Tippaus on rantautunut suomeen, mitä mieltä?
Ite vastustan enkä usko että työntekijä saa koko tipin itselleen 🤔 oletteko törmänneet ravintolassa syödessänne tähän?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Joo, kateutta se on jos vastustaa harmaata taloutta. 🤦🏼
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.
Tiptiptippuu.
Tajuatko sinä tietämätön että Suomessa on aina tipattu. Siis AINA. Oletko sä joku 2000-luvulla syntynyt urvelo?
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.En tiedä missä piireissä ja "palveluissa" sinä olet pyörinyt, Suomessa ei todellakaan ole koskaan tipattu (laillisissa) kaupoissa ja ravintoloissa.
Olen vm72, laske siitä. Huom, älä tippaa ylimääräsiä vuosia päälle niin voit onnistua.
Ei ole koskaan tipattu laillisissa ravintoloissa :D:D:D
Mikälaisella ravintola-alan työkokemuksella tällaista paskaa väität?
No joo, pelkkä kapinen trollihan sinä näköjään oletkin, joten enpä taida enempää kuluttaa aikaani trolleihisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tippaa erityisen hyvästä palvelusta on sikäli selkeä idea. Kuitenkin kuinka usein missään olet saanut erityisen hyvää palvelua? Tarjoilija tervehtii, ehkä ohjaa pöytään ja tuo ruokalistan. Vaihtelevan ajanpuitteissa olet saanut ruokasi ja laskun. Vuosien varrelta mieleeni tulee 1-2 kertaa, jossa tarjoilija on tehnyt jotain erityisen hyvin. Kun nyt edes saisi yleensä hyvää palvelua, niin olisi jo kova juttu. Useimmiten laskun pyytäminen tehdään vaikeaksi ja siinä vaiheessa orastava ajatus jälkiruuasta on hylätty, kun tymppäännyn odottamaan tarjoilijaa.
Tätä olen itsekin miettinyt, että mikä saamari siinä aina kestää. Tästä syystä minusta on melkein mukavampi maksaa suoraan kassalle enkä erityisemmin välitä näistä kaiken palvelun pöytiin tarjoiluista. Se laskun saaminen on aina niin hidasta ja vaikeaa, vaikka palvelu olisi muuten pelannutkin ripeästi! Ei todellakaan kannata mennä tiukalla aikataululla syömään näihin paikkoihin. Jos kuvittelevat tuolla taktiikalla saavansa asiakkaat jäämään pidemmäksi aikaa ja näin tilaamaan lisää ruokaa, niin erehtyvät. Todennäköisesti eivät tule enää uudestaan, tai menevät röyhkeästi omatoimisesti suoraan kassalle maksamaan.
Vinkki:
1. pyydä lasku siinä vaiheessa, kun tulevat hakemaan pääruuan astiat.
2. Jos tilaat jälkiruokaa, lisää jälkiruokatilauksen loppuun "ja lasku, kiitos"
Helppoa.
No näin olen tietysti toiminutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tippaa. Ei kuulu tänne missä tarjoilijoiden palkkataso on sitä perustasoa mitä kaupanmyyjillä, toimistotyöntekijöillä ym.
On todella alkanut ärsyttää se, että jopa kaksi kertaa kesken jutustelun ja syömisen tullaan kyseleen, että maistuuko, otatteko lisää juotavaa ym. Se ei ole hyvää palvelua, vaan tyrkyttämistä ja typerää mielistelyä.
Ja sitten kun ei käydä kysymässä maistuuko ja saisiko olla lisää juotavaa valitetaan miten henkilökuntaa ei näkynyt mailla halmeilla..
Ravintola-alan palkat on oikeasti huonot ja työ rankkaa. Hyvästä palvelusta ja ruuasta todellakin jätän tippiä.
Normaali ihminen odottaa että palvelu on hyvää ilman lahjontaakin.
Tarjoilijat varmaan paskoo housuihin ja oksentaa sinun pöytään, jos normaali asiakaspalvelu saa sinussa aikaan lahjomisvimman.
