Breaking news: WHO on juuri julistanut apinarokon kansainväliseksi kansanterveyshätätilaksi, tiedotustilaisuus käynnissä!
WHO on juuri julistanut apinarokon kansainväliseksi kansanterveyshätätilaksi. Kyseessä on korkein hälytystila (PHEIC). Tiedotustilaisuus on juuri käynnissä. Tapauksia on noin 16 000, 75 eri maassa. Niitä on viime aikoina ollut myös naisilla ja lapsilla. Kyseessä ei ole seksitauti.
https://twitter.com/Monkeypoxtally/status/1550846428288892929?t=ZaQCmip…
Kommentit (136)
Kun pride kuukausi on ohi, niin jonkin ajan kuluttua tartuntapiikki alkaa taittumaan.
voi levitä myös käytettyjen/sovitettujen vaatteiden kautta jos sovittajalla on apinarokko, miksi sitten kehutaan ja avataan koko ajan uusia secondhand puoteja? kauanko rokkovirus säilyy käytetyssä vaatteessa jos tulee toinen ja sovittaa? tälläkin palstalla moni kehuu kuinka ekologista ja mahtavaa on ostaa käytettyä, minun mielestäni olisi parempi jos ne käytetyt lumput laitettaisiin silppuriin, pestäisiin ja valmistettaisiin niistä jotain uutta. Ei ihme jos saa vaikka syyliä käytetyistä kengistä, silti moni kehuu miten ihania kaikkia kirppikset ja secondhandit ovat. Kehtaavat vielä monet secondhandit mainostaa ettei heillä ole pesulaa, niin myyvät uusille asiakkaille käytettyjä pesemättömiä vaatteita, nehän tulisi olla pesty 50-60 asteessa.
WHO:n raportti: Maailmassa on todettu nyt 72 apinarokkotartuntaa lapsilla, joista 23 on alle 4-vuotiailla.
https://twitter.com/Monkeypoxtally/status/1550885487581224964?t=xPW9RUD…
Vierailija kirjoitti:
WHO:n raportti: Maailmassa on todettu nyt 72 apinarokkotartuntaa lapsilla, joista 23 on alle 4-vuotiailla.
Tämä taas nostaa esiin vanhoja kysymyksiä, millaisten ihmisten voi antaa olla tekemisissä lasten kanssa.
puhtausonpuoliruokaa kirjoitti:
voi levitä myös käytettyjen/sovitettujen vaatteiden kautta jos sovittajalla on apinarokko, miksi sitten kehutaan ja avataan koko ajan uusia secondhand puoteja? kauanko rokkovirus säilyy käytetyssä vaatteessa jos tulee toinen ja sovittaa? tälläkin palstalla moni kehuu kuinka ekologista ja mahtavaa on ostaa käytettyä, minun mielestäni olisi parempi jos ne käytetyt lumput laitettaisiin silppuriin, pestäisiin ja valmistettaisiin niistä jotain uutta. Ei ihme jos saa vaikka syyliä käytetyistä kengistä, silti moni kehuu miten ihania kaikkia kirppikset ja secondhandit ovat. Kehtaavat vielä monet secondhandit mainostaa ettei heillä ole pesulaa, niin myyvät uusille asiakkaille käytettyjä pesemättömiä vaatteita, nehän tulisi olla pesty 50-60 asteessa.
Mitenkäs tilanne eroaa vaatekaupassa vaatteita sovitettaessa? Ei sielläkään vaatteita pestä jokaisen sovittajan jäljiltä, ihan on voinut olla sama vaate hetkeä aiemmin kenen tahansa päällä. Perustelusi kierrätykselle ontuu.
Kohta alkaa hoitajien pakkorokotus...
Voi hyvää päivää...
Onneksi en ole hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää...
Onneksi en ole hoitaja.Minä olin hoitaja, kun pakkopiikit tulivat lähdin hoitialalta lopullisesti.
Nyt olen hesessä töissä, eihän tämä hääviä tai kivaa ole mutta ennemmin tämä työ, kuin että aina uusia terveyttä heikentäviä piikkejä.
Respect!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää...
