Paljonko eläke tulee olemaan, jos 37-vuotiaana työllistyy ensimmäisen kerran elämässään 1600e/kk bruttopalkalla, ja tekee sitä eläkeikään asti? eli joku 68-vuotta?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva pystyy tekemään 30 vuoden työuraa? Olen jo tehnyt 32 vuotta töitä ja ajattelin tehdä vielä 14 vuotta lisää. 18 vuotiaana töihin ja siitä suoraan 65 eläkeikään asti niin laskeppa paljon tulee vuosia? 47 vuotta töitä.
Nuoriso ei jaksa, menin töihin 1973, työssä edelleen.
Minä tein töitä 43 v, hyvin jaksoin, äitiyslomalla olin vuoden, kaksi kertaa. Nyt olen eläkkeellä, eläkkeeni on n. 1800 € brutto, käteen jää n. 1500 €. Kaupungilla olin sihteerin hommissa, ei siis kummoinen palkka, hyvin pärjään, velaton 80 m2 uudehko rivarikolmio, asun yksin, vastike 240 m2, kattaa lämmön, veden, pihan jne. Rahaa on säästöistä ja sijoituksissa n. 40 000 €, velaton 10 v vanha hyväkuntoinen auto (juuri katsastusmies noin sanoi). Koen, vaikka en rikas olekaan, että työssäkäynti on kannattanut. Olen 67 v. Elämäni on hyvää, eikä puutetta ole.
Pitäs saada valita haluaako osallistua eläkelottoon vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisit työeläkettä 800-900 euroa ja sen perusteella kansaneläkettä reilu 300 euroa. Saisit siis eläkettä bruttona noin 1200 euroa. Näin siis nykyrahassa. Veroa tuosta menisi noin 50 euroa. Eli nettoeläkkeesi tulee olemaan nykyrahassa mitattuna 1100-1150 euroa kuukaudessa. Se llienee vain pari kolme sataa palkkaasi pienempi. Lisäksi jos asut vuokralla, saisit nykysääntöjen mukaan paremman asumistuen (eläkkeensaajan asumistuki). Myös työssä käynnin kulut jäävät pois. Noin pienipalkkaisen elintaso ei käytännössä putoa eläkkeelle jäädessä.
Vähän enemmän sentään on ne verot. saan bruttona eläkettä 1340e ja siitä menee veroja 10.5% Meni 11% vielä pari vuotta sitten kun eläke oli melkein 100e vähemmän.
Hmm.. ainakin tonnin eläkkeestä ei mene veroa kuin kymppi kuussa. Joka tapauksessa laskelma on oikea. Jos eläke on 1200 ja siitä menee satanen veroa, käteen jää 1100. Jos palkka on 1600, siitä jää käteen 1300-1400. Eli pienipalkkaisen eläke on nettona lähes sama kuin palkka. Eläkkeensaajan asumistuki on parempi kuin yleinen asumistuki, lisäksi jäävät pois työmatkakulut ym. työssäkäynnin kustannukset. Joten käytännössä 1600 palkkaa saavan jäädessä eläkkeelle ei hänen elintasonsa putoa lainkaan.
Sen sijaan, jos palkka on esim. tuplat tuosta, 3200, eläke on noin puolet siitä, eli 1600 brutto, jotain 1300 netto. Eli 3200 palkalla eläke ei ole juurikaan isompi kuin 1600 palkalla.
Ap tuon sijaan mieti sitä paljon itse ehtisit kerryttämään tuottavaa omaisuutta kun viranomaiset eivät ole jatkuvasti kimpussasi.
Teoriaa:
Jos sijoitat palkastasi ekassa kuussa 150€ ja sen jälkeen 30:n vuoden ajan 150€ joka kk niin sijoitusajan päättyessä sulla on sijoitusomaisuutta 184 137,49€ josta korkotuoton (7%) osuus on 129 987,49€
Kuukausiosinko-osakkeisiin sijoitettuna tuo summa toisi sijoitusajan lopussa nettona kuukausittaista tuloa n.614€ työeläkkeen ja kansaneläkkeen päälle, todennäköisesti summa kuitenkin olisi suurempi jos olisit alusta saakka sijoittanut saamasti kuukausiosingot takaisin uuden pääoman kanssa. Firmat kun tapaavat nostaa maksamiaan osinkoja vuosien varrella.
