Miksei apteekissa saa koskaan asioida rauhassa?!
Vaikka sanoisi myyjälle, että kiitos en tarvitse apua, niin usein jäävät hollille johonkin hyllyn taakse kyttäämään. Miksi? Olisi tosi kiva jos saisi ihan rauhassa käydä katselemassa niitä p*rkeleen hiivalääkkeitä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
Leikkaukseen menevä iäkäs rouva pyytää Finrexiniä flunssan ennaltaehkäisyyn. Kipulääkettä hakeva asiakas kertoo käyttävänsä Para-tabsia ja Panadolia yhtä aikaa. Marevan-potilas haluaa ostaa Buranaa. Eräs herra kertoo käyttäneensä korkeintaan viikon kuuriksi tarkoitettua nenäsumutetta yhtäjaksoisesti 30 vuotta.Muun muassa tällaisia tapauksia kirjattiin, kun proviisori Hanna Ylä-Rautio selvitti tutkimusprojektissaan itsehoitolääkkeiden käyttöön liittyviä ongelmia. Noin viikon mittaisen tutkimusjakson aikana tutkimuksessa mukana olleet apteekit puuttuivat itsehoitolääkkeiden virheelliseen käyttöön yli 300 kertaa.
Lähde:
Itsehoitolääkkeet eivät ole harmittomia
Apteekkari-lehti
04.12.2020
Tämäpä juuri on se syy asiakaspalveluinnolle apteekeissa. Hämmentävän monet ihmiset eivät ymmärrä lääkkeistä yhtään mitään - useampi tuttavani esimerkiksi uskoo Buranan olevan tehokkaampaa kuin Ibumax.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ota vastaan apua? Hiivalääkkeillä on paljon yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa, olisi farmaseutin tehtävä varmistaa, ettei sinulla ole niitä käytössäsi. Lisäksi moni ottaa väärin pelkän tabletin tai puikon, vaikka yleisesti suositellaan kombinaatiota voiteen kanssa. Kolmanneksi apteekissa on yleisestikin lääkeneuvontavelvoite, miten voit siitä, että joku jää lähistölle, häiriintyä? Ei kiinnosta sinun persoonasi katsos sitä farmaseuttia pätkääkään.
Kato kun jotkut meistä ei yksinkertaisesti tarvitse apua, tiedämme mitä lääkkeitä voimme käyttää ja mitä ei. Kyllä se vaan häiritsee jos joku jää selän taakse kytikselle vaikka juuri on sanottu, ettei apua kaivata. Eivät kaikki asiakkaat ole aaseja, jotka eivät osaa lukea tuoteselosteita.
Joo, mutta se farmaseutti ei tiedä sitä kysymättä, se kun ei katsos lue sun otsassasi :) Miten sinua voi häiriotä se, missä farmaseutti seisoo, jos farmaseuttia ei saisi häiritä se, että et voi kertoa tuntevasi tuotteet jo? Ja kerrohan, mistä se alan ammattilainen tietää, millä tasolla "tietosi" ovat?
Et itse haluaisi tehdä omaa työtäsi mahdollisimman hyvin? Kannattaa ottaa joskus se oma pää pois sieltä omasta p*rseestä ja ajatella joskus, että muitakin ihmisiä on tällä planeetalla. esim. työtään hyvin tehdä haluavia farmaseutteja. Heitä ei sinun alapääsi kiinnosta p*skan vertaa, vaan sinun lääkkeenkäyttösi. Se on katsos heidän työtään.
Se on diili; farmaseutti saa seistä niin lähellä kuin haluaa ja sinä saat olla niin huono (neuvontaa inhoava) asiakas kuin haluat.
Ovella vedän syvään henkeä ja kertaan päässäni reitin hiivalääkehyllylle. Menen sisään ja pyöritellessäni käsidesiä ehdin skannata liikkeen läpi, miten paljon asiakkaita on ja missä myyjät liikkuvat. Ampaisen matkaan ja ehdin hiivalääkkeen luo ennen myyjää. Onneksi tutustuin paketin ulkonäköön jo netissä, niin tunnistan sen välittömästi. Matkalla kassalle voi liikkua onneksi hitaammin, koska kädessä oleva paketti signaloi myyjille, etten tarvitse enää apua. Minulla on hetki aikaa lukea kyltit ja etsiä peräpukamavoiteen hylly. Se ostosreissu voi olla edessä myöhemmin...
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun heille sanoo, että "kiitos, en juuri nyt tarvitse apua", hyppää alle minuutin kuluttua jostain hyllyjen välistä joku toinen "avulias".
Pyrin välttämään apteekeissa asiointia juuri tästä syystä.
Noo, ei ne sun äänihuulet varmaan pahemmin siitä kulu, jos sanot uudelleen, että "ei kiitos"? :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella vaivaannuttavaa. Joskus olisi kiva vain katsella ja tehdä löytöjä kaikessa rauhassa.
Tuntuu vain siltä, että pikaisesti pitäisi sieltä poistua.Heh, meneekö joku apteekkiin shoppailemaan?
Kyllä minä menen.
Ostan apteekista kosmetiikkaa ja vitamiineja ja vastaavia.
Haluan katsella rauhassa niitä tuotteita, ja valita mitä ostan.Mutta kun heti siihen ryntää joku jopa neuvomaan ja solkottamaan jotain, se ärsyttää suunaatomasti.
Sano vain, että en tarvitse apua, kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Ovella vedän syvään henkeä ja kertaan päässäni reitin hiivalääkehyllylle. Menen sisään ja pyöritellessäni käsidesiä ehdin skannata liikkeen läpi, miten paljon asiakkaita on ja missä myyjät liikkuvat. Ampaisen matkaan ja ehdin hiivalääkkeen luo ennen myyjää. Onneksi tutustuin paketin ulkonäköön jo netissä, niin tunnistan sen välittömästi. Matkalla kassalle voi liikkua onneksi hitaammin, koska kädessä oleva paketti signaloi myyjille, etten tarvitse enää apua. Minulla on hetki aikaa lukea kyltit ja etsiä peräpukamavoiteen hylly. Se ostosreissu voi olla edessä myöhemmin...
Miksi tuollainen hävettää sinua?
Vierailija kirjoitti:
Voisin kuvitella että apteekista varastetaan jonkun verran melko arvokkaitakin tavaroita, joten myyjillä tarve jäädä vähän katsomaan asiakkaan puuhia varmuuden vuoksi. Myös jos ostaa keskenään hyvin vasta-aiheisia lääkkeitä, on farmaseutin siihen hyvä puuttua.
Mistä se tietää, kenelle ne ostetaan? Itsekin hoidan samalla kahden muun henkilön ostot, kun haen itselleni tuotteet.
Kerran voi kysyä ja joskus olen tuossa yhteydessä apua ottanutkin vastaan, kun olen sitä tarvinnut, mutta sen sivustaseuraamisen voisivat lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Kato kun jotkut meistä ei yksinkertaisesti tarvitse apua, tiedämme mitä lääkkeitä voimme käyttää ja mitä ei. Kyllä se vaan häiritsee jos joku jää selän taakse kytikselle vaikka juuri on sanottu, ettei apua kaivata. Eivät kaikki asiakkaat ole aaseja, jotka eivät osaa lukea tuoteselosteita.
Pakkausselosteeessa ei luetella kattavasti kaikkia mahdollisia lääkeinteraktioita. Niitä ei ole maallikon mitenkään helppo arvioida. Olen itse ollut 13 vuotta lääkefirmassa töissä. En ole farmasisti, vaan biotieteilijä. Minun on vieläkin vaikea käsittää ja tietää mahdollisia interaktioita. Jos minulle määrättäisiin uusi lääkitys, en todellakaan tuosta vain tietäisi, mitä itsehoitolääkkeitä pitää välttää. Pidän kuitenkin itseäni aika paljon keskimääräistä kuluttajaa tietäväisempänä, koska teen asian parissa töitä joka päivä.
Lääkäri ei voi määrätessä myöskään luetella kaikkia maailman itsehoitovalmisteita. Toki tavallisimmat kannattaa mainita, jos reseptilääkkeellä on paljon interaktioita.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun heille sanoo, että "kiitos, en juuri nyt tarvitse apua", hyppää alle minuutin kuluttua jostain hyllyjen välistä joku toinen "avulias".
Usein ne auttajat on kivannäköisiä nuoria naisia, eikä minua haittaa yhtään, että yhdessä etsitään tuotteita sieltä apteekista.
Ajatelkaa positiivisesti. Valitkaa kivannäköinen myyjä (omaa tai jotain muuta sukupuolta, mikä nyt kiinnostaakin) ja shoppailkaa hänen kanssaan ne tavarat, mitä tarvitsette sieltä.
Ei pidä hävetä mitä tarvii. Päinvastoin on söpöä, jos myyjätär vähän punastelee. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkausselosteeessa ei luetella kattavasti kaikkia mahdollisia lääkeinteraktioita. Niitä ei ole maallikon mitenkään helppo arvioida. Olen itse ollut 13 vuotta lääkefirmassa töissä. En ole farmasisti, vaan biotieteilijä. Minun on vieläkin vaikea käsittää ja tietää mahdollisia interaktioita. Jos minulle määrättäisiin uusi lääkitys, en todellakaan tuosta vain tietäisi, mitä itsehoitolääkkeitä pitää välttää. Pidän kuitenkin itseäni aika paljon keskimääräistä kuluttajaa tietäväisempänä, koska teen asian parissa töitä joka päivä.
Lääkäri ei voi määrätessä myöskään luetella kaikkia maailman itsehoitovalmisteita. Toki tavallisimmat kannattaa mainita, jos reseptilääkkeellä on paljon interaktioita.
Jos pohtii noita harvinaisempia ongelmia (tyyliin 1 saa 10000 ongelman), niin päänsärkyyn käytettävät lääkkeet aiheuttavat käytännössä aina päänsärkyä. Noin esimerkkinä. Jos noita murehtii, ei voi käyttää mitään lääkkeitä.
Toisaalta taas vaikka paratabsissa 10-kertainen annos tappaa varmasti (10kpl niitä 1000mg tabletteja päivässä poksauttaa maksan), eli ne ovat oikeasti todella vaarallisia. Eipä porukkaa silti niihin kuole merkittäviä määriä.
Tehdään kohua asiasta, joka ei ole oikeasti ongelma. Kyllä se buranan veto varfariinin kanssa näkyy seuraavassa INR mittauksessa, jos on ongelma oikeasti. Ei se nenäsumutteen jatkuva käyttö ole todellinen ongelma (jos ei lue mahdollista henkistä riippuvuutta ongelmaksi - onko vaikka sokeripitoisten namujen syönti vastaavasti ongelma?).
On ihan kohteliasta käydä kysymässä yhden kerran, tarvitseeko apua, ja jos vastaa ei, voi sanoa, että käy kysymässä, jos tulee jotain kysyttävää, sitten antaa asiakkaan olla rauhassa.
Kyllä on hyvä, että on mahdollisuus myös neuvontaan, esim. joskus kysyn, mikä tuote olisi useasta vaihtoehdosta paras, vaikka olisin niitä itsekin vertaillut netissä ennen liikkeeseen menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
Leikkaukseen menevä iäkäs rouva pyytää Finrexiniä flunssan ennaltaehkäisyyn. Kipulääkettä hakeva asiakas kertoo käyttävänsä Para-tabsia ja Panadolia yhtä aikaa. Marevan-potilas haluaa ostaa Buranaa. Eräs herra kertoo käyttäneensä korkeintaan viikon kuuriksi tarkoitettua nenäsumutetta yhtäjaksoisesti 30 vuotta.Muun muassa tällaisia tapauksia kirjattiin, kun proviisori Hanna Ylä-Rautio selvitti tutkimusprojektissaan itsehoitolääkkeiden käyttöön liittyviä ongelmia. Noin viikon mittaisen tutkimusjakson aikana tutkimuksessa mukana olleet apteekit puuttuivat itsehoitolääkkeiden virheelliseen käyttöön yli 300 kertaa.
Lähde:
Apteekkari-lehti
04.12.2020Tämäpä juuri on se syy asiakaspalveluinnolle apteekeissa. Hämmentävän monet ihmiset eivät ymmärrä lääkkeistä yhtään mitään - useampi tuttavani esimerkiksi uskoo Buranan olevan tehokkaampaa kuin Ibumax.
Niin, mutta kun kassalla ne taas alkaa kyselemään ja neuvomaan niin miksi tätä asiaa joutuu selittämään useampaan otteeseen? Miksi ei saa shoppailla rauhassa kun kuitenkin joutuu tentattavaksi kassalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus:
Lähde:
Apteekkari-lehti
04.12.2020Tämäpä juuri on se syy asiakaspalveluinnolle apteekeissa. Hämmentävän monet ihmiset eivät ymmärrä lääkkeistä yhtään mitään - useampi tuttavani esimerkiksi uskoo Buranan olevan tehokkaampaa kuin Ibumax.
Ja sitten on se joukko, jolle lääkärissä ravaaminen ei auta vaikka tarvitsisi leikkausta. Silloin syödään itsehoitolääkkeitä kipuun milloin milläkin annoksella, oli se oikein tai ei. Endometrioosi on edelleen osalle lääkäreistä yhtä kuin luulosairaus.
Allergialääkkeitä käsketään ottamaan unettomuuteen tai ahdistukseen, vaikkeivät ne siihen auta. Siinä ei paniikissa halua alkaa selitellä kaikkien kuulleen jo valmiiksi nöyryytettynä, että olen kyllä yrittänyt mutta en mitään saa.
Rautaa ostaessa en halua kenenkään kommentoivan mitään kun asia on täysin mun omalla vastuulla. Verikokeista ja toimintakyvystä ei kukaan terveydenhuollossa ole kiinnostunut. Yhteiskunnalle kriittisellä alalla työskentelyssäkin on katsos hierarkioita, joita ei ylitetä ellei työntekijä makaa keskellä kaupan lattiaa kyvyttömänä toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin täällä tuo kyttäämään jääminen on vähentynyt huomattavasti, kysyvät yleensä kyllä kerran tarviiko apua. Mutta yleensä nuo palveluyritykset saa estettyä hyvin sillä, että soittaa jollekin ennen apteekkiin menoa ja lopettaa puhelun vasta kun on menossa kassalle.
Otan tuon puhelu käytänteen käyttöön heti. Puhelu voi olla myös tekaistu. Kiitos vinkistä.
Vierailija kirjoitti:
Todella vaivaannuttavaa. Joskus olisi kiva vain katsella ja tehdä löytöjä kaikessa rauhassa.
Tuntuu vain siltä, että pikaisesti pitäisi sieltä poistua.
Onko se parempi että sairaat ihmiset jää norkoilemaan sinne ja levittämään tautejaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vain siltä, että pikaisesti pitäisi sieltä poistua.Heh, meneekö joku apteekkiin shoppailemaan?
Saattaa mennä, onhan siellä kaikkea kivaa, esim. kosmetiikkaa.
Kosmetiikkaa juuri. Olisi hyvä saada tutkia rauhassa inci listat ym. Se vaan on hankalaa jos farmaseutti paasaa vieressä. Paljon jäänyt hyviä ostoja tekemättä kun ei saa rauhaa. Enkä näytä varkaalta.
Lisäksi he eivät yleensä tiedä tuotteista. Lukevat ääneen tekstejä pakkauksesta. Kiitos mutta osaan lukea. Lisäksi he yleensä suosittelee kalliimpia tuotteita.
Juuri selitin vanhalle sukulaiselleni viime viikolla, ettei kortisoni ja antibiootit ole sama asia. Hän oli aivan hämmästynyt. Hänellä on lukuisia lääkityksiä, mukaanlukien immunosuppressantteja ja varfariini. Useita lääkehaittoja ja hoitovirheitä lääkityksiin takana eri toimenpiteiden yhteydessä terveydenhuollossa. Hän ei myöskään ymmärrä ihmisen kehon toiminnasta ja sairauksista juuri mitään (kansakoulun käynyt 1930- ja 40-luvulla). Kun tietämys lähtee tältä tasolta, niin olen kyllä iloinen, että farmaseutit katsovat päälle, mitä itsehoitolääkkeitä tämmöinen monilääkitty seniorikansalainen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usein ne auttajat on kivannäköisiä nuoria naisia, eikä minua haittaa yhtään, että yhdessä etsitään tuotteita sieltä apteekista.
Ajatelkaa positiivisesti. Valitkaa kivannäköinen myyjä (omaa tai jotain muuta sukupuolta, mikä nyt kiinnostaakin) ja shoppailkaa hänen kanssaan ne tavarat, mitä tarvitsette sieltä.
Ei pidä hävetä mitä tarvii. Päinvastoin on söpöä, jos myyjätär vähän punastelee. :)
Voin kuvitella kun joku Herra 47 näköinen mies kyselee kondomeista ym tuotteista päivän huvinaan.
Kyllä minä menen.
Ostan apteekista kosmetiikkaa ja vitamiineja ja vastaavia.
Haluan katsella rauhassa niitä tuotteita, ja valita mitä ostan.
Mutta kun heti siihen ryntää joku jopa neuvomaan ja solkottamaan jotain, se ärsyttää suunaatomasti.