Auttakaa etelän ihmistä: miten mäkäräidiltä suojaudutaan?
Lapsi on lähdössä kaveriperheen kanssa Lappiin. Vaeltavat päiväreissuja. Millaiset vaatteet päälle, jos on lämpöä esim. 22 astetta? Kerro kuin lasta neuvoisit. Kiitos neuvoista jo etukäteen.
Kommentit (23)
Ai niin ja kumpparit tai kenkien kanssa pitkävartiset sukat jotka vetää lahkeiden päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pitkät housut ja pitkähihainen pusero (kevyttä kangasta molemmat). Lippis jossa verkko jonka työntää esim kaulassa olevan puffin alle.
Myrkyt ei auta. Kuuma kamppeissa kyllä tulee.
Kiitos!
Ovatko esim college- housut hyvät? Entä ns. pitkähihainen t-paita? Tarkoitatko puolilla tuubihuivia?
Puffi = tuubihuivi.
Mikä ettei collegehousut, mutta voipi olla raskaat varsinkin kastuessa. Nykyaikaiset tekniset materiaalit keveitä ja kuivuu nopeasti.
Mäkärä-äidiltä suojaudut kun käsket sen lapset nukkumaan.
Onko mäkäräid jokin mäkätyksen karkotus/torjuntalaite kuten raid on hyttysille?
Vierailija kirjoitti:
Puffi = tuubihuivi.
Mikä ettei collegehousut, mutta voipi olla raskaat varsinkin kastuessa. Nykyaikaiset tekniset materiaalit keveitä ja kuivuu nopeasti.
Suositteletko siis ostamaan jotkut vaellushousut?
Vaelluskengät on.
Entä miten kädet suojataan? Riittääkö hyönteismyrkky? Ja onko jokin myrkky jota suosittelet?
Olet kiltti kun autat.
Ei kokemusta, mutta kannattanee lukea tämä. Em.lisäksi jutun mukaan ehdottomasti allergia lääkitys.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008953632.html
Jos on kertaluonteinen reissu niin kannattaako uusiin vaatteisiin kauheasti satsata...
Kädet on paljaana, harva varmaan hanskoja kesällä pitää. Ja kokonaan mäkäräisiltä ei edes pysty suojautumaan, mutta puremia voi pukeutumalla vähentää.
Mäkäräisiä ei hämää myrkkyjen hajut, vai tietääkö joku tästä enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Ei kokemusta, mutta kannattanee lukea tämä. Em.lisäksi jutun mukaan ehdottomasti allergia lääkitys.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008953632.html
Joo jäisi kyllä reissu tekemättä vaikka olisi millainen varustus tuolla päällä. Jo pelkkä itikoiden ininä riittää tekemään hulluksi.
Kuka hullu sinne tähän aikaan vuodesta lähtee?!
Vierailija kirjoitti:
Pitkät housut ja pitkähihainen pusero (kevyttä kangasta molemmat). Lippis jossa verkko jonka työntää esim kaulassa olevan puffin alle.
Pärjää kyllä, jos vaatteet ovat reilun kokoiset, ei mitään hiostavaa materiaalia, ja että hihat saa vedettyä niin etteivät käsiä nakerra. Meidän sisarussarjassa jonku kimpussa aivan hurjana, toisen taas ei.
Päivällä ja tuulisella säällä vähemmän, sateella kamalaa. Ei tarvite pelätä, äkkiä niihin tottuu ja kyllä minä jotain karkotetta mukaan laittaisin. Eläväthän ihmiset siellä niiden, sääskien, paarmojen ja polttiaisten keskellä tukehtumatta.
Vuosia sitten olimme sisarusten kanssa lähdössä hilloja poimimaan, puimme sellaiset valkoiset puvut, materiaali jotain kertakäyttälakanan tapaista, pojalla jossain opiskelujutuissa, puku vetoketjuineen ja tietysi verkkomyssy. Pienellä kylällä vastaantulijat meinasivat kauhuissaan ajaa ojaan.
Millaisten kavereiden kanssa lapsi lähtee, jos ette keskustele näistä asioista vanhempien kanssa aika outoa. Kyseessä ei kai ole teini, vaan lapsi.
Minulla on noista ajoista aikaa, mutta kyllä me vanhempien kanssa tarkkaan sovittiin, jopa yksi yökylä. Mitä ruokaa, allergiat, mikä rytmi lapsella. En ikinä päästäisi lastani mihinkään, mistä ei tarkkaan sovita. Tärkeintä on sekin onko lapsi itse halukas sääskien syötäväksi, tahtooko todella mukaan, vai tungetaanko hänet mukaan, joka on kaameeta. Jos lapsi tahtoo häntä pitää rohkaista, etteivät ihmiset siellä ole itikanpistoon kuolleet.
Jeesus sentää huomasin, että lapsi on lähdössä. Teini ei toki kysele, mutta eikö nyt lapsen lähtö meinaa sitä että vanhempien kanssa sovitaan hyvinkin tarkkaan kaikesta. Vain onko aloittaja tunkemassa lapsensa muiden hoteisiin.
Golidzit päälle ja saappaat ja hattu
Vierailija kirjoitti:
Millaisten kavereiden kanssa lapsi lähtee, jos ette keskustele näistä asioista vanhempien kanssa aika outoa. Kyseessä ei kai ole teini, vaan lapsi.
Minulla on noista ajoista aikaa, mutta kyllä me vanhempien kanssa tarkkaan sovittiin, jopa yksi yökylä. Mitä ruokaa, allergiat, mikä rytmi lapsella. En ikinä päästäisi lastani mihinkään, mistä ei tarkkaan sovita. Tärkeintä on sekin onko lapsi itse halukas sääskien syötäväksi, tahtooko todella mukaan, vai tungetaanko hänet mukaan, joka on kaameeta. Jos lapsi tahtoo häntä pitää rohkaista, etteivät ihmiset siellä ole itikanpistoon kuolleet.
Lapsi se on teinikin.
Se että kyselen neuvoja suojautumiseen ei poista sitä ettei asioista ole sovittu. Kyseinen perhe ei ole Lapissa käynyt kesäaikaan. Minä olen lapsena ja muistan itikat, mäkäräiset ja paarmat. Lapin sukulaiset ovat valitettavasti kuolleet jo ennen lapseni syntymää, joten ajattelin, että av voi auttaa. Varsinkin, kun itse en ole siellä kuitenkaan edes niitä päivävaelluksia tehnyt.
Olen valmis hankkimaan jotain vaatteita, jos se suojautumista helpottaa. Voihan niitä sitten käyttää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sentää huomasin, että lapsi on lähdössä. Teini ei toki kysele, mutta eikö nyt lapsen lähtö meinaa sitä että vanhempien kanssa sovitaan hyvinkin tarkkaan kaikesta. Vain onko aloittaja tunkemassa lapsensa muiden hoteisiin.
Joo. Tunkemistahan tämä on. Ihan samalla tavalla kuin heiltä on tungettu lapseni kaveri mm. risteilyille, Legolandin matkalle, Lontoon reissuun, Kanarialle. Ihan kumminkin päin on pyydetty mukaan.
Mutta oliko sinulla neuvoja siihen suojautumiseen?
Ap