Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta 2v taapero ei nukahda ennen kymmentä

Vierailija
21.07.2022 |

Olen niin poikki. Tää on kestänyt jo kuukauden päivät. Illat on pelkkää pelleilyä ja huutamista. Ihan sama mitä teen tai olen tekemättä niin sillä ei ole mitään väliä. Haluaisin edes hetken illalla päivän päätteeksi hengähtää ja katsoa telkkaria, olla vain minä.

Miten ton lapsen saa nukahtamaan aikaisemmin? Muutenkin ihan kauhea uhma menossa, kaikki on ei ja kaikessa pistää vastaan, huutaa ja kitisee. En jaksa enää!!

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä meidän lapset ei nuku päiväkodissa saa mun päät räjähtämään. Ne lapset ovat päiväkodissa sitten kiukkuisia ja nukahtelevat satutunnille. 

Jos lapsi ei nukahda illalla ja on aamulla väsynyt, vika on aina äidissä. Rauhoittakaa illat siihen, että se uni tulee. Jos vielä yhdeksältä juoksee kämppää ympäri, ongelma on liikkumattomuudessa. 

Fyysisen energian saa kulutettua liikkumalla. Illalla liikkumaan, joten unikin tulee. 

t. päiväkodin täti

Vierailija
142/168 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hänellä on nälkä. Älä anna iltapalaksi sokerisia jogurtteja, vaan KEITÄ PUUROA JOS JAKSAT SEN VERRAN PANOSTAA LAPSESI HYVINVOINTIIN!!!!

Hohhoijaa. Samalla tavalla se puuro nostaa verensokeria kuin jugurtti. Tsekkaa vaikka puuron glykeeminen indeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa yrittää ymmärtää lasta laajemmin näissä uniongelmissa, joita monella on.

Ongelma kertoo, että jotain on pielessä hänen näkökulmastaan.

Minun mielestäni esim. nykyisin hyvin tavallinen lapsen elämä päiväkodissa ja pinnallistuneessa/vastuuttomassa maailmassamme jo riittää syyksi, että lapsi oireilee.

Syy ei todellakaan ole esim. lepohetkessä ?!? päiväkodin hulinassa.

T. Päikkytäti

144/168 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla niin, että lapsesi on yksinkertaisesti iltavirkku? Ja valitettavasti väkisin rytmin muuttaminen ei ehkä onnistu. 

Vauvavuoden jälkeen oma lapseni ei ole nukahtanut ennen kymmentä ja on nyt jatkunut 12 ikävuoteen. Iltavirkkuisuus on ilmeisesti periytynyt. Jos hän menee sänkyyn 9 aikaan, niin uni ei tule vaan valvominen jatkuu vähintään siihen kymmeneen. Ymmärsin lopulta, että en pysty muuttamaan lapseni unikelloa ja olihan se välillä uuvuttavaa

Lapsen siis voi laittaa sänkyyn jo ennen kymmentä, mutta ehkä siinä pitää olla mukana jotain mielekästä, esim. katsottavaa kirjaa,  musiikkilelu tms.  Toisaalta voit pyrkiä vähentämään päiväuniaikaa (jos on päiväkodissa, niin kiellä liiallinen unimäärä ja perustele, että lapsi ei nukahda illalla!) Ymmärrän tuskasi, olen kokenut saman tilanteen ja vielä ikä-kiukut päälle. Hyvä olisi, jos saisit jonkun avuksi välillä nukuttamiseen (tarvitset oman hetken, jotta palaudut ja jaksat taas).  Voimia!

Vierailija
145/168 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän näitä päiväkoti-ikäisiä on tarkoitus herätellä. Minttumaari nukkuu 20 minuuttia, Perttimatti 35 minuuttia ja Erkkimaija 45 minuuttia. Jokainen on herätettävä ja mitenköhän se tehdään herättämättä muita ja mitä ne lapsoset tekevät sillä välillä, kun muut nukkuu?!

Vierailija
146/168 |
02.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä meidän lapset ei nuku päiväkodissa saa mun päät räjähtämään. Ne lapset ovat päiväkodissa sitten kiukkuisia ja nukahtelevat satutunnille. 

Jos lapsi ei nukahda illalla ja on aamulla väsynyt, vika on aina äidissä. Rauhoittakaa illat siihen, että se uni tulee. Jos vielä yhdeksältä juoksee kämppää ympäri, ongelma on liikkumattomuudessa. 

Fyysisen energian saa kulutettua liikkumalla. Illalla liikkumaan, joten unikin tulee. 

t. päiväkodin täti

Miksi vika on aina äidissä, eikä isässä?

Vierailija
147/168 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤔

Vierailija
148/168 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitaa iltatoimet niin, että lapsi on esim. kello 20 mennessä sängyssä ja käskee sen pysyä siellä. Jos se nousee sieltä, niin vie sen takaisin sänkyyn sanomatta sille mitään. Sitä jatkaa niin pitkään, kunnes se lapsi jää sinne. Aluksi siinä saattaa mennä pitkäänkin, että se todella jää sinne, mutta kun se kerran oppii, että sieltä ei saa tulla pois kun sinne on kerran joutunut, niin kyllä se sinne jää.

Siinä saattaa mennä pitkäänkin, esim muutama vuosi. Mutta kyllä se joskus oppii. 

Vierailija
149/168 |
18.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap:lle, meillä oli myös tuon ikäisen kanssa tosi raskasta. Päiväunet on ilman muuta välttämättömät, ainakin jos on päiväkodissa, mutta että pistää vihaksi nämä "aina on vikaa äidissä" "ulkoilkaa enemmän ja rauhoittakaa illat" ja "ei meillä nukutettu, lapsi vaan nukahti aina itsekseen"-lässyttäjät. Luuleeko joku oikeasti, että tällaisessa tilanteessa ei yritettäisi kaikkea? Meillä auttoi lopulta vain aika, ja kuopuksen syntyessä lopulta tajusin että ei vika ehkä ollutkaan minussa. Toinen lapsi tosiaan vaan jäi sinne sänkyyn nukkumaan ilman ongelmia, ja jos nyt joskus on jotain ollut niin ne vaiheet meni nopeasti ohi. Edelleen tää esikoinen on aamu-uninen ja iltavirkku. 

Vierailija
150/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo lapsi on kiukutteleva peto joka vie sun omat hetkesi. Sun tarvitsee olla kokoajan saatavilla. Sinulle voi purkaa suurta turhaumaansa, joka on kertynyt siellä päiväkodissa. 25 lasta hoitoryhmässä mekastaa ja nopeasti syödään ja keskenään leikitään. Kohtaako kukaan sitä lasta oikeasti. Katsooko silmiin, halailee, lohduttaa tai pitää vain läsnä. ihan varmasti on akkutyhjä lapsella.

Kotona sitten haetaan "hylkääjä" äidiltä hyvitystä. Ole edes hetki sen akun lattaaja, niin voi olla molemmilla parempi olla. Jatkuvat torumiset ja kiellot taaperolle eivät kasvata positiivista ihmistä. Kehumiset pienestäkin saa lapsen olon paremmaksi. Mielikin voi molemmilta rauhoittua. Kyllä lapsi rakastaa olla lähelläsi koskettaa ja nuuhkia sinua. 

Vuoden parin päästä saat omaa aikaa, kun lapsi hakeutuu leikkimään tekemään omiaan. Kaverit ovat silloin tärkeitä. Jaksamisia 

Vierailija
151/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

unilammaskello on auttanut täällä...

Vierailija
152/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin itse jo teininä, etten halua lapsia enkä tuohon kykenisikään.

Nostan hattua ja arvostan teitä vanhempia. Ei ole mikään helppo pesti, kun sen haluaa kunnolla hoitaa. Oma siskoni on miehensä kanssa ajoittain todella väsyneitä, siellä uhkailua myös ja heikkoja öitä.

Kovasti jaksamista arkeen, teette tärkeää työtä <3

Vierailija
153/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesin itse jo teininä, etten halua lapsia enkä tuohon kykenisikään.

Nostan hattua ja arvostan teitä vanhempia. Ei ole mikään helppo pesti, kun sen haluaa kunnolla hoitaa. Oma siskoni on miehensä kanssa ajoittain todella väsyneitä, siellä uhkailua myös ja heikkoja öitä.

Kovasti jaksamista arkeen, teette tärkeää työtä <3

*uhmailua

Vierailija
154/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset tulevat valittamaan tänne OMIEN lastensa iltahepuleista? Itse ovat tänne ne hommanneet ja tulokset pitää kestää ja oppia ratkomaan. Kyllä se lapsi nukkumaan aikanaan pakosta menee. Antaa hetken ennen nukkumista sekoilla energia pois. Kesällä olen kuullut valon vaikuttavan siihen, ettei lapsi oikein nukahda helpolla. Älylaitteet pois ja selkeät rajat, näitä lapsi tarvitsee aikuiselta, koska itse ei osaa niitä asettaa.

Hommaa apua ammattilaiselta, jos ei muu auta. Miettikääpä, kun ennen on ollut 7 -9 lasta (omien vanhempieni sodanjälkeiset perheet ovat olleet näin isoja). Jotenkin lapset on hoidettu ja nukutettu. Nyt ei kestetä yhtä huutavaa 1-2 vuotiasta. Puhumattakaan kahdesta tai enemmän. Aika lässy sukupolvi, minusta. Ennen oli tosiaan suo, kuokka ja Jussi, ja Jussilla maatalon emäntä Maija, joka hoisi lapset, torpan ja nyrkkipyykin ja lehmät.

Vierailija
155/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on joitain outoja päähänpinttymiä lasten kasvatukseen ja hoitoon liittyen. Pakkomielle siihen, että pienen lapsen pitäisi olla yöunilla jo klo 19/20 on yksi niistä (toinen on, että joka päivä on ulkoiltava, oli sää ja tilanne mikä vaan, koska pakko on!).

22-7 on ihan ok unet. Yritä saada lastenhoitoapua, että saat välillä hengähtää.

Niin, se että asia olisi hyväksi ei tosiaankaan ole sama kuin "ihan pakko tai olet huono vanhempi". 

Toki on hyvä miettiä että saahan lapsi riittävästi liikuntaa, raitista ilmaa jne, paljonko älylaitteella puuhastelee (ja myös MITÄ sillä tekee), ruokarytmi jne. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, tärkeintä on kokonaisuus. 

Itse olen ihan vauvasta saakka ollut sellainen, että valvon TODELLA pitkään. Valvon pitkään, nukun pitkään. Lapseni on ihan samanlainen.

Se on luontainen unirytmini ja olen onnellisin ja virein kun saan noudattaa sitä. Valitettavasti yhteiskunta pyörii aamuvirkkuutta ihannoivien määrittelemällä aikataululla.

Tärkeintä on ettei anna kenenkään syyllistää siitä. Olen aina sanonut neuvolassa että minun kronotyyppini on hyvin ilta- ja yöpainotteinen, ja että sitä on turha muuksi muuttaa. Se EI MUUTU. Sen voi hetkellisesti kääntää, mutta se ei ole luonnollista. 

Ihmiset eivät kaikki ole samanlaisia ja se on rikkaus. Me yökyöpelit suojelimme heimoa sillä välin kun aamuvirkut nukkuivat.

Olemme syntyneet näin, ja aamuvirkkujen esivanhemmat olisivat joutuneet petojen suihin ilman meidän kaltaisiamme. 

Vierailija
156/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ikinä lapset tuota aiemmin nukkuneet. Haluatko sit herätä aamulla kuudelta. Itse aina mieluummin nukuin aina aamusta pitkään. En ole edes yrittänyt saada ketään nukkumaan ilta kasilta.

Nukkuisin mieluusti aamulla pitkään, mutta lapseni herää aina viimeistään seitsemältä, ihan sama monelta menee nukkumaan. Nyt viimeisen kuukauden aikana on nukahtanut kymmenen aikoihin ja herännyt 5:30-7. Jeppistä jee! Joku mainitsi pimennysverhot, ne meillä on ollut aina käytössä, makkari on pimeä, lämpötila on sopiva ja unihygienia on kunnossa, on turvariepua (minun yöpaitani) jne jne.

Ap

Lapsi on yli väsynyt. Sun täytyy aikaistaa nukkumaan menoa ja muita iltapuuhia. Uninensiili -sivistolla paljon vinkkejä (Instagram ainakin)

Vierailija
157/168 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. päiväkodin täti

Päivitä tietosi

Vierailija
158/168 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole ikinä lapset tuota aiemmin nukkuneet. Haluatko sit herätä aamulla kuudelta. Itse aina mieluummin nukuin aina aamusta pitkään. En ole edes yrittänyt saada ketään nukkumaan ilta kasilta.

Nukkuisin mieluusti aamulla pitkään, mutta lapseni herää aina viimeistään seitsemältä, ihan sama monelta menee nukkumaan. Nyt viimeisen kuukauden aikana on nukahtanut kymmenen aikoihin ja herännyt 5:30-7. Jeppistä jee! Joku mainitsi pimennysverhot, ne meillä on ollut aina käytössä, makkari on pimeä, lämpötila on sopiva ja unihygienia on kunnossa, on turvariepua (minun yöpaitani) jne jne.

Ap

Lapsi on yli väsynyt. Sun täytyy aikaistaa nukkumaan menoa ja muita iltapuuhia. Uninensiili -sivistolla paljon vinkkejä (Instagram ainakin)

Jos joku eksyy tätä ketjua lukemaan, niin suhtautuisin varauksella kaiken maailman unikonsultteihin. Esim. tämä Uninen siili on koulutukseltaan juristi ja käynyt jonkun nettikurssin, jonka perusteella kutsuu itseään uniohjaajaksi tms.

Sen sijaan viime vuosien aikana vauvojen ja lasten unta on tutkittu paljon neurotieteellisillä tutkimusmenetelmillä. Uneen vaikuttaa kaksi asiaa: vuorokausirytmi ja unipaine. Toisin sanoen jos lapsi ei nuku, hän ei ole tarpeeksi väsynyt tai sitten nukkumaanmenoaika ei vastaa lapsen sisäistä kelloa. Pahin mitä voi siis tehdä on laittaa lapsi vielä aikaisemmin nukkumaan.

Ei lapsen uni ole jotenkin maagisesti erilaista kuin aikuisen. Jos minä nukun kahden tunnin päiväunet lounaan jälkeen, ei varmana tule uni klo 22. Jos normaalisti menen nukkumaan klo 22 ja yhtäkkiä pitäisikin mennä jo klo 20, niin totta kai pyörin levottomana sängyssä tai vähintään herään klo 4 pirteänä. Jos aikuinen kärsii nukahtamisen vaikeuksista, neuvotaan ettei sängyssä tulisi viettää turhaan aikaa vaan mennä nukkumaan vasta kun on väsynyt. Heräämisajan olisi hyvä olla sama, se tukee säännöllistä vuorokausirytmiä. Päiväunilla ei kannata paikata huonoja yöunia, siitä tulee noidankehä. Näitä voisi ihan hyvin soveltaa lapsiinkin. 

Vierailija
159/168 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo 10

Vierailija
160/168 |
01.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei teeveetä, kunnon iltapala. Nälkä valvottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä