Anteeksi "tyhmä" kysymykseni, mutta miksi ihmiset julkaisevat facessa ja instassa...
...kuvia siitä kun ovat olleet jossain ravintolassa syömässä tai konditoriassa kahvilla (siis niistä annoksista) tai ovat kotona kokkailleet? Itse käyn hyvin harvoin kodin ulkopuolella syömässä ja tykkään kovasti ruoanlaitosta ja erityisesti leipomisesta ja teen sitä joka päivä. Onko niin, että ihmiset laittavat niin hirveän harvoin kotona ruokaa, että siitä halutaan sitten ikuistaa kuva muidenkin nähtäväksi?
Tämä oli vaan kysymys?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Musta joku oli keksinyt aika hauskan jutun vähän kuin vastalauseeksi; se otti kuvia tyhjistä lautasistaan ruokailun jälkeen.
Hauska! Tuollaisia lisää.
Olen itse keski-ikäinen ja ymmärrän paremmin nämä kuvat ruoka-annoksista kuin omasta naamasta. Miksi ihmeessä haluaisin nähdä, miltä joku kaveri milläkin hetkellä sattuu näyttämään? Tai jos ollaan jossain lomamatkalla, niin miksi haluaisin nähdä kuvan siitä kaverin naamasta? Mieluummin katselisin niitä maisemia ihan ilman naamoja.
Hmm. Minä olen julkaissut ruokakuvia silloin kun annos on mielestäni kaunis (ravintolassa näin on usein, myös miljöö ja astiat jne) tai olen ylpeä kun olen surauttanut itse hienon vihersmoothien :D
Ruokakuvia on myös älyttömän kiva selailla ja katsella. Ne ovat esteettisesti niin ihania!
Ja myös "rumia ruokakuvia" voi julkaista, ne ovat usein tosi hauskoja. Tyyliin tämmöinen piti tulla ja lopputulos olikin räjähdys.
Omaa pärstääkö sinne pitää vaan postata jos ruoka, urheilu, puutarha, eläimet on kiellettyä.
Ihan postaan itse instaan milloin mitäkin, myös niitä ruoka-annoksia, ihan tavallisesta elämästä. Jos ei kiinnosta, niin voi lakata seuraamasta. Hyvin yksinkertaista.
Minusta on kiva katsoa ja julkaista ruokakuvia, saan inspiraatiota omaan kokkaamiseen ja toivon antavani sitä muille 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kiinnosta, älä seuraa. Helppoa.
Kirjoitinko jossakin, että ei kiinmosta? Ei ollut siitä kysymys vaan itselleni arkisten tilanteiden kuvaamisesta ja lataamisesta nettiin. Ihmettelin vaan.
ap.
Ehkä he jakavat omaa arkeaan, joka koostuu syömisestä ja ruuanlaitosta. Itse näen sen normaalina, en ylpeilynä.
Nykyään some on varsin arkinen asia.
Tai sitten mistä tahansa arjen jutusta. Yksi mun facekaveri laittaa usein tällaisia, että "huh,huh,tulipas siivottua koko talo", "töitä on puskettu koko viikko armottomasti,nyt voi nautiskella"....
Ja noihin face-kaverit laittacat tykkäyksiä ja kirjoittavat "oletpa sinä esimerkillisen ahkera" tmv.'
Ja ne iänikuiset selfiet! Niihin on kai pakko reagoida kirjoittamalla "ootpa kaunis" tai jos on +50-ihminen niin "sinä et ikinä vanhene"
Vierailija kirjoitti:
OlliPolli kirjoitti:
Kai se on joku "katsokaa nyt kaikki minua kun olen ollut ravintolassa syömässä" juttu. En minäkään ymmärrä. Syön usein ulkona sekä kokkaan kotona myös usein ruokaa. Ei ole kertaakaan tullut edes mieleen että ylpeilisin jollakin näinkin arkisella asialla somessa. Annetaan toki kaikkien kukkien kukkia, mutta hassulta toi tuntuu näin ulkopuoliselle.
Sama juttu. Ravintolassa käyminen ei ole ihmeellinen juttu. Ei tulisi mieleenkään jakaa kuvia siitä somessa. Myöskään kotona kokkailu ei ole sen ihmeellisempi juttu, että sitä tarvitsisi hehkuttaa. Koen suurta myötähäpeää, jos joku rupeaa ravintolassa kuvaamaan ruoka-annosta, kun toiset jo alkavat syödä omiaan.
