Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko eläke tulee olemaan, jos 37-vuotiaana työllistyy ensimmäisen kerran elämässään 1600e/kk bruttopalkalla, ja tekee sitä eläkeikään asti? eli joku 68-vuotta?

Vierailija
21.07.2022 |

Paljonko tulee saamaan eläkettä?

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
62/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku 6-700€. Eli nykytilanteessa saisit takuueläkkeen (saman kuin tekemättä mitään saa).

Mitä järkeä minun olisi sitten tehdä töitä?

ap

Minulla sama tilanne, ja mietin mitä järkeä työnteossa on

Työnteossa on järkeä paljonkin. Jatka vain työntekoa, niin minäkin teen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeyhtiösi sivuilla tai osoitteessa eläke.fi pystyt laskurilla laskemaan tulevan eläkkeesi noin suunnilleen. Laskurissa kysytään tähän asti ansaittua eläkettä, jonka saat eläkeotteesta sieltä eläkeyhtiön sivuilta. Toimit vain laskurin mukaan. Ei täällä vauvapalstalla kukaan eläkettäsi voi tietää. Eläkettä kertyy muustakin kuin työstä, esim. ansiosidonnaisesta ja perhevapaista.

Tosin jos ap on yli 50v, niin hänelle ei ole kertynyt eläkettä perhevapailla, se on nuorempien sukupolvien kiva lisä.

On kertynyt yli 50-vuotialle, ainakin mulle ja olen 54v.

Vierailija
64/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu siitä paljonko on eläkkeen maksajia silloin kun pääset eläkkeelle ja mikä on heidän palkkatasonsa. Ikäluokat pienenee joten voi olla että eläkkeitäkin leikataan.

Vierailija
65/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnteossa mitään järkeä nykyään olekaan. Harva pystyy tekemään 30-vuoden työuraa. Jos kuulut alle keskipalkan kituuttajiin, niin kannattaa varustautua ajatuksella, että jos jo nyt kituutat, tingit ja ihmettelet miten pärjäät, niin eläkelläisenä se on vielä pahempaa. Äläkä missään nimessä sairastu.

Hyvätuloiset täällä rulettaa mutta jonkun ne paskahommatkin on tehtävä.

"Harva pystyy tekemään 30-vuoden työuraa." Mitä ihmettä??? Itse 45v ja työuraa 23v takana joten helposti menee reilusti yli 40-vuoteen.

Löytyisikö joku lähde mihin tuo työuran pituudesta tehty väittämä perustuu?

Et osaa ketjua lukea? Tai muutoin astua työurakuplasi ulkopuolelle toisen ihmisen asemaan, joka on esim. työttömänä? Tai useista koulutuksista huolimatta ei saa jalkaansa ns. oven väliin. Ei mm. noi asiat voi tulla yllätyksenä.

Mun työura koostuu 7 eri ammatissa toimimisesta, kaksi kertaa sain potkut YT neuvotteluissa, kerran allergia pakotti lopettamaan. Olen lukenut itselleni kolme tutkintoa töiden ohella, aina kun työt on jostain syystä loppuneet. Se ettei saa jalkaansa oven väliin tarkoittaa sitä että sun täytyy ehkä odotuksia vähän vähentää tai sulla on vääränlaisia koulutuksia

Se 32 vuotta jo töissä ollut.

Vierailija
66/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eläkkeen takia töitä ei kannata tehdäkkään, syy on siinä että pitää jotain tekemistä olla että mielenterveys säilyy eikä mene elämä päihteiden käyttöön koska niin siinä käy kun ei tekemistä ole.eikä köyhänä ole mukavaa myöskään tai jos ruokajonoissa sitten viihtyy.

Entä jos keksii työttömänä ihan rutkasti tekemistä ja mielenterveyskin pysyy kunnossa?

Ja vielä jos saa tuista saman rahan kuin töistä?

Miksi sitten mennä töihin?

Miksi muiden pitää maksaa veroina sinun vapaaehtoinen kotona löysiminen?

Vierailija
67/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille ihmeen eläkkeelle meinasit päästä? Ehei, hamaan tappiin täällä töitä tehdään, eläkeikää hiilataan koko ajan ylemmäksi.

Vierailija
68/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä joku 6-700€. Eli nykytilanteessa saisit takuueläkkeen (saman kuin tekemättä mitään saa).

ap

Minulla sama tilanne, ja mietin mitä järkeä työnteossa on

Silloin kun minä lähdin työelämään, työnteko oli ehto elämiselle, muuten olisi tullut nälkä. Työssäkäyntiä arvostettiin, kaikenlainen työ oli arvossaan, kunnes joku lausui ettei paskatöihin kannata mennä.

Työssäkymiseeni liittyi paljon muutakin kuin leipä. Mukava työyhteisö, rytmi elämässä, olin malli lapselleni, että loisimaan ei kannata jäädä. Hän opiskeli, nyt hänellä on oma fima. Itse saan suht hyvää eläkettä, riittää minulle. Väliin jopa kaipaan sitä työyhteisöä, vaikka välillä oli rankkaakin.

Vierailija
69/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samaa luokkaa kuin takuueläke ns kansaneläke. Niissä on se ero kuitenkin tietääkseni, että jos muuttaa eläkepäivillään vaikka Espanjaan tms ulkomaille, sinne saa työeläkettä, mutta ei kansaneläkettä.

Vierailija
70/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eläkkeen takia töitä ei kannata tehdäkkään, syy on siinä että pitää jotain tekemistä olla että mielenterveys säilyy eikä mene elämä päihteiden käyttöön koska niin siinä käy kun ei tekemistä ole.eikä köyhänä ole mukavaa myöskään tai jos ruokajonoissa sitten viihtyy.

Entä jos keksii työttömänä ihan rutkasti tekemistä ja mielenterveyskin pysyy kunnossa?

Luuletko että tuet voidaan pitää tällä tasolla,

Tuet 0.00 jos ei mene töihin.

Odottele siinä sitten takuueläkettä.

Ei mikään tule pysymään tällä tasolla. Nykysistä kolmekymppisistä suurin osa tuskin sellaiselle eläkkeelle pääsee mitä nykyiset iäkkäät.

Hölynpölyä. Suomessa keskimääräinen eläke on jotain 1400 kuussa nettona. Minimiturvalla elävä nuori, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä, saa esim. Helsingissä 700 euroa asumiseen, terveydenhoidon ilmaiseksi ja 500 käyttörahaa. Eli hänen toimeentulonsa on lähes sama kuin keskimääräisellä eläkeläisellä. 

Eipä löydy enää tulevaisuudessa veronmaksajia.

Tottakai löytyy. Kokonaisveroaste on vain noussut vuosikymmenien myötä. Jos ei löydy veronmaksajia, yhteiskunta on romahtanut. Kun ihmiset tekevät töitä, yhteiskunta pyörii ja verot kertyvät kassaan. 

Vierailija
71/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeltu 23 vuotiaaksi, työelämässä 43 vuotta, eläke 1740 brutto.

Rahoitusala, ei kyllä mikään johtaja, tiskin takana naiset istui.

Että kyllä kauan saa tehdä töitä tommosenkiin eläkkeeseen.

Onneksi tuli maksettua veroja yhteiseen hyvään yhtäjaksoisesti, valitettavasti lapsia ei saatu.

Vierailija
72/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että tuet voidaan pitää tällä tasolla,

Tuet 0.00 jos ei mene töihin.

Odottele siinä sitten takuueläkettä.

Ei mikään tule pysymään tällä tasolla. Nykysistä kolmekymppisistä suurin osa tuskin sellaiselle eläkkeelle pääsee mitä nykyiset iäkkäät.

Ne nykyiset iäkkäät meni töihin 16v iässä ja eläke alkoi karttumaan vasta 23v iässä, perhevapaiden aikaan tai työttömänä ei eläkettä karttunut ja silti nuoremmat jaksavat kadehtia sitä noin 45 työvuoden jälkeen saatavaa 1800 e/kk eläkettä.

Mikä estää nyt menemästä töihin? Ai niin, kun kelpaa vain kokoaikainen toistaiseksi voimassaoleva työsuhde eikä niin kuin nykyeläkeläisillä osa-aikainen pätkätyö.

Vierailija
73/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tyoelake.fi/mika-tyoelake-on/kansanelake-ja-takuuelake-tayd…;  Katsokaa esimerkkitaulukot, että miten kansaneläke/takuueläke/työeläke menee.

Vierailija
74/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni työeläke tulee kansaneläkkeen päälle. Eli on siitä hyötyä. Uskoakseni, jos sosiaaliturvaa tullaan muuttamaan, työeläke vahvistaa asemaansa. Kansaneläke/takuueläke on se, josta tullaan leikkaamaan.

Vierailija
75/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kvg.

Provo.

0 kertynyt 38v. 1600 kk.

Kvg sanoo 886 kk.

Töitä voi tehdä eläkkeelläkin. Mene Amerikkaan Venäjälle tai Kuhmoon. Siellä näet nimittäin.

Vierailija
76/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske siellä eläkelaskurissa.

Vierailija
77/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ettei eläkettä kohta enää saada, talous romahtaa

Vierailija
78/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No esim. voit säästää, sijoittaa ym. valita mihin käytät rahasi, tuista ei paljoa valinnanvaraa jää.

Vierailija
79/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni työeläke tulee kansaneläkkeen päälle. Eli on siitä hyötyä. Uskoakseni, jos sosiaaliturvaa tullaan muuttamaan, työeläke vahvistaa asemaansa. Kansaneläke/takuueläke on se, josta tullaan leikkaamaan.

Työeläke ei tule kansaneläkkeen päälle. Jos työeläke on kansaneläkkeen suuruinen, saa tosiaan vaan sen summan, nimeltään työeläkkeenä eikä kansaneläkkeenä.

Vierailija
80/85 |
21.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläke ei tule kansaneläkkeen päälle. Jos työeläke on kansaneläkkeen suuruinen, saa tosiaan vaan sen summan, nimeltään työeläkkeenä eikä kansaneläkkeenä.

Väärin. Ensin lasketaan työeläkkeen määrä. Sen suuruudesta riippuen saa päälle kansaneläkettä. Laskukaava on yksinkertainen.  Avauksen esimerkissä henkilö saisi 1600 palkkaan perustuen 30 vuoden työuran jälkeen noin 800 euroa työeläkettä ja reilu 300 euroa kansaneläkettä. Yhteensä noin 1100 euroa nettona. Vertailuksi 3200 palkkaa nauttinut saa noin 1600 työeläkettä brutto, eikä yhtään kansaneläkettä. Nettona siis 1600 palkalla ollut saa eläkettä noin 1100 kuussa, tuplasti palkkaa ansainnut vain pari sataa enemmän.