Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekis mieli itkeä: Hki ei maksanut palkkoja, kesäloma meni perheellä pilalle ja nyt selvisi toi Deloitte-juttu

Vierailija
22.07.2022 |

Deloittelle maksettu jo yht. 3 000 000 euroa palkkasotkujen korjaamisesta!!!! En minä, enkä usko, että moni muukaan on saanut palkkaa vieläkään. Olen yksinhuoltaja, lapseni isä on kuollut ja meidän kaikki lomajutut peruuntui. Sit pitää lukea tollaista.

Kokoomuslainen Helsinki!! 3 000 000 euroa Deloittelle. Korruptio lemuaa ja toivon, että Sarastia-diili tongitaan niin perinpohjin kuin vain on mahdollista.

Kommentit (371)

Vierailija
321/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos palkkani olisi jätetty maksamatta en menisi enää töihin.

Laitosen suurkeittiöstä vaan ruokakassi mukaan.

Töissä tsillisti laiskotellen.

Jos palkka ollaan maksavinaan, niin työtkin ollaan tekevinään.

Vierailija
322/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne kaiken kaikkiaan. Olen ollut itse palkanlaskijana ja tiedän että tällainen tilanne on painajainen myös niille ruohonjuuritason palkanlaskijoille, jotka epätoivoisesti yrittävät tilannetta selvittää. Luultavasti asiat ovat jo niin sotkussa järjestelmässä, että sen käyttö pitäisi tosiaan keskeyttää välittömästi. Tuossa edempänä joku jo ehdottikin hyvää mallia, että osa palkanlaskijoista alkaa selvittää sähköposteja ja osa korjaa ongelmia. Tarvittaessa palkkapäivänä ennakkona palkkaa x euroa maksuun, ja tili tasataan myöhemmin. Tällainen yksi kerrallaan virheiden selvittely on aivan liian hidasta kun asiat menneet jo näin pitkälle.

Jos palkat on totaalisen sekaisin niin niiden korjaaminen kestää varmasti pitkälle ensi vuoteen. Ehkä helpoin olisi aloittaa kokonaan puhtaalta pöydältä ja kunhan palkan maksu on saatu kohdalleen, sitten katsella niitä palkkoja mitkä ovat olleet sekaisin.

Tässäkin tapauksessa menee varmaan ainakin 1-2 vuotta ennen kuin kaikki virheet on korjattu.

Ongelma taitaa olla myös siinä, että kukaan ei tiedä tarkalleen kenen palkat ovat oikein ja kenen ei. Muutenhan näille ihmisille oltaisiin voitu jo joku könttäsumma maksaa palkkaennakkona. Siksi tuo sähköposti pitäisi saada nyt organisoitua niin että saataisiin joku kokonaiskuva siitä, missä mennään. Jos esim. 10 ihmistä kävisi viikossa pelkästään tuota sähköpostia läpi, siis vain järjestäisi ne esim. kansioittain puuttumatta itse ongelmaan niin tämä tekisi 140 sähköpostia per tyyppi per päivä. Onnistuu kyllä, kun kyse on vain sähköpostin järjestämisestä. Sen jälkeen voitaisiin nähdä että esim. Matti Meikäläiseltä on tullut 15 sähköpostia samasta asiasta ja jos hänelle ei ole mennyt palkkaa kolmeen kuukauteen niin pistetään samantien menemään x summa ennakkona. Ja sitten kun Matin palkat on selvitty niin tuo korjataan puoleen tai toiseen. Tämä ongelmien selvittäminen voi tosiaan viedä sen vuodenkin tällä tahdilla, mutta vaikuttaisi siltä että nykyinenkään toimintatapa ei toimi. Täällä tuskin on ketään Talpan työntekijöitä kommentoimassa työtapoja, joten tämä on tietysti vain ulkopuolelta huutelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi et ottanut säästövaroista? Pahan päivän varallehan ne on tarkoitettu. Nyt sitten tulet tänne mankumaan."

Miksi kommentoit tämmöstä?

Ei mitään tilannetajua.

