Ihminen joka ei kykene siivoamaan kotiaan
Hamstraa kaiken ja jättää tavarat levälleen. Mikä vaivaa? Ja miten voisi auttaa? Siivoaminen ei auta, koska asunto on taas pian samassa kunnossa
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on useampikin sukulainen, joka asuu hamstrattujen tavaroiden, tuholaisten ja lian keskellä, mm. vanhempani. Iso omakotitalo kellaria ja vinttiä myöten täynnä tavaraa, pihalla vielä pari homeista vajaa, autotalli ja verstas. Tavaramäärä on kasvanut tasaisesti vuosikymmenten varrella, tavaroiden seassa on pieniä käytäviä että pääsee kulkemaan jääkaapille ja ovesta ulos. Ovat terveitä ja käyvät vielä töissä.
Olen tarjonnut apua monta kertaa mutta heitä ei kiinnosta.
Piti lisätä vielä että jos pitää etsiä joku tietty tavara, saa kärsiä allergisesta reaktiosta, naama turpoaa jne. Vanhempieni talo ahdistaa minua ja veljeäni aika paljon.
Onneksi kukaan päällepäsmäri ei pääse kotiini. Saan olla ihan rauhassa sotkujeni keskellä. Tietyllä tavalla jopa nautin siitä, ettei ole siistiä. Luulen, että tämä on seurausta siitä, että elin lapsuuteni kodissa, jossa mattojen hapsutkin piti harjata suoraksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan jotenkin jaksa siivota. Ei kiinnosta, eikä näe pointtia vaikka nurkat kohta täynnä seittejä ja pölyä ja muuta skeidaa lattiat ja muut paikat täynnä. Ehkä kerran vuodessa saan tsempattua niin että siivoan kunnolla.
Sama juttu. Harrastan monenlaisia kuvataiteit ja käsitöitäa, joten projekteja on useampia tekeillä ja käytän mieluummin vapaa-aikani niihin kuin jynssämiseen vieraiden mieliksi. Toisaalta huvittaa nämä johtopäätökset elämänhallinnasta, kun yksi entinen tuttavani käytti huumeita ja hänen kotinsa oli askeettinen ja siisti. Toinen tuttavani on puolestaan alkoholisti ja hänen asunnossaan ei myöskään ole mitään, millä edes sotkea, mikäli edelliset tölkit on viety kauppaan. Kuulin, että poliisi tekee pika-arvion henkilön elämänhallinnasta kolmen kriteerin perusteella, joista yksi on se, kuinka siisti asunto on. Onneksi on vielä ne kaksi muutakin. Olen työni moitteetta ja vastuullisesti hoitava, täysin päihteetön taiteilijasielu: kotona sotkua tulee ja taidetta kertyy.
Mutta onko kotonasi vain sotkuista vai ihan saastaista? Minusta siinä on iso ero. Esim. hamstraajien kodissa saattaa kulkea joku 30cm polku keskellä kämppää, muuten kaikki on täynnä turhaa tavaraa ja esim. hometta. Ja turhalla tavaralla en tarkoita taidevälineitä vaan vaikka laskuja ja lehtiä viimeisten 40 vuoden ajalta, hajonneita säilytyspurkkeja, rikkinäistä elektroniikaa, kaikkea millä kukaan ei tee yhtään mitään, mutta pois ei vaan voi heittää.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset eivät saa ilmaista kodin siivousta. Joko omaiset siivoavat tai sitten siivous on ostettava yksityiseltä siivousyritykseltä.
Hönö vaan putsaa putsaamistaan
put put saamistaan
mut ei saa mistaan
TYÖPAIKKAA
Oli ennen tärkeää, ja olin niin ylpeä kun kaikkien mielestä kotonani oli aina siistiä. Kaikki oli aina ennen sitä mieltä, että en tule pärjäämällään omillani niin oli kiva osoittaa ennakkoluulot vääriksi. Nykyään ei kaaos ympärillä oikein enää haittaa. Vaikka energiaa tehdä kaikkea onkin paljon enemmän kun kämppä on siistinä. Muukalainen silloin ennen, muukalainen nykyään. You think u know me?
”..se on tahdon intensiivisyyttä, ja se ilmenee aina sellaisissa olosuhteissa,
jotka rajoittavat ihmistä ja herättävät hänet tahtomaan täydempää elämää”
PUTS PUTS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset eivät saa ilmaista kodin siivousta. Joko omaiset siivoavat tai sitten siivous on ostettava yksityiseltä siivousyritykseltä.
Hönö vaan putsaa putsaamistaan
put put saamistaan
mut ei saa mistaan
TYÖPAIKKAA
Puts puts
Influencer putsaa putsaamistaan rötisköään, mutta ei saa mistään naista.
Jotkut on vaan niin käsittämättömän laiskoja että elävät kuin kaatopaikalla ja hengittävät pölyä keuhkonsa täyteen.
En ole luonnostaan järjestelmällinen. Lisäksi lapsuuden kodissa siivoaminen oli tapa pitää kulissia yllä ja elämää "hallinnassa" vaikka parempi olisi ollut vaikka käydä terapiassa tai käyttää puolet siitä ajasta johonkin omaan harrasteluun.
Tuohon auttaa ainoastaan tavaran vähentäminen minimaaliseksi.
Mitä vähemmän tavaraa sitä vähemmän siivottavaa
Vierailija kirjoitti:
Minä en vaan jotenkin jaksa siivota. Ei kiinnosta, eikä näe pointtia vaikka nurkat kohta täynnä seittejä ja pölyä ja muuta skeidaa lattiat ja muut paikat täynnä. Ehkä kerran vuodessa saan tsempattua niin että siivoan kunnolla.
Kun ei ketään käy kylässä koskaan niin miksipä sitä siivoilemaan. Eikö se just se "mitä muut ajattelee" monilla ole se juttu mikä motivoi.
Synnnynnäinen masennus/laiskuus. Metkaa on kyllä ajaa romuroopejen talojen ohi. Fillaroidessa näkee kyllä mielenkiintoisia paikkoja. Kaikenlaisissa perkeleen murjuissa ihmiset elävätkin. Ja ikkuinoista näkyy vain laatikoita, tavaraa, sälää ja romua.
Koti on kuin mieli, mieli "hamstraa muistiin "kaiken, ja mieli on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan koti siivouspalvelu ?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kukaan päällepäsmäri ei pääse kotiini. Saan olla ihan rauhassa sotkujeni keskellä. Tietyllä tavalla jopa nautin siitä, ettei ole siistiä. Luulen, että tämä on seurausta siitä, että elin lapsuuteni kodissa, jossa mattojen hapsutkin piti harjata suoraksi jne.
Uhmaa ?
Mulla oli kaupungissa asuessa tuo ongelma. Se, että kivenheiton päässä oli aina tekemistä, menemistä ja kiinnostavia ihmisiä, teki elämästä rauhatonta, eikä kodista ehtinyt eikä jaksanut huolehtia kaikelta siltä muulta menolta. Nyt hiljaisella pikkukylällä asuessa koti on tiptop ja siivoaminen nautinto.
Vierailija kirjoitti:
Romuimbesilli siellä 45 kilon ylipainoineen pienessä, Kelan maksamassa kopperossaan, jonka lattioilla pölyn, sipsipussien ja muiden roskien seassa kulkee polkuja, joiden kohdalla likainen muovimatto näkyy.