Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta 2v taapero ei nukahda ennen kymmentä

Vierailija
21.07.2022 |

Olen niin poikki. Tää on kestänyt jo kuukauden päivät. Illat on pelkkää pelleilyä ja huutamista. Ihan sama mitä teen tai olen tekemättä niin sillä ei ole mitään väliä. Haluaisin edes hetken illalla päivän päätteeksi hengähtää ja katsoa telkkaria, olla vain minä.

Miten ton lapsen saa nukahtamaan aikaisemmin? Muutenkin ihan kauhea uhma menossa, kaikki on ei ja kaikessa pistää vastaan, huutaa ja kitisee. En jaksa enää!!

Kommentit (168)

Vierailija
101/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä iltatoimet alkaa n 2100 ja lapset sänkyihinsä n. 2200 iltasadun saattelemana.

Yleensä vielä haluavat lukea itse sen jälkeen, että peittelyt ja isot valot pois. Ovi jätetään raolleen.

Nuorempi toisinaan yrittää veskitemppuja, janoa tms. Ei onnistu, aikuisten aika alkoi jo.

Viimeistään 2300 kumpikin on unessa, että mahdolliset kirjat veks, peittelyt, valot pois ja ovet kiinni.

Me mennään viimeistään yhdeltä nukkumaan.

Heräilevät kasin ysin aikaan. Siitä sitten aamutoimet ja mies "lähtee" duuniin.

Oon huomannut, että unet tulee paremmin, kun ulkoillaan säässä kuin säässä. Nyt kesällä aamupuuro usein syödään pihalla jo, sato tai paisto.

Siitä sitten pihalle juoksemaan, jos ei ole kerhoja tai puistopäivää. (uimaan)

Lounas n. 12.00 (eilisiä jämiä), päikkärit 13-14.

Välipala ja ulos. Usein huilin itsekin päikkäreiden aikana, toisinaan aloitan päivällisen teon.

Ulkoillaan kunnes mies lopettaa työt. Eli 1700..

Päivällisen tekee toinen loppuun ja sitten kello 1800 syyään taas.

Sitte on ulkoilua, ehkä kauppaa yms. Seuraavan päivän valmisteluita.

Suht tarkkaa, mutta kestää jotain muutoksia Vajaa pari vuotta sitten tämä rytmi löyty ja tällä mennään, kunnes tarvii muuttaa.

Paitsi ulkojuoksuista ei pysty vähentää. Se on helv...ti irti illalla ja pitkin yötä, jos ei energia pääse kulumaan.

Jos toinen tulee kipeeksi ja toinen ei vielä ole ja mieskin silloin työmatkalla. Kyllä siinä kerpeleitä on avuksi kutsuttu. ;)

Lapset nyt 3 ja 5, jotka ovat tätinsä (+mies) kanssa reissussa parhaillaan.

Vierailija
102/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne, lapsi valvoi ja töihin piti aamulla lähteä. Kun olimme lomilla, eikä päivunia nukuttu lapsi nukahti säälliseen aikaan. Tarhassa sanottiin, että kaikkien lasten on nukuttava ja kaikki nukkuvat. Sanottiin myös, että lapsesi kaipaa vain seuraasi,  eikä halua mennä nukkumaan.

Nyt vuosikymmeniä myöhemmin olen todennut, että lapseni on vaan illan virkku ja aamun torkku, edelleen. Mietin jopa miten parisuhteessa käy. Onneksi heillä on iso asunto, toinen voi tehdä töitä vaikka kolmeen saakka häiritsemättä puolisoaan.

Jos hän joutuu nousemaan hyvin aikaisin haukottelee, on muuten ihan isänsä kaltainen.

Siis me ihmiset olemme erilaisia lapsesta lähtien. Fiksu ihana kaveri, onneksi oma firma ettei tarvitse olla tikkana pystyssä kello kuusi aamulla.

Ap. yritä jaksaa, rakastaa silloinkin kun sinua väsyttää. Jos mahdollista päiväunet pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautakuuri, pimennysverhot ja kirkasvalolamppu tekivät meillä ihmeitä. Raudanpuute valvottaa ja aiheuttaa juuri tuollaista päätöntä riehumista ja on todella yleistä noin pienillä. Ajastettavalla kirkasvalolampulla aamun herääminen aina samaan aikaan pitää lasten rytmin parempana ja helpottaa heräämistä huomattavasti. Ja nykyään meillä kuunnellaan iltasadut viimeisenä illalla pimeässä huoneessa bookbeatista, niin että vanhempi on huoneen ulkopuolella. Aika usein simahdus sattuu kesken sadun. Toki niitä hankalia nukutusvaiheta on, jotka menevät itsestään ohitse, mutta aika usein jotain pientä parannusta voi saada aikaan. Myös sen hyväksyminen, että juuri nyt iltaisin omaa aikaa ei ole, helpottaa omaa kärsimättömyyttä. Nukuttaminen voi jakaa vuoroilloiksi toisen vanhemman kanssa (jos on kuvioissa) ja toinen poistuu kotoa esim. lenkille, että ei edes kuule sitä iltarutinaa. Ja tehdä vaikka lista seinälle, että kumpikaan ei luista.

Vierailija
104/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on joitain outoja päähänpinttymiä lasten kasvatukseen ja hoitoon liittyen. Pakkomielle siihen, että pienen lapsen pitäisi olla yöunilla jo klo 19/20 on yksi niistä (toinen on, että joka päivä on ulkoiltava, oli sää ja tilanne mikä vaan, koska pakko on!).

22-7 on ihan ok unet. Yritä saada lastenhoitoapua, että saat välillä hengähtää.

Ne ulkoilut auttaa nukahtamaan illalla ajoissa:)

Ei nämä rutiinit tuulesta temmattuja juttuja ole.

Vierailija
105/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tosta tulee 10h unta /vrk. Ihan normaali määrä. Unentarve vaihtelee kovasti. 

Jaksat paremmin kun menet itsekin nukkumaan samaan aikaan. Eli älä edes yritä "nukuttaa". Pesette hampaat, käytte pissalla, luette sadun ja sit nukkumaan. 

Kun saat oman unirytmisi sovitettua tuohon huomaatkin yhtäkkiä, että koska olet pirteämpi, niin et enää kaipaa sitä "omaa aikaa", koska päivät on mukavampia ja helpompia kun olet itse nukkunut tarpeeksi ja nukahtamisesta ei tarvii taistella. Se "oma aika" illalla on kuitenkin sitä kännykällä lojumista, vai?

Vierailija
106/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moneltako lapsi herää? Jos joskus 7-8 maissa, niin hänhän nukkuu vuorokaudessa ihan normaalin määrän.

Normaalissa on tosiaan vähän vaihtelua, mutta 9-10h/yö ja, 1h/pv on kyllä vähän tuon ikäiselle, ja jos nukkumaan mennään itkun ja kiukun kautta niin pidän todennäköisempänä että siellä on yliväsynyt kuin hyvinvoiva ja rytminsä mukaan elävä lapsi käymässä yöunille.

12-14h on useimmille tuon ikäisille sopiva unimäärä. Ei kaikille.

Vierailija
107/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni mulla oli patja lapsen sängyn vieressä ja makoilin siinä odotellen lapsen nukahtamista. Saatoin samalla katsella Areenasta jotain, somettaa, tehdä ostoksia tai koulutöitä. Puhelimen näyttö loi hyvän yövalon :D.

Aika usein nukahdin patjalle itse, ehkä jopa ennen lasta, mutta eipä sen niin väliä. Tarpeeseen tuli jokainen nukuttu minuutti.

Vierailija
108/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nukuta. Sammuta valot ja menet itse nukkumaan. Kyllä ne lapset sillon menee itsekin. Yksikään lapsi ilman älylaitteita ole valvonut koko yötä. Tsemppiä!

