Kumpi on oikeassa, painoindeksi vai lääkäri?
Lääkäri sanoo että pitää saada painoa putoamaan. Painoindeksilaskuri sanoo että normaalipainoinen (23,9).
Kommentit (45)
Kai sillä lääkärillä joku syy oli, miksi käski laihduttaa?
Lääkärillä on varmaan jotkut perusteet?
BMI on pelkkä tilastollinen suure, ei se yksilön terveydentilasta kerro mitään.
Ihanteellinen painoindeksi on 20 - 22. Voisit siis vähän pudottaa.
Oletko ns laiha läski, eli vyötärölihava eli rasvaa sisäelinten ympärillä runsaasti?
Sinulla saattaa olla esim. haitallisen paljon viskeraalirasvaa, vaikka paino jäisikin normaalipainon alueelle.
Minä kävin terveystarkastuksessa, ja BMI oli jotain 26 luokkaa. Olen hyväkuntoinen, mm harrastan kestävyysjuoksua. Lääkäri ei kommentoinut painoa, oli kirjoittanut lausuntoon, että vartalo normaali. Tarkastus oli muuten hyvin perusteellinen.
Veikkaan sitä sisäelinrasvaa syyksi.
Kummallinen lääkäri, en kuuntelisi hetkeäkään. En tod. aio laihduttaa, minun BMI 24 ja se on ihan normaalia.
Minullekin on sanottu, koska paksu keskivartalo. Se ei kuitenkaan johdu rasvasta (olen mittauttanut), vaan IBS:stä ja endometrioosista jotka turvottavat. Todella laihanakin vatsa on pömppö.
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on kyllä aika hämäävä. Minä olen uuden painoindeksin mukaan 22,90 mutta perinteisen kaavan mukaan 24. Yritetäänkö painoindeksin kautta tehdä tukevasta kunnosta uutta normaalipainoa?
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla keskivartalolihava.
Kyllä. Hän on keskivartalolihava. Ei millään meinaa uskoa että kannattaa pudottaa painoa kun painoindeksiltään on normaalipainossa. Tämä todistaa että painoindeksiin ei ole luottamista. Miksi sitä vielä käytetään!
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ihanteellista painoindeksiä muualla kuin sinun yksinkertaisessa mielessäsi. Normaalipaino 18-25 tarkoittaa painoa, jossa tilastollisesti ilmenee vähiten terveyshaittoja, ja siinäkin terveyden kannalta kaikkein "ihanteellisin" paino on tuon haarukan yläpäässä.
Jos oli terveyskeskuslääkäri, hänen puheensa saattoi tulla automaatilla: "lopeta tupakointi, pudota painoa, harrasta arkiliikuntaa"
Oli vaiva mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla keskivartalolihava.
Kyllä. Hän on keskivartalolihava. Ei millään meinaa uskoa että kannattaa pudottaa painoa kun painoindeksiltään on normaalipainossa. Tämä todistaa että painoindeksiin ei ole luottamista. Miksi sitä vielä käytetään!
Ap.
No painoa ei tietenkään tarvitse pudottaa, mutta liikuntaa kannattaa lisätä, mikäli lihaksia ei oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painoindeksi on kyllä aika hämäävä. Minä olen uuden painoindeksin mukaan 22,90 mutta perinteisen kaavan mukaan 24. Yritetäänkö painoindeksin kautta tehdä tukevasta kunnosta uutta normaalipainoa?
Ei vaan vanha painoindeksi laskee väärin. Se on tehty lyhyille ihmisille. Lyhyet saa olla lihavampia kuin pitkät ja olla silti normaalipainoisia. Uusi on pituuden huomioiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusi painoindeksi ottaa pituuden huomioon, koska pitkät ovat valittaneet tavallisen bmi:n antavan liian muhkuja tuloksia.
Jos on keskipituista ihmistä pitempi, on uusi bmi alhaisempi kuin se entinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ihanteellista painoindeksiä muualla kuin sinun yksinkertaisessa mielessäsi. Normaalipaino 18-25 tarkoittaa painoa, jossa tilastollisesti ilmenee vähiten terveyshaittoja, ja siinäkin terveyden kannalta kaikkein "ihanteellisin" paino on tuon haarukan yläpäässä.
Ihan on luettua tietoa tuo ihanne. Ei minun keksintöäni.
Painoindeksi ei aina ole hyvä mittari, sillä se ei ota huomioon esimerkiksi lihasmassan määrää. Mutta "normaali" ei siis ole sama asia kuin "ihanteellinen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18.5-25.
20 vuotta sitten muuten rajat olivat 20-25, eli normaalipainoa on laajennettu alaspäin. Tuo on vähän omituista, koska normaalipaino keksittiin kuvaamaan normaalikokoista länsimaalaista miestä. Ja nyt ihmiset ovat päinvastoin lihoneet, joten loogista olisi ollut nostaa normaalipainon ylärajaa, ei laskea alarajaa.
Kolmaskin vaihtoehto on: sinä.