Kohta 2v taapero ei nukahda ennen kymmentä
Olen niin poikki. Tää on kestänyt jo kuukauden päivät. Illat on pelkkää pelleilyä ja huutamista. Ihan sama mitä teen tai olen tekemättä niin sillä ei ole mitään väliä. Haluaisin edes hetken illalla päivän päätteeksi hengähtää ja katsoa telkkaria, olla vain minä.
Miten ton lapsen saa nukahtamaan aikaisemmin? Muutenkin ihan kauhea uhma menossa, kaikki on ei ja kaikessa pistää vastaan, huutaa ja kitisee. En jaksa enää!!
Kommentit (168)
Huutaako ja pelleileekö lapsi siis illat, vaikka et yrittäisi laittaa häntä nukkumaan, vaan antaisit suosiolla valvoa sinne kymppiin? Kuten tällä ilahduttavan monella muullakin, myös meillä oli vielä hoitovapaalla ollessa myöhäinen rytmi. Menimme nukkumaan samaan aikaan kuin lapsikin, 22-23. Illalla katsoimme telkkaria ja olimme ihan rennosti, eikä pikkulapsi sitä haitannut. Aamulla heräsin ennen lasta, jolloin vietin sitä omaa aikaa tai hoidin rauhassa päivän askareita valmiiksi.
Minusta olisi ollut todella omituista muuttaa erinomaisen toimivaa systeemiä vain, jotta lapsi olisi joidenkin ulkopuolisten mielestä hereillä "oikeaan" aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi lastenhoidon lisäksi mitään muita velvollisuuksia, olisi ihan jees mennä nukkumaan samalla ovenavauksella lapsen kanssa.
Tuo onkin yksi niistä asioista, jotka tekevät elämästä hyvin vaikeaa vähän nukkuvan lapsen vanhemmille (ja erityisesti äidille). Kukaan joka ei ole samaa kokenut ei ymmärrä, mikä siinä voi olla niin vaikeaa vain hoitaa kaikkea vaikka lapsi ei nuku.
Töissä oletetaan, että kaikki ehtivät kyllä illalla edes pari perinpohamjaist mailia vastata. Sinkut ehtivät ja pomo itsekin ehtii lasten ollessa unten mailla kello 20 äitinsä nukuttamina, joten miten voi olla että laiskaperse-Johannalta ei taaskaan onnistu vaikka lähti lasten takia kotiinsa jo kello 17?
Kyllähän gradunkin voi vääntää äitiysloman ohessa. Sen kun kirjoittaa aina kun vauva vetelee sikeitä, ja valmista tulee jo ennen töihin paluuta. Paitsi taas laiskaperse-Johanna, joka ei saa näköjään edes pyykkejä ripustettua eikä imuroitua ilman miehensä kotona oloa.
Kunnon perheenäiti hoitelee ihmissuhteita ja aikatauluttaa kaikille tasapuolisia vierailuja ja järjestää kutsuja. Paitsi taas se yksi laiskap joka raahautui sekaisessa asunnossa ja nurmikkokin on pihalla leikkaamatta ja jolla kestää vastata wa-viesteihin.
Voihan lapsen antaa hoitoon isovanhemmille jos ei muuten saa tehtyä. Paitsi taas laiska-p, jonka melkein 80-vuotiaat vanhemmat asuvat toisella puolelöa maata.
Tekee myös paljon parisuhteelle, kun kummallakaan ei ole ilmaista omaa aikaa koskaan. Jompi kumpi on lapsen kanssa leikkimässä, aina. Ei voi olla sellaista päivää, että kumpikin olisi yhtä aikaa levännyt ja rentoutunut ja kaikki velvollisuudet hoidettuina. Toista ei tapaa ilman lasta koskaan jos ei satu olemana jotain nykyaikana harvinaisia nuoria innokkaita isovanhempia tukena.
Mikäs omista elämänvalinnoista uhriutumistarina tämä oli?? :D
Viihdyttävää luettavaa nämä perheellisten märinät, kun itse on lapseton! Hyvää ehkäisyä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nukuta. Sammuta valot ja menet itse nukkumaan. Kyllä ne lapset sillon menee itsekin. Yksikään lapsi ilman älylaitteita ole valvonut koko yötä. Tsemppiä!
No tätä en olekaan vielä kokeillut! Oletko itse, toimiiko? Pitää kokeilla huomenna.
