Miksei apteekissa saa koskaan asioida rauhassa?!
Vaikka sanoisi myyjälle, että kiitos en tarvitse apua, niin usein jäävät hollille johonkin hyllyn taakse kyttäämään. Miksi? Olisi tosi kiva jos saisi ihan rauhassa käydä katselemassa niitä p*rkeleen hiivalääkkeitä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kovaan ääneen farmaseutti kysyy että mihin tarvitset hiivalääkkeen ja luettelee kaikenlaista alaosatermistöä.
Klassikko
https://m.facebook.com/Putous/videos/putous-s07-livesketsi-pukamat/1015…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun heille sanoo, että "kiitos, en juuri nyt tarvitse apua", hyppää alle minuutin kuluttua jostain hyllyjen välistä joku toinen "avulias".
Pyrin välttämään apteekeissa asiointia juuri tästä syystä.
Usein ne auttajat on kivannäköisiä nuoria naisia, eikä minua haittaa yhtään, että yhdessä etsitään tuotteita sieltä apteekista.
Ajatelkaa positiivisesti. Valitkaa kivannäköinen myyjä (omaa tai jotain muuta sukupuolta, mikä nyt kiinnostaakin) ja shoppailkaa hänen kanssaan ne tavarat, mitä tarvitsette sieltä.
Ei pidä hävetä mitä tarvii. Päinvastoin on söpöä, jos myyjätär vähän punastelee. :)
Voin kuvitella kun joku Herra 47 näköinen mies kyselee kondomeista ym tuotteista päivän huvinaan.
Jos tarvii peräpukamavoidetta ja emättimen hiivalääkettä, niin ei ole asiakkaan ongelma, jos nuori kivannäköinen adonis myyjä vähän punastelee, kun puuma asiakas niitä shoppailee myyjän kanssa ja vertailee eri tuotteita. Jos siis oikeasti tarvii niitä. Saa se herra 47 ostaa niitä erikoiskortsujaankin, jos oikeasti tarvii jonkun fyysisen anomalian takia erikoiskortsuja, eikä tarvi hävetä yhtään mitään.
Luonnollisissa asioissa ei ole mitään häpeämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato kun jotkut meistä ei yksinkertaisesti tarvitse apua, tiedämme mitä lääkkeitä voimme käyttää ja mitä ei. Kyllä se vaan häiritsee jos joku jää selän taakse kytikselle vaikka juuri on sanottu, ettei apua kaivata. Eivät kaikki asiakkaat ole aaseja, jotka eivät osaa lukea tuoteselosteita.
Pakkausselosteeessa ei luetella kattavasti kaikkia mahdollisia lääkeinteraktioita. Niitä ei ole maallikon mitenkään helppo arvioida. Olen itse ollut 13 vuotta lääkefirmassa töissä. En ole farmasisti, vaan biotieteilijä. Minun on vieläkin vaikea käsittää ja tietää mahdollisia interaktioita. Jos minulle määrättäisiin uusi lääkitys, en todellakaan tuosta vain tietäisi, mitä itsehoitolääkkeitä pitää välttää. Pidän kuitenkin itseäni aika paljon keskimääräistä kuluttajaa tietäväisempänä, koska teen asian parissa töitä joka päivä.
Lääkäri ei voi määrätessä myöskään luetella kaikkia maailman itsehoitovalmisteita. Toki tavallisimmat kannattaa mainita, jos reseptilääkkeellä on paljon interaktioita.
Jos pohtii noita harvinaisempia ongelmia (tyyliin 1 saa 10000 ongelman), niin päänsärkyyn käytettävät lääkkeet aiheuttavat käytännössä aina päänsärkyä. Noin esimerkkinä. Jos noita murehtii, ei voi käyttää mitään lääkkeitä.
Toisaalta taas vaikka paratabsissa 10-kertainen annos tappaa varmasti (10kpl niitä 1000mg tabletteja päivässä poksauttaa maksan), eli ne ovat oikeasti todella vaarallisia. Eipä porukkaa silti niihin kuole merkittäviä määriä.
Tehdään kohua asiasta, joka ei ole oikeasti ongelma. Kyllä se buranan veto varfariinin kanssa näkyy seuraavassa INR mittauksessa, jos on ongelma oikeasti. Ei se nenäsumutteen jatkuva käyttö ole todellinen ongelma (jos ei lue mahdollista henkistä riippuvuutta ongelmaksi - onko vaikka sokeripitoisten namujen syönti vastaavasti ongelma?).
