Turha siivoaminen
Minkä takia jotkut ihmiset siivoa jatkuvasti ihan turhaa? Tarkoitan siis ihmisiä jotka vaikka imuroi ja pyyhkii laittioita joka viikko tai useita kertoja viikossa. Sama vaikkapa jonku vessan jatkuvan siivoamisen kanssa.
Itse pyrin elämään niin, että sotkua syntyisi lähtökohtaisesti vähän. Minkälaisia hiton sottapyttyjä ihmiset on jos jatkuvasti pitää olla hulluna siivoamassa?
Itse pyrin pitämään tavarat suht hyvin järjestyksessä ihan päivittäin, ja en siedä esimerkiksi isoa tiskivuorta tai soituisia keittiön tasoja, tai näkyviä tahroja vessanpöntössä. Mutta en ymmärrä että mitä hittoa se haittaa jos vaikkapa lattialla on hiukan pölyä?
Kai nyt järkevä ihminen voi käyttää vähän omaakin järkeä tän siivoamisen suhteen ja siivota silloin kun sotkua on. Miksi pitää vaikka imuroida joka viikko, tuolloin tulee vain siivottua sotkua jota ei oikeasti edes ole olemassa? Vai kuinka sottaisia ihmiset on jos viikossa ehtii kertyä joku näkyvä määrä roskaa ja pölyä lattioille?
Kommentit (31)
Meillä iso maalaistalo ja ovet kesäisin auki, kissat, koirat, lapset jne ramppaa edestakaisin ja jos meillä jättää pari päivää imuroimatta nämä eniten liikutut kohdat, niin näyttää ettei tänä vuonna olisi kukaan siivonnut.
Ollaan koko porukka muutenkin huonoja pitämään järjestystä eli tavarat jää vähän minne sattuu ja sitä tavaraa on ihan liikaa.
Yks pelaa pleikkaa ja toinen siivoaa. Kumpi on enemmän turhaa?
Asutaan 2-kerroksisessa asunnossa. Yläkerran imuroin joka viikko ja pyyhin pölyt sekä pesen kylpyhuoneen. Alakerran imuroin noin 3 kertaa viikossa ja pyyhin kostealla lattiat. Kylpyhuoneen pesen vähintäin kerran viikossa. Siitä huolimatta on tuosta siivouksesta koko ajan huono omatunto. En tiedä mitä pitäisi tehdä, ettei heti aamulla vaivaa tuo siivoushulluus.
Vierailija kirjoitti:
Yks pelaa pleikkaa ja toinen siivoaa. Kumpi on enemmän turhaa?
Siivous. Pelissä pääsee sentään eteenpäin. Siivouksessa joutuu palaamaan koko ajan alkuruutuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap sinulla on puurot ja vellit sekaisin.
Koti / asunto voi olla siisti, mutta onko se puhdas? Iholta irtoaa joka päivä epiteeliä, ulkoa kulkeutuu likaa jne.
Meillä on koiria joiden tassuista tulee likaa ulkona olemisen jälkeen (koirien tassuja ei pestä joka ulkoilun jälkeen, ellei ole näkyvää likaa)
Ja minulle siivoaminen on terapiaa!
Jos tätä likaa ei edes huomaa niin miksi sitä pitää olla siivoamassa pois? Joku vessa ja keittiö nyt on asiansa erikseen, mutta ei nyt kukaan sairastu siitä jos lattialla on jotain näkymätöntä likaa. Ellei sitä lattiaa sitten nuole.
En vain tajua, että miksi pitää käyttää aikaa asioihin joista ei nauti tai jotka eivät tuo mitään konkreettista hyötyä tai lisäarvoa elämään.
Mulla ei pysy tavarat koskaan järjestyksessä, mutta en halua elää saastaisessa kodissa.
Siivousfriikki en todellakaan ole. Olen vieraillut "siistin" ihmisen luona. Tahmeat lattiat ja seinät. Ei ollut itse sotkenut.
Ap:n asunnosta kun ottaisi muutamat näytteet niin voi olla aika järkyttävät tulokset.
Se pahin lika kun ei näy. Et varmaan pese käsiäsikään kun näyttävät puhtailta
Ilmastointi uusissa rakennuksissa lisää pölyn määrää.
Se on joku neuroosi.
Äitini oli raivosiivoaja. Joka perjantai ja lauantai meni lapsuudessa ja teini-iässä siihen, että siivottiin. Sunnuntaina sitten äitillä oli migreeni kun oli koko viikonloput jynssännyt sieniä ja lattioita mäntysuovalla. Lauantaiaamuna klo 7 alkoi imurointi.
Jouluna siivottiin 4 päivää yhteen putkeen ennen aattoa. Aattona marttyyrikuolema siitä kuinka kukaan ei huomannut kuinka siistiä meillä oli.
Jotkut on siivousfriikkejä ja saa siitä siivoamisesta jotkut kicksit. Jotkut herää viideltä aamullakin siivoamaan. Joillakin on joku siivouspäivä tai jotkut tietyt päivät milloin mitäkin tehdään. Itse en voisi elää niin. Siivoan kun on tarvetta ja tekee jotain silloin kun voi tehdä. Pölyä tulee yllättävän nopeasti ja sitä saa olla taas siivoamassa. Erilaisia siivousliinoja erilaisiin tarkoituksiin käytän. Lattiaakin usein pyyhin siivousliinoilla. Pintoja pyyhin siivousliinoilla.