Itse en ole koskaan käynyt ruokapaikoissa joissa henkilökunta käyttäytyisi kuin siat pellossa, irvistelisi ja hässisi toisiaan pöytäni vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Maksupäätteissähän tipin jättämisen mahdollisuus on ollut jo jonkin aikaa, ehkä se on turistien kommenttien vuoksi otettu käyttöön. Vaikka he tietäisivät ettei Suomessa tipata, niin varsinkin amerikkalaisilla tuntuu olevan kyse siitä, että tippaaminen (20-25% laskun loppusummasta) antaa heille ylemmyyden tunteen, haluavat osoittaa olevansa rikkaita auttamalla vähempiarvoisia tarjoilijoita, hotellihenkilökuntaa ym. Oikein kinaavat jos heille huomauttaa asiasta kuten luin eräästä facen matkailuryhmästä.
Ehkä, mutta miksi sitä ei vaan voi itse sanoa ääneen että pyöristää ylös päin jos haluaa tipata? Tarjoilija sitten voi itse näpytellä sen summan siihen päätteeseen, mikä ei mielestäni ole asiakkaan tehtävä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa en. Mahdollistaa liian helposti veronkierron (tipit tulisi ilmoittaa omatoimisesti verottajalle) epäilen ettei ilmoittamista tapahdu.
Kateus on kamala tauti. Ei saisi pienipalkkainen tarjoilija tienata edes muutamaa kymppiä ekstraa, kun jo heti ollaan kadehtimassa. Hassua, että sitten kuitenkin ilmeisesti ulkomailla tippaat, vaikka sinulla ei ole hajuakaan, miten niistä verot maksetaan (melko varmasti ei yhtään mitenkään).
Vastusta sitten ihan oikeaa harmaata taloutta, eli rikollisten ja isojen rikkaiden miljoonien ja miljardien veronkiertoa, äläkä kadehdi duunarin kovalla työllä ansaitsemaa muutamaa lisäpennosta.
Oletko ihan satavarma, että ole muistanut itse ilmoittaa ihan jokaisen sentin verottajalle? Jos vaikka joskus naapurin lissu on hoitanut teidän jonne-petteriä muutamalla kympillä, tai kun olet palauttanut bileiden jälkeen pulloja kauppaan ja jokainen pullo ei olekaan ollut sinun itse ostamia jne?
Tajuatko sinä pösilö, että tollasella kehitysmaista tuodulla tippikulttuurilla duunarilta viedään viimisetkin oikeudet ja palkat tippuu entisestään.
Tiptiptippuu.
Tajuatko sinä tietämätön että Suomessa on aina tipattu. Siis AINA. Oletko sä joku 2000-luvulla syntynyt urvelo?
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.Eihän nää muovirahalla maksavat parikymppiset jonnet mistään mitään tiedä. Ressukat luulee, että tippaus on Suomessa joku uusi asia, kun eivät itse anna senttiäkään mistään minnekään. Käsi ojossa ovat vaan aina ottamassa.
Kerropas nyt oma ikäsi, sinä kakanjauhaja joka täällä väität että Suomessa on aina tipattu.
Minä tuolla jo kerroin syntymävuoteni, ja en ole kuunaan Suomessa joutunut missään tippaamaan. (50v)Eri
62v
Sinulla on ilmeisen paha lukihäiriö.
Kuka ja missä joku on väittänyt, että Suomessa olisi pakko tipata???
Sitähän täällä on yritetty ratakiskosta vääntää jo sivukaupalla, että Suomessa ei kukaan pakota sinua tippaamaan. Sivistyneet ihmiset ovat kuitenkin tehneet niin iät ja ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiptiptippuu.
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.En tiedä missä piireissä ja "palveluissa" sinä olet pyörinyt, Suomessa ei todellakaan ole koskaan tipattu (laillisissa) kaupoissa ja ravintoloissa.
Olen vm72, laske siitä. Huom, älä tippaa ylimääräsiä vuosia päälle niin voit onnistua.Ei ole koskaan tipattu laillisissa ravintoloissa :D:D:D
No joo, pelkkä kapinen trollihan sinä näköjään oletkin, joten enpä taida enempää kuluttaa aikaani trolleihisi.
No ehkä jossain jethron ja hjalliksen sekä ulkomaalaisten rafloissa on normaalia että pimeä raha liikkuu ja palkoilla ei pyyhi edes pyllyä, mutta toki ihminen yleensä liikkuu kaltaistensa parissa.
Väitätkö sinä nyt tosissasi, että Suomessa on ihan normsalia tipata vaikka k-kaupan kassalla?
Mikään sivistynyt yritys ei tippausta hyväksy, trollittele niin paljon kuin sielu sietää.
Pääkaupunkiseudulla on ravintoloita, bistroja, klubeja ja baareja, joissa ei tule enää toimeen suomen kielellä. Vaaditaan englantia. Tippaaminen on yleistä jenkkilässä ja joissain muissa englantia puhuvissa maissa. Voisiko näiden välillä olla yhteys?
Toimitaan sen mukaan, miten mahdollisessa entisessä kotimaassa on toimittu? Ehkäpä ei tiedetä/tunneta Suomen työmarkkinoita ja työsoppareita ja kuvitellaan, että osa palkasta kuuluu tulla tipistä? Olisiko ravintola-alan työntekijäjärjestöillä aika rantautua työpaikoille ja järjestää tietoiskuja, myös englannin kielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiptiptippuu.
Btw, ravintola-alalla työskenteleminen on vapaaehtoista ja jos ei halua olla duunari voi perustaa oman ravintolan.Eihän nää muovirahalla maksavat parikymppiset jonnet mistään mitään tiedä. Ressukat luulee, että tippaus on Suomessa joku uusi asia, kun eivät itse anna senttiäkään mistään minnekään. Käsi ojossa ovat vaan aina ottamassa.
Kerropas nyt oma ikäsi, sinä kakanjauhaja joka täällä väität että Suomessa on aina tipattu.
Minä tuolla jo kerroin syntymävuoteni, ja en ole kuunaan Suomessa joutunut missään tippaamaan. (50v)Eri
62v
Sinulla on ilmeisen paha lukihäiriö.
Kuka ja missä joku on väittänyt, että Suomessa olisi pakko tipata???
Sitähän täällä on yritetty ratakiskosta vääntää jo sivukaupalla, että Suomessa ei kukaan pakota sinua tippaamaan. Sivistyneet ihmiset ovat kuitenkin tehneet niin iät ja ajat.
Nimenomaan juuri päinvastoin, yksikään sivistynyt yritys ei hyväksy tippausta.
Yritäpä tipata suomalaisen kaupan kassalla, voit yllättyä.
Jahah, eli nyt se sivistyksen mitta onkin mystisesti se, että maksaa pimeää palkkaa ravintolatyöntekijöille?
No ei ole kyllä ennen ollut Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa.
En kannata tippausta.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla on ravintoloita, bistroja, klubeja ja baareja, joissa ei tule enää toimeen suomen kielellä. Vaaditaan englantia. Tippaaminen on yleistä jenkkilässä ja joissain muissa englantia puhuvissa maissa. Voisiko näiden välillä olla yhteys?
Toimitaan sen mukaan, miten mahdollisessa entisessä kotimaassa on toimittu? Ehkäpä ei tiedetä/tunneta Suomen työmarkkinoita ja työsoppareita ja kuvitellaan, että osa palkasta kuuluu tulla tipistä? Olisiko ravintola-alan työntekijäjärjestöillä aika rantautua työpaikoille ja järjestää tietoiskuja, myös englannin kielellä.
Koko Pk-seutu pitäisi jo irrottaa Suomesta, ihan kehitysmaa nykyään.
Kyllä on hienoa se kansainvälisyys lieveilmiöineen (sarkasmia).
Eikä muuten, mutta se sama ihanuus tapoineen valuu hitaasti mutta varmasti myös tänne oikean Suomen puolelle sieltä kaatopaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-alallahan on valtava työvoimapula tällä hetkellä. Syynä surkeat palkat ja työolosuhteet.
Siksi tuntuu jotenkin hullulta lukea viestejä, joissa selitetään tarjoilijoiden hyvistä palkoista.
Sitä ongelmaa ei pidä ratkaista piilopaikoilla ja asiakkaalle tulevalla piilokuluilla.
En käy missään missä voisi antaa tippiä, enkä mene. ei järkeä mennä niihin.
Miten tää tippaus olevinaan toimii? Jos laskuni on 50e, maksan tippiä 10e? Jos seurueeseen kuuluu samalla hinnalla syöneitä vaikka 5, tarjoilija saa 50e tippiä. Vuoron aikana tipit nousevat helposti sataan kun kulttuuri pääsee vauhtiin. 20 työpäiv ää kuukaudessa, ja tippi on yhtäkkiä 2000e.
Ja sanoitteko vielä että verottajalle ei kerrota?
Nämä paikat jossa palvelua ei saa suomeksi, vaativat tippiä kovimmin. Aiotaanko me pitää hyvänä palveluna sitä että omassa maassaan ei pysty asioimaan äidinkielellään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiptiptippuu.
Olen vm72, laske siitä. Huom, älä tippaa ylimääräsiä vuosia päälle niin voit onnistua.Ei ole koskaan tipattu laillisissa ravintoloissa :D:D:D
No ehkä jossain jethron ja hjalliksen sekä ulkomaalaisten rafloissa on normaalia että pimeä raha liikkuu ja palkoilla ei pyyhi edes pyllyä, mutta toki ihminen yleensä liikkuu kaltaistensa parissa.
Väitätkö sinä nyt tosissasi, että Suomessa on ihan normsalia tipata vaikka k-kaupan kassalla?
Mikään sivistynyt yritys ei tippausta hyväksy, trollittele niin paljon kuin sielu sietää.
Lopeta jo tuo lapsellinen trollaus. Tässä ketjussa puhutaan ravintoloissa tippaamisesta, jota on tässä maassa sivistyneet ihmiset harrastaneet iät ja ajat. Minua ei todellakaan yllätä pätkääkään, että sinä et ole koskaan tippiä kenellekään antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tippaisi esim. varastotyöntekijöitä tai myyjiä? Työnantajat tekevät kaikkensa, että jo valmiiksi köyhät joutuisivat tekemään kahta työtä. Lisää rahulia täytyy saada riistäjille.
Tippi myös metrosiivoojalle!
Sinä voit aivan vapaasti antaa myös heille!
Ihmeellistä, vihamielistä suhtautumista tippaukseen. Et anna tippiä jos et halua tai pysty, mutta anna niiden tipata jotka haluavat.Miksi et halua tai pysty tippaamaan metrosiivoojaa, kaupan kassaa tai parturia?
No miksi sinä et anna heille tippiä? Miksi muiden pitäisi olla vastuussa tai kärsiä tunnontuskia sinun tunnistamastasi epäkohdasta? Ole pioneeri, näytä esimerkkiä muillekin tai lopeta täysin turha länkytys.
Käsittääkseni tämä aloitus koski ravintoloissa tippaamista? Miksi minun pitäisi tipata metrosiivoojaa? Missä maailman maassa edes tipataan metrosiivoojia?
Mikä ongelma se on, että minä haluan tipata ravintolassa JOS olen saanut hyvää palvelua?
Niin, en ole tuon ensimmäisen kommentin kirjoittaja jolle ilmeisesti kohdistit raivosi.
Vierailija kirjoitti:
Miten tää tippaus olevinaan toimii?
Yleensä se on kai n. 20% loppulaskusta. Mutta toi on eri asia esim. Jenkeissä, missä tippi oletetaankin maksettavaksi - itse asiassa suuttuvat, jollei tippiä maksa, yhdestä baaritiskin kaljastakin. Ihan sairaan ärsyttävää 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tippaisi esim. varastotyöntekijöitä tai myyjiä? Työnantajat tekevät kaikkensa, että jo valmiiksi köyhät joutuisivat tekemään kahta työtä. Lisää rahulia täytyy saada riistäjille.
Tippi myös metrosiivoojalle!
Sinä voit aivan vapaasti antaa myös heille!
Ihmeellistä, vihamielistä suhtautumista tippaukseen. Et anna tippiä jos et halua tai pysty, mutta anna niiden tipata jotka haluavat.
En kannata harmaata taloutta. Eikä kyllä kannattaisi ravintolatyöntekijöidenkään.
Mistä tietää onko kuumetta, jos ei ole mittaria?
Varmaan tippaankin kun menen vaikka syömään rossoon sen mainostetun ja tietyllä tarjoushinnalla luvatun etukorttitarjouspitsan.
Siinähän se tarjouksessa luvattu ja asiakkaan havittelema etuus menee ihan hukkaan ja sen myötä myös asiakkaan hyvä mieli hieman edullisemmasta ruokailuhetkestä.
Eikä rosson pitsoissa silti ole mitään vikaa, eikä myöskään tarjoilussa tai ympäristössä mutta mikäli joku tarjous markkinoidaan, niin sellaisena se kuuluisi myös saada ilman omantunnontuskaa ettei maksanutkaan siitä tarpeeksi.