Takuu eläkkeellä tulet olemaan ellet ala tienaamaan 15-30k€ kuukaudessa.
Miten olet onnistunut luistamaan työnteosta 20 vuotta?
Jos sä olet nyt 37-vuotias, et todellakaan ole pääsemässä eläkkeelle 68-vuotiaana :D ellei syntyvyys tästä ala piakkoin nousta radikaalisti... tästä maasta loppuu kuule veronmaksajat, tai ainakin vähenee niin ettei sun ikäluokka eläkkeelle pääse kuin aikaisintaan 75-80-vuotiaana. Todennäköisempää on, että koko eläkejärjestelmä romahtaa ennen sitä, ja palaamme siihen, että jälkikasvu huolehtii iäkkäistä vanhemmistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työnteossa mitään järkeä nykyään olekaan. Harva pystyy tekemään 30-vuoden työuraa. Jos kuulut alle keskipalkan kituuttajiin, niin kannattaa varustautua ajatuksella, että jos jo nyt kituutat, tingit ja ihmettelet miten pärjäät, niin eläkelläisenä se on vielä pahempaa. Äläkä missään nimessä sairastu.
Hyvätuloiset täällä rulettaa mutta jonkun ne paskahommatkin on tehtävä.Harva pystyy tekemään 30 vuotta töitä ?? Siis mitä sä oikein selität? Mulla on takana jo 32 vuotta ja eläkkeeseen aikaa 20 vuotta eli tulee ainakin mulle kevyesti täyteen 52 vuotta työelämässä.
Hyvät sulle? Se, että itselläsi pyyhkii työmarkkinoilla hyvin ei todellakaan tarkoita sitä, että kaikilla. Tai edes useammilla. Monet täällä taaplaavat eteenpäin hyvinkin pätkäisillä työkuvioilla, nuoriso ei ammattiin valmistuessaan pääse heti töihin, kun pitää olla työkokemusta heti vähintään kymmenen vuotta ja se viimeisin tietotaito. Ei siinä napata kolmenkymmenen vuoden työkokemusta ja uraputkea, kun kohdalle osuu työttömyyttä, kenties sairastumista, pakollista uuden ammatin opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Takuu eläkkeellä tulet olemaan ellet ala tienaamaan 15-30k€ kuukaudessa.
Miten olet onnistunut luistamaan työnteosta 20 vuotta?
Takuueläkkeellä, kas noin.
Eläkejärjestelmä on jo romutettu siinä vaiheessa kun nykyiset 30-40v "pääsee" eläkkeelle. Luultavasti ikäraja nostettu vähintään 80v, eli ihan yksi ja sama tienaatko käytännössä eläkettä vaiko et.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku 6-700€. Eli nykytilanteessa saisit takuueläkkeen (saman kuin tekemättä mitään saa).
Mitä järkeä minun olisi sitten tehdä töitä?
ap
Eikös se olisi kivempaa tehdä rehellistä työtä kuin loisia toisten kustannuksella. Vähän tällainen moraalinen kysymys. Tietysti ihmisten moraalikäsityksetkin poikkeavat toisistaan.
Hommaa itsellesi sellainen ammatti, että tienaat enemmän äläkä vingu.
T: täyttä työviikkoa tekevä ja samalla yliopistossa opiskeleva jatko-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eläkkeen takia töitä ei kannata tehdäkkään, syy on siinä että pitää jotain tekemistä olla että mielenterveys säilyy eikä mene elämä päihteiden käyttöön koska niin siinä käy kun ei tekemistä ole.eikä köyhänä ole mukavaa myöskään tai jos ruokajonoissa sitten viihtyy.
Entä jos keksii työttömänä ihan rutkasti tekemistä ja mielenterveyskin pysyy kunnossa?
Ja vielä jos saa tuista saman rahan kuin töistä?
Miksi sitten mennä töihin?
Luuletko että tuet voidaan pitää tällä tasolla,
Tuet 0.00 jos ei mene töihin.
Odottele siinä sitten takuueläkettä.Ei mikään tule pysymään tällä tasolla. Nykysistä kolmekymppisistä suurin osa tuskin sellaiselle eläkkeelle pääsee mitä nykyiset iäkkäät.
Hölynpölyä. Suomessa keskimääräinen eläke on jotain 1400 kuussa nettona. Minimiturvalla elävä nuori, joka ei ole tehnyt päivääkään töitä, saa esim. Helsingissä 700 euroa asumiseen, terveydenhoidon ilmaiseksi ja 500 käyttörahaa. Eli hänen toimeentulonsa on lähes sama kuin keskimääräisellä eläkeläisellä.
Eipä löydy enää tulevaisuudessa veronmaksajia.
Ap on unohtanut palkankorotukset joita varmasti tulee 30 vuoden aikana sekä sen että aina voi työn ohessa kouluttaa itseään ja edetä vaatimapiin tehtäviin. Aika monessa paikassa on myös mahis tehdä ylitöitä ja nostaa sillä palkkaa edes tilapäisesti. Samoin unohtui laskea lomarahat yms. mukaan. Tollanen näköalattomuus on tosi yleistä kelapummeilla.
Vierailija kirjoitti:
Eläkejärjestelmä on jo romutettu siinä vaiheessa kun nykyiset 30-40v "pääsee" eläkkeelle. Luultavasti ikäraja nostettu vähintään 80v, eli ihan yksi ja sama tienaatko käytännössä eläkettä vaiko et.
Tämä on niin totta. Mikäli jotain eläketurvaa mielit, niin tee useampi lapsi ja/Tai tienaa itse säästöön rahaa eläkepäiviä varten. Nää kaks vaihtoehtoa jää.
Tää on totuus, jota valitettavan moni 30-40-vuotias ei edelleenkään tajua.
Kaikki saa sen takuueläkkeen 855€/kk
Eiköhän tuon palkkaluokan töissä pääsääntöinen hyöty ole se, että saa työkokemusta, täytettä cv:hen ja suosittelijoita. Niillä on sitten helpompi saada se parempipalkkainen työ.
Vierailija kirjoitti:
Ei työnteossa mitään järkeä nykyään olekaan. Harva pystyy tekemään 30-vuoden työuraa. Jos kuulut alle keskipalkan kituuttajiin, niin kannattaa varustautua ajatuksella, että jos jo nyt kituutat, tingit ja ihmettelet miten pärjäät, niin eläkelläisenä se on vielä pahempaa. Äläkä missään nimessä sairastu.
Hyvätuloiset täällä rulettaa mutta jonkun ne paskahommatkin on tehtävä.
"Harva pystyy tekemään 30-vuoden työuraa." Mitä ihmettä??? Itse 45v ja työuraa 23v takana joten helposti menee reilusti yli 40-vuoteen.
Löytyisikö joku lähde mihin tuo työuran pituudesta tehty väittämä perustuu?
Olen korkeasti koulutettu, mutta mulla on rikkonainen työura. Nyt viisikymppisenä eläkekertymä n. 500 euroa. Tosin teen nyt toista yliopistotutkintoa, jos pääsisi vielä tienaamaan. Nykyinen työpaikka on pienipalkkainen, mutta pidän työstä ja työ tuo sisältöä ja rytmiä elämään. Tiedän omalta kohdalta sen, että jos en olisi töissä, niin passivoituisin ja jäisin neljän seinän sisälle. Eli tällä mennään, ja nyt parempi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvätuloiset täällä rulettaa mutta jonkun ne paskahommatkin on tehtävä."Harva pystyy tekemään 30-vuoden työuraa." Mitä ihmettä??? Itse 45v ja työuraa 23v takana joten helposti menee reilusti yli 40-vuoteen.
Löytyisikö joku lähde mihin tuo työuran pituudesta tehty väittämä perustuu?
Et osaa ketjua lukea? Tai muutoin astua työurakuplasi ulkopuolelle toisen ihmisen asemaan, joka on esim. työttömänä? Tai useista koulutuksista huolimatta ei saa jalkaansa ns. oven väliin. Ei mm. noi asiat voi tulla yllätyksenä.
Mitä ilmaista rahaa se on jos tarvitsee työtä tehdä sen eteen?
Sitä kutsutaan sitten palkaksi, jos työstä maksetaan rahaa.