Burana
https://laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=1817&d=3096760
"
Yleisinä haittavaikutuksina (yli 1 potilaalla 100:sta) on raportoitu:
- pyörrytystä tai päänsärkyä
- närästystä, ylävatsakipua, pahoinvointia tai ripulia
Harvinaisina haittavaikutuksina (alle 1 potilaalla 1000:sta) on raportoitu:
- näön hämärrytystä tai sarveiskalvomuutoksia
- sekavuustila (potilailla, jotka käyttävät takriinia)
- kuulonalenemaa
"
ja paljon muuta. Otat buranan päänsärkyyn, niin päänsärky pahenee, näkö hämärtyy, et kuule kunnolla, pyörryttää, närästää, ja oksennat - ja paljon todennäköisemmin kuin voitat lotosta mitään. Hyvä diili.
Fimea tekee joskus pistotarkastuksia apteekkeihin ja antaa noottia, jos ei asiakkaan tarpeita selvitetä perinpohjaisesti. Mun työpaikalla kävi pari vuotta sitten Fimean tarkastaja "ostoksilla" ja kysyi, missä on nenäsumutteet. Työntekijä näytti, mistä ne löytyvät. Apteekki sai noottia, kun työntekijä ei jututtanut asiakasta tarkemmin ja selvittänyt, mihin oireisiin se on tulossa ja kenelle yms.
Minunkin mielestäni olisi hyvä joku esim, infotiskityyppinen, johon asiakas voi mennä jonottamaan, jos tarvitsee apua. Meidän on valitettavasti pakko tiedustella jokaiselta avuntarvetta. Läheskään jokainen apua tarvitseva ei ota itse kontaktia henkilökuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaivaannuttavaa. Joskus olisi kiva vain katsella ja tehdä löytöjä kaikessa rauhassa.
Tuntuu vain siltä, että pikaisesti pitäisi sieltä poistua.Heh, meneekö joku apteekkiin shoppailemaan?
Saattaa mennä, onhan siellä kaikkea kivaa, esim. kosmetiikkaa.
Kosmetiikkaa juuri. Olisi hyvä saada tutkia rauhassa inci listat ym. Se vaan on hankalaa jos farmaseutti paasaa vieressä. Paljon jäänyt hyviä ostoja tekemättä kun ei saa rauhaa. Enkä näytä varkaalta.
Lisäksi he eivät yleensä tiedä tuotteista. Lukevat ääneen tekstejä pakkauksesta. Kiitos mutta osaan lukea. Lisäksi he yleensä suosittelee kalliimpia tuotteita.
Osa kalliimmista tuotteista on myös parempia. Ainakin ihotuntuman osalta. Yleensä myös muutenkin. Favora taitaa olla edullisin apteekkisarja ja eihän siinäkään mitään vikaa ole, mutta moni apteekista tuotteita hakeva tulee sinne juuri siksi, että ei halua sellaista peruskosmetiikkaa. Toki eivät kaikki, osa kaipaa vain herkän ihon ihan edullista perussarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri selitin vanhalle sukulaiselleni viime viikolla, ettei kortisoni ja antibiootit ole sama asia. Hän oli aivan hämmästynyt. Hänellä on lukuisia lääkityksiä, mukaanlukien immunosuppressantteja ja varfariini. Useita lääkehaittoja ja hoitovirheitä lääkityksiin takana eri toimenpiteiden yhteydessä terveydenhuollossa. Hän ei myöskään ymmärrä ihmisen kehon toiminnasta ja sairauksista juuri mitään (kansakoulun käynyt 1930- ja 40-luvulla). Kun tietämys lähtee tältä tasolta, niin olen kyllä iloinen, että farmaseutit katsovat päälle, mitä itsehoitolääkkeitä tämmöinen monilääkitty seniorikansalainen ostaa.
Meillä myöskään äitini ei ollut kuullutkaan bakteerittomasta tulehduksesta (inflammaatio). Luuli, että tulehdus = aina on bakteerit läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on käytäntö tosi monessa paikassa, ellei jopa kaikissa?? Miksi pitää jäädä kytikselle siihen vaikka asiakas haluaa katsella rauhassa? Onneksi nettiapteekit on keksitty.
Saattaapa olla asiakkaita jotka haluaisi muutakin kuin vain katsella ja tehdä uutuuslöytöjä. Saahan sitä omaansa vahtia. Jos et varasta ei tuosta tarvitse kiusaantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato kun jotkut meistä ei yksinkertaisesti tarvitse apua, tiedämme mitä lääkkeitä voimme käyttää ja mitä ei. Kyllä se vaan häiritsee jos joku jää selän taakse kytikselle vaikka juuri on sanottu, ettei apua kaivata. Eivät kaikki asiakkaat ole aaseja, jotka eivät osaa lukea tuoteselosteita.
