Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kumpi on oikeassa, painoindeksi vai lääkäri?

Vierailija
22.07.2022 |

Lääkäri sanoo että pitää saada painoa putoamaan. Painoindeksilaskuri sanoo että normaalipainoinen (23,9).

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanteellinen painoindeksi on 20 - 22. Voisit siis vähän pudottaa.

Painoindeksi on kyllä aika hämäävä. Minä olen uuden painoindeksin mukaan 22,90 mutta perinteisen kaavan mukaan 24. Yritetäänkö painoindeksin kautta tehdä tukevasta kunnosta uutta normaalipainoa?

Ei vaan vanha painoindeksi laskee väärin. Se on tehty lyhyille ihmisille. Lyhyet saa olla lihavampia kuin pitkät ja olla silti normaalipainoisia. Uusi on pituuden huomioiva.

Tietenkin lyhyet saisi olla lihavampia. Pitkä on vain venytetty lyhyt. Keskivartalo ja pää venytyksessä ei juuri kasva ja painavat eniten. Pitkät raajat lisää painoa vähemmän.

Vierailija
22/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ihanteellista painoindeksiä muualla kuin sinun yksinkertaisessa mielessäsi. Normaalipaino 18-25 tarkoittaa painoa, jossa tilastollisesti ilmenee vähiten terveyshaittoja, ja siinäkin terveyden kannalta kaikkein "ihanteellisin" paino on tuon haarukan yläpäässä.

18.5-25.

20 vuotta sitten muuten rajat olivat 20-25, eli normaalipainoa on laajennettu alaspäin. Tuo on vähän omituista, koska normaalipaino keksittiin kuvaamaan normaalikokoista länsimaalaista miestä. Ja nyt ihmiset ovat päinvastoin lihoneet, joten loogista olisi ollut nostaa normaalipainon ylärajaa, ei laskea alarajaa.

Sitä olisi syytä laajentaa myös ylöspäin, koska vanhemmat ihmiset ovat terveimmillään noin BMI-luvussa 26.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni, varsinkin mies, on painoltaan ok, mutta kun katsoo vatsaa, niin on kuin keilapallon olisi syönyt. Laihtua ei tarvitse, mutta vatsan pitäisi hävitä. Laihtumisen vaihtoehto on lihasmassan merkittävä lisäys. Kun sama paino on hartioissa ja reisilihaksissa, ongelmaa ei ole.

Vierailija
24/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit on niin yesterday

Vierailija
25/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ihanteellista painoindeksiä muualla kuin sinun yksinkertaisessa mielessäsi. Normaalipaino 18-25 tarkoittaa painoa, jossa tilastollisesti ilmenee vähiten terveyshaittoja, ja siinäkin terveyden kannalta kaikkein "ihanteellisin" paino on tuon haarukan yläpäässä.

18.5-25.

20 vuotta sitten muuten rajat olivat 20-25, eli normaalipainoa on laajennettu alaspäin. Tuo on vähän omituista, koska normaalipaino keksittiin kuvaamaan normaalikokoista länsimaalaista miestä. Ja nyt ihmiset ovat päinvastoin lihoneet, joten loogista olisi ollut nostaa normaalipainon ylärajaa, ei laskea alarajaa.

Sitä olisi syytä laajentaa myös ylöspäin, koska vanhemmat ihmiset ovat terveimmillään noin BMI-luvussa 26.

Totta. Siksi vanhemmille ihmisille on oma bmi-taulukkonsa, samoin kuin alaikäisille lapsille.

Vierailija
26/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksi on kyllä aika hämäävä. Minä olen uuden painoindeksin mukaan 22,90 mutta perinteisen kaavan mukaan 24. Yritetäänkö painoindeksin kautta tehdä tukevasta kunnosta uutta normaalipainoa?

Ei vaan vanha painoindeksi laskee väärin. Se on tehty lyhyille ihmisille. Lyhyet saa olla lihavampia kuin pitkät ja olla silti normaalipainoisia. Uusi on pituuden huomioiva.

Tietenkin lyhyet saisi olla lihavampia. Pitkä on vain venytetty lyhyt. Keskivartalo ja pää venytyksessä ei juuri kasva ja painavat eniten. Pitkät raajat lisää painoa vähemmän.

Nauratti tuo venytetty lyhyt, kiitos!

Terv. lyhyt

Vierailija
27/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lekuna pärjää kuka tahansa normilässytystä osaava googlaa sitten oirekartan ja laittaa lähetteen

Vierailija
28/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oli terveyskeskuslääkäri, hänen puheensa saattoi tulla automaatilla: "lopeta tupakointi, pudota painoa, harrasta arkiliikuntaa"

Oli vaiva mikä hyvänsä.

Niin, terveyskeskuslääkäri on yleislääketieteen erikoislääkäri jonka päätehtävä on hoitaa/ehkäistä kansansairauksia ja mainitsemasi asiat liittyvät juurikin niiden hoitoon/ehkäisyyn.

Vierailija
29/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni, varsinkin mies, on painoltaan ok, mutta kun katsoo vatsaa, niin on kuin keilapallon olisi syönyt. Laihtua ei tarvitse, mutta vatsan pitäisi hävitä. Laihtumisen vaihtoehto on lihasmassan merkittävä lisäys. Kun sama paino on hartioissa ja reisilihaksissa, ongelmaa ei ole.

Bmi on hyvä mittari ylipainoille, mutta pitää vartalon muotokin ottaa huomioon. Itse olen normaalipainoinen nainen, mutta keskivartalolihava, joten laihdutan lisäämällä liikuntaa ja treenaamalla keskivartaloa.

Vierailija
30/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauratti tuo venytetty lyhyt, kiitos!

Terv. lyhyt

Sun naurusi taas pelasti mun päivän :)

t: tuon viestin kirjottaja

Vierailija
31/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta on, kun selvästi ylipainoinen lääkäri alkaa saarnata elintavoista.

Vierailija
32/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla keskivartalolihava.

Tämä tuli minullekin mieleen. Eli jos olet keskivartalolihava, niin siksi.

Vierailija
33/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi painoindeksi ottaa pituuden huomioon, koska pitkät ovat valittaneet tavallisen bmi:n antavan liian muhkuja tuloksia.

Jos on keskipituista ihmistä pitempi, on uusi bmi alhaisempi kuin se entinen.

Esimerkkinä laskurissa 155cm ja 50kg BMI vanhalla 20.8 ja uudella 21.7

ja  175cm ja 70kg BMI vanhalla 22.9 ja uudella 22.50

Kuitenkin kummallakin kyse vain 5 kilon erosta. Oikeasti tuo lyhyempi on lähellä ylipainoa eikä millään tavalla hoikka.

Vierailija
34/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos oli terveyskeskuslääkäri, hänen puheensa saattoi tulla automaatilla: "lopeta tupakointi, pudota painoa, harrasta arkiliikuntaa"

Oli vaiva mikä hyvänsä.

Niin, terveyskeskuslääkäri on yleislääketieteen erikoislääkäri jonka päätehtävä on hoitaa/ehkäistä kansansairauksia ja mainitsemasi asiat liittyvät juurikin niiden hoitoon/ehkäisyyn.

Silmätulehdus:

lopeta tupakointi (en tupakoi), pudota painoa (BMI 24), harrasta arkiliikuntaa (kävelen työmatkat 3km/suunta)

Hän ehkäisi siinä kansansairauksia ja viis veisasi silmätulehduksesta!

Vierailija
35/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, voi olla toisinkin päin. Itse olen painoindeksiltäni normaalipainoinen, mutta selvästi keskivartalolihava. Vyötärönympärys on lähes metrin. Lääkäri otatti verikokeet, missä maksa, kolesteroli, triglyseridiarvot, sokerit normaalit. Kilpirauhasarvo (tyroksiini) alle viitearvojen, ei laihtuminen kuulemma onnistu siitä syystä. Mutta ei sille ole tarvetta, koska muuten olen arvoiltani terve 🤷🏼

Vierailija
36/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta on, kun selvästi ylipainoinen lääkäri alkaa saarnata elintavoista.

So? Se kuuluu heidän työhön. Ei poista velvollisuutta otta noita asioita puheeksi, vaikka itse olisi ylipainoinen. Vai oletko sitä mieltä, että läskit lääkäri ei saa potilaille puhua potilaan läskeistä?

Vierailija
37/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, konsultoi mieluummin mittanauhaa vyötärön korkeudelta. Jos mittasi on yli 90 cm, on syytä pudottaa painoa.

Vierailija
38/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vaiva mikä hyvänsä.

Silmätulehdus:

lopeta tupakointi (en tupakoi), pudota painoa (BMI 24), harrasta arkiliikuntaa (kävelen työmatkat 3km/suunta)

jäikö siis silmätulehdus hoitamatta, varaa seuraavan kerran aika silmälääärille?

Vierailija
39/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vaiva mikä hyvänsä.

Silmätulehdus:

BMI 24? Siitä on hyvin lyhyt matka 25:n eli ylipainon puolelle.

Vierailija
40/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli vaiva mikä hyvänsä.

Silmätulehdus:

Kyllä ite menen nimenomaan silmälääkärille jos silmässä on tulehdus. En yleislekurille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi