Miksi kasvisruoka ei pidä nälkää poissa?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Syöt vääränlaista ruokaa. Itse tein tulisen kastikkeen mustapavuista ja linsseistä, laitoin sen riisin (tai kvinoan) päälle ja kylkeen suolakurkkua ja jogurttia. Kyllä lähtee nälkä.
Tämä kuulosti todella hyvältä, vaikka yleensä olen vierastanut kasvisruokia. Täytyy laittaa testiin joku päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, 188/90. Hyvin tulin täyteen vaimon tekemästä linssilasagnesta. Oli helkkarin hyvääkin. Jotain bermudalinssejä (?) oli joukossa.
Vähän tylsä vetää linssejä joka päivä
Miksi luulet, että yksi kerta=joka päivä? Vai oletko niin ulapalla, että luulet linssin olevan ainut mahdollinen kasviproteiini?
Tarjoa toinen, joka ei ole papu/palkokasvi eikä soija. Pähkinät nyt ei ole ruokaa ja tulee paskanmukana sellaisenaan ulos.
Ääliö. Soija on papu eli palkokasvi. Pähkinät ovat myös palkokasveja.
No kun ne ei käy minulle, koska on kihti. Ohjeessa lukee että ne mitä ei sovi, on palkokasvit ja soija. Ehkä olen ääliö. Mikä kasvisproteiini sopii?
Maitotuotteet ja pähkinät sopii. Myös palkokasvit pieninä määrinä käy monille, riippuen kokonaisuudesta, paljonko puriineja tulee muista ruoka-aineista.
On hyvä ymmärtää myös että on paljon kasviksia, joiden proteiiniketjut täydentävät toisiaan, esimerkiksi peruna ja täysjyväleipä ovat hyvä yhdistelmä. Eikä yleensä mikään kunnon ruoka-aine ole pelkkää hiilaria tai pelkkää proteiinia.Niinpä. Paitsi palkokasvit sisältävät sekä proteiinia että hiilareita, joten ovat siksi hyviä. Kuitenkin monille meistä ne aiheuttavat oireita, jos on kihtiä tai ärtynyt suoli. Itse noudatan FODMAP-ruokavaliota, mutta olen pikkuhiljaa totuttanut masun kestämään herneproteiinia, mutta voin siis syödä sitä vain pienen määrän kerrallaan.
Ja piereminen on hurjaa. Ei oikein maha tykkää. Kananmunat sopii itselle paremmin.
Kyllä pitää nälän poissa. Ei kasvisruoka tarkoita vain jäävuorisalaattia ja kurkkua tai tomaattia. Vedä se nakki naamaan jos et ilman tule toimeen, hyvä luoja.
Hyvää öljyä ruokaan, niin nälkä pysyy poissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, 188/90. Hyvin tulin täyteen vaimon tekemästä linssilasagnesta. Oli helkkarin hyvääkin. Jotain bermudalinssejä (?) oli joukossa.
Oiskohan ollut belugalinssejä? Toki bermudalinssit kuulostavat jännittävimmiltä :)
Vierailija kirjoitti:
Hassuja nämä mieslapset jotka aina vinkuvat, että kasvisruoka ei pidä nälkää. Kun tarkemmin puhutaan kuvittelevat kasviruoan olevan sama asia kuin pakastekuutiopinaattikeitto tms. Sellainen ei minullakaan nälkää pelkiltään pidä.
Pinaattikeitto pitää hyvin nälkää. Olen sentään kova syömään joten tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Kun on kysymysmerkki, niin vastaan: varmaan beluga-linssejä, pieniä mustia linssejä, minusta paremman makuisia kuin paksut vihreät linssit.
Lisää papuja ruokiisi, esim. punaiset kidney-pavut on hyvin täyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun on kysymysmerkki, niin vastaan: varmaan beluga-linssejä, pieniä mustia linssejä, minusta paremman makuisia kuin paksut vihreät linssit.
Lisää papuja ruokiisi, esim. punaiset kidney-pavut on hyvin täyttäviä.
Siis kehotus oli ap:lle, ei tälle linssejä syövälle miehelle. :)
Vierailija kirjoitti:
Kun joku mietti meneekö vatsa sekaisin isosta määrästä palkokasveja niin oma fiilis on että ainakin hummus ja tofu voisi olla helppoja mitä kokeilla alkuun. Tai linssit.
Tuntuu että pavut ja herne ehkä helpommin aiheuttaa ihmisille vatsavaivoja suurina annoksina. Tai sitten alkuun pienen pieni määrä ja vaikka joitain kertoja viikossa.
Mulla menee vatsa herkemmin sekaisin linsseistä kuin pavuista ja pavuissakin on eroja. Musta- ja härkäpapu eivät itsellä aiheuta vatsaoireita ja ovat molemmat vielä hyvänmakuisiakin. Mustapapu varsinkin on ihanan täyteläisen makuinen ja pitää todella hyvin nälkää.
Papujen ja linssien kypsyys on myös tärkeää. Minä en ainakaan voi niitä ns- purtavina syödä, tai maha menee varmasti sekaisin, vaan niiden on oltava ihan mössökypsiä. Hernekeitto esim. täytyy tehdä sellaiseksi puuroksi, muuten tulee ilmavaivoja ja vatsanväänteitä. Kohtuus myös toimii ihan kaikessa. Liikaa lihaa aiheuttaa vatsaoireita ihan siinä kuin liikaa papuja tai linssejäkin.
Ap:n ongelmaan sama vastaus kuin monilta muiltakin; saat liian vähän rasvaa ja proteiineja ruuastasi. Paino tuolla ensimmäisellä, eli rasvalla. Rasva on se, mikä pitää nälän poissa. Hiilarit vievät näläntunteen nopeasti, mutta sen poissa pitämiseen tarvitaan rasvaa. Jos tätä haluaa käytännössä kokeilla, helpointa on syödä ensimmäisenä aamuna kolme desiä rasvatonta jugurttia ja toisena puolitoista desiä 10 % jugurttia (molempiin samat lisukkeet, esim. desi marjoja ja pari ruokalusikallista samaa mysliä). Toisen aamun aamupala pitää nälän kauemmin poissa, vaikka jugurttia on vähemmän.
Samaa järkeä voi käyttää kaiken syömisen kanssa. Mahan saa kyllä täyteen mättämällä energiaköyhää ruokaa valtavat määrät, mutta nälkä palaa nopeasti ja taas joutuu syömään. Tämä johtaa siihen, että päivän aikana syö enemmän kaloreita kuin jos söisi harvemmin ja vähemmän energiatiheää ruokaa. Jollei näläntunne haittaa, voi tietysti elää vaikka sellupuurolla ja nälkää oppii ajan kanssa kyllä sietämäänkin.
Itte syön vain ja ainoastaan lihaa.