Isä on "muuttanut" mökille vaikkei enää pärjää siellä töiden kanssa, miten takoa järkeä päähän? Minä ja veljeni ravaamme auttamassa 80-90km päästä
Isä on pian 90-vuotias, eli siihen nähden ihan ok kunnossa. Mutta ei pärjää töiden ja ruuanlaiton kanssa. Unohtelee hellaa päälle tai nukahtaa kylpyyn ja vesi valuu yli. Yksi vakavampi vesivahinko jo korjattu minun ja veljen pussista. Laitoin paljon ruokaa pakasterasioihin ja tasaa, hän oli unohtanut pakastimen auki. Ei muista tankata autoa, ja puutää sitten meitä tuomaan ruokaa. Ei leikkaa nurmikkoa, ei jaksa poimia marjoja. Sisätilat siivottomia. Kissoja ei ole leikattu ja kuljeskelevat naapurin tonteilla tuloksena nyt viimeksi naapurin ladosta löytyneet kuusi vahinkopentua. (jotka naapuri lykkäsi isällemme) Talo on jo valmiiksi sisätiloistakin likainen kun isä ei muista putsata laatikoita. Kissat kuseksivat sinne tänne. Äitimme ei laita tikkua ristiin sen jälkeen kun erosivat viitisen vuotta sitten. Isä ei suostu muuttamaan edes lähemmän rivi/kerrrostaloon "sehän on kun pahvilaatikkoon muuttaisi"
Kommentit (45)
Tehkää ilmotus, en tod ramppais näillä bensan hinnoilla
Huoli-ilmoitus sosiaalityöntekijöille, yhteystiedot ja mahdollisesti jopa ohjeet löytyvät kunnan nettisivuilta.
Liesivahti hellaan tai kokonaan uusi hella, missä on turvaominaisuudet, sammuttaa itse itsensä tietyn ajan kuluttua.
Kissat vähintään leikattavaksi.
Annatte olla ja teette huoli-ilmoituksen sosiaalipuolelle sekä kunnan eläinlääkärille
Siis mitä sinä ja veljesi siellä konkreettisesti teette auttamassa, kun kuvailustasi päätelle kaikki tuntuu olevan ihan vi*urallaan? Vesivahingon maksoitte. Siinäkö se apu nyt on? Miksi ette ole puuttunut kissaongelmaan? Miksi ette auta siivoamisessa tai järjestä siivous-apua?
Vierailija kirjoitti:
Eikö 90-vuotias saa elää viimeisiä vuosiaan kuten tahtoo? Miltä häntä pitää erityisesti suojella? Niin karua kuin se onkin, kuolee kumminkin.
Ei hän elä kuten tahtoo.
Jos ei pärjää sähkön/auton/eläinten kanssa saati osaa huolehtia omasta olemisestaan, tarvitsee tosiaan apua päivittäin.
Muiden suojelemiseksi on oikein hyvä, ettei muista tankata.
Äidilläni on keskivaikea dementia mutta hän kieltäytyy jyrkästi kaikista kunnan tarjoamista palveluista. Minä käyn auttelemassa siivouksessa ja katson että laskut on maksettu. Itse hän tekee kauppaostoksensa. Ainoa tapa saada hänelle "pakolla hoitoa" olisi hakea hänet edunvalvontaan mutta hän on siihen vielä hieman liian hyvävointinen, toisaalta edunvalvontahakemuksen käsittelyajat ovat pitkät, jotain 7 kk. Nämä on hankalia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sä et ota niitä kissoja vaikka pahvilaatikkoon (johon tehty happireikiä) ja toimita eläinsuojeluyhdistykselle? Isän kanssa ei tästä tarvitse edes neuvotella. Tuskin huomaa tai muistaa lukuisia kissoja. Jos haluat voit käyttää jonkun kissan eläinlääkärissä leikkuutuksella ja palauttaa isällesi.
Eläinsuojeluyhdistykset eivät ole kissojen kaatopaikka, omistajan kuuluu huolehtia kissansa tai niiden uudellen sijoitus tai lopetus.
Ilmoitatte tarvittaessa yhä uudelleen ja uudelleen tilanteesta kunnalle. Tarvittaessa (ellei muuten tilannetta saada nopeasti kuntoon) ilmoitatte kissoista myös. Ettekä mahdollista omalta osaltanne tilanteen jatkumista nykyisellään. Jos autatte, kunta hyvin mielellään ei silloin tee mitään.
