Miksi kasvisruoka ei pidä nälkää poissa?
Kommentit (190)
Vierailija kirjoitti:
Avokadojen kasvatuksen haitoista tuntuu kasvissyöjät olevan täysin tietämättömiä ja lisäksi välinpitämättömiä. Niin ja vielä niiden rahtaaminen tänne. Mutta niitä on tärkeää syödä koska muuten kasvisruualla ei elä :D Kasvissyöjät ovat ehkä parhaita valehtelijoita ikinä.
Emme ole tietämättömiä. Sinulla näköjään tuntuu olevan sivistyksessä hyvinkin iso aukko, kun edes etäisesti luulet avokadon olevan se ympäristön kannalta suurin ongelma ihmisen ruokavaliossa. Tai että kasvissyöjät niitä koko ajan vetelisivät. Ei niitä edes ollut Suomessa saatavilla 1980-luvun lopulla, kun itse ryhdyin kasvissyöjäksi. Nykisin syön avokadoja korkeintaan 2-3 vuodessa, jos niinkään usein. Päivittäin lihaa mättävään verrattuna tuo ei ole käytännössä mitään.
Miten nälkä voi pysyä poissa, ellei se edes lähde?
Vierailija kirjoitti:
Usein täällä kehutaan monenlaisia papuja ja herneitä.
Hummuskin tehdään herneistä.Miten teidän vatsanne kestää nuo ruuat?
Kun itse syön noita, vatsaani alkaa vääntää, saan mielettömät ilmavaivat ja jopa ripulia joskus.Kasvisruuan puolella joudun tyytymään vain niihin ruokiin, joita mahani kestää.
Ei se siis kaikille ole helppo siirtyä kasvisruokaan, jos suoli ei kestä edes soijaa.
Melkein ehdottaisin että isot ruokavaliomuutokset ja papujen käyttö vähitellen niin että suolistomikrobisto tottuu?
Jos kylmiltään siirryt syömään isoja määriä palkokasveja niin voi olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä kasvissyöjä laittaa leivän päälle, salaatinlehden?
Tänään laitoin leivän päälle kurkkua ja tomaattia. Usein laitan juustoa ja paprikaa. Talvella suolakurkkua.
Vierailija kirjoitti:
Hassuja nämä mieslapset jotka aina vinkuvat, että kasvisruoka ei pidä nälkää. Kun tarkemmin puhutaan kuvittelevat kasviruoan olevan sama asia kuin pakastekuutiopinaattikeitto tms. Sellainen ei minullakaan nälkää pelkiltään pidä.
Eipä suotta pinaattikeiton kanssa syödä usein keitettyä kananmunaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, 188/90. Hyvin tulin täyteen vaimon tekemästä linssilasagnesta. Oli helkkarin hyvääkin. Jotain bermudalinssejä (?) oli joukossa.
Vähän tylsä vetää linssejä joka päivä
Miksi luulet, että yksi kerta=joka päivä? Vai oletko niin ulapalla, että luulet linssin olevan ainut mahdollinen kasviproteiini?
Tarjoa toinen, joka ei ole papu/palkokasvi eikä soija. Pähkinät nyt ei ole ruokaa ja tulee paskanmukana sellaisenaan ulos.
Ääliö. Soija on papu eli palkokasvi. Pähkinät ovat myös palkokasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, 188/90. Hyvin tulin täyteen vaimon tekemästä linssilasagnesta. Oli helkkarin hyvääkin. Jotain bermudalinssejä (?) oli joukossa.
Miksi luulet, että yksi kerta=joka päivä? Vai oletko niin ulapalla, että luulet linssin olevan ainut mahdollinen kasviproteiini?
Tarjoa toinen, joka ei ole papu/palkokasvi eikä soija. Pähkinät nyt ei ole ruokaa ja tulee paskanmukana sellaisenaan ulos.
Tarjoa sinä toinen eläinperäine proteiini joka ei ole samalla eläin.
Nauta eroaa kanasta siinä samassa missä linssi eroaa pekaanipähkinästä.
Kylläpäs on kiukkuisia asiantuntijoita. Haukutaan kun yritetään kysyä asiallista asiaa.
Miksi näin?
Kun joku mietti meneekö vatsa sekaisin isosta määrästä palkokasveja niin oma fiilis on että ainakin hummus ja tofu voisi olla helppoja mitä kokeilla alkuun. Tai linssit.
Tuntuu että pavut ja herne ehkä helpommin aiheuttaa ihmisille vatsavaivoja suurina annoksina. Tai sitten alkuun pienen pieni määrä ja vaikka joitain kertoja viikossa.
Kasvisproteiinit ovat perinteistä suomalaista ruokaa. Hernekeitto etunenässä, ennen vanhaan se oli rokkaa, joka tehtiin härkäpavuista (jotka nyt ovat taas trendikkäitä, kiitos kasvissyöjien).
Kasvisproteiineja ovat kuivat pavut, linssit, kikherneet, herneet, soijatuotteet kuten edamamet, tofu, tempeh, soijarouheet sekä sitten muut valmistuotteet kuten seitanit, härkikset sun muut.
Kasvisruoassa idea on se, että käytetään yhdellä aterialla useita proteiinipitoisia ruoka-aineita, esim. linssikeiton kanssa syöt salaattia, jossa on pähkinöitä tai paahdettuja kik-herneitä yms.
Pelkkä vihersalaatti ei kelpaa ateriaksi. Jos lounaaksi haluaa salaatin, kyllä annokseen pitää saada protskua, sekä kasvikset pitää valita ruokaisista kuten paistetut juurekset, maissia, ja/tai joukkoon bulguria tai kvinoaa tai muuta viljatuotetta. Kastike oliiviöljystä tai creme fraichesta, jne... Mukaan pähkinöitä tai siemeniä. Salaattiin voi käyttää myös ituja, versoja ja silmuja, ne ovat ravintorikasta ruokaa. Tummanvihreät lehtikasvit ja yrtit ovat tärkeitä ravintoaineiden lähteitä nekin.
Hiilihydraateissa kannattaa suosia täysjyvätuotteita sekä ravintorikkaita viljoja kuten kaura, ruis, kvinoa, amarantti, teff, hirssi, jne... Linsseistä, pavuista, tattarista, yms. löytyy valmista pastaa.
Kasvisyöjä kannattaa käyttää myös lisukkeita kuten tahinakastiketta, hummusta, oliivitahnoja, mantelitahnaa, maapähkinävoita, merilevää, yms. Siemennäkkäriä voi valmistaa itse kotona.
Syöt vääränlaista ruokaa. Itse tein tulisen kastikkeen mustapavuista ja linsseistä, laitoin sen riisin (tai kvinoan) päälle ja kylkeen suolakurkkua ja jogurttia. Kyllä lähtee nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija eirtellään usein kasvisruokailijoiden ja vegaanien ruokavaliossa erillisenä ihmeitä tekevänä aineena. Kukas se ääliö nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vikaa on linsseissä, pavuista ja sijassa? Miksi ihmeessä kenenkään pitäisi tarjota sinulle yhtään mitään? Syö välillä lihaa ja kalaa jos kasvikset ei nappaa.
Papuihin voi kanssa totuttaa niin että laittaa vaikka tuttuihin liharuokiin osan papuja.
Jauhelihakastikkeeseen vaikka pieni paketti papuja niin se täyttävää ja halvemmalla isompi annos, mutta pavut ei ole se pääraaka-aine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kvinoa. Loput voit googlata itse.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liian kevyesti. Kasvisruoka voi olla erittäin täyttävää. Tarvitset enemmän esim. avocadoa, munakoisoa, linssejä, hummusta, pastaa, riisiä, perunaa, etc.
Mutta jos kylläisyydentunteen on oppinut mieltämään samaksi asiaksi kuin se ÄHKY joka tulee raskaasta liha-peruna -ateriasta, niin sen saavuttamiseen tarvitaan ehkä jatkossakin se liha-ateria.
tv. tyytyvinen kasvispainotteinen sekasyöjä
Sulla on joku vika jos tulee ähky normaalista syömisestä. Mulle tulee hyvä olo kunnon pihviateriasta 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soija eirtellään usein kasvisruokailijoiden ja vegaanien ruokavaliossa erillisenä ihmeitä tekevänä aineena. Kukas se ääliö nyt on?
Sinä, joka täysin turhaan vingut kasvisruuasta, vaikka oikeasti ongelma on se, että et ymmärrä siitä juuri mitään ja olet nirso.
Vierailija kirjoitti:
Syöt vääränlaista ruokaa. Itse tein tulisen kastikkeen mustapavuista ja linsseistä, laitoin sen riisin (tai kvinoan) päälle ja kylkeen suolakurkkua ja jogurttia. Kyllä lähtee nälkä.
Nälkä lähti kyllä, mutta oliko toi edes oikeasti hyvää? Syötävää on eri asia kuin hyvää.
Kasviruoasta ei saa sitä rasva+hiilari "känniä", jota ihmiset virheellisesti luulee nälän lähtemiseksi. Tosiasiassa se on kehon hätäjarru, jolla se pyrkii lopettamaan ruuan mättämisen.
Läski. Olet mitä syöt.