Ruuan pakastaminen ja säästö
Usein sanotaan, että tee isoja satseja ruokaa ja pakasta ne sitten pikkurasioissa. Siitä on helppo ottaa päivällinen töihin, senkun lämmittää mikrossa. Minusta tuo ruoka on aina ollut vettynyttä ja mautonta mössöä.
Ymmärrän toki pakastevihanneksien ja suikaleperunoiden ym. käytön, kun niitä jatkojalostetaan. Mutta siis tavan kotiruoka on pahaa sulatettuna. Onko tähän jotain niksejä, jota minulla on jäänyt huomaamatta? Harmittaa rahanmeno, kun aina pitää tehdä uutta tai ostaa kalliilla yhdelle hengelle.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jotain vikaa pakastimessa. Kertyykö siihen jotenkin jäätä joka sitten sulaa ruokaa sulattaessa?
Väitätkö sä että kun sä pakastat vaikkapa perunan pakasterasiassa, niin se on sulatuksen jälkeen yhtä herkkua kuin vastakeitettynä? Eikä se ole sulatuksen jälkeen kumipallo vesilätäkössä, kun nesteet on siitä perunasta karanneet.
Peruna nimenomaan on niitä ruoka-aineita, joita EI kannata pakastaa.
Peruna menee pakastettuna ainoastaan jossain keiton ainesosasena kuten vaikka lihakeitossa, mutta keitettyjä perunoita ei kannata koskaan pakastaa.
Ei se pakastimesta sulatettu ruoka ole ainakaan omaan makuuni yhtä maukasta, kuin pakastamaton. Rakenne muuttuu väistämättä. Itse yleensä vähän tuunaan pakastimesta sulatettuja ruokia lisäämällä mausteita ja rapeampaa ainesta joukkoon, esimerkiksi pannulla kuullotettuja kasviksia. Lämmitän pakasteesta otetut ruuat aina valurautapannulla, en mikrossa.
En tarkoituksella valmista ruokaa pakastettavaksi tästä syystä, mutta jonkin verran sitä sinne päätyy ruokahävikin minimoimiseksi. Syön mieluummin samaa ruokaa useamman päivän peräkkäin, ja pakastan (valmista) ruokaa oikeastaan vain silloin, jos olen valmistanut sitä syystä tai toisesta liikaa.
Riippuu ruoasta miten kestää pakastuksen.
Esim monet maitotuotteet ja kasvikset ei ole koostumukseltaan samanlaisia pakastuksen jälkeen.
Tosi monet ruoat kyllä kestää pakastamista ja todellakin kannattaa pakastaa kaikki ylijäämä mitä järkevästi pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Ainoat jotka menivät huonoksi olivat nakit ja joku juusto, joka murentui pakastimessa. Palapaisti, juureskeitto, sipulikeitto - nämä kaikki ovat säilyneet hyvin. Liian kauan ei saisi pitää, ei tarvitsekaan säilyä kuin muutama viikko.
Juuston voi pakastaa raastettuna ja käyttää sitten sellaiseen ruokaan/leivontaan mihin tarvitsee juustoraastetta.
Kannattaa myös huomioida että eri ruoat säilyy pakkasessa eri aikoja.
Esimerkiksi leipä kuivuu pakkasessakin suhteellisen nopeasti eli pakastamalla saa pari viikkoa lisäaikaa leivälle, mutta ei siitä ikuisuustuotetta pakkasessa tule.
Samoin rasvaiset lihat ja kalat ei säily ikuisuuksia vaan kannattaa käyttää pakastimestakin kohtuullisessa ajassa pois.
Juustoraaste todellakin kannattaa pakastaa! Säästää paljon rahaa kun heittää ylimäärät pakkaseen ja käyttää siitä vaikka seuraavan lasagnen päälle. Sulaa uunissa ihan samanlaiseksi kuin jääkaapissa ollut juusto.
En ole ikinä pakastanut mitään tekemiäni ruokia. Pakastimessa on kesäisin jäätelöä ja ympäri vuoden jotain pakastevihanneksia. Olen jo lähes 50 -vuotias. Meillä lapsuudenkodissa ei ikinä pakatettu myöskään mitään ruokaa. Pakkasessa oli ainoastaan vanhempieni keräämiä marjoja.
Mun lähipiiriin ei ole myöskään sattunut ketään ruoan pakastajaa. Veljen perhe ei pakasta, miehen veli ei pakasta, miehen poika perheineen ei pakasta.
Loppukaneettina, mulla on aina ollut käsitys että pakastaminen pilaa ruoan maun.
Keitot ja pataruuat ja laatikotkin ovat ihan hyviä pakastamisen jälkeenkin. En ole huomannut että menisi huonommaksi. Paistettua kanaakin olen pakastanut esim wok-tyylisenä. Ihan hyvää pakastamisen jälkeenkin.
No ei pakastaminen pilaa ruuan makua. Riistalihatkin pakastetaan.
Meal prepping voi toimia joillekin, minulle ei. Jäävät vaan pyörimään pakastimeen ne rasiat, ovat jäähileessä kun kannen avaa eivätkä houkuttele syömään muutenkaan. Maku ei ole koskaan yhtä hyvä kuin tuoreessa ruoassa jne.
En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät jääkaappiin viikon ruoat kerralla. En tiedä montaa ruokaa, joka säilyisi hyvänä viittä-kuutta päivää, ehkä joku keitto? Mutta perinteinen "kanaa ja riisiä" ei kyllä säily.
Vierailija kirjoitti:
MicMac kirjoitti:
Meillä on juuri tuosta syystä luovuttu valmiin kotiruoan pakastamisesta - ei ne ällölöllöt tulleet syödyiksi.
Ollaankin siirrytty teollisesti pakastettuihin systeemeihin ja niissä joko valmiisiin ruokiin tai semmoisiin raaka-aineisiin, jotka meillä toimii. Esim. ruopaistaan puuroon isosta teollisesti pakastetusta pussista pakkasessa olevalla mitalla ja samaan tapaan herneet lautasille sulamaan kun aletaan kokata.
Valmiista menee meillä esim. Apetit-muussi ja oiskohan Finduksen kalapalat, kylkeen se edellä mainittu herne. Muussiin suolaa ja voita.
Aika jännää, koska mä olen kyllä onnistunut pakastamaan herneetkin liki samanlaisiksi kuin teollisesti pakastetut herneet. Lyhyt ryöppäys (siis käytännössä kaadan kiehuvaa vettä niiden päälle ja samantien se vesi pois ja nopea jäähdytys niin, että se vesi haihtuu ja sitten jäähtyneenä pakastimeen pussissa. Säilyvät irtonaisia ja kirkkaanvihreinä. Samalla tavalla teen about kaikkien vihannesten kanssa. Leikkopavut pakastan niin, että pakastan ne ensin irtonaisina tarjottimen/ison muovikannen päällä ja siitä sitten kaadan irtonaisina pussiin. Pysyvät irtonaisina ja sieltä pussista sitten kauhasen tarvitsemani määrän, samoin teen sokeriherneille (siis kokonaisille paloille), valkosipulin itusilmukiepeille, härkäpavuille... Sienet vaatii tietty erilaisen käsittelyn. Mulla on tosin pakastin pakastinteholla liki koko satokauden, eli siellä on aina kylmempi kuin -20C, koska pakastan kamaa joka päivä. Tänään sinne on mennyt 3 litraa mustikkaa, olen kohta menossa keräämään mansikat, joten niitäkin voi vielä mennä rasia tai kaksi sinne. Siirrän sitten kunnolla jäätyneenä arkkupakastimesta joko kaappipakastimeen tai pikkuarkkuun aineksesta riippuen (koska mä säilytän eri asioita eri pakastimissa). Tossa isossa arkussa on lähinnä mansikat, raparperit ja lihat+kanat. Kaapissa sitten kala+vihannekset ja einekset, pikkuarkussa leivät ja jäätelöt ja jääpalat.
Mut enhän mä kaupastakaan osta sellaisia ruoka-aineita, joita meillä ei käytetä. Miksi sitten pakastaisin jotain sellaista, jota meillä ei missään vaiheessa muutenkaan syödä?
En tiedä, onko tämä nyt varsinaisesti oikaisua kaipaava asia, mutta täydennän nyt kun osui silmään. Meillä siis joskus pakastettiin esim. kaalilaatikkoa, mutta ei ne tulleet syötyä. Nykyään pakastimessa on siis lähinnä teollisuuden juttuja ja teollisia meillä oli herneet silloin ennenkin.
Raparperia ja herukkaa tulee pakkaseen omasta pihasta, satunnaisesti chiliä ja yrttejä. Nyt on eka kesä kun en pakasta itse mansikkaan tai mustikkaakaan; tykkään niistä teollisista, kun marjat on irtonaisina ja voi vaikka lusikallinen kerrallaan ottaa.
Pitsaa, rapeita kalapaloja, jäätelöä, n. 10 erilaista kasvissekoitusta jne. siellä meillä on. Ja ruispaloja. Niitä on aina muovikassillinen.
Vierailija kirjoitti:
Meal prepping voi toimia joillekin, minulle ei. Jäävät vaan pyörimään pakastimeen ne rasiat, ovat jäähileessä kun kannen avaa eivätkä houkuttele syömään muutenkaan. Maku ei ole koskaan yhtä hyvä kuin tuoreessa ruoassa jne.
En myöskään ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät jääkaappiin viikon ruoat kerralla. En tiedä montaa ruokaa, joka säilyisi hyvänä viittä-kuutta päivää, ehkä joku keitto? Mutta perinteinen "kanaa ja riisiä" ei kyllä säily.
Kana&riisi on niin nopea valmistaa, että ei sitä kannata suurta annosta tehdä muutenkaan. Parhaita isojen annosten ruokia ovat sellaiset, joiden valmistaminen on työlästä, esim. lasagne ja kaalilaatikko, joista ainakin jälkimmäisen voi pakastaa raakana.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät kertakaikkiaan voi syödä eilispäivästä ruokaa, saati sitten että se olisi pakastettu välissä. Heille ruoka muuttuu jotenkin kammottavaksi (koostumukseltaan), kun se jäähtyy.
Meitä on siis moneen junaan.
Annan meidän koiralle kotiruokaa pienen maistiaisannoksen , jos on jotain miedosti maustettua vähäsuolaista ilman sipulia. Syö esim. karjalanpaistia ja keitettyjä perunoita syö kyllä innoissaan sinä päivänä, kun tehdään, mutta seuraavana päivänä lämmitetylle nyrpistää nokkaansa ja kuopii tassuilla ilmaa päälle. Pakasteesta otetuissa ihan sama
Itse teen joskus valmiiksi vuokaruokia pakkaseen, esim lasagnea, kiusauksia, makaroonilaatikkoa.. Teen ruoat foliovuuissa valmiiksi ja hyvä jäähdytys jääkaapissa ennen pakastusta. Pakastimesta ottaa edellisenä iltana jääkaappiin sulamaan ja kotiin tullessa vuoka jääkaapista uuniin ja ruoka on helpolla valmis jos on kiireinen päivä. Varsinkin pikkuvauva-aikana näistä oli iso apu, muuten oltaisiin syöty paljon huonolaatuisempaa ruokaa.
Perunaa sisältävät keitot minusta ei oikein kestä lämmitystä, kun peruna pehmiää liikaa. Mutta kaikki pastaruuat sen kestää. Pakasta kastikeket tai paistokset omana satsinaan. Mikrossa lämmittäminen ei tee pakastetulle ruualle kunniaa, suosittelen sellaisia mitä voi lämmittää pannussa ja antaa sulaa itsestään kunnolla. Myös pakastimen lämpötilan kannattaa tarkistaa. Se pitäisi olla 18-21 asteen vaihteluvälillä, lämpötilan 19 ollessa se kaikista ihanteellisin.
Perunan pakastimesta. Keitetty peruna ei tykkää pakastuksesta, itse kyllä pakastan keittojen jämät, missä on perunoita. Mutta ennen joulua teen perunalaatikot pakastimeen "paistoa vaille valmiiksi" ja annan olla, ne imeltyvät siellä lisää, jos eivät ole ennen pakastusta tarpeeksi sitä tehneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jotain vikaa pakastimessa. Kertyykö siihen jotenkin jäätä joka sitten sulaa ruokaa sulattaessa?
Väitätkö sä että kun sä pakastat vaikkapa perunan pakasterasiassa, niin se on sulatuksen jälkeen yhtä herkkua kuin vastakeitettynä? Eikä se ole sulatuksen jälkeen kumipallo vesilätäkössä, kun nesteet on siitä perunasta karanneet.
Näin hoetaan. Ja sitten porukka raahaa pakastettua perunaa kaupasta kotiin kuitenkin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin hoetaan. Ja sitten porukka raahaa pakastettua perunaa kaupasta kotiin kuitenkin :D
Nyt kun pihasta tulee omia uusia perunoita ryöppään niitä 5 min ja pakastan. Joulupöytään keitän sitten kalojen seuraksi. Yhtä hyvämtä ja freesiltä maistuu kuin kesälläkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Tarkennetaan sitten: Perunaa EI kannata kotioloissa pakastaa samalla tavalla kuin muita vihanneksia ja elintarvikkeita, vaan siinä kannattaa käyttää erityisiä niksejä. Esimerkiksi uutta perunaa voi pakastaa, kun ne ensin keittää puolikypsiksi ja pakastaa vedessä.
Kelpaako nyt?
Ei ole mitenkään laitonta lämmittää pakasteruokaa muuten kuin mikrossa. Yksi niksi on pakastaa esimerkiksi laatikot raakana. Silloin saa pakasteesta aivan tuoretta ruokaa.
Perunat ym. lisäkkeet eivät juuri pidä pakastamisesta. Siksi kannattaa pakastaa kastikkeet niin, että ne voi laittaa vaikka samaan kattilaan kuumenemaan, jossa keittää perunat/ riisit / pastat ym. Kannattaa ottaa jääkaappiin sulamaan edellisenä päivänä, niin ruuanvalmistuksessa ei mene enempää kuin sen lisäkkeen keittoaika. Useimmat pakastepussit kestävät keittämisen.