Onneksi en ole hoitaja.Minä olin hoitaja, kun pakkopiikit tulivat lähdin hoitialalta lopullisesti.
Nyt olen hesessä töissä, eihän tämä hääviä tai kivaa ole mutta ennemmin tämä työ, kuin että aina uusia terveyttä heikentäviä piikkejä.
Hyvä että lähdit. Älä tule takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä taas nostaa esiin vanhoja kysymyksiä, millaisten ihmisten voi antaa olla tekemisissä lasten kanssa.
Riittää, kun sattuu asumaan samassa huoneistossa tartunnan saaneen kanssa. Tuskin sinuakaan on vastasyntyneenä huostaan otettu.
Kelatkaa sitä superpöpöä kun apinarokko, korona ja verenvuotokuume mutatoituu apinakoronavuotokuumeeksi :D Ei oteta selfietä instaan siitä naamasta
Vierailija kirjoitti:
Tältä taudilta voi suojautua pidättäytymällä anaaliyhdynnästä.
Vähän huono homma kun nykyään pillu ei ole enää mitään.
95% homoseksin välityksellä ja loput 5%valehtelee
Karmeaa disinformaatiota, että apinarokko olisi homotauti tai sukupuolitauti. On huomattava, että testaus on useissa maissa kohdennettu vain homoille ja sitä on ylipäätään aivan liian vähän. Jos testataan vain homoseksuaaleja, tapauksiakin löytyy vain heidän joukostaan.
Muistan, kun olin neljännellä ja luokallamme oli vesirokkoepidemia. Kaikki saivat sen peräjälkeen, emmekä taatusti harrastaneet homoseksiä. Myös isorokko tarttuu aerosolina. Miksi on niin vaikea uskoa, että apinarokko voi tarttua aerosolina ilmassa siinä missä muutkin rokkovirukset?
Vierailija kirjoitti:
Apinoitako ne on naineet vai mistä nimi?
Viidakossa ei olla turhan tarkkoja.
Jaahas eli paluu normaaliin pitkittyy. Oon varmaan kuusikymppinen, kun nää vitsaukset on poistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monkeypox spreads in different ways. The virus can spread from person-to-person through:
direct contact with the infectious rash, scabs, or body fluids
respiratory secretions during prolonged, face-to-face contact, or during intimate physical contact, such as kissing, cuddling, or sex
touching items (such as clothing or linens) that previously touched the infectious rash or body fluids
pregnant people can spread the virus to their fetus through the placenta
CDC:n sivulta. Voi tarttua myös pisaratartuntana, aerosolina ja pinnalta. Yhdysvalloissa on nyt ainakin 2 apinarokkotapausta lapsilla. Naisilla on Yhdysvalloissa, Britanniassa ja Espanjassa kussakin noin 10 apinarokkotartuntaa. Ei ole vain miesten tai homoseksuaalien tauti!
Se ei leviä aerosolina, oletko oikeasti niin tyhmä vai etkö vain ymmärrä?
Eihän koronakaan muka levinnyt aerosolina ensimmäiseen puoleen vuoteen suunnilleen, etkö muka muista? Eikä lapset tartuttaneet ja kaikkea muuta paskaa.
Miten mikään koronasta liittyy mitenkään siihen miten apinarutto leviää?
Muuan muuassa korona voi tarttua, jos koronaa sairastavan puhuessa, sylkipisarat lentävät toisen kasvoille.
-eri
Tai kun maskiton aivastaa/yskäisee niin siitä vasta pientä pisaraa leviääkin. Etenkin jos ei edes yritä laittaa käsivartta/hihaa siihen eteen.
Nämä pisarat sitten leijailee muiden hengittämän ilman mukana keuhkoihin ja vaikkapa silmiin.
Se maski molemmilla estää/hidastaa tätä vaikka ei toki 100% suojaakaan esim just tuon silmien kautta tarttumisen vuoksi. Osan se kuitenkin blokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän kävi ihan kuin hiv:n kanssa, levisi homojen seksistä muihinkin.
Joo, kiitosta vaan heille tästäkin...
Jumalan ruoska.