Ap
Minä olen kokeillut eikä toimi kovin hyvin. Lapsi siis riekkuu ympärillä ja päälläni ja valvoo ihan yhtä kauan tai kauemminkin. Vaikka itse makaan vieressä enkä reagoi mitenkään, vaan esitän nukkuvaa. Lapsi huutelee mulle "herätys!" hetken aikaa ja jatkaa sitten itsekseen riehumista. Jos poistun omaan sänkyyn nukkumaan, lapsi tulee sinne tai lähtee muualle riehumaan (mikä ei käy ilman valvontaa, koska kotiamme ei saa ihan täysin lapsiturvalliseksi niin, että 2v voisi vapaasti touhuta siellä mitä sielu sietää yksinään). Pinnasängyssä ei enää siis ole, koska pääsee kiipeämään sieltä pois. Enkä aio lukita lasta yksin huoneeseensa itkemään.
Nukahtaa siis lopulta eikä yli kympin valvo, mutta aamulla on väsynyt eli ei tuo klo 21-22 ihan sopiva nukkumaanmenoaika taida olla.
Tämä kai nyt sitten on vaan tällanen vaihe mikä on kestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei olisi lastenhoidon lisäksi mitään muita velvollisuuksia, olisi ihan jees mennä nukkumaan samalla ovenavauksella lapsen kanssa.
Tuo onkin yksi niistä asioista, jotka tekevät elämästä hyvin vaikeaa vähän nukkuvan lapsen vanhemmille (ja erityisesti äidille). Kukaan joka ei ole samaa kokenut ei ymmärrä, mikä siinä voi olla niin vaikeaa vain hoitaa kaikkea vaikka lapsi ei nuku.
Töissä oletetaan, että kaikki ehtivät kyllä illalla edes pari perinpohamjaist mailia vastata. Sinkut ehtivät ja pomo itsekin ehtii lasten ollessa unten mailla kello 20 äitinsä nukuttamina, joten miten voi olla että laiskaperse-Johannalta ei taaskaan onnistu vaikka lähti lasten takia kotiinsa jo kello 17?
Kyllähän gradunkin voi vääntää äitiysloman ohessa. Sen kun kirjoittaa aina kun vauva vetelee sikeitä, ja valmista tulee jo ennen töihin paluuta. Paitsi taas laiskaperse-Johanna, joka ei saa näköjään edes pyykkejä ripustettua eikä imuroitua ilman miehensä kotona oloa.
Kunnon perheenäiti hoitelee ihmissuhteita ja aikatauluttaa kaikille tasapuolisia vierailuja ja järjestää kutsuja. Paitsi taas se yksi laiskap joka raahautui sekaisessa asunnossa ja nurmikkokin on pihalla leikkaamatta ja jolla kestää vastata wa-viesteihin.
Voihan lapsen antaa hoitoon isovanhemmille jos ei muuten saa tehtyä. Paitsi taas laiska-p, jonka melkein 80-vuotiaat vanhemmat asuvat toisella puolelöa maata.
Tekee myös paljon parisuhteelle, kun kummallakaan ei ole ilmaista omaa aikaa koskaan. Jompi kumpi on lapsen kanssa leikkimässä, aina. Ei voi olla sellaista päivää, että kumpikin olisi yhtä aikaa levännyt ja rentoutunut ja kaikki velvollisuudet hoidettuina. Toista ei tapaa ilman lasta koskaan jos ei satu olemana jotain nykyaikana harvinaisia nuoria innokkaita isovanhempia tukena.
Mikäs omista elämänvalinnoista uhriutumistarina tämä oli?? :D
Viihdyttävää luettavaa nämä perheellisten märinät, kun itse on lapseton! Hyvää ehkäisyä myös.
Ja aika usein tuo laiska-p -asenne on lähinnä omassa päässä. Järkevät aikuiset kyllä ymmärtävät, että tilanteet ja kullakin käytössä olevat sisäiset ja ulkoiset resurssit ovat erilaiset. Mutta jos vertailee itseään niihin jotka näyttävät pystyvän, ehtivän ja jaksavan paremmin, saattaa luulla muidenkin vertailevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Mua aina ihmetyttää, miten porukka jaksaa useamman lapsen kanssa? Revanssina 2-3 kertaa, jollei enemmänkin, nuo vaiheet?!
Jos on useampi lapsi, niin suurimman osan päivästä on selvästi helpompaa, kun lapset leikkivät keskenään eikä aikuisen tarvitse olla koko ajan pitämässä seuraa. Silloin jaksaa sen vähän työläämmän nukkumaan menemisen.
Kolmen äiti
Samaa mieltä, t. neljä lasta seitsemässä vuodessa saanut. Rankimmat vuodet olivat kolme ekaa, kun oli vain kaksi lasta.
Moraalitonta ja itsekästä.
olet tehnyt itsellesi lapsenpiikoja sen sijaan että olisit rajoittanut lisääntymistäsi. Saisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli myöskin mieleen nukkuuko päikkäreitä?
Itselläni on neljä lasta, eikä kukaan ole ollut vaikea parivuotiaana.
Kun sain toisen lapsen, hän huusi 5kk kuin sumusireeni kaiket yöt.Kolmatta aloin odottamaan kun tämä koliikkilapsi oli 6kk, tämä kolmas ei itkenyt edes synnyttyään ja nukkui täydet yöt 2kk ikäisenä, ensimmäinen kokonainen yöuni teki ihmeitä mulle.
Toivon että alottaja saisi apua.
Et taida olla ihan viisas.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Mua aina ihmetyttää, miten porukka jaksaa useamman lapsen kanssa? Revanssina 2-3 kertaa, jollei enemmänkin, nuo vaiheet?!
Sama täällä. Ei vaan pysty enää, vaikka olisikin kiva jos lapsella olisi sisarus. Ekan perusteella luvassa olisi vähintään 1-2 vuotta univajetta ja ainakin muutaman vuoden ajan minimaalinen määrä omaa aikaa kun puolisokin vaatii yhteistä aikaa siitä lyhyestä pätkästä mikä illalla jää lapsen mentyä nukkumaan. Tuo ei tunnu enää siedettävältä kun on yli kolmekymppinen. Plus rauskauden ja synnytyksen aiheuttamat tuhot ja vaarat keholle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on joitain outoja päähänpinttymiä lasten kasvatukseen ja hoitoon liittyen. Pakkomielle siihen, että pienen lapsen pitäisi olla yöunilla jo klo 19/20 on yksi niistä (toinen on, että joka päivä on ulkoiltava, oli sää ja tilanne mikä vaan, koska pakko on!).
22-7 on ihan ok unet. Yritä saada lastenhoitoapua, että saat välillä hengähtää.
Lisäksi vauva ei saa nukahtaa tissllle tai nukkua vieressä. Ei ihme, että ollaan ihan helisemässä, kun kaikki simppeli ja looginen on kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nukuta. Sammuta valot ja menet itse nukkumaan. Kyllä ne lapset sillon menee itsekin. Yksikään lapsi ilman älylaitteita ole valvonut koko yötä. Tsemppiä!
No tätä en olekaan vielä kokeillut! Oletko itse, toimiiko? Pitää kokeilla huomenna.
Ap
Minä olen kokeillut eikä toimi kovin hyvin. Lapsi siis riekkuu ympärillä ja päälläni ja valvoo ihan yhtä kauan tai kauemminkin. Vaikka itse makaan vieressä enkä reagoi mitenkään, vaan esitän nukkuvaa. Lapsi huutelee mulle "herätys!" hetken aikaa ja jatkaa sitten itsekseen riehumista. Jos poistun omaan sänkyyn nukkumaan, lapsi tulee sinne tai lähtee muualle riehumaan (mikä ei käy ilman valvontaa, koska kotiamme ei saa ihan täysin lapsiturvalliseksi niin, että 2v voisi vapaasti touhuta siellä mitä sielu sietää yksinään). Pinnasängyssä ei enää siis ole, koska pääsee kiipeämään sieltä pois. Enkä aio lukita lasta yksin huoneeseensa itkemään.
Nukahtaa siis lopulta eikä yli kympin valvo, mutta aamulla on väsynyt eli ei tuo klo 21-22 ihan sopiva nukkumaanmenoaika taida olla.
Hyi helvetti. Varmaan parisuhdekin voi hyvin..
Meillä 2v poika ei nukkunut enää päiväunia ja nukkui täydet yöt heräämättä 22-08. Tämä oli hänelle ok rytmi ja poika oli touhukas ja tyytyväinen lapsi. Isosisko samaikäisenä nukkui 21-09 Ja vielä päiväunet päälle. Näin ovat lapset erilaisia. Ihan hyvin jäi meille vanhemmille omaakin aikaa koska me menimme aina nukkumaan puolen yön aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hyi helvetti. Varmaan parisuhdekin voi hyvin..
