Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On hyvin vaikeaa itsenäistyä, kun kotoa ei saa minkäänlaista tukea

Vierailija
21.07.2022 |

Ei rahallista tai henkistä. Minusta nuorille pitäisi tehdä joku netissä julkaistava dokumentti, missä olisi kaikki oleelliset asiat, kuten miten pankkitunnukset tehdään, miten perunat keitetään ja miten taloudesta huolehditaan jne.

Minusta lapsilisät pitäisi myös poistaa ja antaa nuorelle tässä vaiheessa se potti oikeasti itseensä käytettäväksi eikä vanhempien viinanjuonnin rahoittamiseen.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunanketto-ohje löytyy ainakin sivulta uusavuttomat(.com)  siellä on muitakin ohjeita

Vierailija
2/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkitunnukset saa omasta pankista. Pitää ehkä varata aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan sulle yhden vinkin. Googlaa: käytännön ohjeita itsenäiseen elämään

Ole hyvä. Löytämilläsi ohjeilla pääset jo aika pitkälle. Elämä opettaa loput.

Vierailija
4/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kyllä ole se profili mitä kirjoitajan esität.On pitkä aika jolloin olet koulu käynnyt! Kulussa jo ala aste opetetaan mihin otetaan kontakti : Jos koti asiat ei ok? Myös annetaan numero johon voi soitaa,ihan kaikista asioista esim.kotona. Lisäksi soialiv virasto kuntelee oikeasti 12 vuotiasta ja tarvitaessa sijoitaa lapsenkin halutessa perhe kotiin!Vanhemilla ei sana valtaa selittää muta.

Vierailija
5/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on. Käytännössä kaikki nuoret, jotka eivät saa mitään apua vanhemmiltaan ovat sossun asiakkaita.

Vierailija
6/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnun poikasetkin tökätään tuosta vaan suureen maailmaan. Ei pidä heittäytyä avuttomaksi vaan ryhdistäytyä, etsiä tietoa. Kukaan ole seppä syntyessään.

Vierailija
7/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missasitte pointin. Tarkoitus olisi nimenomaan tehdä kaikenkattava opus. Ei vain noista asioista. Ja sitä mitä ei tiedä tarvitsevansa, ei voi googlata.

Ap

Vierailija
8/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma kai on, että ei osata etsiä sitä tietoa ja ei tiedetä, mihin tarvitsee apua.

Vierailija
9/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google auttaa. Paremmin kuin vanhemmat

Vierailija
10/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Linnun poikasetkin tökätään tuosta vaan suureen maailmaan. Ei pidä heittäytyä avuttomaksi vaan ryhdistäytyä, etsiä tietoa. Kukaan ole seppä syntyessään.

Moni nuori saa autot, asunnot ja sijoitusrahastot jo tuossa vaiheessa. Toiset eivät mitään. Se on helppo levittää siipensä, kun on kaikenmaailman moottorit ja pelastusverkot. Toiset putoavat suoraan maahan. 

Ap

Vierailija
11/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että olet lähtenyt selvittämään asioita ja haluat itsenäistyä. Pääset vielä pitkälle.

Vierailija
12/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä itse en ole tällä hetkellä itsenäistymässä, mutta tiedän hyvin mitä se oli tuossa vaiheessa ja jäljessä tulin kaikessa. Vasta 23-vuotiaana oli varaa omaan autoon ja luuserihan minä olen. 

Ap

Vierailija
13/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen sai pitää yläasteen kotitalouden oppikirjan itsellään, mutta nykyään taitaa olla kirjattomuus tai kirjojen kierrättäminen vallalla. Oppikirja oli minulla ahkerassa käytössä keittokirjana ja pyykinpesun ja siivouksen apuna ensimmäiset vuodet omillani. Ap, kysy kirjastosta erilaisia oppaita sieltä tiskiltä neuvontapisteestä.

Vierailija
14/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missasitte pointin. Tarkoitus olisi nimenomaan tehdä kaikenkattava opus. Ei vain noista asioista. Ja sitä mitä ei tiedä tarvitsevansa, ei voi googlata.

Ap

https://www.suomi.fi/kansalaiselle/parisuhde-ja-perhe/tervetuloa-taysi-…

Vierailija
15/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti joskus kymmeniä vuosia sitten tuollaisesta oppaasta olisi ollut hyötyä.

Mutta nykyään nuorilla on paljon helpompaa, kun kaikki maailman tieto on jokaisen saatavilla yhden klikkauksen päässä. Turha siinä on mitään opuksia ruveta väsäilemään.

Vierailija
16/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

https://www.suomi.fi/kansalaiselle/parisuhde-ja-perhe/tervetuloa-taysi-…

Voi luoja, rupesin itkemään. En minä tiennyt tuollaisesta ;_; Kunpa olisin itse aikoinani löytänyt tuon.

Ap

Vierailija
17/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oppaita on. Jos ei osaa käyttää kirjaston nettisivuja hakemiseen, voi kysyä apua ihan kirjastonhoitajalta.

Vierailija
18/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttaliitto on tehnyt kirjoja aiheesta. Esim. "Kodin hyvä arki - Arjen taitoja ja hyvää elämää" (yhdessä Kotilieden kanssa) Löysin itse kolmikymppisenä ja harmittelin, kun en ollut lukenut 18-vuotiaana kotoa muuttaessa. Vaikka sainkin kotoa tukea, tuo olis ollut hyvä kirja, aikuisenakin sai samasta paketista järkeviä neuvoja ja vinkkejä. Nythän näitä vinkkejä, joita aiemmin on koottu kirjoiksi, tulee päivittäin iltapäivälehdistä ja Hesaristakin... Joskus 1950-luvulla on ollut "Joka naisen niksikirja", jota monet nykyiset mummoikäiset kehuvat mutta ei se enää tälle vuosituhannelle sovi. Ehkä tuosta Marttaliiton kirjastakin on tullut uusintapainos.

Vierailija
19/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään onneksi oikeastaan kaikkeen saa vastauksen Googlettamalla tai kyselemällä nettipalstoilla (mikä ei toki sekään ole idioottivarmaa), mutta toista oli silloin kun itse olin nuori. Jos ei tiennyt miten asioita hoidetaan, piti löytää joku jolta kysyä, eikä se aina ollut ihan hellppoa, jos ei omassa lähipiirissä ollut ketään sellaista jolta kysyä. Ei sitä nyt voi mitä tahansa keneltä tahansa mennä mitä tahansa kyselemään ja ainut vaihtoehto saattoi olla lehtien kyselypalstat, joissa vastaaminen saattoi kestää ties kuinka pitkään, jos kysymystä edes hyväksyttiin lehteen ollenkaan.

Vierailija
20/35 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni nuori saa autot, asunnot ja sijoitusrahastot jo tuossa vaiheessa. Toiset eivät mitään. Se on helppo levittää siipensä, kun on kaikenmaailman moottorit ja pelastusverkot. Toiset putoavat suoraan maahan. 

Ap

En nyt sanoisi, että moni saa nuo mainitsemasi asiat.