Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te jaksatte, joiden ammattia kritisoidaan jatkuvasti?

Vierailija
22.07.2022 |

En nyt mainitse ammattiani, vaikka sitä joku kuinka kyselisi. Tämä pätee niin moneen ammattialaan.

Työnantajastani lähes jokaisella on joku mielipide ja iso osa on joskus ollut tekemisissä tällaisen paikan kanssa. Monet suhtautuu nihkeästi ja osa todella nihkeästi. Käytän nyt kuvitteellista esimerkkiä, että olen Kelassa töissä. Jos jossain tulee puheeksi ammattini, niin heti on joku kommentoimassa, kuinka hänellä tai hänen läheisillään on huonoja kokemuksia Kelasta. Sitten saa taas kuulla, miten Kela on aivan hanurista, miten tuet on liian pienet, Kelan työntekijöille maksetaan liikaa palkkaa ja miten jonkun mummo sai huonoa kohtelua Kelasta vuonna 1963 ja vieläkin on asiasta katkera. Välillä tulee olo, etten taas jaksaisi sitä työnantajani ja ammattini kritisointia, teen vain työtäni ja pyrin hoitamaan asiakkaan asian mahdollisimman hyvin. Asioiden auki selittäminenkin on turhaa, kun toinen on päättänyt pysyä mielipiteessään ja siinä mummon kokemuksessa vuodelta 1963.

Miten te muut jaksatte ammattinne kritisointia jatkuvasti?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin työkkärissä töissä, en sanonut työnantajaa kellekään. Miksi sä mainostat sitä? Oot joko sossu tai työkkärin täti, noissa ammateissa pidetään turpa kiinni.

Vierailija
22/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lastensuojelussa töissä ja paskaa sataa niskaan. 

Oikeesti jos tietäisitte ja näkisitte missä oloissa jotku lapset ovat Suomessa ja jos ne lapset sieltä oloista sijoittaa niin olisitte tasan samaa mieltä. 

Suurinta meteliä pitää nämä "mä en oo tehny mitään väärää, mun lapset vaan varastettiin, lastensuojelu on perseestä" ja oikeesti he on tehny todella väärää eivät vaan pysty katsoon peiliin ja myöntämään tekojaan, vasta pelastettiin vauva niin oksettavista oloista, että itkin useamman päivän sen jälkeen ja vanhemmat vaan raivoo miten varastettiin heidän vauva ihan ilman syytä. 

Mä kestän kyllä kritiikin ja sen paskapuheen ammatistani, menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. On kaksi ryhmää, he jotka eivät tiedä alasta oikeasti mitään ja ne perheet jotka ovat meidän asiakkaita jotka eivät itse tajua tilanteensa vakavuutta. Tiedän olevani työssäni hyvä ja työni on tärkeää. Voin työlläni auttaa monia lapsia ja perheitä. Ja nimenomaan auttaa varhaisessa vaiheessa jotta ei toivon mukaan ketään lasta ei mielellään tarvitse sijoittaa tai huostaanottaa myöhemmin, kun tilanteisiin puututaan ajoissa ja koitetaan löytää ratkaisut jotka helpottaa lasten ja perheiden elämää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti jos tietäisitte ja näkisitte missä oloissa jotku lapset ovat Suomessa ja jos ne lapset sieltä oloista sijoittaa niin olisitte tasan samaa mieltä. 

Suurinta meteliä pitää nämä "mä en oo tehny mitään väärää, mun lapset vaan varastettiin, lastensuojelu on perseestä" ja oikeesti he on tehny todella väärää eivät vaan pysty katsoon peiliin ja myöntämään tekojaan, vasta pelastettiin vauva niin oksettavista oloista, että itkin useamman päivän sen jälkeen ja vanhemmat vaan raivoo miten varastettiin heidän vauva ihan ilman syytä. 

Mä kestän kyllä kritiikin ja sen paskapuheen ammatistani, menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. On kaksi ryhmää, he jotka eivät tiedä alasta oikeasti mitään ja ne perheet jotka ovat meidän asiakkaita jotka eivät itse tajua tilanteensa vakavuutta. Tiedän olevani työssäni hyvä ja työni on tärkeää. Voin työlläni auttaa monia lapsia ja perheitä. Ja nimenomaan auttaa varhaisessa vaiheessa jotta ei toivon mukaan ketään lasta ei mielellään tarvitse sijoittaa tai huostaanottaa myöhemmin, kun tilanteisiin puututaan ajoissa ja koitetaan löytää ratkaisut jotka helpottaa lasten ja perheiden elämää. 

Jos sä olisit oikeasti työssäsi hyvä, myöntäisit että virheitä sattuu ja joitakin perheitä kiusataan lasuilla.

Vierailija
24/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen ammatti, että todella monella ihmisellä on mielipide, miten työni pitäisi järjestää (ihmissuhdetyötä, josta käytännössä kaikilla on kokemusta). Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos tiedän itse, miksi alalla olen (sopivuus itselle, kiinnostavuus, ok palkka, hyvät edut), niin muitten mielipiteillä ei ole väliä.

Vierailija
25/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaapa millaista on olla kirkossa töissä? Aina joku on valittamassa, kuinka kirkko on kamala, vaikka ei ole aidosti tietoa siitä, mitä kaikkea kirkossa tehdään. Tai kuvitellaan, että kaikki kirkossa ovat konservatiivisia, vaikka näin ei ole.

Toinen ryhmä on he, ketkä naureskelevat kirkkoon kuuluville ja pitävät heitä tyhminä, mutta itse käyttävät surutta kirkon palveluja, koska "kyllä meidän Vertti-Isla halutaan tänne perhekerhoon".

Vierailija
26/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alalla, jolla on Suomessa 5 milj. asiantuntijaa (ei, en ole mursujen hoitaja).

On siis sekä koulutus että työkokemusta luokkaa 20 v.

Suurin osa ihmisten kommenteista on aika yksisilmäisiä, perustuvat yhdestä näkövinkkelistä tehtyyn yksittäiseen havaintoon.

THL? Mitä te siellä oikein teette? Toimenpiteet myöhässä, lausunnot ristiriidassa kansainvälisten tutkimusten kanssa jne.

Vierailija
27/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat usein julkisella sektorilla töissä ja paisunutta julkista taloutta todellakin on syytä kritisoida.

Tämä paisunut julkinen sektori on pelkkä myytti. Joo, rahaa menee, mutta se johtuu esimerkiksi sairaanhoitokuluista, jotka eivät johdu tehottomuudesta vaan väestön ikääntymisestä ja lääketieteen kehittymisestä. Uudet hoitomuodot ovat järjettömän kalliita. Vielä 80-luvulla ihmiset lähetettiin kotiin kuolemaan. Nyt esimerkiksi syöpää hoidetaan jopa miljoonilla euroilla, kunnes ihminen kuolee kymmenen vuoden päästä. Tämä ei ole sairaanhoitajien vika.

Suomessa esimerkiksi koululaitos toimii muihin oecd-maihin verrattuna pienellä rahalla. Sama pätee myös poliisiin.

Ei ole olemassa mitään valtavaa byrokraattien armeijaa, joka tekee turhaa työtä. On poliisi, koululaitos, terveydenhuolto neuvoloineen, puolustusvoimat, rajavartiosto jne. jotka muodostavat tämän pahamaineisen julkisen sektorin. Suomessa ne toimivat useimpiin muihin kehittyneisiin maihin verrattuna hyvinkin tehokkaasti. Esimerkiksi jenkit käyttävät enemmän rahaa sairaanhoitoon ja silti ihmiset joutuvat maksamaan kalliita vakuutuksia.

Jos haluat asua maassa, jossa on pieni julkinen sektori, kokeile vaikka Somaliaa.

Vierailija
28/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen alalla, jolla on Suomessa 5 milj. asiantuntijaa (ei, en ole mursujen hoitaja).

Suurin osa ihmisten kommenteista on aika yksisilmäisiä, perustuvat yhdestä näkövinkkelistä tehtyyn yksittäiseen havaintoon.

Asiantuntijaa? 🤣

Kyseessä on juuri tuo paisunut sossuala.