Ei toimi. En ole ap, mutta samassa asemassa olen. Tätä olen kokeillut ja lapsi vaan alkaa huutaa. Tietty jos on niin huono vanhempi että ei välitä jos lapsi huutaa tuntikaupalla niin sitten tämä metodi sopii.

Vierailija
109/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kahden vuoden välein kolmin kappalein. Lapsi kaipaa säännöllisyyttä, että tietää mitä tapahtuu minkäkin tapahtuman jälkeen. Meillä päikkäristä tulon jälkeen syötiin päivällinen. Usein edellisen päivän osia, esim. paistetut perudat ( ei tarvinnut odottaa perunoiden kypsymistä) joskus jopa makkarasoppaa tein tupla määrän. Sitten ruokailun jälkeen pikku kakkonen ja sitten ulos. Ei ole samantekevää istuuko lapsi rattaissa vai liikkuu itse. Hän tarvitsee myös fyysistä väsymystä, ettei aivot käy ylikierroksilla. Eli meillä kaikki käveli/juoksi, isommat edellä ja pienin koitti pysyä heidän mukana. N.klo 19-19,30 sisälle. Huom, ei tv:tä ei puhelimia tai muita älylaitteita tässä välissä vaan pesulle ja sen jälkeen iltapala sitten iltasatu.3  kirjaa sai valita joita selaillee kunnes klo 20.30. Joskus sadun pituudesta johtuen ei kirjoja "luettu". Valot sammui siis säännölliseti klo 20,30. Kaikki oli tuolloin myös vessassa käytetty ja vedet juotettu, ei ravaamista enää vessassa, ettei ollut syytä ylimääräiseen ravaamiseen. Kaikki oli unessa 15min sisään. Hyvin toimi.

Vierailija
110/168 |
12.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nukuta. Sammuta valot ja menet itse nukkumaan. Kyllä ne lapset sillon menee itsekin. Yksikään lapsi ilman älylaitteita ole valvonut koko yötä. Tsemppiä!

Ei onnistunut meillä. Lapsi riekkui aamuneljään asti hereillä pitäen meidät muutkin hereillä.

Vierailija
111/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lopetettiin kaikilla kolmella lapsella aikoinaan päiväunet n. 1,5-vuotiaana, juuri kyseisestä syystä. Hyvin jaksoivat päivän ja illalla sai ajoissa nukkumaan. Päiväkodissa meinas lapset vähän turhautua kun "päiväuniaika" oli siellä melko pitkään. Saatiin kuitenkin aika hyvin sovittua hoitajien kanssa meidän lapsille muuta rauhallista tekemistä kun muut oli päiväunilla.

Huoh. Ei toimi. Tällöin nukahtaa väkisin klo 17 ihan sama ollaanko kotona vai liikenteessä. Ja yöunille tässä tapauksessa 00. Ei jatkoon.

Vierailija
112/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset kahden vuoden välein kolmin kappalein. Lapsi kaipaa säännöllisyyttä, että tietää mitä tapahtuu minkäkin tapahtuman jälkeen. Meillä päikkäristä tulon jälkeen syötiin päivällinen. Usein edellisen päivän osia, esim. paistetut perudat ( ei tarvinnut odottaa perunoiden kypsymistä) joskus jopa makkarasoppaa tein tupla määrän. Sitten ruokailun jälkeen pikku kakkonen ja sitten ulos. Ei ole samantekevää istuuko lapsi rattaissa vai liikkuu itse. Hän tarvitsee myös fyysistä väsymystä, ettei aivot käy ylikierroksilla. Eli meillä kaikki käveli/juoksi, isommat edellä ja pienin koitti pysyä heidän mukana. N.klo 19-19,30 sisälle. Huom, ei tv:tä ei puhelimia tai muita älylaitteita tässä välissä vaan pesulle ja sen jälkeen iltapala sitten iltasatu.3  kirjaa sai valita joita selaillee kunnes klo 20.30. Joskus sadun pituudesta johtuen ei kirjoja "luettu". Valot sammui siis säännölliseti klo 20,30. Kaikki oli tuolloin myös vessassa käytetty ja vedet juotettu, ei ravaamista enää vessassa, ettei ollut syytä ylimääräiseen ravaamiseen. Kaikki oli unessa 15min sisään. Hyvin toimi.

Hohhoijaa, taas näitä oman elämänsä supervanhempia. Katotaan miten sulla suu vääntyy kun lapset kasvaa. Rutiini on. Ei toimi. Thank you next.

Vierailija
113/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna mä arvaan olet opettaja 🤣 ne on aina paasamassa rutiinien merkityksestä, ihan kuin KAIKKI vanhemmat ei tietäisi rutiineista 🙄

Vierailija
114/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväunet pois ja ruutuaikaa ei yhtään ennenkuin täyttää 5 vuotta. Illan tullen kunnon ateria, hiilihydraattitankkaus ja proteiinia myös ettei herää nälkään aamuyöstä. Kahdesti päivässä vähintään kakara ulos ja kunnon juoksuremuaminen klo 16-19 välillä. Ruoka ja iltasatu ja Pää tyynyyn klo 19.30 ja herätys klo 8. Ja lapsilla on virtaa, se on elämännälkää ja täysin normaalia, kuuluu asiaan ja on normaalia.

Vierailija
115/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää että täällä hyvin monet vastustaa tai jopa halveksii niitä muutamia joilta on tullut ainoat toimivat neuvot. Rutiinit ja riittävä liikkuminen ovat ne avainsanat joilla lapset saavat unen riittämään. Se on vanhempien tehtävä. Vanhemmuus on todella rankkaa ja työlästä jos ei ole tottunut säntillisen ja kurinalaiseen elämään. Tosin kaikkeen tottuu ja hyvään vanhemmuuteenkin on mahdollista kasvaa ja sitä oppia. Riippuu tietysti mitä haluat lapsestasi kasvavan? Jos haluat että lapsesta tulee jotain niin tiedät mitä pitää tehdä ja teet sen.

Vierailija
116/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs ihme tuo nyt sitten on?

Vierailija
117/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aika lisääntyy sitä mukaa kun lapset kasvaa. 0-3 vuotiaitten lasten vanhemmilla omaa aikaa ei juuri ole ellei ole tukiverkkoja. Se täytyy vain hyväksyä ja elää sen mukaan.

Vierailija
118/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuuko päiväunia? Nipistä niistä niin kyllä uni maittaa aikaisemmin.

Nukkuu noin tunnin mittaiset unet 11-12 välillä. Miten niistä voi nipistää? :D

Ap

Ei voikaan ja päiväunet jää nyt jo lyhyeksi. Ulkoilkaa iltapäivällä tunti-pari että lapsikin saa kävellä ja touhuta ulkona jotain. Riittävästi hyvää ruokaa, iltakylpy klo 18, annat lapsen touhuta omia juttuja loppuilta ja lepäät itsekin. Valot kiinni klo 21 (paitsi joku pieni yövalo). Menet itsekin "nukkumaan" peiton alle ja lapsi viereen. Tämä toiminut meillä.

Vierailija
119/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kamalaa, kun nukkumiseen liitetään suorituspaineita jo 2 vuotiaana. Ei ole ihmekään, että ihmisillä on uniongelmia.

Olen se äiti, jonka lapsi lopetti päiväunet täytettyään 2v, ja yöunta riitti hätäseen 10 tunniksi. Olen myös tavannut äidin, jonka 3 vuotias pysyi hereillä max 8 tuntia vuorokaudessa, jaettuna kahteen 4 tunnin jaksoon. En ollut kateellinen, koska eihän sellaisen lapsen kanssa voi tehdä mitään, joka on aina nukkumassa.

Vierailija
120/168 |
13.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jätettiin 2-vuotiailta päikkärit pois. Menivät ihanasti nukkumaan klo 18-19 aikoihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä