Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoikan naisen saamat kommentit ulkonäöstä!

Vierailija
21.07.2022 |

Eli tänään eräs henkilö kysyi multa töissä ihan suoraan ollessamme kahden, että onko mulla syömishäiriö?! Juu, olen hoikka ja olen sitä aina ollut ja tulen olemaan. Syön kyllä, mutta pysyn vain hoikkana, enkä osaa sanoa miksi. Siis tämä sama litania, minkä joudun aina sanomaan, kun joku taivastelee, että olempa mä pieni jne. Sit jos vaikka buffetissa joskus kerran vuodessa käydessäni syön paljon, sitäkin taivastellaan ja jos otan pienen annoksen, niin huudetaan, että syö, nainen, että lihot vähän!
Tuntuu tosi pahalle, kun tuntuu, että on jatkuvan luupin alla ja jotenkin epäkelpo, kun on hoikka. Tänään vielä jälkikysymyksinä tuli, että mitä ja miten syön.. Aamulla? Lounaalla?
Siis kuka aikuinen ihminen joutuu tiliä tekemään tällaisista ja miksi se on ok ja hyväksyttävää hoikan ihmisen kohdalla?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla BMI on 19 ja moni valittaa että syön aivan liian vähän ja sanoo negatiivisia asioita koostani, muutama "kaveri" on selän takanani jopa juorunnut että minulla on aivan selvästi anoreksia. Kiinnostaisi kovin tietää miten anorektikko voi olla koko elämänsä ajan normaalipainoinen.

Yksi näistä kavereista alkoi kännissä minulle paasaamaan miten minun pitää ryhdistäytyä ja alkaa syömään kunnolla, kun en jossain liharavintolassa syönyt paljoa. Olen ollut vuosikausia kasvissyöjä, kyseisessä paikassa ei ollut monia vaihtoehtoja minulle.

Ei varmaan tule yllätyksenä että useimmat näistä kavereista ovat eri kokoluokkaa kuin minä. En ikinä ole sanonut heille mitään ilkeää heidän painostaan joten en todellakaan ymmärrä miksi heistä on ihan OK kohdella minua näin. 

Vierailija
22/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sinun painoindeksi on, onko alle 18,5?

Olen normaalipainossa, siellä keskivälin alapuolella, mutta kuitenkin normipainon rajoissa ja ihan naisten puolella soppaan vaatteet, eikä pienimmät koot edes mahdu mulle.

No sitten vähän jo ihmettelen niitä kommentteja. Olen mies ja minun BMI oli joskus nuorena alimmillaan just jotain 18,5, ja silloin yksi tyyppi kerran kysyi, että ei kai sinulla ole anoreksia tai jotain.

Mutta jos BMI on esim. joku 20 ja silti saa tuollaisia kommentteja, niin se kertoo varmaan siitä, että ihmiset ovat nykyään keskimäärin niin ylipainoisia, että normaalipainoinen näyttää tosi laihalta. Ihmisten käsitys normaalista kehosta on siis vääristynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin nuorempana pari kertaa, onko minulla syömishäiriö. En ymmärrä, miksi siitä kukaan loukkaantuisi. Toinen kysyjä oli äidillinen vanhempi nainen, ja minua melkein liikutti hänen huolehtimisensa. Toisen kysyjän poikakaveri taisi pitää minua hottiksena, ja hänenkin suuntaansa minulla on enimmäkseen positiivisia ajatuksia.

Sen sijaan kuulin kymmeniä kohteliaisuuksia vartalostani, sekä miehiltä että naisilta. Nykyään niitä varmastikin jaellaan varovaisemmin kuin 25 vuotta sitten.

Mutta ikinä on ole kokenut olevani epäkelpo enkä ole koskaan pahoittanut mieltäni painooni liittyvistä kommenteista. Päinvastoin, kaikki tuntuivat ihailevan ja tavoittelevan hoikkuutta. BMI oli minulla tuohon aikaan 19,5-21, eli en ollut mikään sairaalloinen malli vaan normaalipainoinen hyväkuntoinen nainen. Ja ruokahaluni on aina ollut hyvä, ja siitäkin on huomauteltu, mutta enpä jaksa moisesta välittää.

Nykyään BMI on 23, eikä kukaan ole vuosiin sanonut painostani mitään.

Vierailija
24/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paranna itsetuntoasi ja kehitä tunnehallintaa. Jos mikään ei ole vialla, sen on turha antaa vaikuttaa. Keskity oleelliseen. Ruokatauon keskeytyminen on rasittavaa, mutta kaikkia typeryksiä ei valitettavasti voi eliminoida. Välinpitämättömyys on mahdollista saavuttaa, kun tiedät tekeväsi ja eläväsi oikein.

Tosin joku vinksahdus ajattelussasi on. Voit lihoa jos vain syöt tarpeeksi.

Vierailija
25/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin työkaveri kysyisi tuollaista ellei ole oikeasti huolissaan! Sillä ilmeisesti hän on tuntenut sinut pitemmältä ajalta, ehkä nähnyt laihtumista viime aikoina?

Me oltiin huolissamme eräästä työkaverista, joka hoikentui, alkoi kuvaamaan toisten ruoka-annoksia todisteeksi omille tutuilleen että muka syö, ja jolla oli lopulta ruumiinkuvan häiriö ja bulimia. Sai siihen apua. Haukkui meidät kaikille ensin kun kysyimme, mutta vuotta myöhemmin tuli kiittämään että kun saatiin hänet heräämään ja näkemään itsensä, ja tajusi että haki apua.

Eli tuskin työkaveri kateellinen sun painosta on, vaikka yrittäisit vakuutella noin itsellesi.

En mä uskokaan, että on kateellinen, kun on itsekin hoikka ja pienikokoinen. Ja kuten kerroin, olen Aina ollut hoikka, eikä se tunnu mukavalta aina joutua tilille siitä. Miksei voida vaan antaa ihmisten olla sen kokoisia kuin on, ellei nyt mitään hälyyttävää käyttäytymiseen liittyvää merkkiä ole??

Vierailija
26/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajaton ihminen. Et kai alkanut hänelle selostamaan syömisiäsi? Näihin tepsii paremmin että jyrähdät vähän ja osoitat rajat. Esim kysyt ihmettelevällä ilmeellä, vähän tuimanakin, että miksi kysyt tuollaista? "No kun näytät anorektikolta". "Jahas, no en ole." Jatkokyselyihin vaan että mitä sinä tuollaista kyselet, kävelet pois sitten.

Vierailija
27/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateutta se on.

Vierailija
28/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat naiset vahtivat hoikempien painoa - ei mitään uutta ja ihmeellistä tässä.

Vierailija
29/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vastata, että "minulla ei ole, mutta onko itselläsi?" - Huolestuneella ja empaattisella äänellä. :D

Vierailija
30/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paranna itsetuntoasi ja kehitä tunnehallintaa. Jos mikään ei ole vialla, sen on turha antaa vaikuttaa. Keskity oleelliseen. Ruokatauon keskeytyminen on rasittavaa, mutta kaikkia typeryksiä ei valitettavasti voi eliminoida. Välinpitämättömyys on mahdollista saavuttaa, kun tiedät tekeväsi ja eläväsi oikein.

Tosin joku vinksahdus ajattelussasi on. Voit lihoa jos vain syöt tarpeeksi.

Päinvastoin. Näistä asioista pitää puhua eikä vaieta. Ei ihmisten käytöstä muuteta välinpitämättömyydellä. Ja onneksi muutosta on jo tapahtunut paljonkin. Juuri siksi että ihmiset puhuvat siitä mikä on hyvää ja mikä huonoa käytöstä.

Vierailija
31/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainossa, siellä keskivälin alapuolella, mutta kuitenkin normipainon rajoissa ja ihan naisten puolella soppaan vaatteet, eikä pienimmät koot edes mahdu mulle.

Tuo kommentointi ei sinänsä ole hoikkien ja urheilullisten naisten ongelma, koska he näyttävät hoikkuudestaan huolimatta terveiltä, jänteviltä ja vahvoilta.

Yleensä tuo kommentointi kohdistuu niihin, jotka ovat ns. laihaläskejä. Eli näyttävät haurailta, kun eivät harrasta mitään vahvistavaa liikuntaa vaan se laihuus johtuu lähinnä vähäisestä syömisestä.

Vierailija
32/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vähän jo ihmettelen niitä kommentteja. Olen mies ja minun BMI oli joskus nuorena alimmillaan just jotain 18,5, ja silloin yksi tyyppi kerran kysyi, että ei kai sinulla ole anoreksia tai jotain.

Mutta jos BMI on esim. joku 20 ja silti saa tuollaisia kommentteja, niin se kertoo varmaan siitä, että ihmiset ovat nykyään keskimäärin niin ylipainoisia, että normaalipainoinen näyttää tosi laihalta. Ihmisten käsitys normaalista kehosta on siis vääristynyt.

Ei teknisesti ole. Normaali keho on vaan erilainen kuin ennen. Normaali keho on muuttunut aika paljon sitten apina aikojen.

Vierailija
33/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus ja kehorauha koskee myös normaalipainoisia!

Kehopositiivisuus koskee vain lihavia naisia.

sellasta naisvihaa ja läskivihaa tällä kertaa.

oot aika nolo.

kannattaa tarkistaa, mitä kehopositiivisuus oikeesti tarkottaa, ettet nolaa itseäsi.

Vierailija
34/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmisten painoa (lihava/laiha tai lihonut/laihtunut) pitää kommentoida hyvässä tai pahassa?

Vierailija
35/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi vastata, että "minulla ei ole, mutta onko itselläsi?" - Huolestuneella ja empaattisella äänellä. :D

Tää ois itseasiassa aivan loistava comeback! Se kääntää asian niin kuin olisit aidon viattomasti huolissaan toisesta, kun otti syömishäiriöaiheen edes puheeksi. Ehkä hän kaipaa vertaistukea

Vierailija
36/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuttu juttu. Oon pistänyt merkille et yleensä kommentoijina on merkittävästi ylipainoiset naiset ja yleensä nää kommentit tulee illanvietoissa joten en viitsi kommentoida takas ettei kaikilla mee fiilikset.

T: M38 175/70

Vierailija
37/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lihava, mutta kuulemma tavara on kiriä.

Vierailija
38/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu tuttu juttu. Oon pistänyt merkille et yleensä kommentoijina on merkittävästi ylipainoiset naiset ja yleensä nää kommentit tulee illanvietoissa joten en viitsi kommentoida takas ettei kaikilla mee fiilikset.

T: M38 175/70

Se on sitä negaamista, mitä te miehetkin teette. Dissataan ensin sun pituutta, koska et ole pitkä, ja laihuutta, sitten koitetaan pokata.

Vierailija
39/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama, tosi outoa. Varsinkin kun isäni oli samanlainen hujoppi, luuviulu nuorena, olen häneltä perinyt...

Yleisimpiä kommentteja saan:

"et varmaan syö mitään"

"sun pitää syödä enemmän!!"

Kerran yksi lääkäri luuli että umpisuoli kipuni johtui siitä että syön liian vähän... (ei siis ottanut tosissaan kun olin nuori hoikka tyttö, sanoi että sun pitää nyt syödä runsaammin)

Ja sitten kerran menin kylään yhdelle joka sanoi näin ja hämmästeli kun tosiaan syön todella paljon, en vain liho.

Vierailija
40/68 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta läheinen ihminen saa ottaa tuon puheeksi, jos on aidosti huolissaan. Tai lääkäri tai vastaava. Mutta hyvänpäiväntuttujen pitäisi jättää toisten ulkonäkö kommentoimatta, oli hän sitten laiha tai lihava.