Kohta 2v taapero ei nukahda ennen kymmentä
Olen niin poikki. Tää on kestänyt jo kuukauden päivät. Illat on pelkkää pelleilyä ja huutamista. Ihan sama mitä teen tai olen tekemättä niin sillä ei ole mitään väliä. Haluaisin edes hetken illalla päivän päätteeksi hengähtää ja katsoa telkkaria, olla vain minä.
Miten ton lapsen saa nukahtamaan aikaisemmin? Muutenkin ihan kauhea uhma menossa, kaikki on ei ja kaikessa pistää vastaan, huutaa ja kitisee. En jaksa enää!!
Kommentit (168)
Kun jokin tapa ei kahden viikon aikana toimi, se on väärä.
Jotkut lapset tuntuu pärjäävän tosi vähällä unella. Niin kuin omani. Oma aika oli välillä 1-3 v täysi vitsi, kun nyt olisi edes ne 8 h unet itse saanut. Nyt kun lapsi on 5 helpottaa viimein, mutta vain siksi että pärjää jo aamun yksin kun vanhemmat vielä nukkuu. Pikkusisarusta ei tullut, kun vihdoin ajattelin kestäväni toisen biologia asetti rajan. Voimia sinne.
Nepsylapsilla valvominen on yleistä.
Päiväunet pois ja makkariin pimennysverhot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ikinä lapset tuota aiemmin nukkuneet. Haluatko sit herätä aamulla kuudelta. Itse aina mieluummin nukuin aina aamusta pitkään. En ole edes yrittänyt saada ketään nukkumaan ilta kasilta.
Nukkuisin mieluusti aamulla pitkään, mutta lapseni herää aina viimeistään seitsemältä, ihan sama monelta menee nukkumaan. Nyt viimeisen kuukauden aikana on nukahtanut kymmenen aikoihin ja herännyt 5:30-7. Jeppistä jee! Joku mainitsi pimennysverhot, ne meillä on ollut aina käytössä, makkari on pimeä, lämpötila on sopiva ja unihygienia on kunnossa, on turvariepua (minun yöpaitani) jne jne.
Ap
Ohis. Onhan pimennysverhot myös muualla kuin makuuhuoneessa. Tv kiinni, jotta lapsi ymmärtää, että on ilta ja nukkumaanmeniaika.
Varaa iltapuuhiin syömisen jälkeen yksi tunti. Älä sinä aikana syyllistä lasta siitä, että hän on vastuullasi, vaan unohda suosiolla omat tarpeesi tunnin ajaksi. Se palkitsee teitä kaikkia pidemmän päälle. Tunti riittää hyvin, kun keskityt aggressiivisuuden sijaan nauttimaan lapsen seurasta.
Teillä on meneillään vähän heikko vaihe ja huono kierre. Kyllä se siitä.
Ilta rauhoitetaan pari tuntia ennen toivottua nukkuma-aikaa. Laventelin tuoksua, hämärää, rauhallista, rauhoittavaa musiikkia, ei älykaitteita eikä televisiota. Iltapalat ja -pesut, iltasatu.
Lapset voivat olla niin erinlaisia keskenään.
Minun 3v ja 2v. pojat nukahtavat joka ilta helposti päivän tiimellyksien jälkeen. Illalla iltapalaa, iltapesut, iltasatu ja lapset nukahtaa. Sitten minulla on kolme tuntia omaa aikaa ennenkuin menen itse nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on joitain outoja päähänpinttymiä lasten kasvatukseen ja hoitoon liittyen. Pakkomielle siihen, että pienen lapsen pitäisi olla yöunilla jo klo 19/20 on yksi niistä (toinen on, että joka päivä on ulkoiltava, oli sää ja tilanne mikä vaan, koska pakko on!).
22-7 on ihan ok unet. Yritä saada lastenhoitoapua, että saat välillä hengähtää.
Kyllä. Ja ihmisten yöunien tarve vauvasta alkaen vaihtelee jopa 25%. Yhdelle riittää 9 h yöunta, toinen tarvitsee jopa 3 tuntia enemmän. On todella outoa, jos ihmisen tarpeilla ei ole väliä vaan sillä, mikä luku omissa mielikuvissa on yöllä nukuttujen tuntien keskimäärästä. Eihän me kaikki olla KESKImäärä!
Vierailija kirjoitti:
Varaa iltapuuhiin syömisen jälkeen yksi tunti. Älä sinä aikana syyllistä lasta siitä, että hän on vastuullasi, vaan unohda suosiolla omat tarpeesi tunnin ajaksi. Se palkitsee teitä kaikkia pidemmän päälle. Tunti riittää hyvin, kun keskityt aggressiivisuuden sijaan nauttimaan lapsen seurasta.
Syyllistäminen kumoaisi koko keskittymisen idean.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. Mua aina ihmetyttää, miten porukka jaksaa useamman lapsen kanssa? Revanssina 2-3 kertaa, jollei enemmänkin, nuo vaiheet?!
Jotkut jaksaa helposti. Katsos kun lapsiakin on erinlaisia. Joillain on paha uhmaikä ja joillain ei niin paha. Jotkut ovat villejä jotkut lapset rauhallisempia yms..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole ikinä lapset tuota aiemmin nukkuneet. Haluatko sit herätä aamulla kuudelta. Itse aina mieluummin nukuin aina aamusta pitkään. En ole edes yrittänyt saada ketään nukkumaan ilta kasilta.
Nukkuisin mieluusti aamulla pitkään, mutta lapseni herää aina viimeistään seitsemältä, ihan sama monelta menee nukkumaan. Nyt viimeisen kuukauden aikana on nukahtanut kymmenen aikoihin ja herännyt 5:30-7. Jeppistä jee! Joku mainitsi pimennysverhot, ne meillä on ollut aina käytössä, makkari on pimeä, lämpötila on sopiva ja unihygienia on kunnossa, on turvariepua (minun yöpaitani) jne jne.
Ap
Ohis. Onhan pimennysverhot myös muualla kuin makuuhuoneessa. Tv kiinni, jotta lapsi ymmärtää, että on ilta ja nukkumaanmeniaika.
Vähän ohis enkä ole ap: Meillä on kolmio. Pimennysverhot vain yhdessä makkarissa. Tarvisi muuallekin. Laskin ja mittasin, että pitäisi ostaa 18 kpl pimennysverhoja, jotta saisi koko asunnon ikkunat pimennettyä. Yksi pimennysverho maksaa noin 30-50 euroa.
Ajatelkaa, jos joku kosisi toista mutta kihloissa usien muistuttaisi toista siitä, millainen rasite hän on - siltä varmaan lapsestakin tuntuisi, jos yhdessäolo hänen kanssaan olisi UHRIUTUMISTA... Eli luvattaisiin jotain hyvää, vain jotta päästäisiin sitä kautta kostamaan ja vähentämään vaatimusten todennäköisyyttä jatkossa ("suostun, mutta olen sitten inhottava!")
Meillä poika nukkui 4v asti öisin klo 12-06, ei päikkäreitä. Neuvolan asiantuntijat sanoi, että lapset on erilaisia. Joo pitää paikkaansa, seuraava lapsi tuli vasta 6 vuoden päästä, sama juttu. Seuraava 4 vuoden päästä, sama juttu. Siihen loppui lasten tekeminen. Kaikki ei tarvitse unta samalla lailla. Tosin nyt kun ovat vanhempia niin nukkuvat helposti 12 tuntia putkeen. Ota näistä nyt selvää. Pitää vaan mukautua näiden aikatauluihin.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitset miestä.
nyt haettiin olkapäätä eikä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa, jos joku kosisi toista mutta kihloissa usien muistuttaisi toista siitä, millainen rasite hän on - siltä varmaan lapsestakin tuntuisi, jos yhdessäolo hänen kanssaan olisi UHRIUTUMISTA... Eli luvattaisiin jotain hyvää, vain jotta päästäisiin sitä kautta kostamaan ja vähentämään vaatimusten todennäköisyyttä jatkossa ("suostun, mutta olen sitten inhottava!")
Se olisi itsekeskeisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika nukkui 4v asti öisin klo 12-06, ei päikkäreitä. Neuvolan asiantuntijat sanoi, että lapset on erilaisia. Joo pitää paikkaansa, seuraava lapsi tuli vasta 6 vuoden päästä, sama juttu. Seuraava 4 vuoden päästä, sama juttu. Siihen loppui lasten tekeminen. Kaikki ei tarvitse unta samalla lailla. Tosin nyt kun ovat vanhempia niin nukkuvat helposti 12 tuntia putkeen. Ota näistä nyt selvää. Pitää vaan mukautua näiden aikatauluihin.
Parasomnia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kuulostaa siltä, että uniympäristön eteen olet tehnyt kaikkesi. Onko teillä elämässä muuten muutoksia, jotka voisivat vaikuttaa lapsen nukkumiseen? Meillä lapsi oli aina hyväuninen, paitsi pari kuukautta siinä vaiheessa, kun minä siirryin takaisin töihin ja hän jäi isän kanssa kotiin. Se oli suoraan sanoen hirveät kaksi kuukautta. Uusi työpaikka ja lapsi valvotti minua kaiket yöt, heräsi monta kertaa ja vaati läsnäoloani.
Kuulostavat nuo teidän unimäärät aika vähäisiltä tuonikäiselle. Jos nukkuu 22-5.30 tai vaikka 22-7 ja tunnin päikkärit päälle, niin se on max 10 h/vrk, joka harvalle kaksivuotiaalle riittää. Mahtaako olla kyse siitä, että hänellä menee uniaika ohi, ja on jo liian väsynyt, kun on menossa nukkumaan? Kokeilisin ehkä, että aikaistaisit nukkumaanmenoa reilusti, vaikka siihen 20.00 ja kokeilet mitä tapahtuu. 12-14 h olisi sopiva määrä unta tuonikäiselle.
Meillä on kolme lasta, joista esikoinen ja kolmas ovat olleet vähäunisia, keskimmäinen nukkunut aina hyvin. Tämän kolmannen kanssa (nyt kohta 3v) kanssa iltaunien aikaistamiseen auttoi tosiaan se, että laitettiin selvästi aikaisemmin nukkumaan (esim klo20). Jos nukkumaanmeno venyy esim klo21 asti, saa olla melko varma että lapsi on hereillä vielä klo23 aikaan. Väsymys menee ikään kuin yli. Lisäksi, mitä pidemmät päiväunet nukkuu, sen helpommin nukahtaa myös iltaisin (kunhan päiväunet siis järkevään aikaan eikä enää myöhään iltapäivällä). Tsemppiä sinne paljon ap, nämä ovat vaiheita jotka menevät ohi!!
Meillä 2-vuotias menee joka ilta omaan sänkyyn nukkumaan klo 20.30 ja herää aamulla siinä klo 8 aikoihin. Tämä rytmi on pitänyt jo pitkän aikaa meillä, poikkeus on se jos lapsi on tosi kipeänä niin sitten tietty unen saanti vaikeampaa. Hän nukkuu joka päivä vain tunnin päikkärit.