Pakkausselosteeessa ei luetella kattavasti kaikkia mahdollisia lääkeinteraktioita. Niitä ei ole maallikon mitenkään helppo arvioida. Olen itse ollut 13 vuotta lääkefirmassa töissä. En ole farmasisti, vaan biotieteilijä. Minun on vieläkin vaikea käsittää ja tietää mahdollisia interaktioita. Jos minulle määrättäisiin uusi lääkitys, en todellakaan tuosta vain tietäisi, mitä itsehoitolääkkeitä pitää välttää. Pidän kuitenkin itseäni aika paljon keskimääräistä kuluttajaa tietäväisempänä, koska teen asian parissa töitä joka päivä.
Lääkäri ei voi määrätessä myöskään luetella kaikkia maailman itsehoitovalmisteita. Toki tavallisimmat kannattaa mainita, jos reseptilääkkeellä on paljon interaktioita.
Jos pohtii noita harvinaisempia ongelmia (tyyliin 1 saa 10000 ongelman), niin päänsärkyyn käytettävät lääkkeet aiheuttavat käytännössä aina päänsärkyä. Noin esimerkkinä. Jos noita murehtii, ei voi käyttää mitään lääkkeitä.
Toisaalta taas vaikka paratabsissa 10-kertainen annos tappaa varmasti (10kpl niitä 1000mg tabletteja päivässä poksauttaa maksan), eli ne ovat oikeasti todella vaarallisia. Eipä porukkaa silti niihin kuole merkittäviä määriä.
Tehdään kohua asiasta, joka ei ole oikeasti ongelma. Kyllä se buranan veto varfariinin kanssa näkyy seuraavassa INR mittauksessa, jos on ongelma oikeasti. Ei se nenäsumutteen jatkuva käyttö ole todellinen ongelma (jos ei lue mahdollista henkistä riippuvuutta ongelmaksi - onko vaikka sokeripitoisten namujen syönti vastaavasti ongelma?).
Burana
"
- kuulonalenemaa
"
ja paljon muuta. Otat buranan päänsärkyyn, niin päänsärky pahenee, näkö hämärtyy, et kuule kunnolla, pyörryttää, närästää, ja oksennat - ja paljon todennäköisemmin kuin voitat lotosta mitään. Hyvä diili.
Pakko ei ole käyttää vaan kärsiä nuokin oireet luomusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun heille sanoo, että "kiitos, en juuri nyt tarvitse apua", hyppää alle minuutin kuluttua jostain hyllyjen välistä joku toinen "avulias".
Pyrin välttämään apteekeissa asiointia juuri tästä syystä.
Usein ne auttajat on kivannäköisiä nuoria naisia, eikä minua haittaa yhtään, että yhdessä etsitään tuotteita sieltä apteekista.
Ajatelkaa positiivisesti. Valitkaa kivannäköinen myyjä (omaa tai jotain muuta sukupuolta, mikä nyt kiinnostaakin) ja shoppailkaa hänen kanssaan ne tavarat, mitä tarvitsette sieltä.
Ei pidä hävetä mitä tarvii. Päinvastoin on söpöä, jos myyjätär vähän punastelee. :)
Punastelee kiukusta kun hänen ammattitaitoaan käytetään v'äärin huvitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Burana
"
- kuulonalenemaa
"
Pakko ei ole käyttää vaan kärsiä nuokin oireet luomusti.
Siis tuo oli vastaus ylempään kirjoitukseen, että se asiakaspalvelija huomaa ongelmat lääkityksessä, joita maallikko ei tajua. Kun ne ongelmat on niin yleisiä, niin miten se apteekin asiakaspalvelija toimii, kun asiakas päänsärkyyn ostaa buranaa, niin pitääkö sen asiakaspalvelijan varoittaa, että burana sitten aiheuttaa itsekin päänsärkyä ja lisäksi voi näkö hämärtyä?
On muuten vaikea saa samalla aikaa nuo kaikki luomusti. Ehkä, jos vetäisi riittävästi viinaa samalla kun on jo ennestään migreeni, ja tunkisi banaanit korviin.
Laihdutuslääkkeitä te siellä olette etsimässä. Ei sinne teidän kiloilla oikein voi salaakaan mennä.
Ei avunnannossa ole mitään vikaa, olen itse säästänyt yhden lääkärikäynnin, kun sain apteekista niin hyvät ohjeet ja tropit.
Mutta soisin farmaseuttien katsovan että harhailenko siellä lääkehyllyjen välissä vai tutkailenko niitä kosmetiikkajuttuja.
Kosmetiikkavoiteita yms. haluaisin fiilistellä rauhassa kun niiden ostaminen on sellaista huvittelua ja hemmottelua. Joskus etsin ulkonäön perusteella kotain purnukkaa, kun en nimeä muista, ei siinä tenttaaminen auta. Jos joku tiukkaa vieressä mitä haluan ja miksi haluan, niin ei tule hemmotteluolo ja jää ostamatta.
Kaikkia asiakkaita on vaikea miellyttää. Joku hermostuu, kun tarjotaan apua ja toinen kun sitä ei tarjota. Tosiaan Fimea ja apteekkari pakottaa tiedustelemaan avun tarvetta, joten pakko sitä on tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei avunnannossa ole mitään vikaa, olen itse säästänyt yhden lääkärikäynnin, kun sain apteekista niin hyvät ohjeet ja tropit.
Mutta soisin farmaseuttien katsovan että harhailenko siellä lääkehyllyjen välissä vai tutkailenko niitä kosmetiikkajuttuja.
Kosmetiikkavoiteita yms. haluaisin fiilistellä rauhassa kun niiden ostaminen on sellaista huvittelua ja hemmottelua. Joskus etsin ulkonäön perusteella kotain purnukkaa, kun en nimeä muista, ei siinä tenttaaminen auta. Jos joku tiukkaa vieressä mitä haluan ja miksi haluan, niin ei tule hemmotteluolo ja jää ostamatta.
Jotkut kaipaavat apua myös kosmetiikassa. Voit ihan hyvin sanoa henkilökunnalle "en tarvitse apua, kiitos" Kyllä ainakin meidän apteekissa asiakas jätetään rauhaan eikä jäädä viereen seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri selitin vanhalle sukulaiselleni viime viikolla, ettei kortisoni ja antibiootit ole sama asia. Hän oli aivan hämmästynyt. Hänellä on lukuisia lääkityksiä, mukaanlukien immunosuppressantteja ja varfariini. Useita lääkehaittoja ja hoitovirheitä lääkityksiin takana eri toimenpiteiden yhteydessä terveydenhuollossa. Hän ei myöskään ymmärrä ihmisen kehon toiminnasta ja sairauksista juuri mitään (kansakoulun käynyt 1930- ja 40-luvulla). Kun tietämys lähtee tältä tasolta, niin olen kyllä iloinen, että farmaseutit katsovat päälle, mitä itsehoitolääkkeitä tämmöinen monilääkitty seniorikansalainen ostaa.
Joo mutta tämä hoidetaan kassalla, ei kukaan kaipaa hyllyjen väliin paasaajaa ja sitten sama kassalla. Nyt puhutaan siitä ettei saa rauhassa katsella tuotteita.
Kassalla aniharvoin on sellainen, joka saa edes antaa lääkeneuvontaa. Farmaseutit työskentelee reseptitiskillä ja siellä asiakaspalvelussa.
Älä häiriinny siitä lähellä olevasta farmaseutista. Tee ostoksesi. Hyödynnä asiantuntemus.
Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ibuprofeenin käyttö ei näy INR mittauksessa, koska se ei juurikaan vaikuta juuri siihen asiaan, jota INR mittaa. Verenvuotoriskiä se kuitenkin lisää kuten varfariinikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosmetiikkavoiteita yms. haluaisin fiilistellä rauhassa kun niiden ostaminen on sellaista huvittelua ja hemmottelua. Joskus etsin ulkonäön perusteella kotain purnukkaa, kun en nimeä muista, ei siinä tenttaaminen auta. Jos joku tiukkaa vieressä mitä haluan ja miksi haluan, niin ei tule hemmotteluolo ja jää ostamatta.Jotkut kaipaavat apua myös kosmetiikassa. Voit ihan hyvin sanoa henkilökunnalle "en tarvitse apua, kiitos" Kyllä ainakin meidän apteekissa asiakas jätetään rauhaan eikä jäädä viereen seisomaan.
No yhdelle kun sanot niin jättääkin. Sitten luen jonkun putelin kylkeä ja kahvitauolta tulee toinen joka hyppää viereen sanomaan, että tuolla voiteella on ominaisuuksia x,y,v, mutta sitten milä on tämä uusi tuote z, joka.... mitäs siinä sitten sanoo: voitko mennä pois siitä, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ibuprofeenin käyttö ei näy INR mittauksessa, koska se ei juurikaan vaikuta juuri siihen asiaan, jota INR mittaa. Verenvuotoriskiä se kuitenkin lisää kuten varfariinikin.
Olet väärässä.
https://www.researchgate.net/publication/227175242_Administration_of_tr…
Joo mutta tämä hoidetaan kassalla, ei kukaan kaipaa hyllyjen väliin paasaajaa ja sitten sama kassalla. Nyt puhutaan siitä ettei saa rauhassa katsella tuotteita.