Siksi kun se on typerä keskiluokkainen, jolla on muuta tonni tai kymppitonni tilillä säästössä ja se luulee olevansa kuningas.

Vierailija
324/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös rahaa saa nopeammin, kun vaihtaa työnantajaa?

Tällä menolla ei mitään tulossa pitkään aikaan, vaihtamalla työpaikkaa esim. muutamassa viikossa, riippuen, mihin palkkapäivä osuu.

325/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nyt pitäisi vaan kylmästi tehdä niin että jokaiselle palkansaajalle laitetaan joku könttäsumma tilille joka kattaa koko tai suurimman osan palkasta. Sitten myöhemmin tasataan tilit suuntaan taikka toiseen.

Se huonoin vaihtoehto on että nyt käydään läpi jokainen 7000 s-posti ja naputellaan yksi kerrallaan sentilleen oikeat palkat tilille. Siinähän nyt kestää marraskuulle jos noin tehdään.

Jollakin pitää nyt vaan olla tarpeeksi munaa tehdä tämä päätös. Turha tätä on entisestään pitkittää palaveeraamalla ja konsulttifirmoilla.

Toki byrokraattisuomessa ei saa omilla aivoilla ajatella, vaan mennään ohjeiden mukaan vaikka olisi mikä hätätilanne. Valitettavasti."

---

"Pormestari Juhana Vartiainen (kok) totesi, että lisää väkeä palkkahallintoon rekrytoidaan tarpeen mukaan.

- Olen sanonut, että piikki on tältä osin auki. "

LÄHDE      https://yle.fi/uutiset/3-12507696

Niin, eli rekryt kestää kuukauden päivät ja pari uutta työntekijää aloittaa mahdollisesti sen jälkeen. Sitten siitä ehkä pari kuukautta niin on jo ehkä muutama palkka laskettu oikein.

No hallelujaa, pitäis varmaan antaa Vartiaiselle kunniamitali tästä. Tai vaikka torkkupeitto.

Vierailija
326/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala tilanne kaiken kaikkiaan. Olen ollut itse palkanlaskijana ja tiedän että tällainen tilanne on painajainen myös niille ruohonjuuritason palkanlaskijoille, jotka epätoivoisesti yrittävät tilannetta selvittää. Luultavasti asiat ovat jo niin sotkussa järjestelmässä, että sen käyttö pitäisi tosiaan keskeyttää välittömästi. Tuossa edempänä joku jo ehdottikin hyvää mallia, että osa palkanlaskijoista alkaa selvittää sähköposteja ja osa korjaa ongelmia. Tarvittaessa palkkapäivänä ennakkona palkkaa x euroa maksuun, ja tili tasataan myöhemmin. Tällainen yksi kerrallaan virheiden selvittely on aivan liian hidasta kun asiat menneet jo näin pitkälle.

Minä olen selvitellyt hieman eri tyyppisten järjestelmien sotkuja ja ainakin niissä aika on kriittinen tekijä. Koska kello käy koko ajan, niin mitä pidempään järjestelmä on sekaisin niin ajastetut prosessit pyörivät virheellisellä aineistolla ja sitä syvemmällä nesteessä ollaan. Palkanlaskenta ei liene aivan samalla tavalla aikakriittinen, mutta uskon että samaan ongelmaan törmätään siinäkin. Onhan nyt kulunut jo kuukausia ensimmäisistä virheistä.

Ainakin selviteltäviä sotkuja kertyy kun kaikki raportoinnit (tulorekisteri, verot, eläkemaksut, aymaksut) ovat olleet joko puutteellisia tai jopa virheellisiä jo kuukausien ajalta, vaikka siis itse palkat saataisiinkin joskus ojennukseen.

Vierailija
327/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös rahaa saa nopeammin, kun vaihtaa työnantajaa?

Tällä menolla ei mitään tulossa pitkään aikaan, vaihtamalla työpaikkaa esim. muutamassa viikossa, riippuen, mihin palkkapäivä osuu.

Ei se ole aina niin helppoa. Ensin pitää tietysti löytää uusi työpaikka vähintään samalla palkalla. Ja monelle nykyinen työ voi olla mieleinen eri syistä. Esimerkiksi vaikkapa koska työmatka on vain pari korttelinväliä, tai työ muuten mielenkiintoista. Lähde siitä sitten työpaikkaan joka on jossain bussireittien takana Espoon takamailla eikä lasten vienti päivähoitoon, tms onnistu mitenkään.

Vierailija
328/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä trollin aloitus tämäkin on? Rahaa saa vaikka käteisenä kun laittaa meiliä. Joka kuukausi olen joutunut laittamaan meilin että rahaa puuttuu ja joka kerta on tullut se summa jonka olen pyytänyt.

Älä valehtele. Tuhansia lukemattomia sähköposteja eikä soittamalla pääse edes läpi ilman tuntikausien jonotusta!

Vierailija
329/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt yhteys Ylen MOT-ohjelman tekijöille ketä asia koskee. Ne selvittää asian perin pohjin. Asia saa medianäkyvyyttä entistä enemmän.

330/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt yhteys Ylen MOT-ohjelman tekijöille ketä asia koskee. Ne selvittää asian perin pohjin. Asia saa medianäkyvyyttä entistä enemmän.

Vihervasuri-ylekö muka selvittäis jotain omiensa virheitä? Heh, heh.

Vierailija
331/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

konsulttiyritys varmaan sponsoroi puoluetta kierroksen aikana?

Vierailija
332/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluan vaan sanoa, että oon niin pahoillani sun puolesta! Ja kaikkien muidenkin, jotka on samassa tilanteessa. Hki ei todellakaan ole mikään unelmatyönantaja muutenkaan, mutta on niiltä sentään palkan ennen saanut tehdystä työstä. Eipä oo törkeydellä rajaa kyllä.

Vierailija
333/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen M O T  ! ! ! Selvittäkää tämä törkeys !

Vierailija
334/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että iso osa ei tule koskaan saamaan niitä palkkoja oikein. Jäävät maksamatta lopullisesti.

Onnea vaan unelmaduuniinne. Katotaan kuinka monta vuotta teette töitä ilman palkkaa ennenkuin etitte uuden paikan.

Vierailija
335/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan kävisi, jos joku Helsingin kaupungin palkatta jäänyt työntekijä antaisi asian perintätoimiston hoidettavaksi?

Tai mopokerhon :)

Vierailija
336/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinpohjainen selvitys kestää taatusti pitkään ja pitää olla asiantuntemusta että uskooko selitykset.  Sekä etevät koodarit että palkanlaskijat ovat häipyneet muualle?  Tilaaja on  kiristänyt kukkaron nyörejä toimittajalle, kannattihan se. 

Vierailija
337/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että iso osa ei tule koskaan saamaan niitä palkkoja oikein. Jäävät maksamatta lopullisesti.

Onnea vaan unelmaduuniinne. Katotaan kuinka monta vuotta teette töitä ilman palkkaa ennenkuin etitte uuden paikan.

Kuusi vuotta on aikaa huomauttaa palkasta tai sen korjauksia.  Kaikki työt talteen itselle, sopimukset,  työvuorolistat  pitääkin säilyttää. 

Vierailija
338/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuusi vuotta on aikaa huomauttaa palkasta tai sen korjauksia.  Kaikki työt talteen itselle, sopimukset,  työvuorolistat  pitääkin säilyttää. 

Saahan sitä huomautella mutta jos kaupungilta ei löydy perusteita korjata palkanmaksua niin kuinka moni oikeasti jaksaa lähteä viemään asiaa oikeuteen, jossa sielläkään voitto ei ole varma ellei ole riittävää näyttöä itsellä niistä palkkavirheistä?

Vierailija
339/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa, että näin helsinkiläisenä vetonmaksjana ottaa armottomasti pattiin tämä sössiminen.

Vierailija
340/371 |
24.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka käski mennä julkiselle sektorille loisimaan?

Kannattaisko sunkin ottaa jo uusi virsukirja käyttöön?