On tosi kiva kun ihmiset kuvaavat ravintolassa - jos ruoka on ihanaa, palvelu hyvää ja seura kivaa. Siinä tulee samalla
- jaettua kauniita kuvia
- kerrottua tekemisistä
- mainostettua hyvää paikkaa käydä syömässä
Eikä tavis instagrammaaja siitä saa rahaa, eikä tarvitsekaan. Minä ainakin mielelläni laitan ravintolan nimen ja tägään heidät postaukseen, vaikka seuraajia on joku hassu enkä ole mikään influenseri :D
Itse en postaile mitään kuvia, mutta tykkään katsoa muiden ruokakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Omaa pärstääkö sinne pitää vaan postata jos ruoka, urheilu, puutarha, eläimet on kiellettyä.
Ihan postaan itse instaan milloin mitäkin, myös niitä ruoka-annoksia, ihan tavallisesta elämästä. Jos ei kiinnosta, niin voi lakata seuraamasta. Hyvin yksinkertaista.
Ei tarvitse loukkaantua. Ap pohti asiaa asiallisesti. Nämä ovat niitä mielipide-eroja.
Mielestäni vastauksesi kuvaa hyvin tätä someaikaa:"minä teen mitä tykkään, lopeta seuraaminen jos ei kiinnosta. Öyhötiöyhöti "
Totta, että ei tarvitse seurata. Lopetapa jonkun seuraaminen, niin siitä tuleekin uusi draamalasti selvitettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kiinnosta, älä seuraa. Helppoa.
Kirjoitinko jossakin, että ei kiinmosta? Ei ollut siitä kysymys vaan itselleni arkisten tilanteiden kuvaamisesta ja lataamisesta nettiin. Ihmettelin vaan.
ap.
Ehkä ne ei ole niille muille niin arkisia tilanteita? Ja miksei arjessakin voisi olla hetkiä, jotka haluaa jakaa toisten kanssa?
Teen itse ruokaa ääriharvoin. Mutta kun keväällä oli mökin rannassa tuulen irrottama rakkolevä, niin innostuin siitä leikkaamaan niitä syötäviä osia ja kokkasin niistä lisukkeen. Kun tapahtuu jotain tuollaista harvinaista, että laitan ruokaa, niin kyllä siitä haluaa raportoida toisille ihmisille.
Itse leivon aika paljon, ja tykkään välillä laitella kuvia leipomuksistani facebookiin. En ollut ajatellut, että joku tulkitsisi sen siten, kuten ap tulkitsee. Lähinnä haluan vain jakaa kuulumisiani tuolla tavoin, että hei, leivoinpa tänään tällaista, oli herkullista.
Miksi himiset julkasee facessa koronatestejään??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokia julkaisevat ystäväni on alan ammattilaisia. Kyllä niitä mielellään katsoo.
Tuon kyllä ymmärtää, että ruoanlaiton ammattilaiset julkaisevat kuvia. Mutta eivät suinkaan kaikki ruokakuvia julkaisevat ole alan ammattilaisia.
Miksi minä en saisi ottaa kuvaa kauniista ammattilaisen tekemästä ruuasta? Ei taatusti haittaa sitä ammattilaista, päinvastoin! Ruuasta nauttiminen on muutakin kuin makua ja tuoksua, se on myös "eye candy"
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kiva katsoa ja julkaista ruokakuvia, saan inspiraatiota omaan kokkaamiseen ja toivon antavani sitä muille 🥰
Jatkan vielä, myös kuvat ravintola-annoksista ja miljööstä kiinnostavat minua, koska jos näen kivan paikan missä on hyvän näköinen ruoka, niin haluan sinne seuraavan kerran. Kai ihmiset livenäkään kertovat toisilleen, että kävin siinä ja siinä ravintolassa, ruoka oli hyvää ja sisustus kaunis. Miksei somessakin? Jotenkin käsittämätöntä, että se on jonkun mielestä ylpeilyä, normaali kanssakäyminen. Parempi kai olisi, jos kukaan ei puhuisi mitään. Jos teet hyvän ruoan, älä vahingossakaan kerro siitä muille. Saattavat vaikka innostua kopioimaan!
Sama asia kuin. Kaikessa: homo sapienin asioissa..
Ihmiset!
(Onko teillä käytössänne yhden yhtäkään niistä miljardeista harmaista aivosoluistanne?) Sopii kyllä epäillä.
