tapahtunut, kun pystyin ottamaan jalat alleni... Nämä kaikki tapahtuneet -80 ja -90-luvuilla ja täysin kantasuomalaisten toimesta. Ja lopuksi, niitä lukemattomia "ystävällismielisempiä" ja fiksumpia iskuyrityksiä tms. en todellakaan ole koskaan ajatellutkaan minkäänlaisena häirintänä...

N54

Olen pahoillani puolestasi. Tuli surullinen mieli... Itekin ahdistelua kokeneena, tiedän, millaista hämmenmystä ja ehkä pahaa oloakin olet kokenut, ja miten se on saattanut myös tiedostamattakin vaikuttaa. Ällöttävää ja tuhoisaa käytöstä, ja vieläpä lasta kohtan. Kaikkea hyvää

Vierailija
138/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki aloituksessa mainitut ahdistelun lajit. Auttaisi, jos suomalaiset pojat kasvatettaisiin kunnioittamaan naisia. Sama kunnioittamisen osaaminen tietysti myös tänne Suomeen muualta tuleville miehille.

Kukahan tämän kasvatustehtävän ottaisi hoitaakseen? Vanhemmilta ei ainakaan tunnu onnistuvan, edes niiltä aikanaan ahdistelluilta naisilta.

Koulussa ihan oma luokanope ala-asteen 5. ja 6. luokilla. Tai sitten kouluterveydenhoitaja tai kiertävä koulupoliisi. Vaihtoehtoja on, toki asian pitäisi ensin edetä lakialoitteen kautta.

Vierailija
139/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppuu näemmä aika.

-Ap

-Ap

Aika normalia muuten kun alapää tutkimusta tehdään, toki olisi ollut hyvä selittää ja ehkä jopa kysyä haluatko moista.  Kysy keltä vaan jolla on ollut alapää vaivoja.  En ota kantaa siihen millä aikeilla tapahtuma tapahtui.

Hänelle oli jo tehty se tutkimus.

Vierailija
140/207 |
25.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole juurikaan ahdisteltu. Jotain taputtelua ja halailua joskus nuorena baarissa, mutta muuten olen välttynyt kaikenlaiselta häirinnältä. Ikää on jo kohta 60 vuotta. Tajuan olevani onnekas.

Ai niin, tuli kuitenkin yksi tapaus mieleen: Oltiin serkun kanssa esiteineinä uimarannalla, kun huomattiin joku nuorehko mies puskassa seisomassa. Jonkin ajan päästä tuli sen verran esiin, että huomattiin sen vetävän käteen. Tuli meille äkkilähtö, ja pelottikin kyllä aika hemmetisti. Tuo on varmaan kokemuksistani lähinnä ahdistelua.