Ihmisellä toki on oikeus asua pitkälti haluamallaan tavalla mutta siihen pitää silloin pystyä itse tai itse hankitun avun turvin ja siitä ei saa olla haittaa muille, myöskään eläimille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö 90-vuotias saa elää viimeisiä vuosiaan kuten tahtoo? Miltä häntä pitää erityisesti suojella? Niin karua kuin se onkin, kuolee kumminkin.
Saa toki elää niinkuin tahtoo mutta kai sulle nyt järkikin sanoo ettei se kauaa elele omin nokkinensa. Ja lasten velvollisuus ei ole auttaa jos noin kaukanakin asuvat.
Lapset haluavat huolehtia, että perintö säilyttää arvonsa.
Hohh, Hohh, hoijaa....
Olipa huono :((
Voisiko joku sukulainen mennä mökille isän kanssa, muuten ei mene yksin ja pitää huolehtia arjessa että asiat toimivat - jos hän ei enää pysty. Hän ei voi pitää kissoja itsenäisesti, jos ei pysty huolehtimaan, jonkun muun pitää huolehtia ensisijassa. Siisteys kuntoon, pitäisikö teidän asua lähempänä isää tai isä teitä. Ettei käy vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni on keskivaikea dementia mutta hän kieltäytyy jyrkästi kaikista kunnan tarjoamista palveluista. Minä käyn auttelemassa siivouksessa ja katson että laskut on maksettu. Itse hän tekee kauppaostoksensa. Ainoa tapa saada hänelle "pakolla hoitoa" olisi hakea hänet edunvalvontaan mutta hän on siihen vielä hieman liian hyvävointinen, toisaalta edunvalvontahakemuksen käsittelyajat ovat pitkät, jotain 7 kk. Nämä on hankalia asioita.
Auttamalla mahdollistat äitisi kieltäytymisen avusta, hänellehän se on suorastaan helppoa kun sinä sitten teet kaiken, ja lisäksi myös kunnan vetäytymisen avun tarjoamisesta. Tämä on todellisuudessa karhunpalvelus. Apua tarvitaan jatkossa vain enemmän ja sen aloitusta ei kannata ehdoin tahdoin lykätä aivan liian pitkälle, sitä kun ei todellakaan tule heti ja riittävästi.
Olipa typerä aloitus.
Niin provo kuin vaan voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki elää niinkuin tahtoo mutta kai sulle nyt järkikin sanoo ettei se kauaa elele omin nokkinensa. Ja lasten velvollisuus ei ole auttaa jos noin kaukanakin asuvat.
Lapset haluavat huolehtia, että perintö säilyttää arvonsa.
Yleensä aivan päinvastoin.
Usein tuossa vaiheessa lähtee ajokortti. Huolehtikaa siinä vaiheessa ettei autolla enää ajeta.
Huoli ilmoitus kuntaan. Kotihoitaja voi käydä kotona. Siivous ja ruokapalvelut myös.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku sukulainen mennä mökille isän kanssa, muuten ei mene yksin ja pitää huolehtia arjessa että asiat toimivat - jos hän ei enää pysty. Hän ei voi pitää kissoja itsenäisesti, jos ei pysty huolehtimaan, jonkun muun pitää huolehtia ensisijassa. Siisteys kuntoon, pitäisikö teidän asua lähempänä isää tai isä teitä. Ettei käy vahinkoja.
Muillakin ihmisillä on oma elämä, vastuut ja arki , jota eletään. Kaiken pitäisi pyöriä minä itte, enkä tahdo vanhuksen ympärillä? Voi ihan oikeasti kysyä onko tuo 90 v. enää mökkikuntpinen.... no ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olipa typerä aloitus.
Niin provo kuin vaan voi olla.
Sinulla ei ilmeisesti oli sinkku vanhuksia lähipiirissä? Tuollaista se voi valitettavasti olla. Toki vielä pahempaakin. Suomessa asutaan liian pitkään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sä et ota niitä kissoja vaikka pahvilaatikkoon (johon tehty happireikiä) ja toimita eläinsuojeluyhdistykselle? Isän kanssa ei tästä tarvitse edes neuvotella. Tuskin huomaa tai muistaa lukuisia kissoja. Jos haluat voit käyttää jonkun kissan eläinlääkärissä leikkuutuksella ja palauttaa isällesi.
Eläinsuojeluyhdistykset eivät ole kissojen kaatopaikka, omistajan kuuluu huolehtia kissansa tai niiden uudellen sijoitus tai lopetus.
Kyllä siellä on kissoja, joiden omistaja ei enää kykene niitä hoitamaan.
Asuuko virallisesti mökillä vai muuten vaan viettää siellä aikaa? Mökille ei kunnan palveluja saa.
Huoli-ilmoituksen voit tehdä