Ensimmäistä kertaa Kuopiossa ja rakastuin kaupunkiin
Oli tarkoitus viettää lomaa Turkisss mutta Detur oli toistamieltä ja perui matkani. Pitkään mietin mihin sitten ja kun olin niin paljon kuullut hyvää Kuopiosta, eksyin sinne viikoksi lomailemaan.
Ensimmäisenä päivänä en niin vakuuttunut koska airbnb majoitukseni sijainti ei ollut paras mahdollinen sen suhteen että olisin sieltä löytänyt ne Kuopion helmet. Onnekseni törmäsin terassilla paikalliseen joka kertoi minulle mitä tehdä, minne mennä ja miten. Sen jälkeen löysin oman paratiisini ja sitä jatkui ja jatkui. Oli oikeastaan ihan sama minne menin, kunhan pysyin veden äärellä ja ajelin pyörällä pitkin kaupunkia. Ihana tori, ihana satama, ihana Väinölänniemi, ihana Valkeisenlampi, ihana Rauhalahti, ihana Puijon metsä.
En voinut käsittää että suomessa jossakin voi olla niin kaunista ja sama tunnelma kuin ulkomailla. Sisämaassa oli paljon lämpimämpää ja aurinkoisempaa kuin kotikonnullani rannikolla. Terasseilla oli elämää ja luonto oli läsnä kaikkialla. Ihmiset super mukavia ja avoimia.
Rakastuin Kuopioon ja nyt mietin, pitäisiköhän pakata kimpsut ja kampsut ja muuttaa Kuopioon. Kiitos, mikä mahtava kesäloma!
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Huumeet ovat todella tulleet näkyviin viime vuosina. Vielä pari vuotta sitten, en olisi sanonut mitään pahaa tästä kaupungista.
Suomi on huume asiassa ollut todella hampaaton. Ei tästä montaa vuosikymmentä ole, kun tuo kaikki oli joko piilossa tai puutui paikoittaan lähes kokonaan.
Kun asuin Kuopiossa 10 vuotta sitten niin se ongelma oli jo olemassa mutta pääosin Petosella piilossa. Ikävä kuulla että tilanne on kehittynyt siihen suuntaan mihin se näytti olevan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos mukavasta aloituksesta!
Joo, kyllä meistäkin Kuopio on ihana! Joka kesä käydään, viime reissulla Puijon tornissa ja siinä läheisessä ikimetsässä, hieno kokemus.
Äitini suku on Kuopiosta, joten murrekin on tuttua ja leppoisaa. Ensi viikolla suuntaamme taas kesäreissulle kohti Kallaveden rantoja.P.S. Suomessa on paljon nähtävää, päihittää Turkin ym. turistirysät mennen tullen.
Turkki ei ole mikään turistirysä, vaan väh. 85 milj. valtio. Turkissa on hyvinkin paljon katsottavaa ja koettavaa! Kuopio on kesäisin ihan o.k. suom. pikkukaupunki-ei sen enempää, ei sen vähempää!
Olen käynyt Kuopiossa ja käynnistä ei jäänyt mitään positiivisia muistoja. Pieni käpykylä, ikävät ihmiset.
Kuopio ja Savonlinna ovat suosikkejani ja upeita kaupunkeja!
t. Länsi-Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen ensihoidossa Kuopiossa (Olen työskennellyt myös Oulussa ja Turussa) ja Kuopiossa on huomattavasti vähemmän huume- tai alkoholiongelmaa kuin esim. kahdessa edellä mainitussa kaupungissa. Väkivaltaisia yhteenottoja myös. Rento upea ympäristö pitää huolen että ihmiset on hyväntuulisia ja nauttii elämästä ja asuinpaikastaan. Kaupunki kehittyy ja on kehittynyt kokoajan positiiviseen suuntaan. Ympäristöön ja liikuntapaikkoihin panostetaan todella paljon joka on hyvä asia. Paras paikka asua!
Vasta oli Hesarissa pitkä ja kattava artikkeli miten Kuopiossa on Suomen pahimpia huumeongelmia. Savolaiset vaan esittää sitä leppoisuutta, oikeasti Kuopio on umpikepulainen narkkarikaupunki.
Jos näin on niin eise ainakaan katukuvassa näy kuten joissain muissa kaupungeissa.
t. kuopiolainen
Tämä, keskustassa pyörii aina se 5 miehen ja 1 naisen porukka jotka on vetänyt muutakin kuin pulkkaa, mutta he eivät häiritse ketään eivätkä ole koskaan uhkaavia. Yksi heistä kävi joskus pummimassa tupakkaa, mut kun sanoin etten polta niin pahoitteli häiriötä ja toivotti mukavaa päivänjatkoa.😌
Kuopio on ennenkaikkea yliopistokaupunki ja lapsiperheiden kaupunki, paljon opiskelijoita, opiskelijarientoja, hyvin toimiva julkinen liikenne, ympäri vuoden maksuttomia tapahtumia lapsille, siistit viheralueet joista pidetään huolta ja paljon leikkipuistoja.
