Miksi kauppojen edustoilla maleksivat ulkomaalaiset kerjäläiset on hiljaisesti hyväksytty osaksi katukuvaa
Sivistyneissä kaupungeissa näitä ilmapiiriä rapauttavia ilmiöitä ei ole. Mikä mättää?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Mikäs on se sivistynyt kaupunki, jossa tätä ns. ilmapiiriä rapauttavaa ilmiötä ei ole? Ei ole tullut reissuilla vastaan.
Tallinnassa tai riikassa en ole näåihin törmännyt.
Monikulttuurisuus on rikkaus. Kerjääminen on osa romanien kulttuuria.
Mä annan usein muutaman lantin jos on. Joskus olen antanut jotain syömistä. Ihminen ihmiselle.
Ruotsissa jossain kaupungissa olivat tavaratalon aulassa ja pihalla niin aggressiivisesti kerjäämässä, että asiakkaat hävisivät. Ja tavaratalo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Köyhyys ei ole rikos" sun muuta nönnönnöötä. Kerjääminen on vain kulissi ja tekosyy tulla maahan, varsinaiset massit noi tekee huume- ja pillerikaupalla.
tulli: "mikä on syynne tulla suomeen?"
tulija: "kerjääminen"
Tulli: "tervetuloa"miksi en oikein usko tätä?
EU:ssa on vapaa liikkuvuus.
Jos ne istuisivat jossain hiljaa ja antaisivat ihmisten kulkea niin ei se mitään, mutta jotkut tunkevat kukkia, iso numero lehteä ja milloin mitäkin käteen ja sitten alkavat vaatia rahaa. Ja nuo tyrkyttäjä kaupustelija tyypit ovat sitkeitä, vaikka sanoo ei niin ne vaan jatkavat häirintää.
Mikä taho näitä lähettää, miksi rikollinen toiminta sallitaan?
Kenen on vastuu?
Suomessa on paikkoja, joissa voi käydä syömässä ilmaiseksi tai hakea ruokakassin, joten miten on niin paljon näitä Emme ole lapsen kanssa syöneet kahteen päivään -tyyppejä?
Ei ole totta, ihan yleistä suurissa kaupungeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romani näytti lappua, pitäisi ostaa vauvalle vaippoja annatko rahaa. Käskin painua sinne... Harmitti jälkeenpäin, olisi pitänyt repiä se lappu.
Olisit voinut ystävällisesti ostaa hänelle paketin vaippoja.
Miksi? Huijaustahan tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Mä annan usein muutaman lantin jos on. Joskus olen antanut jotain syömistä. Ihminen ihmiselle.
Siksi eivät lopeta.
Vierailija kirjoitti:
No etkö nyt millään usko, kun asia on tutkittu ja silminnäkijät täälläkin kertovat, ettei ne mitään oikeita kerjäläisiä ole, vaan rikollisten työntekijöitä? Joku kertoi kerran, kuinka oli nähnyt, kun joku oli heittänyt tekokipsin kädestään ja raapinut kai persittään tms.
Seiskassa oli kerran kuva-aukeama jossa mustat Audit pysähtyivät ja ottivat pahvimukeista rahat kadulla istuvilta.
Lisäksi nuo asuu Punaisenristin hätämajoituksessa Helsingissä Vallilan puutaloalueella idyllisessä ympäristössä. Ei mene lahjoitukset hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
%3D%3D
Älkää postatko videoita, kun en halua hyväksyä evästeitä.
Kuka hölmö antaa niille rahaa?! Luuletteko että saavat pitää rahat itse?
Mersumies on kulman takana ja sinne käydään viemässä rahat, jotka menee rikollisjärjestöille.Ovat rikollisjärjestön orjia.
Jos haluaa auttaa, niin sitten vaikka syömistä mieluummin.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan, en koskaan, nähnyt kenenkään antavan mitään kauppojen ulkopuolella istuville kerjäläisille.
Outoa touhua istua samassa paikassa kaiket päivät.
Mä olen antanut. Tästä on jo vuosia, kun Narinkkatorilla istui kaksi noin nelikymppistä kantismiestä. Heillä oli pahvimuki sekä lappu, jossa luki "Kaljarahat loppu, voitko auttaa?". Vaikuttivat sen verran rehellisiltä, että annoin rahaa.
Sopivassa mielentilassa voisin itsekkin mennä siihen lähistölle samaan hommaan. Teineilläni on muutenkin housuista polvet kokoajan rikki, niin otan ne siihen mukaan. Kylttiin voin kirjottaa, et mä tartten tupakkarahaa ja lapset taas pleikkaan lahjakorttia.
Surettaa nähdä niiden myös myyvän kielokimppuja. Kohta meillä ei kasva luonnossa kieloja kun niitä kerätään myyntiin. Liekö ihan laillistakaan.
Julkisella paikalla oleskelu, ihmisten asiallinen lähestyminen ja kyltin tai kupin kantaminen eivät periaatteessa ole moraalittomia asioita, jotka voisi ongelmitta kieltää.
Yleensäkään asioita ei voitane oikeutetusti kieltää vain sillä perusteella, että ne "pilaavat ilmapiirin", tai muuhun hyvin abstraktiin haittaan vetoamalla. Ei varmaankaan ole suvaitsevaisuuden hengen mukaista yrittää vaikka kieltää keltaisten vaatteiden käyttöä sillä perusteella, että ne "eivät sovi katukuvaan", tai vaikka hattujen pitämistä päässä julkisissa liikennevälineissä, koska se "synnyttää rahvaanomaisen vaikutelman".