Tuetaan toisiamme hintojen nousussa! Jaa omat säästövinkkisi!
Nyt kun hinnat vain nousee ja nousee, on yhden jos toisenkin säästettävä asioissa kuin asioissa. Jaetaan vinkit toisillemme, joilla saadaan kulut pysymään kurissa!
Meidän säästökohteet:
-Ruoassa vaihdettu entistä halvempiin tuotemerkkeihin ja suunnitellaan ostokset enemmän tarjousten perusteella.
-Vähennetty autoilua ja suositaan enemmän polkupyöriä tai kävelyä.
-Pyykinpesuainetta käytetään puolet vähemmän kuin ohjeissa lukee
-Saunapäivä 1-2 krt viikossa. Suihkussaoloaikaa lyhennetty
-Ruoat tehdään itse alusta loppuun
-Talveksi kerätään marjat pakkaseen
-Kasvatetaan mahdollisuuksien mukaan itse omaa ruokaa.
Kaikki vinkit arjen säästöistä, kulujen pienentämistä ja edullisista resepteistä jakoon! :)
Kommentit (37)
- Shamppanjan sijaan juo kuoharia
- Kaviaaria vain kerran viikossa
- 5 tähden hotellin sijaan majoitu 4 tähden hotellissa
- Karsi vuosittaisista ulkomaan lomista yksi, ja mene vaikka Leville sen sijaan
- Vaihda vanhan dieselauton upouuteen 80k Teslaan, rahaa jää säästöön ovista ja ikkunoista, ei tilille edes mahdu!
Neuvot sinulle tarjoaa pk-seudun puna-sini-vihreä eliitti.
Vierailija kirjoitti:
Aletaan larpata 80 lukua syömisen suhteen. Perunaa ja ruskea kastiketta, porkkanaraastetta. Joka ikinen päivä.
Toi oli 50-lukua. Meillä ainakin oli kasarilla vaihtuvia keittoja, patoja, laatikoita ja eri peruna/riis/makaronilisäkkeitä ja aina salaattia ruoan kanssa.
Jos tarvitset ensi talveksi uusia talvivaatteita, kannattaa ne tilata nyt verkkokauppojen alennusmyynnistä. Ensi talvena vaatteiden hinnat tulevat nousemaan radikaalisti.
Lisäksi meillä on otettu käyttöön nämä tavalliset kauppalistojen ja ruokien suunnittelu etukäteen, sähkön käytön vähentäminen (vähemmän uuniruokia, kylppärin lattialämmitys pienemmälle, vähemmän saunomista) ja vauvalle hankittiin vaatteet ja tarvikkeet pitkälti käytettynä kirpparilta. Limpparit, energiajuomat, sipsit, yksittäispakatut jätskit yms. turhat ostokset on myös jätetty pois ostoskorista.
Me jouduttiin säästämään jo mun äitiysloman takia ja nyt hintojen nousun vuoksi entistä enemmän. Tässä tilanteessa aion palata töihin suunniteltua aiemmin, vaikka todennäköisesti siitä napsahtaa huonon äidin leima otsaan.
Kukaan ei tarvitse saunaa, koko muu maailma pärjää ilman tätä keksintöä. Itse en käy koskaan.
Jos mä jätän noi sähköjen, puhelinliittymien, vakuutusten jne kilpailuttamisen jonkun muun selitettäväksi, niin mä voin nyt hieroa yksityiskohtia:
-vauvalle vaipat voi tehdä itse: kosteussuojaksi joko villavaippahousut tai sitten kosteutta pitävät kuoret, PUL-kangasta saa useammista eri nettikaupoista. Imumateriaalina toimii hyvin (kolmen lapsen kokemuksella), vanhoista froteepyyhkeistä tehdyt imut. Kestovaippoja löytyy koko ajan myös kirppareilta livenä ja netissä, jos ei halua tehdi itse. Kestovaipat voi pestä 60 asteessa, ei tarvitse keittopestä koko ajan! Villahousuja ei tietenkään pestä kuin villaohjelmalla.