Läpi tuntemamme (ei ihan eletyn kuitenkaan, kaikki) lähihistorian: sanotaammeko, 'post-war-era', pitkälti jo suomen sotiemme kuitenkin! Eli tuolta 70-luvun lopusta/ 80-luvun alusta? Aina tänne 2022:een, niin ihmisiä on ollut silloinkin: eri-lai-sia. (kuten tänäkin päivänä on) On lihavia. On laihoja. On vähemmän lihavia. On vähemmän laihoja.jne.jne Se on totta!
Se, (kummallinen asia. Tämän kummallisen otuksen: ihmisen. Niissä miljardeissa harmaissa aivosoluissa on, että kaikesta "älystämne huolimatta olemme tyhmiä" kuin saappaat sanotaan) miten joku, ulkopuolisen silmissä normaalilta näyttävä nainen, onkin omasta mielestään: ' liian lihava? liian laiha? liian ruma? liian kamala.jne.jne. Se on totta!
Miksi sitten pitää, nykyisin kuin jonkunnatsiajanpoliisimanipuloinnin.tms.jne. tapaisilla 'uusilla säännöillä' ja rajoituksilla.jne.yms.
konsteilla saada aikaiseksi: tänä täysin "keinotekoinen tilanne". Hei, me nyt: 'miellytetään kaikkia' ja 'ei loukata yhden yhtäkään'.jne.jne. Se on totta.
Ja kuitenkin, (tämä omituinen otus: ihminen. On ja tekee niin 'hulluja ratkaisuja' omassa päässään. Niillä miljardeilla harmailla aivosoluillaan, ettei siinä pysy perässä edes se: "älykkäinkään älylaite" oon vaan huomannut) hulluinta tässä kaikessa on ettei mitenkään tai mikään voi estää tätä hulluutta? Se on totta!
Parempi onkin kun vain luovutaan kaikesta: turhista 'rajoituksista ja säännöistä' jotka eivät edes toimi. Opitaan ja uskotaan siihen vain, että kaikki ihmiset on er-lai-sia. Kuten on aina ollut ( tuntemamme lähihistorian ajan) ja aina oleva; toivon mukaan.
Ja kohdellaan, vain ihmisiä vain ihmisinä.
Ihmiset!
Ei kait se niin vaikeaa voi olla ? (edes kaikille. Niille miljardeille harmaille aivosoluillemme) Vai onko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan postaan itse instaan milloin mitäkin, myös niitä ruoka-annoksia, ihan tavallisesta elämästä. Jos ei kiinnosta, niin voi lakata seuraamasta. Hyvin yksinkertaista.Ei tarvitse loukkaantua. Ap pohti asiaa asiallisesti. Nämä ovat niitä mielipide-eroja.
Mielestäni vastauksesi kuvaa hyvin tätä someaikaa:"minä teen mitä tykkään, lopeta seuraaminen jos ei kiinnosta. Öyhötiöyhöti "
Totta, että ei tarvitse seurata. Lopetapa jonkun seuraaminen, niin siitä tuleekin uusi draamalasti selvitettäväksi.
IG ei ole face. Aika moni seuraa ihan tuntemattomien tilejä, tai seuraa jotain häshtägiä ja tykkäilee tuntemattomien kuvista. Jossain vaiheessa instaan tuli paljon facen käyttäjiä ja alkoi kuulua tätä "ei saa olla kuin yksi tili", "miksi työkaveri ei seuraa", "miksi se ja se lopetti seuraamisen". Turhaan. IG:ssä voi olla anonyymi, voi olla monta tiliä, voi seurata ketä vaan ja olla seuraamatta. Voi myös olla yksityinen tili, jos niin haluaa.
Ankea ajatus, että pitäisi tarkkailla kuka seuraa, kuka ei jne.
Samasta syystä kuin ihmiset julkaisevat muitakin kuvia arjestaan ja juhlastaan. Kissoistaan, koiristaan, kodistaan, puutarhastaan, kesämökistään, autostaan, käsitöistä, auringonlaskuista, joulusta, pääsiäisestä, vapusta jne. Mä julkaisen melkein mistä tahansa muusta valokuvia, mutta en ihmisistä. En itsestäni enkä muista,
Ruokakuvat somessa ärsyttävät
Ruokakuvia ravintolassa/kahvilassa napsivat ärsyttävät
En ole facebookissa enkä missään muussakaan somessa. Ei kiinnosta hevon vi.......