Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuetaan toisiamme hintojen nousussa! Jaa omat säästövinkkisi!

Vierailija
22.07.2022 |

Nyt kun hinnat vain nousee ja nousee, on yhden jos toisenkin säästettävä asioissa kuin asioissa. Jaetaan vinkit toisillemme, joilla saadaan kulut pysymään kurissa!

Meidän säästökohteet:
-Ruoassa vaihdettu entistä halvempiin tuotemerkkeihin ja suunnitellaan ostokset enemmän tarjousten perusteella.
-Vähennetty autoilua ja suositaan enemmän polkupyöriä tai kävelyä.
-Pyykinpesuainetta käytetään puolet vähemmän kuin ohjeissa lukee
-Saunapäivä 1-2 krt viikossa. Suihkussaoloaikaa lyhennetty
-Ruoat tehdään itse alusta loppuun
-Talveksi kerätään marjat pakkaseen
-Kasvatetaan mahdollisuuksien mukaan itse omaa ruokaa.

Kaikki vinkit arjen säästöistä, kulujen pienentämistä ja edullisista resepteistä jakoon! :)

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tehnyt noi kaikki jo aikaisemmin. Tosi köyhää? Ehkä.

Asutaan maalla, joten osa näistä ei sovi kaikille:

-sauna lämmitetään kole kertaa viikossa entisen kahden sijaan: pesuhuone on koko ajan mukavan lämmin, niin teinit ei tuhlaa kuumaa vettä suihkun alla lämmittelyyn

-kaikki asioinnit keskitetään yhdelle reissulle, siinä voi mennä sitten koko päivä, mutta joka päivä ei lähdetä autolla liikkeelle

-kaikki ruuaksi hyödynnettävä kerätään talteen, marjat, sienet, kasvikset, villivihannekset, teeainekset

-emme juo kahvia (ei olla koskaan juotu), vaan teetä, mutta teen osalta olen vähentänyt kulutuksen puoleen sekoittamalla mustaan teehen noita keräämiäni teeaineksia, esimerkiksi mansikanperkeistä tulee kivaa kesäinen aromi

-lihan käytön vähentäminen, papuja, hernettä, soija- ja hernerouhetta tilalle

-herkkuostokset pois, sen sijaan leivon kotona

-vanhentuvat leivät leikkaan kuutioiksi, maustan öljy+maustet-seoksessa ja paahdan uunissa krutongeiksi. Meillä tykätään valkosipulista, ja kasvatan kaiken valkosipulin itse.

-ruuantähteitä ei heitetä menemään! joko optimoin annokset tai sitten hyödynnän ylijäävän ruuan joko seuraavina päivinä ihan sinällään tai käytän ne uusiin ruokiin: kasvikset munakkaaseen, liha+keitetyt perunat+kasvikset pyttipannuksi, riisistä paistettua riisiä vihannesten ja mausteiden kanssa jne.

-annostelen ruuat jo valmiiksi, jos on kyse kalliimmasta ruuasta, ettei kukaan rohmua

Vierailija
2/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalian ja viinan sijaan voi tehdä itse kiljua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä heitä ruokaa roskiin, vaan pidä huoli siitä, että kaikki tulee käytettyä eikä mikään pääse vanhenemaan. Suunnittele ostoksia ja pidä silmällä mitä kaapeissa jo on.

Vierailija
4/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aletaan larpata 80 lukua syömisen suhteen.  Perunaa ja ruskea kastiketta, porkkanaraastetta.  Joka ikinen päivä. 

Vierailija
5/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä latte ostamatta vaan keitä kahvisi itse jne

Vierailija
6/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut tuotteet ovat kallistuneet huomattavasti, osa taas vähän tai ei ollenkaan. Kannattaa seurata, lehdissä ainakin on ollut hintataulukoita. Tai voi seurata itsekin jos on vanhoja kuitteja tallessa. Toki pitää käyttää järkeä tässäkin. Tuplahintaista lohta ei kannata ostaa, pasta sen sijaan on edelleen hyvin edullista vaikka hinta olisi kaksinkertainen.

Osta kasvikset pakasteena sesongin ulkopuolella. Ovat paljon halvempia.

Vierailija
7/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on vähän kermapersevinkki, mutta silti niille joille on mahdollista: Muuta lähelle työpaikkaasi, keskustaa tai tarvitsemiasi palveluja. Me tehtiin tuo useampi vuosi sitten ja toki asunto tuli kalliimmaksi, mutta matkakuluissa (ja ajassa) säästyy. Tosin sittemmin meidän molempien työpaikat ovat vaihtuneet paljon kauemmaksi, eli ei tää nyt ihan niin putkeen mennyt.

Vierailija
8/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä heitä ruokaa hukkaan. Lähes kaiken voi pakastaa tai käyttää johonkin muuhun ruokaan. Esim. salaattisekoituksesta voi tehdä pestoa.

Vierailija
9/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nykyään saa neuvoa ketään. Hyväosaisten touhua.

Vierailija
10/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alistuta lampaiden tavoin kiristämään vyötä loputtomiin, vaan vaaditaan hallitusta tukemaan kansalaisten ostovoimaa verohelpotuksin ja suoralla tuella.  Siksi ollaan veroja maksettu, että valtio pitää vuorostaan huolen, kun tulee vaikeat ajat.  Suurin osa hintojen noususta johtuu sitä paitsi hallituksen yltiöpäisestä vihreän siirtymän ajamisesta.  Muistakaa äänestää toisin ensi eduskuntavaaleissa.

