Kohta 2v taapero ei nukahda ennen kymmentä
Olen niin poikki. Tää on kestänyt jo kuukauden päivät. Illat on pelkkää pelleilyä ja huutamista. Ihan sama mitä teen tai olen tekemättä niin sillä ei ole mitään väliä. Haluaisin edes hetken illalla päivän päätteeksi hengähtää ja katsoa telkkaria, olla vain minä.
Miten ton lapsen saa nukahtamaan aikaisemmin? Muutenkin ihan kauhea uhma menossa, kaikki on ei ja kaikessa pistää vastaan, huutaa ja kitisee. En jaksa enää!!
Kommentit (168)
Mä en kyllä käsitä että miten ihmiset jaksaa jos lapset valvoo 23 asti. Tai ehkä teidän ei tarvitse herätä töihin aikaisin. Minulla soi aamulla herätys kolmen jälkeen, tuottaa pientä tuskaa jos en saa lasta nukkumaan 20 mennessä. Sitten olen työpäivän jälkeen niin väsynyt että en jaksa tehdä yhtään mitään lapsen kanssa.
Mä elän lapsen luontasen rytmin mukaan 🤷 Normisti lapsi nukahtaa siinä 23-23.30 ja nukkuu 10 asti aamulla mulla on aikaa katsoa tvtä senntakia myös siihen 1-2 asti aamulla. Lapsi nukkuu päikkärit siinä klo 15 aikoihin nukkuu puolituntia. Tää nyt siis 2 v 8 kk en jaksa pakottaa meitä siihen 20-7 nukkumisiin kun näinkin voidaan elää
Meillä taapero valvoi klo 22. asti ja sitten vietiin nukkumaan. Iltasatu ja hyväyön toivotukset ja se oli siinä. Nukkui aamulla kymmeneen asti, joten äitikin sai nukkua aamulla.
Kun ei ollut hoitovapaalla töihinlähtöä, niin ei yritetty väenväkisin viedä lasta nukkumaan liian aikaisin. Sitäpaitsi isäkin halusi olla illalla lapsen kanssa työpäivän jälkeen.
Olen joskus ihmetellen kuunnellut joidenkin äitien jutustelua, että täytyy lähteä aloittamaan ilta- ja nukkumaanmenopuuhat, kello on silloin ollut 17.!
Ei siinä, jokaisessa perheessä on omat tavat.
Eikö sulla ole lasten isää kaverina. Ikinä ollu ongelmia kun jaksotettiin lasten hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko päiväunia? Nipistä niistä niin kyllä uni maittaa aikaisemmin.
Nukkuu noin tunnin mittaiset unet 11-12 välillä. Miten niistä voi nipistää? :D
Ap
Saatan vastailla myöhässä, mutta mulla on kaikki 3 kukkuneet pitkin yötä. Ensimmäisen kanssa hoksasin, että päikkärit piti jättää pois kokonaan, silloin muuttui unirytmi. Kaikkien kohdalla sama systeemi. Päivähoidossa tästä sain kyllä vääntää, mutta kysyin, että haluaako he mahdollisesti tulla illalla meille hoitamaan nukutuksen. Ei ne halunnu. Loppupeleissä meillä oli tupa hiljainen klo 21. Mutta se vaati sen, ettei rytmistä kestänyt lipsua. Nyt ne valvottaa sitten taas, mutta nyt niille voi jo sanoa, ettei äitikään jaksa kukkua aamuun asti ja odotella nuorisoa kotia! Se on jo toinen juttu se!
Tsemppiä sulle kuiten!!
Pesulle 19.30. Iltapala 20.00 ja sitten sitten hammaspesun ja pisun kautta sänkyyn. Näin saatiin itselle omaa aikaa iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Lyö sitä paskapäätä saatana
Elinikäistä pakkohoita ja kahleita viestis perusteella.
Lopetin esikoisen päiväunet noin 2-vuotiaana, kun hän nukkui tunnin päiväunet ja öisin klo 24-07 eli yhteensä 8 tuntia unta vuorokaudessa, joista yöunetki oli katkonaisia. Päiväunien poisjätön jälkeen alkoi nukkumaan joka yö klo 20-08. Ruokakin alkoi maistua paremmin ja lapsi oli iloisempi. Kaikille lapsille päiväunet ei sovi.