T. Toinen kuopiolainen
Muuten olen tykännyt Kuopiosta, mutta on melko suvaitsematon kaupunki vähemmistöille. Rasismiakin on vielä aika paljon. Luonto on ihana kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Muuten olen tykännyt Kuopiosta, mutta on melko suvaitsematon kaupunki vähemmistöille. Rasismiakin on vielä aika paljon. Luonto on ihana kylläkin.
Tämä. Pitäisi olka aviomies ja kaksi lasta. Muuten ihmetellään. Siinä mielessä tykkään Helsingin avoimuudesta. Jokainen saa olla omanlaisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Pitäisi olka aviomies ja kaksi lasta. Muuten ihmetellään. Siinä mielessä tykkään Helsingin avoimuudesta. Jokainen saa olla omanlaisensa.
No ei kyllä ihmetellä:D ihan saat olla sellainen kuin olet. Mäkin olin aikaisemmin monta vuotta sinkku, vapaaehtoisesti eikä kukaan sitä ihmetellyt. Ei Kuopio nyt mikään siilinjärvi kuitenkaan ole.
Pääkaupunkiseudulta kotoisinnoleva on ikuinen vähemmistön edustaja Kuopiossa. Vaikkei sitä koskaan korostaisikaan, aina kuulustellaan väärästä aksentista ja syntymäpaikan kuullessa aletaan.mesota, että älä kuvittele itestäs mitään. Mitään ei saa ihmetellä, koska mikään ei saa muuttua tai edes katsonta kanta ei voi olla väärä koska savolainen venkula vääntää asuan aina omaksi kannakseen. Ja jos savolainen sattuu olemaan jostain väärässä ja joutuu sen myöntämään, kyseessä on mitätön pikku asia, jolla ei ole.mitään merkitystä.
Yritin olla nätisti 17 vuotta, sitten enää kestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulta kotoisinnoleva on ikuinen vähemmistön edustaja Kuopiossa. Vaikkei sitä koskaan korostaisikaan, aina kuulustellaan väärästä aksentista ja syntymäpaikan kuullessa aletaan.mesota, että älä kuvittele itestäs mitään. Mitään ei saa ihmetellä, koska mikään ei saa muuttua tai edes katsonta kanta ei voi olla väärä koska savolainen venkula vääntää asuan aina omaksi kannakseen. Ja jos savolainen sattuu olemaan jostain väärässä ja joutuu sen myöntämään, kyseessä on mitätön pikku asia, jolla ei ole.mitään merkitystä.
Yritin olla nätisti 17 vuotta, sitten enää kestänyt.
Varma keino saada Kuopiossa turpaansa on etuilla yöllä torin nakkijonossa ja sanoa: "Sori, mä oon stadista!"
Nimenomaan opiskelijakaupunki ja kesäkaupunki. Ei paljo hyödytä olla opiskelijakaupunki, kun valmistumisen jälkeen saa töitä muualta, ei Kuopiosta. Opiskelijat ei paljoa veroa maksa. Ja nyt puhun muistakin valmistuneista kuin sote alan. Töitä EI OLE ja rekrytointivaatimukset hyvin korkeat.
Kesäaika ei työllistä eikä tuota merkittävästi, joten kesäkaupungin leimakin on yksi iso vitsi.
Sairastavuus korkeaa. Maan korkeinta Itä-Suomessa. Siitä monenlaista lieveilmiötä.
Jos etsit Kuopiosta trendikästä hipsteriravintolaa, voin suositella lämpimästi Pub Karhunpesää Petosella ja Antura-pubia keskustassa.
Elämä koostuu sarjasta valintoja on minun mottoni.
Opiskelin aikoinaan Kuopiossa sitten tuli asuttua muutamassa muussa kaupungissa.
Niin vaan tie johti lopulta Kuopioon ja ihmettelen aina kun luen jostain, että täällä on ikäviä ihmisiä?
Johtuukohan se ns itsestään, eikä toisista?
En viitsi luetella tekijöitä, joita itse arvostan ja joista tykkään kun ne ovat pääpiirteittäin tuotukin esiin. Hyvä ja ihana kaupunki, enkä ihmettele sitä, että Kuopio on mittausten mukaan toiseksi vetovoimaisin kaupunki Suomessa. Tampere johtaa.
En kadu valintaani ja tänne tuhkani ripotellaan kun sen aika koittaa.
Edelliselle: En kiistä etteikö elämä ole valintoja. Olet hienon elämän elänyt jos voit sydämestäsi sanoa, että jokainen valintasi on onnistunut ja oikea. On hyvä tunnistaa oman onnekkuudensa keskellä, ettei kaikki yksilöt ole yhtä onnekkaita valintojensa ja niistä koituvien seurausten kanssa.
Kuopiossa lihavia ihmisiä? No kyllä, suomessa ollaan joo lihavaa kansaa mutta Kuopiossa on sporttisimpia ihmisiä mitä olen nähnyt ja todellanaan isossa kuvassa ei ole lihavia ihmiset. Paljon terveysalan ja liikunta-alan ihmisiä jotka pitävät itsestään huolta. Kun tilastoja katsotaan (esim. mielenterveys) niin luullaan että Pohjois-Savo on yhtäkuin Kuopio. Todettakoon että ei ole. Ongelmia on pienemmillä paikkakunnilla kuten kaikkialla suomessa. Mahtava kaunis kaupunki ja mahtavia ihmisiä. Tunnen paljon ulkopaikkakuntalaisia jotka muuttaneet muista isoista kaupungeista Kuopioon ja pelkkää positiivista olen kuullut. Tietysti oma kokemus on usein myös asuinpaikka/kaupunginosa. Kuopiossa hyviä alueita on paljon verrattuna muihin kaupunkeihin. Silti asuinpaikka sanelee myös usein millasia ihmisiä siellä asuu. Kaupungin vuokra-asunnoissa asuessa huonossa kaupunginosassa on turha odottaa loistoa missään kaupungissa suomessa. Kokemus on usein myös ihmisten omaa valintaa, omaa sosiaalisuutta ja sitä onko ihminen tyytyväinen itseensä ja elämäänsä. Kuopio suomen toiseksi vetovoimaisin kaupunki. Toivottavasti ei vaan kasva enää väkimäärältään isommaksi. Näin on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen mainos tällä kertaa.
Kovasti tämä kyllä kuulosti matkailumainokselta.
Kuopio on ihan kiva ja vesistö/luonto/maisemat iso plussa, mutta ei tämä mikään paratiisi ole. Mutta kiva jos tykkäätte.T: kuopiolainen
Onpa kiva lukea tätä ketjua, kun oma lapsi lähtee parin viikon päästä Kuopioon opiskelemaan. Toivon niin kovasti, että viihtyy siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen ensihoidossa Kuopiossa (Olen työskennellyt myös Oulussa ja Turussa) ja Kuopiossa on huomattavasti vähemmän huume- tai alkoholiongelmaa kuin esim. kahdessa edellä mainitussa kaupungissa. Väkivaltaisia yhteenottoja myös. Rento upea ympäristö pitää huolen että ihmiset on hyväntuulisia ja nauttii elämästä ja asuinpaikastaan. Kaupunki kehittyy ja on kehittynyt kokoajan positiiviseen suuntaan. Ympäristöön ja liikuntapaikkoihin panostetaan todella paljon joka on hyvä asia. Paras paikka asua!
Vasta oli Hesarissa pitkä ja kattava artikkeli miten Kuopiossa on Suomen pahimpia huumeongelmia. Savolaiset vaan esittää sitä leppoisuutta, oikeasti Kuopio on umpikepulainen narkkarikaupunki.
Ja tämä on totta. Huumeongelmaa vähätellään, eikä esim Savon Sanomat uskalla kirjoittaa mitä oikeasti on meneillään. Hesarin jutusta raivostuttiin ja asia kiellettiin täysin.
Olen asunut nyt tasan 20 vuotta Kuopiossa ja ne ongelmalähiöt pitäisi olla ihan tuossa vajaan kilometrin päässä, mutta en ole vielä omin silmin minkäänlaista huumeongelmaa tai sen lieveilmiöitä päässyt todistamaan. En kiellä sen olemassaoloa, mutta ei se todellakaan ole mikään arkipäiväinen näkyvä ilmiö. Riippuu tietysti missä piireissä itse liikkuu, mutta ei se ostareilla tai keskustan katukuvassa näy niin kuin sensaatiojutuissa annetaan ymmärtää.
Kyllä sitten kuljet silmät kiinni. Helpoimmalla löydät näitä paikallisliikenteen kyydistä. Eikä tästä ole kauaakaan, kun aineiden myynti oli avointa Sokoksen lähellä. Sama koski myös Petosen aluetta, sekä muutaman muun alueen kauppojen läheisyyttä.
Muaailman napa ja paratiisi suomessa.
Tässä olet väärässä. Kokoomus teki 15 vuoden työn kääntääkseen Kuopion suunnan ja se näkyy. Mutta mitäpä tuosta kiistelemään, ne tietää jotka tietää ja muut arvelee omiaan.