Teettekö muut budjetteja ja skenaarioita pitkälle tulevaisuuteen?
Musta on ihana leikkiä excelillä ja mietiskellä kaikkia vaihtoehtoja. Nytkin esim. yksi olisi sellainen että 2026 mulla pitäis olla säästöjä 20 000 ja voisin ottaa noilla asuntolainaa, muuttaa lähemmäs työpaikkaa ja alkaa kulkea kesät fillarilla töihin jne :D Tuohon elämäntilanteeseen siis tähtään. Samaan aikaan tulee kyllä vuorotteluvapaaoikeus täyteen että pitäisikö sittenkin käyttää säästöt siihen yms.
Kommentit (28)
Oon vähän tyhmä kun en ole ikinä oppinut exceliä käyttämään. Mutta muuten budjetointi sujuu. Ihan kynällä ruutupaperille.
Säästöt on silleen hajautettu, että osa on eläkettä varten, osa lyhyemmällä tähtäimellä jotain kalliimpaa hankintaa varten ja humputteluunkin on budjetoitu osansa. Ei velkaa. Jos/kun kuolen, eräs yhdistys tulee samaan muhkean potin.
Vierailija kirjoitti:
Teen kyllä budjettia ja skenaarioita eteenpäin.
Ongelma vaan on siinä, että en elä yksin, on perhe (2 aikuista ja 3 teiniä).Budjetti kosahtaa enempi tai vähempi aina jossain vaiheessa.
Jos ei muuta niin joku kodinkone rikkoutuu, autoon tarvitaankin enemmän korjausta.
Kaikkea kun ei voi ennakoida...En omista kristallipalloa josta näkisi tulevaisuuden.
En silti ole luovuttanut, teen edelleen vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettia
Jos omistaa jonkun kodinkoneen, on aika selvää, että jonain päivänä se kosahtaa. Samoin jos omistaa auton, on aika selvää, että siihen täytyy tehdä korjauksia. Eli nämä eivät ole asioita, joita ei voi ennakoida. Kyllä voi ja sen vuoksi säästetäänkin jatkuvasti, jotta on sitten rahaa, kun jokin kosahtaa.
Olen pitänyt vuosibudjettia siitä asti, kun täytin 18 ja muutin omilleni. Ensin lyijykynällä ruutuvihkoon ja nyt kohta 30 vuotta Exceliin. Teen yleensä vain seuraavaksi vuodeksi eteenpäin, mutta nyt tein jo vuoden 2027 loppuun asti. Ihan vain laskeskelin, jäänkö eläkkeelle heti, kun alin eläkeikä tulee täyteen vai jatkanko vielä työelämässä pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin elämän realiteetit jo ammattikoulussa, eikä se vaatinut mitään taulukoita. Ostin valmistuttuani 25000e rivitaloyksiön syrjäseudulta (putkiremppa jo tehty), enkä tehnyt lapsia ja työpaikkakin löytyi 700m päästä, joten en ole koskaan tarvinnut autoakaan. Kaikki se raha mikä olisi mennyt esim lapseen on nyt kiinni säästöissä ja sijoituksissa.
Mulla on tilillä tuo 25 tonnia puskurina, enkä sen pyörittämiseen tarvitsekaan talukoita. Teidän maalaisten ei kannata ilmaista mielipiteitänne asuntosioista ennen kuin hoidatte 200 tonnin lainaa. Silloin oikeasti kannattaa jo vähän miettiäkin, kuinka arkeaan on järkevintä pyörittää ja siihen hommaan taulukot on oivallinen apu.
Sivusta: 200 tuhannen euron laina on ihan oma valinta. Ja ennen kuin alat riehumaan: Mulla on 225t lainaa pk-seudun asuntoon ja sijoituksia yli sen. 10 v sitten oli toisinpäin.
Doable kun pitää muut kulut kurissa ja aloittaa säästämisen aikaisin. Ei reissaa joka vuosi eikä syö joka kk raflassa tai tilaa netistä joka viikko vaatteita.
Mä teen aina välillä nimenomaan noita skenaarioita. Viime vuodet tosin olleet niin kiireisiä ja ennakoimattomia, että nyt on jäänyt, mutta kyllä taas jossain vaiheessa. Pidemmän aikavälin skenaarioissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että ne eivät toteutu sellaisenaan, mutta niiden pyörittely ennalta antaa kuitenkin hyvää suuntaa minne kannattaa yrittää ja mitä erilaiset vaihtoehdot voisivat tarkoittaa. Sitten elämän muuttuessa on helpompaa, kun tietää miten tämä voisi vaikuttaa eikä tarvitse siinä tilanteessa alkaa ensimmäisenä stressaamaan.
Nyt on ollut niin paljon muutoksia ja ei ole ehtinyt päivittämään noita skenaarioita ja laskemia, että ekan kerran mulla ei ole kovin hyvää näppituntumaa, mitä kaikki korkojen nousut, inflaatiot, taantumat ja muut meille käytännössä tarkoittaisivat. Karkea näppituntuma toki on, mutta ei tarkempaa tai pidemmälle ulottuvaa.
Tein tuollaisia laskelmia kun minulla oli auto-lainaa ja asuntolainaa. Laskin milloin lainat päättyivät ja mietin extralyhennyksiä.
Laskin myös sitä, että kuinka monta kuukautta aiemmin asuntolaina olisi loppunut, jos en olisi pitänyt ylimääräisiä lainavapaita. Pidin lainavapaata 3 kk + 4 kk kahdessa erässä. Laina olisi loppunut keväällä ilman ylimääräisiä lyhennyksiä. Ennen siis kesän suurempia menoja.
Talous oli ryhdikkäämmällä mallilla kun oli lainaa.
Nyt olen ollut vuoden lainaton ja käytän vain kuukausittaista budjetointia. Plus joulu-, juhannus- ja lomareissubudjetin teen.
Nyt kun olen lainaton sitä miettii miten esim. 8 vuotta sitten pystyin maksamaan lainoja 700e kk plus lasten täydet päiväkotimaksut. Nyt ei olisi varaa. Elämä kallistunut rytinällä.
Mieheni on ylipositiivinen säästäjä. Arvioi säästävänsä sellaisia summia vuodessa johon ei koskaan yllä. Ja on pettynyt kun se ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Tein tuollaisia laskelmia kun minulla oli auto-lainaa ja asuntolainaa. Laskin milloin lainat päättyivät ja mietin extralyhennyksiä.
Laskin myös sitä, että kuinka monta kuukautta aiemmin asuntolaina olisi loppunut, jos en olisi pitänyt ylimääräisiä lainavapaita. Pidin lainavapaata 3 kk + 4 kk kahdessa erässä. Laina olisi loppunut keväällä ilman ylimääräisiä lyhennyksiä. Ennen siis kesän suurempia menoja.
Talous oli ryhdikkäämmällä mallilla kun oli lainaa.
Nyt olen ollut vuoden lainaton ja käytän vain kuukausittaista budjetointia. Plus joulu-, juhannus- ja lomareissubudjetin teen.
Nyt kun olen lainaton sitä miettii miten esim. 8 vuotta sitten pystyin maksamaan lainoja 700e kk plus lasten täydet päiväkotimaksut. Nyt ei olisi varaa. Elämä kallistunut rytinällä.
Mieheni on ylipositiivinen säästäjä. Arvioi säästävänsä sellaisia summia vuodessa johon ei koskaan yllä. Ja on pettynyt kun se ei onnistu.
Mä aina katson muutaman kuukauden välein tilannetta että jaahas ei toteutunutkaan tuo säästösuunnitelma eli jatkossa täytyy päiväelämiseen varata enemmän ja säästöihin vähemmän tai keksiä mistä pystyn säästämään tuon erotuksen. Esim. vaikka verokorttia muuttamalla loppuvuodeksi tms. Nytkin odotan että verokorttini on syyskuusta alkaen jopa 2% pienempi kuin alkuvuodesta koska viime vuonna tein paljon ylitöitä ja tänä vuonna en lainkaan ja samalla veroprosentilla kuitenkin menty alkuvuodesta jo. Tai että jos maksankin tuon osamaksun kerralla pois niin kuinka paljon säästän jne. Näin päädyin maksamaan kuukausibussikorttianikin kokonaisen vuoden kerralla niin säästää eniten.
Miksette avaa erillistä tiliä, jonne säästätte joka kuukausi kodinkoneiden vaihtoa ja auton korjausta varten? Meillä on kodinkoneet vaihdettu s-bonuksilla, ne menee omalle tililleen eikä niitä rahoja juuri muuhun käytetä.