Teettekö muut budjetteja ja skenaarioita pitkälle tulevaisuuteen?
Musta on ihana leikkiä excelillä ja mietiskellä kaikkia vaihtoehtoja. Nytkin esim. yksi olisi sellainen että 2026 mulla pitäis olla säästöjä 20 000 ja voisin ottaa noilla asuntolainaa, muuttaa lähemmäs työpaikkaa ja alkaa kulkea kesät fillarilla töihin jne :D Tuohon elämäntilanteeseen siis tähtään. Samaan aikaan tulee kyllä vuorotteluvapaaoikeus täyteen että pitäisikö sittenkin käyttää säästöt siihen yms.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
What?! Luulin että olet jo parikymppinen opiskelija🤣
Ei, 20 vuotta meni että sain täysin yksin yhden ihmistaimen kasvatettua aikuiseksi.
Mä teen ihan tuota samaa, olen aina tehnyt. Ja juurikin tuollaisilla laskelmilla ja suunnitelmilla otin asuntolainan pari vuotta sitten ja ostin ensimmäisen oman kodin melkein viiskymppisenä 😁
Nyt olen excelissä pyöritellyt asuntolainan korkoja, ruuan ja energian hinnan nousuja jne. Tulee turvallinen olo, kun näkee konkreettisina lukuina, paljonko voi kuluttaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, 20 vuotta meni että sain täysin yksin yhden ihmistaimen kasvatettua aikuiseksi.
Eipä tullut yllätyksenä. Vappuvahinko?
Jos ei sulla ole tähän keskusteluun mitään annettavaa niin menetkö muualle trollailemaan. Olen nyt liian hyvällä päällä alkaakseni vänkäämään.
Vierailija kirjoitti:
Mä teen ihan tuota samaa, olen aina tehnyt. Ja juurikin tuollaisilla laskelmilla ja suunnitelmilla otin asuntolainan pari vuotta sitten ja ostin ensimmäisen oman kodin melkein viiskymppisenä 😁
Nyt olen excelissä pyöritellyt asuntolainan korkoja, ruuan ja energian hinnan nousuja jne. Tulee turvallinen olo, kun näkee konkreettisina lukuina, paljonko voi kuluttaa jne.
Just tuo tässä on että hahmottaa tosiaan kaikki hinnanmuutokst yms ihan eri tavalla kuin vain pankkitiliä tuijottamalla. Että jos laitan tuon maksun pois niin mitä tapahtuu, jos kasvatan tuota jne.
Budjetti vuodelle kerrallaan mutta haaveille suunnitelma pari vuotta eteenpäin
Tunnistin elämän realiteetit jo ammattikoulussa, eikä se vaatinut mitään taulukoita. Ostin valmistuttuani 25000e rivitaloyksiön syrjäseudulta (putkiremppa jo tehty), enkä tehnyt lapsia ja työpaikkakin löytyi 700m päästä, joten en ole koskaan tarvinnut autoakaan. Kaikki se raha mikä olisi mennyt esim lapseen on nyt kiinni säästöissä ja sijoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistin elämän realiteetit jo ammattikoulussa, eikä se vaatinut mitään taulukoita. Ostin valmistuttuani 25000e rivitaloyksiön syrjäseudulta (putkiremppa jo tehty), enkä tehnyt lapsia ja työpaikkakin löytyi 700m päästä, joten en ole koskaan tarvinnut autoakaan. Kaikki se raha mikä olisi mennyt esim lapseen on nyt kiinni säästöissä ja sijoituksissa.
Mitä teet sitten noilla säästöillä ja sijoituksilla lopulta? Ei niitä oikein mukaankaan saa.
En tee budjettia. Sen verran oon laskenut että tiedän kuinka paljon about voin /kk käyttää rahaa jotta pärjään olemassa olevilla säästöillä eläkkeelle asti. (Olen siis ns. kotirouva, tulot nolla. Ja miehen kanssa omat tilit ja rahat, kohta kuitenkin joku olis loiseksi nimittelemässä.)
Vierailija kirjoitti:
En tee budjettia. Sen verran oon laskenut että tiedän kuinka paljon about voin /kk käyttää rahaa jotta pärjään olemassa olevilla säästöillä eläkkeelle asti. (Olen siis ns. kotirouva, tulot nolla. Ja miehen kanssa omat tilit ja rahat, kohta kuitenkin joku olis loiseksi nimittelemässä.)
Onko sulla joku yksityinen eläkevakuutus vai miten sitten rahoitat elämisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet sitten noilla säästöillä ja sijoituksilla lopulta? Ei niitä oikein mukaankaan saa.
Teen töitä nyt esim vain osa-aikaisesti ja olen talvella 3 kuukautta Espanjassa eli ihan itseeni käytän elämällä nyt itseäni varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä ja sijoituksia, työajoista jäänyt mukavasti ylimääräistä ja olen perinyt, ja lisääkin perintöä on tulossa (siis todennäköisesti...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöjä ja sijoituksia, työajoista jäänyt mukavasti ylimääräistä ja olen perinyt, ja lisääkin perintöä on tulossa (siis todennäköisesti...)
...ja lainaa esim. ei ole ollut vuosikausiin yhtään. Asumiskulutkin tosi pienet. Meillä on selkeet sopimukset miehen kanssa kumpi hoitaa mitäkin maksuja, on avioehdot sun muut.
..
Teen kyllä budjettia ja skenaarioita eteenpäin.
Ongelma vaan on siinä, että en elä yksin, on perhe (2 aikuista ja 3 teiniä).
Budjetti kosahtaa enempi tai vähempi aina jossain vaiheessa.
Jos ei muuta niin joku kodinkone rikkoutuu, autoon tarvitaankin enemmän korjausta.
Kaikkea kun ei voi ennakoida...
En omista kristallipalloa josta näkisi tulevaisuuden.
En silti ole luovuttanut, teen edelleen vuosi-, kuukausi- ja viikkobudjettia
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tilillä tuo 25 tonnia puskurina, enkä sen pyörittämiseen tarvitsekaan talukoita. Teidän maalaisten ei kannata ilmaista mielipiteitänne asuntosioista ennen kuin hoidatte 200 tonnin lainaa. Silloin oikeasti kannattaa jo vähän miettiäkin, kuinka arkeaan on järkevintä pyörittää ja siihen hommaan taulukot on oivallinen apu.
En tee.
Minulla on ollut hyvän varallisuustilanteen takia aina niin monet mahdollisuudet auki, että nimenomaan en suunnittele asioita, vaan toivon, että päädyn jonnekin mihin en edes osannut ajatella haluavani, vain pitämällä silmät ja korvat auki :)
Tiedän noin suunnilleen pääomatulonikin ensi vuodelle ja sitä seuraavalle vuodelle. Tietenkin epävarmuus lisääntyy mitä kauemmas tulevaisuuteen mennään mutta suuntaa antava arvio on hyvä. En varsinaisesti muuta budjetoi vaan seuraan menojani ja seuraan pääomatulojen kehitystä.
Mulla on vuosisuunnitelma. Edellisen kesälomareissun jälkeen alkaa uusi säästösuunnitelma uusia reissuja varten tai muita isompia hankintoja varten. Muuten käytössä on ihan perus kuukausibudjetti, joka unohtuu välillä, kun tulot ja menot ovat suht samat.
En ole tehnyt aiemmin, mutta nyt tein, kun on uhkana jäädä työttömäksi ja vielä kaikki kallistuu. Se laskelma kauhistutti mua niin, etten ole uskaltanut katsoa sitä uudelleen. Pakkohan se olisi, mutta tuli tunne, että olen tuhlannut ihan hirveästi ja että miten pystyn luopumaan kaikesta. Se budjetti, johon olisi varaa, ei mahdollista juurikaan mitään kulutusta. No onpahan otettu eka askel.
Päivittelen pääomatuloexceliä viikottain.Ennusteet ja tavoitteet on tällä hetkellä laadittu vuoteen 2027 ja lisään rivejä sitä mukaa kun ostamme osakkeita jostain uudesta firmasta. Samoin päivitän osinkoennusteet aina kun tulee osingonkorotusilmoituksia. Taulukkoon merkitsen saadut osinkotulot ja katson paljonko vuosiennusteesta vielä uupuu.
Vuonna 2027 tavoitteena ois saada pääomatuloja 1600 € kuukaudessa tilille. Siinä vaiheessa osinkotulolumipallo ois jo niin hyvin vauhdissa että se kasvaisi itsekseen firmojen korottaessa osinkojaan.
Jonkun mielestä tämä on varmaan tylsää ja elämä jää elämättä. Ovat väärässä. Eläminen on muutakin kuin kuluttamista. Elämä on uusien taitojen ja tiedon omaksumista ja opettelua. Pelkkä viihde ja shoppailu tylsyttää aistit.