Vierailija
29/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset ovat usein julkisella sektorilla töissä ja paisunutta julkista taloutta todellakin on syytä kritisoida.

Tämä paisunut julkinen sektori on pelkkä myytti. Joo, rahaa menee, mutta se johtuu esimerkiksi sairaanhoitokuluista, jotka eivät johdu tehottomuudesta vaan väestön ikääntymisestä ja lääketieteen kehittymisestä. Uudet hoitomuodot ovat järjettömän kalliita. Vielä 80-luvulla ihmiset lähetettiin kotiin kuolemaan. Nyt esimerkiksi syöpää hoidetaan jopa miljoonilla euroilla, kunnes ihminen kuolee kymmenen vuoden päästä. Tämä ei ole sairaanhoitajien vika.

Suomessa esimerkiksi koululaitos toimii muihin oecd-maihin verrattuna pienellä rahalla. Sama pätee myös poliisiin.

Ei ole olemassa mitään valtavaa byrokraattien armeijaa, joka tekee turhaa työtä. On poliisi, koululaitos, terveydenhuolto neuvoloineen, puolustusvoimat, rajavartiosto jne. jotka muodostavat tämän pahamaineisen julkisen sektorin. Suomessa ne toimivat useimpiin muihin kehittyneisiin maihin verrattuna hyvinkin tehokkaasti. Esimerkiksi jenkit käyttävät enemmän rahaa sairaanhoitoon ja silti ihmiset joutuvat maksamaan kalliita vakuutuksia.

Jos haluat asua maassa, jossa on pieni julkinen sektori, kokeile vaikka Somaliaa.

Ei ole todellakaan myytti. Kela tarjoaa ilmaista ruikutusterapiaa jokaiselle naiselle joka valittaa u UuUUUpumusta.

Vierailija
30/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mies verottaja ja äiti sossutäti (tai no oli). Ihan hyvin ovat pärjänneet, mies heittää itsekin jotain verokarhuläppää ja äiti, no se tietää itse tekevänsä tärkeää työtä parhaan taitonsa mukaan. Toki siis teki uransa suurimmaksi osaksi aikana ennen somea, jolloin ei ollut samanlaista maalittamista ja muuta työtä tekevien kiusaamista kuin nykyään.

Vierailija
31/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen opettaja: pakko antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Muuten tulee hulluksi.

Vierailija
32/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltomies, se sinä olet !!

Vierailija
33/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvaapa millaista on olla kirkossa töissä? Aina joku on valittamassa, kuinka kirkko on kamala, vaikka ei ole aidosti tietoa siitä, mitä kaikkea kirkossa tehdään. Tai kuvitellaan, että kaikki kirkossa ovat konservatiivisia, vaikka näin ei ole.

Toinen ryhmä on he, ketkä naureskelevat kirkkoon kuuluville ja pitävät heitä tyhminä, mutta itse käyttävät surutta kirkon palveluja, koska "kyllä meidän Vertti-Isla halutaan tänne perhekerhoon".

Älähän ulkoista ongelmia kirkon ulkopuolelle. Tutkimuksissa kirkko on ollut toistuvasti työpaikkakiusaamisen palkintopaikoilla.

Itse te ja teidän luonnehäiriöinen henkilökunta ongelmanne luotte, turha osoittaa syyttävällä sormella muita.

Varsinkin papisto kerää itseensä todella hirveitä ihmisiä, aivan kahjuja.

Vierailija
34/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan ole mitään ammattia jonka ammattilaisia ei joku haukkuisi ja osaisi omasta mielestään paremmin.

Vierailija
35/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL? Mitä te siellä oikein teette? Toimenpiteet myöhässä, lausunnot ristiriidassa kansainvälisten tutkimusten kanssa jne.

Yksi läheinen on thl asiantuntija. Joskus kun puhuttiin jostain pelastusoperaatiosta (oisko ollut ne thaimaalaispojat jossain luolassa), hän vitsaili että ei itse uskaltaisi tuommoiseen mennä, hänen asemassaan olevaa ei kukaan haluaisi tulla pelastamaan 😅 työssään joutuu (/pääsee) tekemään päätöksiä, eikä ne päätökset koskaan voi olla sellaisia jotka miellyttää kaikkia. Kommenttipalstoilta ja toriparlamenteista löytyisi toki aina porukkaa joka tietäisi paremmin. Hän on kuitenkin vuosien varrella oppinut olemaan välittämättä noista mielipiteistä ja ottamaan ne lähinnä huumorilla (ihan joka porukassa ei ehkä tarkkaan viitsi kertoa mitä tekee).

Vierailija
36/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä olisit oikeasti työssäsi hyvä, myöntäisit että virheitä sattuu ja joitakin perheitä kiusataan lasuilla.

Tottakai inhimillisiä virheitä sattuu kaikille - ihan joka ammatissa olevalle - ihan jokaiselle vanhemmalle - ihan jokaiselle maapallon ihmisille !

Työssäni osaan katsoa myös jos asiakkaalle on sattunut oikeasti inhimillinen tilanne mikä on esim johtanut lastensuojeluilmoitukseen. Meille tulee paljon aiheettomia ilmoituksia ja ne kyllä todetaan aiheettomiksi. Ei ole kuitenkaan minun syytäni jos jkóku tehtailee turhia lasuilmoituksia jostain perheestä. 

Jos tarkoitit minun virheitäni niin kyllä sellaisiakin on mahtunut joukkoon jokunen. Mutta ei mitään vakavaa. Joskus on esim tosi sekavat tilanteet joissa pitää toimia HETI, mielummin ottaa varman päälle ja toimii niin kuin "pitää". 

Ja jos tarkoitat, että lastensuojelu "kiusaa" jotain perhettä niin jaahasjaahas... asiakkailta saan hyvin usein kuulla tuota "te vaan kiusaatte meitä".  Kuten todettu aina se vanhempi ei ymmärrä lapsen parasta, se on ikävä tilanne jossa äiti on tosi hyvä äiti lapselle periaatteessa (aiemmin ollut ja sydämessään tuntee edelleen olevansa), mutta masennuksensa vuoksi lapsi on käytännössä heitteillä.

Vierailija
37/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, eivätkö psykopaatit onnistu luomaan ihanteellista työpaikkaa.

Olen hirveän yllättynyt tästä tiedosta.

"Pappi on mieluisa ammatti myös psykopaatille"

Eihän tuo ole mikään uutinen, vaan vanha tutkimustieto. Psykopaattien kannalta houkuttelevia ovat ammatit, joissa ihminen voi käyttää henkistä tai fyysistä valtaa toisiin ihmisiin ja joissa toiset ovat omissa käsissä. Papin ammatissa psykopaatti ei puhu vain omalla suullaan, vaan tarvittaessa myös Jumalan suulla ja auktoriteetilla.

Ruusuxxxxxx toteaa, että hengellisen vallankäytön paikkana kirkko imee imupaperin tavoin puoleensa niitä, jotka haluavat käyttää tällaista valtaa toisiin.

https://www.kotimaa.fi/artikkeli/pappi-on-mieluisa-ammatti-myos-psykopa…

Vierailija
38/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvk -asenne

Vierailija
39/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"

Suurin osa ihmisten kommenteista on aika yksisilmäisiä, perustuvat yhdestä näkövinkkelistä tehtyyn yksittäiseen havaintoon."

Tämähän ei näy pelkästään siitä, kuinka arvostetaan ja/tai arvostellaan ammatteja ;)

Me ihmiset nyt vain katsotaan elämää aika subjektiivisesti, joten mielipiteidemme taustalla ei voi olla useiden eri ammattikuntien tietotaitoa.

Toinen erikoinen piirre näin someaikana on myös tarinoiden edustuksellisuus. Kyllähän kokemukset ovat henkilölle tärkeitä, mutta se ei edusta koko kyseisen ihmisryhmän toimintaa/toimimattomuutta.

Vierailija
40/45 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai onko sittenkin niin, että pieni jäävuoren huippu koko karmeudesta näkyi VTV:n tapauksessa, ja se sitten nopeasti hyssyteltiin hiljaiseksi ja typistettiin yhden ihmisen lentopisteiden ruotimiseksi?