-vaippakankaan jämistä kannattaa ommella itselle siteet; jos ei ole vauvoja talossa, ja käyttää siteitä, niin niitä jämäpaloja saattaisi löytyä halvalla esimerkiksi paikallisesta facebook-ryhmästä (oma versioni: kiva trikookuosi, sen alle PUL, imumateriaaliksi pari kerrosta froteeta ja päällimmäiseksi imukykyinen paksuhko flanelli, ihan pelkkä pötkylä ilman siivekkeitä). Jopa ostettuna kestositeet maksavat hintansa takaisin, koska niiden käyttöikä on pitkä
-vaatteiden paikkaus: opettele paikkaamaan vaatteet, ompelemaan irtonapit, vaihtamaan vetoketjut, siistimään rispaantuneet reunat, parsimaan sukat. On halvempi vaihtaa farkkuihin vetoketju kuin ostaa uudet farkut.
-käytä kenkiä säästellen, joka vuosi ei tarvitse uusia kenkiä koska muoti vaihtuu; lapset ovat tietenkin poikkeus, etenkin teinivuosia lähestyttäessä pojilla jalka kasvaa niin, että kasvunvaralla ostetut lenkkarit ovat jääneet pieneksi, kun ehtii kenkäostoksilta kotiin.
-vaatteiden kierrätys: on ok käyttää muiden vanhoja vaatteita, on ok muokata olemassaolevia vaatteita
-vaatteiden käyttö järkevästi: erikseen siistit työpaikkavaatteet (jos työ sellaisia vaatii), siistit kotivaatteet ja sitten rytövaatteet. Kun tulee kotiin, niin aina vaihdetaan päälle ne kotivaatteet, jotta työ/kouluvaatteet säilyvät siistimpinä
-vaatteiden pesu: pestään VAIN likaisia vaatteita, juuri oikeassa lämpötilassa ja vain tarpeellinen määrä pesuaineitta (0,5-0,75 siitä määrästä, mitä paketin kyljessä on), tahroja voi poistaa ennen pesukoneeseen laittoa sappisaippualla. Pestään aina täysiä koneellisia, paitsi jos koneessa on superlyhyitä pikaohjelmia "pari puseroa", näitä kannattaa käyttää, jos pesee ne pari puseroa! Silloin ei pestä pitkällä ohjelmalla. Ei huuhteluainetta, jos on pakko käyttää, tavallinen etikka käy huuhteluaineena.
Vierailija kirjoitti:
Pesuaineita ja vastaavia olen ostanut isommissa erissä, jos tullut könttätarjouksia vastaan. Eivät mene kaapissa miksikään.
Pyykinpesujauho on riittoisampaa kuin pesuneste. Moni hupsauttaa pesuaineita ylimäärin. -Avattua pesujauhopakettia ei ole hyvä varastoida kosteassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei tarvitse saunaa, koko muu maailma pärjää ilman tätä keksintöä. Itse en käy koskaan.
Sauna on ihan hyvä keksintö pohjoisessa, jossa talvella on kylmää. Peseytyminen jossain luonnonpurossa on silloin mahdotonta (ja siksi sauna onkin ollut pohjoisen pallonpuoliskon pohjoisimpien osien kansojen käyttämä systeemi). Useinmiten maalla sauna on talossa sisällä, ja puulämmitteisen saunan lämmittäminen vähentää muun lämmityksen tarvetta. Peseytyä yleensä kuitenkin tarvitsee, niin kun saunan lämmittää, niin samalla lämpenee se pesuhuone, ja suihkua ei tarvitse pitää kauaa päällä, kun ei tarvitse lämmitellä siellä suihkun alla. Eli säästää lämmityksessä ja säästää lämpimässä vedessä!
Sähkölämmitteinen sauna onkin sitten ihan eri juttu!
Kaikki vaan minkä kestona saa: kestosuodatin, rätit, leivinpaperit, siteet, vanulaput jne. Alkuinvestointina tuntuu isolta mutta säästää pitkällä juoksulla!
Kuukuppi on ollut parhaita hankintoja mitä olen tehnyt. Tulee pidemmän päälle halvemmaksi, mukavampi käyttää ja jopa luontoystävällisempi.
Minä teen ruisleipää kerran viikossa, kaksi leipää kerralla ja ne riittää viikoksi. Raaka-aineet maksaa euron viikossa. Jos ostaisin leipää pari pussia viikossa niin siihen menisi noin 5-6 euroa. Säästö viikkotasolla on vähintään neljä euroa, eli 16-20 euroa kuukaudessa ja noin 200 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan minkä kestona saa: kestosuodatin, rätit, leivinpaperit, siteet, vanulaput jne. Alkuinvestointina tuntuu isolta mutta säästää pitkällä juoksulla!
Käytin kestoleivinpaperia jonkin aikaa, mutta mulla meni niin paljon kuumaa vettä sen tiskaamiseen, että palasin takaisin tavalliseen leivinpaperiin. 😀
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesuaineita ja vastaavia olen ostanut isommissa erissä, jos tullut könttätarjouksia vastaan. Eivät mene kaapissa miksikään.
Pyykinpesujauho on riittoisampaa kuin pesuneste. Moni hupsauttaa pesuaineita ylimäärin. -Avattua pesujauhopakettia ei ole hyvä varastoida kosteassa paikassa.
Nestemäinen pesuaine kuluttaa vähemmän pyykkikonetta kuin jauheet, jotka tekevät tuhojaan koneelle ajan kuluessa. Riippuu tietysti aineen sisällöstä.
Pyykkikoneiden korjausohjeita löytyy netistä, mutta on kova homma purkaa ja kasata takaisin.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten edellinen kommentoija jo kertoi, pulverit lyhentää pesukoneen käyttöikää. Ne liukenee huonosti ja aiheuttaa kerrostumia koneeseen ja vaatteisiin. Suurin osa pulvereista sisältää zeoliittia, joka on erityisen haitallista koneelle ja vaatteille. Pulveri vaatii aina korkean lämpötilan ja pitkän ohjelman liuetakseen, jolloin myös vaatteiden käyttöikä lyhenee, ja vettä ja sähköä kuluu enemmän. Pitkässä juoksussa ne siis tulee todella paljon kalliimmiksi kuin nestemäiset pesuaineet.
Vierailija kirjoitti:
Aletaan larpata 80 lukua syömisen suhteen. Perunaa ja ruskea kastiketta, porkkanaraastetta. Joka ikinen päivä.
Eipä ollut enää ruskeaa kastiketta 80-luvulla 1960- ja 1970-luvuilla oli.
Annostelu ja säännöstely kaikkeen kotitalouskulutukseen. Veden ja sähkönkulutuksen hukkakäyttö pois. Ei heräteostosinvestointeja. Kilpailutus euroalueen nettikaupoissa samasta tuotteesta halvimman mukaan, hankitaan vain todella tarvittaessa. Ei kulttuuri-tai kahvila/ravintolapalveluita lainkaan. Ei kotimaan-tai ulkomaan matkoja, ei majoituspalveluita. Kaikki kulutus kohdenketaan oman kotitalouden minimikulutuksen mukaan käyttäen halvinta palvelua. Ei tule rahaa valtion kassaan. Ei niin. No voi, voi.
Vierailija kirjoitti:
Annostelu ja säännöstely kaikkeen kotitalouskulutukseen. Veden ja sähkönkulutuksen hukkakäyttö pois. Ei heräteostosinvestointeja. Kilpailutus euroalueen nettikaupoissa samasta tuotteesta halvimman mukaan, hankitaan vain todella tarvittaessa. Ei kulttuuri-tai kahvila/ravintolapalveluita lainkaan. Ei kotimaan-tai ulkomaan matkoja, ei majoituspalveluita. Kaikki kulutus kohdenketaan oman kotitalouden minimikulutuksen mukaan käyttäen halvinta palvelua. Ei tule rahaa valtion kassaan. Ei niin. No voi, voi.
Olisiko linkkejä Eu - alueen hyviin nettikauppoihin?
Tämä on oikeasti varteenotettava vinkki. Suomessa 70% on ylipainoisia.