Jos olet vanheimpain vapaalla? Joka aamu puuron jälkeen lähdet ulos kello 9.. Joka lähiö on leikki puisto.Leikipuistossa on hiekkalelut sinne maahat mönkimään hiekaa multaa! Unohdat se älypuhelimesi,seaat mitä lapsesi teke ulkona.Nin ne mutkin 2v. siellä kontaa maassa ja istuu.Viis sitä vaikka itsensä pälle hiekaa laitaa tai suuhunsa.Sieltä lähdet kotia niin että annat hänelle lounaan ja laitat päiväunille.Päivä unet 1h.30 min. On oma aikasi tee mitä lystää.Herätät välipalalle 13.30. Älä lule pääset shopailee kaupat. Takas sinne leikki puiston kutsu vaikka ystäväsi mukaan.Ei ne tarvi kotisi tulla eikä sun nille sisälle mennä. Sietä puisto häivyt kello 16. Onkin koko perhelle tai sulle ja lapselle päivälisen aika kello 16.30-17.Unohda se puhelin yhä.Sun lapsesi on numero 1.Ei puhelin.ei viihde kanavat! Kesä on viellä ja valosaa.Kerki ulos sinne puison viellä des tuniksi ja himaan sit. peset lapsen olet läsnä Ilta pala kello 19. Ilta satua ei nitä lasten elokuvia.Lapsesi nukuu 100% Varmasti koska on sanut purkaa enerkiaa ulkona ja ei nyhjötetty siälä,kylässä,kaupassa.Nin ne mutkin äidit tekee jopa työn ajan jälken vie lapset ulos ,jotta ne nukuu kello 20.sitten on oma aika.Samaa kun toistat vikkoja.teillä on uni ja ruoka rytmi ja katoaa turha tappelu nukuisesta.Sinä pätä asetatko lapsen numero 1. Vai puhelin ,ystävät sopailut,elämät sisätilat?Hankit sade vatteet lapsellesi sää ei este.itsellesi myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei päiväunia ollenkaan? Miten voi olla niin vaikeaa. Nukkukoon yöllä.
Miten ne päiväunet jätetään pois jos lapsi nukahtaa väkisin?
Meillä vähäuninen kotihoidossa oleva tyttö jätti 2-vuotiaana päiväunet pois, kun nukuttaminen sekä päivä-, että yöunille alkoi olla taistelua. Hyvin pärjää ilman päiväunia. Rupeaa illalla kiltisti nukkumaan kahdeksalta ja nukkuu aamulla niin pitkään, kuin nukuttaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No ei päiväunia ollenkaan? Miten voi olla niin vaikeaa. Nukkukoon yöllä.
Miten ne päiväunet jätetään pois jos lapsi nukahtaa väkisin?
Mä jätin pois juhlapäivänä, jolloin oltiin koko päivä yhdessä sukulaisten kanssa eikä lapsi kaivannut/ehtinyt päiväunille. Seuraavan yön nukkui kuin tukki 14 tuntia ja sen jälkeen ei enää päiväunille halunnut.
Vierailija kirjoitti:
Väkisin tulee tässä kyseenalaistettua kasvatustaitosi
Sori :D
Oot aika k7rpä ihmiseksi. Sori. :D
1) Onko aamuherätys liian myöhään?
2) Oletteko rauhoittaneet nukkumaanmenohetken? Vaikea lapsen on nukahtaa jos juuri on katsottu piirrettyjä.
3) Ovatko nukkumaanmenorutiinit kunnossa?
4) Onhan päivissä tarpeeksi aktiviteetteja? Ei vain sängyllä loikoilua ja tv:n katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taapero valvoi klo 22. asti ja sitten vietiin nukkumaan. Iltasatu ja hyväyön toivotukset ja se oli siinä. Nukkui aamulla kymmeneen asti, joten äitikin sai nukkua aamulla.
Kun ei ollut hoitovapaalla töihinlähtöä, niin ei yritetty väenväkisin viedä lasta nukkumaan liian aikaisin. Sitäpaitsi isäkin halusi olla illalla lapsen kanssa työpäivän jälkeen.
Olen joskus ihmetellen kuunnellut joidenkin äitien jutustelua, että täytyy lähteä aloittamaan ilta- ja nukkumaanmenopuuhat, kello on silloin ollut 17.!Ei siinä, jokaisessa perheessä on omat tavat.
No ei oo kyllä ihmisten hommaa tuollainen että kymmeneen asti nukutaan arkipäivänäkin. Miten onnistuisi ikinä soittaa mihinkään virastoon tai vaikka terveyskeskukseen. Plus kauhea opettelu sitten kun täytyy mennä esikouluun tai kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Mua aina ihmetyttää, miten porukka jaksaa useamman lapsen kanssa? Revanssina 2-3 kertaa, jollei enemmänkin, nuo vaiheet?!
Jos on useampi lapsi, niin suurimman osan päivästä on selvästi helpompaa, kun lapset leikkivät keskenään eikä aikuisen tarvitse olla koko ajan pitämässä seuraa. Silloin jaksaa sen vähän työläämmän nukkumaan menemisen.
Kolmen äiti
Samaa mieltä, t. neljä lasta seitsemässä vuodessa saanut. Rankimmat vuodet olivat kolme ekaa, kun oli vain kaksi lasta.
Tuli myöskin mieleen nukkuuko päikkäreitä?
Itselläni on neljä lasta, eikä kukaan ole ollut vaikea parivuotiaana.
Kun sain toisen lapsen, hän huusi 5kk kuin sumusireeni kaiket yöt.
Kolmatta aloin odottamaan kun tämä koliikkilapsi oli 6kk, tämä kolmas ei itkenyt edes synnyttyään ja nukkui täydet yöt 2kk ikäisenä, ensimmäinen kokonainen yöuni teki ihmeitä mulle.
Toivon että alottaja saisi apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voi kokeilla jättää vaan pois? Meillä tosin ei ollut vaikutusta, lapsi halusi sitten vaan nukkua entistä pidempään aamulla. Toisilla on vaan sellainen rytmi. Meillä 2/3 lapsesta on ollut iltakukkujia ja yksi sitten puolestaan taas heräsi aina ennen klo6, sen koin itse kyllä paljon rankemmaksi.
Miksi stressaat siitä että lapsi on hereillä? Älä huomioi sitä ja hyysää kokoajan sen ympärillä. 2v ymmärtää jo jonkin verran, riippuen toki lapsesta. Sano että äiti väsynyt ja haluaa hetken rauhassa lukea kirjaa ja ohjaa lapsi lukemaan omaa kirjaa vaikka sänkyyn. Tai jotain rauhallisia leikkejä leikkimään. Meillä ainakin on toiminut. Ei illallla seinää riehuta vaan ollaan rauhassa, vaikka oltaiskin hereillä. Ei lasta tarvi huomioida jatkuvasti vaikka ei nukkuiskaan. Siinä antaa pyöriä ja kuukahtaa sitten kun on sen aika.
Lapsi viedään aikaisin aamulla hoitoon, haetaan viimeisten joukossa. Päiväkodissa ei saa nukkua. Vanhemmat pulassa kun lapsi on kolme tuntia päivässä heidän seurassaan valveilla. Antakaa niiden lasten olla rauhassa, antakaa heidän nukkua tai valvoa. Kun pakotetaan jotain, herää vastarinta. Leikkikää ja hassutelkaa lasten kanssa.
Meillä lopetettiin kaikilla kolmella lapsella aikoinaan päiväunet n. 1,5-vuotiaana, juuri kyseisestä syystä. Hyvin jaksoivat päivän ja illalla sai ajoissa nukkumaan. Päiväkodissa meinas lapset vähän turhautua kun "päiväuniaika" oli siellä melko pitkään. Saatiin kuitenkin aika hyvin sovittua hoitajien kanssa meidän lapsille muuta rauhallista tekemistä kun muut oli päiväunilla.