Ruuan pakastaminen ja säästö
Usein sanotaan, että tee isoja satseja ruokaa ja pakasta ne sitten pikkurasioissa. Siitä on helppo ottaa päivällinen töihin, senkun lämmittää mikrossa. Minusta tuo ruoka on aina ollut vettynyttä ja mautonta mössöä.
Ymmärrän toki pakastevihanneksien ja suikaleperunoiden ym. käytön, kun niitä jatkojalostetaan. Mutta siis tavan kotiruoka on pahaa sulatettuna. Onko tähän jotain niksejä, jota minulla on jäänyt huomaamatta? Harmittaa rahanmeno, kun aina pitää tehdä uutta tai ostaa kalliilla yhdelle hengelle.
Kommentit (40)
Sulla on jotain vikaa pakastimessa. Kertyykö siihen jotenkin jäätä joka sitten sulaa ruokaa sulattaessa?
Perunat ja kastikeet on pakastuksen ja sulatuksen jälkeen kyllä aika yökkk.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on jotain vikaa pakastimessa. Kertyykö siihen jotenkin jäätä joka sitten sulaa ruokaa sulattaessa?
No tuota, kun vesipitoista ruokaa pakastetaan niin sehän menee jääksi pakastaessa. Sitten kun se sulatetaan, nää jääkiteet sulaa ja tuloksena on vetinen mössö. Siihen fysiikkaan tuskin mikään pakastin vaikuttaa.
Paha tai tylsä ruoka ei muutu herkuksi pakastimessa. Peruna ei oikein tykkään pakastamisesta, siitä tulee helposti rakeista. Noi on oikeastaan ainoat reunaehdot.
Aikana ennen koronaa, kun kävin liki päivittäin toimistolla töissä, tein usein niin, että pakastin ruuanjämät annoksina, ja otin aamuisin suoraan pakastimesta sitten itselleni lounaaksi. Koskaan ei ollut mennyt huonoksi/epämääräiseksi. Mikrolämmitys ei ole kaikkein paras lämmitysmuoto kaikille ruuille, mutta siitä ei voi syyttää ruokaa eikä pakastamista, vaan mikroa.
Nyt kun olen 100% etätöissä, niin en tarvitse noita lounasannoksia enää, jos jotain jää, niin syödään sitten sillä hetkellä kotona olevien ihmisten kanssa seuraavan päivän lounaaksi.
Tällä palstalla olen törmännyt ihmisiin, jotka eivät kertakaikkiaan voi syödä eilispäivästä ruokaa, saati sitten että se olisi pakastettu välissä. Heille ruoka muuttuu jotenkin kammottavaksi (koostumukseltaan), kun se jäähtyy.
Meitä on siis moneen junaan.
Jotkut ruoat on ihan ok pakastamisen jälkeenkin, mutta osasta tulee kyllä todella vetisen makuisia, joten ei ainakaan mulla toimi kaikkien ruokien kohdalla. Mä teen usein esim. vuokaruokia, joista riittää mulle syötävää kolmeksi päiväksi, pysyvät ihan jääkaappisäilytyksessä hyvänä tuon aikaa. Toki se on sitten eri juttu, jos haluaa joka päivä syödä eri ruokaa...
Mun sisko usein tekee esim. ihan perinteistä lihamakaronilaatikkoa pakastimeen ja tykkää että se maistuu ihan samalta ennen ja jälkeen pakastamisen, mutta mun mielestä se on ihan kamalaa sulatettuna (sekä itse tehtynä, että se siskon tekemä). Joten noi lienee vähän myös makuasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuota, kun vesipitoista ruokaa pakastetaan niin sehän menee jääksi pakastaessa. Sitten kun se sulatetaan, nää jääkiteet sulaa ja tuloksena on vetinen mössö. Siihen fysiikkaan tuskin mikään pakastin vaikuttaa.
Eli laitat ruuan kuumana/lämpimänä pakastimeen ja pakastimesti on liian lämmin?
Ruoka pitää olla kylmää ennen pakastimeen laittoa, ja pakastimen riittävän kylmä, jotta se vesipitoinen ruokakin jäätyy nopeasti. Nopea pakastus synnyttää vain pieniä jääkiteitä, hidas jäätyminen synnyttää suuria jääkiteitä ja rikkoo elintarvikkeen rakennetta -> vetistä mössöä sulatettuna.
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö sä että kun sä pakastat vaikkapa perunan pakasterasiassa, niin se on sulatuksen jälkeen yhtä herkkua kuin vastakeitettynä? Eikä se ole sulatuksen jälkeen kumipallo vesilätäkössä, kun nesteet on siitä perunasta karanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoka pitää olla kylmää ennen pakastimeen laittoa, ja pakastimen riittävän kylmä, jotta se vesipitoinen ruokakin jäätyy nopeasti. Nopea pakastus synnyttää vain pieniä jääkiteitä, hidas jäätyminen synnyttää suuria jääkiteitä ja rikkoo elintarvikkeen rakennetta -> vetistä mössöä sulatettuna.
Pakastin on -20 astetta ja annan jäähtyä, joten se siitä teoriasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitätkö sä että kun sä pakastat vaikkapa perunan pakasterasiassa, niin se on sulatuksen jälkeen yhtä herkkua kuin vastakeitettynä? Eikä se ole sulatuksen jälkeen kumipallo vesilätäkössä, kun nesteet on siitä perunasta karanneet.
Peruna nimenomaan on niitä ruoka-aineita, joita EI kannata pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastin on -20 astetta ja annan jäähtyä, joten se siitä teoriasta.
Mittarin mukaan vai termostaatin mukaan?
Meillä on juuri tuosta syystä luovuttu valmiin kotiruoan pakastamisesta - ei ne ällölöllöt tulleet syödyiksi.
Ollaankin siirrytty teollisesti pakastettuihin systeemeihin ja niissä joko valmiisiin ruokiin tai semmoisiin raaka-aineisiin, jotka meillä toimii. Esim. ruopaistaan puuroon isosta teollisesti pakastetusta pussista pakkasessa olevalla mitalla ja samaan tapaan herneet lautasille sulamaan kun aletaan kokata.
Valmiista menee meillä esim. Apetit-muussi ja oiskohan Finduksen kalapalat, kylkeen se edellä mainittu herne. Muussiin suolaa ja voita.
MicMac kirjoitti:
Meillä on juuri tuosta syystä luovuttu valmiin kotiruoan pakastamisesta - ei ne ällölöllöt tulleet syödyiksi.
Ollaankin siirrytty teollisesti pakastettuihin systeemeihin ja niissä joko valmiisiin ruokiin tai semmoisiin raaka-aineisiin, jotka meillä toimii. Esim. ruopaistaan puuroon isosta teollisesti pakastetusta pussista pakkasessa olevalla mitalla ja samaan tapaan herneet lautasille sulamaan kun aletaan kokata.
Valmiista menee meillä esim. Apetit-muussi ja oiskohan Finduksen kalapalat, kylkeen se edellä mainittu herne. Muussiin suolaa ja voita.
Aika jännää, koska mä olen kyllä onnistunut pakastamaan herneetkin liki samanlaisiksi kuin teollisesti pakastetut herneet. Lyhyt ryöppäys (siis käytännössä kaadan kiehuvaa vettä niiden päälle ja samantien se vesi pois ja nopea jäähdytys niin, että se vesi haihtuu ja sitten jäähtyneenä pakastimeen pussissa. Säilyvät irtonaisia ja kirkkaanvihreinä. Samalla tavalla teen about kaikkien vihannesten kanssa. Leikkopavut pakastan niin, että pakastan ne ensin irtonaisina tarjottimen/ison muovikannen päällä ja siitä sitten kaadan irtonaisina pussiin. Pysyvät irtonaisina ja sieltä pussista sitten kauhasen tarvitsemani määrän, samoin teen sokeriherneille (siis kokonaisille paloille), valkosipulin itusilmukiepeille, härkäpavuille... Sienet vaatii tietty erilaisen käsittelyn. Mulla on tosin pakastin pakastinteholla liki koko satokauden, eli siellä on aina kylmempi kuin -20C, koska pakastan kamaa joka päivä. Tänään sinne on mennyt 3 litraa mustikkaa, olen kohta menossa keräämään mansikat, joten niitäkin voi vielä mennä rasia tai kaksi sinne. Siirrän sitten kunnolla jäätyneenä arkkupakastimesta joko kaappipakastimeen tai pikkuarkkuun aineksesta riippuen (koska mä säilytän eri asioita eri pakastimissa). Tossa isossa arkussa on lähinnä mansikat, raparperit ja lihat+kanat. Kaapissa sitten kala+vihannekset ja einekset, pikkuarkussa leivät ja jäätelöt ja jääpalat.
Mut enhän mä kaupastakaan osta sellaisia ruoka-aineita, joita meillä ei käytetä. Miksi sitten pakastaisin jotain sellaista, jota meillä ei missään vaiheessa muutenkaan syödä?
Ainoat jotka menivät huonoksi olivat nakit ja joku juusto, joka murentui pakastimessa. Palapaisti, juureskeitto, sipulikeitto - nämä kaikki ovat säilyneet hyvin. Liian kauan ei saisi pitää, ei tarvitsekaan säilyä kuin muutama viikko.
Pakastin pitää säätää pakastustilaan ja tällöin lämpötila on tarpeeksi kylmä ja tuote jäätyy nopeasti.
Ei tarvi kauan olla siinä kylmemmässä tilassa.
Olen myös mitannut sähkön kulutusta ja kun pakastin on valmiiksi kylmä, niin se vie minimaalisen vähän sähköä.
T.tutkija
kai siinon jekkuna että tietää mitä kannattaa pakastaa. Ite en kauheesti tiiä, mutta appelsiinin lohkot jäisinä on kesäkuumalla kivoja välipalana.
Jos vetiseksi menneen kastikkeen kiehauttaa kattilassa, se on kuin vasta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä perunaa koskaan pakasta, ainakaan kokonaisena.
En tee koskaan ruokaa mikrovalmiiksi asti pakastimeen, koska maku ja koostumus kärsivät liikaa Välillä saatan kypsentää suuremman satsin lihaa, jakaa pienempiin osiin, mistä sitä käytetään myöhemmin ruoanvalmistukseen.
Ei meillä ainakaan maku muutu pakastuksessa. Esim pata- ja laatikkoruuat on tosi hyviä.
Esim yksi opiskelijalapsistamme haki kerran viikossa ruuat itselleeen. Säästi n 300e/kk
Enitrn tuossa säästää aikaa ja vaivaa