Vierailija
11/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkahousuista saa edullisen ja hyvän kasvonaamion kun menet ryöstämään pankin.

Vierailija
12/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä enää lämmintä ruokaa lounaaksi, syödään leipää ja tai puuroa. Aamupalaksi ei enää leipää täytteillä, vain puuroa. Herkkuja ei osteta enää jatkossa kuin todella harvoin, itse leivotaan pullat. Sipsit vaihtuu itsetehtyihin popkorneihin ja kauppaan jäävät leikokukat ja limsat. Kahviakin säännöstellään, kaksi kuppia per päivä. 

Vierailija
13/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt noi kaikki jo aikaisemmin. Tosi köyhää? Ehkä.

Asutaan maalla, joten osa näistä ei sovi kaikille:

-sauna lämmitetään kole kertaa viikossa entisen kahden sijaan: pesuhuone on koko ajan mukavan lämmin, niin teinit ei tuhlaa kuumaa vettä suihkun alla lämmittelyyn

-kaikki asioinnit keskitetään yhdelle reissulle, siinä voi mennä sitten koko päivä, mutta joka päivä ei lähdetä autolla liikkeelle

-kaikki ruuaksi hyödynnettävä kerätään talteen, marjat, sienet, kasvikset, villivihannekset, teeainekset

-emme juo kahvia (ei olla koskaan juotu), vaan teetä, mutta teen osalta olen vähentänyt kulutuksen puoleen sekoittamalla mustaan teehen noita keräämiäni teeaineksia, esimerkiksi mansikanperkeistä tulee kivaa kesäinen aromi

-lihan käytön vähentäminen, papuja, hernettä, soija- ja hernerouhetta tilalle

-herkkuostokset pois, sen sijaan leivon kotona

-vanhentuvat leivät leikkaan kuutioiksi, maustan öljy+maustet-seoksessa ja paahdan uunissa krutongeiksi. Meillä tykätään valkosipulista, ja kasvatan kaiken valkosipulin itse.

-ruuantähteitä ei heitetä menemään! joko optimoin annokset tai sitten hyödynnän ylijäävän ruuan joko seuraavina päivinä ihan sinällään tai käytän ne uusiin ruokiin: kasvikset munakkaaseen, liha+keitetyt perunat+kasvikset pyttipannuksi, riisistä paistettua riisiä vihannesten ja mausteiden kanssa jne.

-annostelen ruuat jo valmiiksi, jos on kyse kalliimmasta ruuasta, ettei kukaan rohmua

Tosiaan meilläkin on vähennetty kahvinjuontia, keitetään enää vain aamukahvit! Iltapäiväkahvit tulee juotua töissä kun työnantaja tarjoaa kahvit.

Tuota ruoan annostelua voisi itsekin miettiä! Mies lappaa aina lautasen täyteen ja valittaa sitten kun tuli syötyä liikaa. 😁

AP

Vierailija
14/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienestä pihasta voi muuttaa kukkapenkit perunapenkeiksi, kasvattaa sipulia, kaalia, porkkanaa jne. Sisällä voi kasvattaa ruukuissa omat yritit ja salaatit, ruohosipulia, krassia, jne.

Teetä ei kannata ostaa, kun sitä voi valmistaa itse keräämällä omalta pihalta siihen ainekset. Samoin hilloa voi tehdä itse keräämällä marjat luonnosta, hillosokeria joutuu ostamaan siihen.

Myös pihlajanmarjat käyvät ruoanlaittoon.

Vierailija
15/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on pakko ajaa motarilla, ajan korkeintaan satasta. Merkittävä pudotus kulutuksessa suhteessa siihen että ajaa 120 kilsaa tunnissa.

Vierailija
16/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutetaan joukolla jurttiin ja asuntovaunuihin. Opetellaan tekemään pettuleipää.

Vierailija
17/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei alistuta lampaiden tavoin kiristämään vyötä loputtomiin, vaan vaaditaan hallitusta tukemaan kansalaisten ostovoimaa verohelpotuksin ja suoralla tuella.  Siksi ollaan veroja maksettu, että valtio pitää vuorostaan huolen, kun tulee vaikeat ajat.  Suurin osa hintojen noususta johtuu sitä paitsi hallituksen yltiöpäisestä vihreän siirtymän ajamisesta.  Muistakaa äänestää toisin ensi eduskuntavaaleissa.

Näinhän se on. Ja jos sitä aina löytyy miljardeja muille niin saisi löytyä meillekin.

Vierailija
18/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on vähän kermapersevinkki, mutta silti niille joille on mahdollista: Muuta lähelle työpaikkaasi, keskustaa tai tarvitsemiasi palveluja. Me tehtiin tuo useampi vuosi sitten ja toki asunto tuli kalliimmaksi, mutta matkakuluissa (ja ajassa) säästyy. Tosin sittemmin meidän molempien työpaikat ovat vaihtuneet paljon kauemmaksi, eli ei tää nyt ihan niin putkeen mennyt.

Asun duunin vieressä. Kolmatta vuotta etätöissä. Ei mennyt putkeen ei.

Vierailija
19/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vähemmän. Rahaa säästyy ja vatsa pysyy timminä 👍

Vierailija
20/37 |
22.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineita ja vastaavia olen ostanut isommissa erissä, jos tullut könttätarjouksia vastaan. Eivät mene kaapissa miksikään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän