Kuinka paljon teillä parisuhteessa olevilla on omia menoja ja reissuja?
Ilman puolisoa siis. Minulla on vuodessa 3-5 muutaman päivän työreissua, omien lasteni kanssa matkustan yksi tai kaksi viikon matkaa ja kavereiden kanssa pari vajaan viikon reissua. Harrastan 5-6 päivänä viikossa pari tuntia. Miesystävän mielestä se on liikaa ja hän haluaa, että vähennän omia menoja. Miten teillä toimitaan?
Kommentit (33)
Äkkiä kuulostaa paljolta. Toki jokainen pari sopii keskenään. Isommat reissut meillä tehdään ystäväpariskuntien tai perheen kanssa. Raha ja lomien määräkin säätelee tätä.
Tälle vuodelle olen ollut kavereiden kanssa 2 yötä Berliinissä ja kaksi yötä mökillä. Loppuvuoteen suunniteltu kavereiden kanssa 2 yön reissu Suomessa konsertin yhteyteen.
Hölkkään tai hiihdän 2-3 kertaa/vko reilun tunnin kerrallaan .
No kyllähän tuo siltä vaikuttaa ettei sua juuri kiinnosta puolison kanssa viettää aikaa.
Minulla on noin 5 kertaa viikossa omat urheiluharrastukset kestäen suunnilleen pari tuntia. Yhden tai kahden yön työreissuja ehkä 10-20 kertaa vuodessa. Joku pidennetty viikonloppu ulkomailla kavereiden kanssa kerran vuodessa. Ehkä kerran kuussa joku pidemmän kaavan illanistujaiset tai baarireissu, jossa puoliso ei ole mukana.
Minusta siis sinulla on menoja ihan sopivasti.
Itseäni häiritsee ehkä eniten nuo arki-iltojen harrastukset, koska töiden jälkeen illalla ei kovin montaa tuntia ole. Pahimillaan menee arki-iltojen menot puolison kanssa aina niin ristiin, ettei ehdi nähdä juuri ennen nukkkumaanmenoa.
Aika vähän, rakastetaan molemmat matkustamista ja nimenomaan halutaan matkustaa yhdessä. Pidemmät matkat lähestulkoon aina kaksin, jollei toisella ole joku pakottava syy ettei voi matkustaa. Jonkun lyhyen päivä- tai viikonloppureissun voin tehdä kaverin kanssa, mutta tästäkin sovitaan kumppanin kanssa. En todellakaan tajua näitä pareja, jossa kumppani katoaa useammaksi viikoksi toiselle puolelle maailmaa bilettämään kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noin 5 kertaa viikossa omat urheiluharrastukset kestäen suunnilleen pari tuntia. Yhden tai kahden yön työreissuja ehkä 10-20 kertaa vuodessa. Joku pidennetty viikonloppu ulkomailla kavereiden kanssa kerran vuodessa. Ehkä kerran kuussa joku pidemmän kaavan illanistujaiset tai baarireissu, jossa puoliso ei ole mukana.
Itseäni häiritsee ehkä eniten nuo arki-iltojen harrastukset, koska töiden jälkeen illalla ei kovin montaa tuntia ole. Pahimillaan menee arki-iltojen menot puolison kanssa aina niin ristiin, ettei ehdi nähdä juuri ennen nukkkumaanmenoa.
Miksi urheiluharrastusta on noin paljon, tähtäätkö joihinkin kilpailuihin?
Muuten ok (en laskisi työmatkoja omaks menoks, se on työtä), mutta ehkä tuo harrastus niin monta kertaa viikossa alkaa olla aika paljon 🤔. Pystyisitkö tekemään kompromissia? Vaikka 4 krt/vko? :)
Ei meillä lasketa. Kesäisin meillä on yhteinen harrastus ja talvella sitten kumpikin menee enemmän omillaan.
Parisuhteessa reissataan mieluiten yhdessä ja perheen kanssa. Joskus omien kavereiden kanssa mutta harvemmin niin.
Harrastan 5-6 päivänä viikossa pari tuntia?!
Kavereiden kanssa viikonloppureissuja kummallakin ehkä 2 - 3 vuodessa. Käyn vanhemmillani viikon silloin tällöin yksin, viime vuonna taisin olla neljä kertaa, tänä vuonna ollut kaksi viikkoa. Mies haluaa viettää vähintään 2 - 3 viikkoa vuodessa yksin mökillä. Mulla on kirppiskiertelyharrastus, johon menee muutama tunti viikossa ja lisäksi käyn yleensä meillä kauppareissut. Ehkä kerran viikossa käydään yhdessä kaupassa .
Naimisissa vähän yli 20 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi urheiluharrastusta on noin paljon, tähtäätkö joihinkin kilpailuihin?
Olen ollut aiemmin kilpaurheilija, mutta nykyään vain kuntoilija. Kai se on jonkinlainen elämäntapa, että on päästävä liikkumaan. Aiheeseen liittyen, toki tämä liikunnallisuus ja sen vaatima aika on tullut ilmi nykyisen ja myös aiempien parisuhteiden alussa. Kukaan ei ole koskaan maininnut asiasta negatiivisesti ja siitä olen ollut kiitollinen. Nyt tuntuukin, että liikuntaan kuluva aika on alkanut vaivata enemmän itseäni kuin puolisoani.
Vierailija kirjoitti:
Aika vähän, rakastetaan molemmat matkustamista ja nimenomaan halutaan matkustaa yhdessä. Pidemmät matkat lähestulkoon aina kaksin, jollei toisella ole joku pakottava syy ettei voi matkustaa. Jonkun lyhyen päivä- tai viikonloppureissun voin tehdä kaverin kanssa, mutta tästäkin sovitaan kumppanin kanssa. En todellakaan tajua näitä pareja, jossa kumppani katoaa useammaksi viikoksi toiselle puolelle maailmaa bilettämään kavereiden kanssa.
Mun eksä oli just tuommoinen ja reissut ja illanvietot kavereiden kanssa meni aina parisuhteen edelle. En kyllä ihmettele miksi näin oli, selvis kyllä myöhemmin minkämoinen petturi mies oli ja mitä noilla reissuilla ja illanvietoissa teki.
Mun olisi vaikea suhtautua, jos mies alkaisi esittämään tuollaisia vaatimuksia. En kyllä harrasta tällä hetkellä noin paljon, useimmat maksulliset liikuntaharrastukset jäi koronan myötä pois kun koskaan ei tiennyt milloin pääsee treenaamaan. Syksyllä aloitan kyllä taas keskenjääneet harrasteet, ja voisin kuvitella, että kun siihen lisää vielä ystävien tapaamisen niin varmaan aika samoihin viikkotuntimääriin voitaisiin päästä kuin sinulla. Ollaan oltu useampi vuosi yhdessä miehen kanssa ja ollaan aikamoisia kotihiiriä molemmat ja varsinkin korona-aikana oltu todella paljon vain kotona kahdestaan, ja huomaan että nyt alkaa olla kova tarve päästä harrastamaan ja tapaamaan myös muita ihmisiä. Tietysti tykkään ja haluan viettää aikaa yhä myös yhdessä.
Matkustelu ei ole kovin iso osa elämäämme, mutta se on lähinnä ilmoitusluontoinen asia jos toinen lähtee vaikka toiseen kaupunkiin tapaamaan ystäviä. Mulle on tärkeää, että ollaan myös itsenäisiä, omia yksikköjämme ja molemmilla on autonomia siihen miten aikaansa käyttää. Tykkään myös siitä, että kun ollaan välillä erossa niin ehtii tulla ikävä eikä kyllästytä toisiimme. Sanomattakin selvää ettei meillä ole lapsia, perhe-elämässä tietysti eri juttu.
Olet käytännössä menossa koko hereilläoloaikasi.
Reissataan paljon yhdessä ja erikseen. Lapsia ei ole, joten vapaita olemme lähtemään molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Harrastan 5-6 päivänä viikossa pari tuntia?!
Matkoineen ja suihkuineen menee pari tuntia/kerta.
Ap
Työmatkoja kummallakin muutama vuodessa (max 12), itse käyn kerran pari vuodessa omien ystävien kanssa reissussa
Ymmärsin, että lapset eivät ole teidän yhteisiä (kun mainitset, että matkustat omien lastesi kanssa), ja näin ollen ei ole kyse siitä, että toisen menot kaataisivat pikkulapsiajan toisen niskaan. Oletan myös, että ette enää ole ihan nuoria. Ymmärtäisin miehen valittamisen vain siinä tapauksessa, että yhteiset lapset olisivat pieniä, mutta muuten suhteessa ei kyllä minusta kuulu rajoittaa toisen elämää. Täytyy ottaa omassa kumppanivalinnassa huomioon se, kuinka menevä tai kotona viihtyvä toinen osapuoli on, ja tilanteessa jossa toisella on omia lapsia, on ymmärrettävä, että heidän kanssaan vietetään myös aikaa ilman uutta kumppania. Ja on myös tajuttava, että suhteen, työn ja omien lasten lisäksi ihminen tarvitsee myös omaa aikaa, eikä minusta pari tuntia päivässä ole mikään kohtuuton aika.
Vertailun vuoksi: joku toinen voi katsoa Netflixistä sarjaa ja lukea kirjoja, ja on silloin "tavoittamattomissa" tuon saman ajan, mikä sinulla menee harrastukseen. Ei ole kohtuutonta. Aikuinen ihminen pärjää päivässä pari tuntia ilman kumppanin seuraa, ja jos ei pärjää, miehen olisi alun perinkin pitänyt etsiä sellainen kumppani, joka on aina kotona.
Itse joudun selkäongelmieni takia tekemään päivittäin kävelylenkin ja usein minulla menee siihen kävelyyn tunti. Suurin osa ajattelisi tämän olevan ok, mutta sitten kun aletaan puhua "omasta ajasta" tai jos sama aika käytettäisiin harrastukseen, se yhtäkkiä ei olisikaan enää ok. En ymmärrä logiikkaa.
Ainut oma säännöllinen meno on jumppa kerran viikossa. Ystäviä tapaan silloin tällöin lounaalla kaupungilla. Lapset ovat jo maailmalla, miehen kanssa matkustetaan yhdessä talviaikaan pidemmäksi aikaa, kesät ollaan mökillä ja tehdään etätöitä.
Yli 20 vuotta yhdessä.
Mulla ei omia menoja kuin jotkut kauppareissut.