Sanotaan niin, että tässä kohtaa en enää ihmettele miksi niin moni pikkulasten vanhempi eroaa. Jos ei itse selviä alle 8 h yöunilla ja lapsi ei nuku paljoa sitä enempää niin kahdenkeskistä aikaa ei juuri jää. Mielenterveys ja terveys muutenkaan ei kestä jos itse jatkuvasti valvoo pidempään ja nipistää yöunista. Eikä kestä sitäkään, että aikaa ei jää olla päivittäin omassa rauhassa.
Niin ja koska meidän lapset olivat perusterveitä ja perustyytyväisiä niin ei ollut koskaan mikään kiire laittaa heitä nukkumaan jo illalla. Yöllä nukutaan ja hyvin nukuttiinkin. Lapset leikki omia leikkejä eikä heitä tarvinnut viihdyttää 24/7 edes vauvana. Iltapala, pesut ja satu. Sadun jälkeen lapset jäi omaan sänkyyn ja nukahtivat itsekseen. Ei heillä ollut mitään tarvetta enää myöhään illalla riehua tai Marista turhia. Juu olen päässyt helpolla 👍
Eituo mikään ondelma ole mutta nykyään tehdään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko päiväunia? Nipistä niistä niin kyllä uni maittaa aikaisemmin.
En kannata ehdotustasi. Päiväunet ovat 2-vuotiaalle todella tärkeät. Illan nukkumisongelman syy on joku muu.
Ap, millainen on iltanne, mitä teette lapsen kanssa yhdessä, ei kuinkapaljon vietätte oikeasti aikaa yhdessä? Entä iltatoimenne, aloitatteko ne ajoissa ja teette ne ilman kiirettä? Lapset useimmiten rauhoittuvat, kun iltatoimet ovat rutiininomaisia, eli toistuvat samanlaisina illasta toiseen.
Meillä oli aina vähäuninen lapsi, nukkui ikäryhmänsä alarajoilla, eikä edelleenkään 15-vuotiaana tarvitse unta kuin n. 8 tuntia. Ihmiset lienevät erilaisia. Meidän lapsi kylläkin taaperona tarvitsi päiväunet, muuten kiukutteli illan ja nukkui itse asiassa huonommin yöllä. Kuulostaa hölmöltä, mutta meillä oli niin. Eli päivällä tunti päikkäreitä, ei enempää ja sitten illalla ajoissa sänkyyn rauhoittumaan, kirjanluku ym. Sitten huuteli ja lähti huoneestaan, kun illat katsoimme tv:tä. Aamulla heräsi aina kuudelta, varsinkin vapaapäivinämme. :D Nyt on helpottanut, kun on jo 15-vuotias. :D
Päivälle reilusti ulkoilua, siellä ylimääräinen energia häviää ja illalla nukuttaa.
Olisit miettinyt ennenku lisäännyt. Älä lasta syytä.
Ihan hyvä aika tuo on nukahtaa. Herätkää myöhemmin.
Tsemppiä ap! Voihan se olla että lapsesi vain on vähäuninen. Tai sitten voi tuo jonkun jo ehdottomana väärään aikaan nukkumaanmeno. Eli pahin väsymys on jo mennyt ohi kun olette menossa nukkumaan.
Mutta lapset on uniasiassakin yksilöitä. Meillä 2 ekaa lasta nukkui kevyesti kellon ympäri eikä päikkärit häirinneet yöunia. Mutta tämä kolmas sitten onkin selvästi vähäunisempi. On nyt 3v eikä ole aikoihin nukkunut päikkäreitä edes päiväkodissa. Yöllä nukkuu 8-10h. Ja olen todellakin koittanut rutiineita, säännöllisyyttä, aikaisemmin nukkumaan, myöhemmin nukkumaan, päikkäreitä ja ilman päikkäreitä. Näillä mennään, täytyy toivoa että joskus nukkuu. Välillä on selvästi väsynyt mutta ei silti nuku.
Meillä yöunet parani kun jätettiin 2-vuotiaalta päikkärit pois. Kun rytmi löytyi niin nukkui itseasiassa yhteen putkeen pidemmät unet yhteensä kuin yö+päiväuni yhdistelmällä.
Tuon ikäinen voi ihan oikeasti nukkua vain 10h vuorokaudessa ja jaksaa päivän hyvin. Eli ei sitä seiskaa myöhemmin voi aamulla nousta jos haluaa saada lapsen aikaisin nukkumaan.
Ap ei välttämättä enää ole ymmärrettävästä syystä täällä vastaamassa mutta toivon mukaan on löytänyt jonkilaisen ratkaisun pulmaansa.