Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?
Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.
Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.
Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.
Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?
Kommentit (596)
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla tuilla ole tarkoituskaan elää kuten työssäkäyvät, vaan pysyä hengissä ja saada katto pään päälle. Mä tunsin yhden pariskunnan joka puhui korvausrahoista aina että "Pekka, käy automaatilla katsomassa onko tili tullut". Molemmat joivat ahkerasti. Kummallakin ammatti, mutta eipä mitään työhaluja tai -hakuja. Hyvin osasi mies sossusta vielä lisää napsia. Joillain on sitä verbaliikkaa. Ja pärstän mukaanhan sieltä annetaankin, mulla on vähän sitä ns. sisäpiiritietoa, vaikka en asiakas olekaan.
Nyt molemmat menehtyneitä, kaipa ne siihen appelsiinikiljuun ja sätkien imemiseen kuolivat. Vuosia kuppasivat tätä yhteiskuntaa.
Näähän on vähän muuttunut viime vuosikymmeninä ja -vuosina. Harkinnanvarasta ei saa läheskään niin helpolla mitä aiemmin. Muistan kyllä itsekin kuulleeni tarinoita paikallisista juopoista jotka olivat sossutätien tuttuja ja kävivät jatkuvasti hakemassa tukea millon mihinkin pyykinpesukoneeseen josta ei ikinä tarvinnut kuitteja esitellä.
Riippuu ihan sen työn sisällöstä. Jos se on oikeasti jotakin raskasta paskaa, niin sitten ei. Mutta jos se edes jollakin tasolla on mieleistä, kannattaa se ottaa vastaan koska päivät rytmittyvät paremmin, te-toimisto ei hengitä niskaan, työterveys ym ovat käytettävissä ja muutenkin tulee olo että on oman itsensä herra/rouva/muu.
Minä olin todella pienipalkkaisessa, mutta aika leppoisassa työssä. Ei siinä kultaa vuoltu, mutta pysyin virkeänä ja olihan se hyvä kun oli joku paikka minne mennä sen sijaan että olisi kotona päivät pitkät. Eläkkeeseen siitä ei paljon jäänyt, mutta elämänlaatu oli kyllä paljon parempaa ja työkaverit kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys kärsii ennenpitkää jos ei mitään tekemistä ole. Alat myös juomaan etkä voi ostaa mitään uutta. Työssäkäyvät kaverisi menevät menojaan ja jäät yksin juoppoporukoihin.
Minä olen kyllä pysynyt ihan hyvin mukana työssäkäyvien ystävieni "tahdissa"
Aikamoista stereotypiaa että työttömät ovat juoppoja
niin toistaiseksi olet. Odotapa muutama vuosi kun ei sulla ole rahaa mihinkään lähteä tai hankkia mitään niin teiltä loppuu yhteiset jutut.
Itseä ei suoraan sanottuna edes kovin paljon kiinnosta rahalla saatavat asiat. Että ei ole ollut suuri tragedia että yhteydenpitolakkasi, kun se yhteydenpito tarkottas jossain kesäfestareiden karsinoissa istumista kympin kaljoja muovituopeista juoden.
ei ole niinkään kyse siitä kiinnostaako rahalla saatava asia vaan ne voivat olla välttämättömiä. Enkä nyt juomista tarkoita.
Eikö se ole noloa elellä tuilla? Vai onko se nykyään uusi normaali. Olen jo eläkkeellä oleva vanhempi ihminen enkä ymmärrä tätä nykyaikaa. Täysin työkykyiset ihmiset lorvivat kotona ja nostavat tukia. Ymmärrän kyllä, että voi olla sairauksia, eikä kykene työntekoon, mutta siitä tuskin kaikilla on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys kärsii ennenpitkää jos ei mitään tekemistä ole. Alat myös juomaan etkä voi ostaa mitään uutta. Työssäkäyvät kaverisi menevät menojaan ja jäät yksin juoppoporukoihin.
Minä olen kyllä pysynyt ihan hyvin mukana työssäkäyvien ystävieni "tahdissa"
Aikamoista stereotypiaa että työttömät ovat juoppoja
niin toistaiseksi olet. Odotapa muutama vuosi kun ei sulla ole rahaa mihinkään lähteä tai hankkia mitään niin teiltä loppuu yhteiset jutut.
Itseä ei suoraan sanottuna edes kovin paljon kiinnosta rahalla saatavat asiat. Että ei ole ollut suuri tragedia että yhteydenpitolakkasi, kun se yhteydenpito tarkottas jossain kesäfestareiden karsinoissa istumista kympin kaljoja muovituopeista juoden.
ei ole niinkään kyse siitä kiinnostaako rahalla saatava asia vaan ne voivat olla välttämättömiä. Enkä nyt juomista tarkoita.
Harva asia elämässä on täysin välttämätöntä.
Olin päiväkodissa töissä. Palkasta jäi käteen 1500€ josta maksoin päivähoitomaksua 100€. Jäin työttömäksi, sain liitosta käteen ~1000€, sekä asumistuen Kelasta 300€, ei päivähoitomaksua. Erotus 100€! Sata euroa! Sillon kyllä mietin et jotain tässä on pahasti pielessä. Jos olisi tarvinnut autoa, olisin jäänyt miinukselle siitä että kävin töissä. Kävin työttömänä ollessa keikkatöissä, joista sai tienata 300€ ilman et vaikutti tukiin. Eli tienasin enemmän ollessani työttömänä ja tein keikkaa. Sitten tipuin kelan päivärahalle, mut asumistuki taas vastaavasti nousi niin et tulot pysyi samana. Noh, en jaksanut montaa vuotta sitä et rahaa tulee vähän sieltä ja täältä ja kouluttauduin uudelleen ja nyt tienaan hyvin ja on vakityö.
Vierailija kirjoitti:
Näemmä se on jollekin työttömälle tärkeää aamusta varhain nousta puolustamaan omaa työttömyyttä. 🤣
Ja jankata päivät pitkät palstan ollessa auki. Uutta avausta pukkaa jos edellinen poistetaan. 😂
Mikä vastaus ap:lle kelpaisi? Olen nähnyt saman avauksen ainakin kymmenisen kertaa.
Jeps, tuolla energialla ja innolla luulisi hänen löytävän jo kohtuullisesti palkatun työn. Mutta sen sijaan hän käyttää energiansa ja päivänsä näin....
Vierailija kirjoitti:
Olin päiväkodissa töissä. Palkasta jäi käteen 1500€ josta maksoin päivähoitomaksua 100€. Jäin työttömäksi, sain liitosta käteen ~1000€, sekä asumistuen Kelasta 300€, ei päivähoitomaksua. Erotus 100€! Sata euroa! Sillon kyllä mietin et jotain tässä on pahasti pielessä. Jos olisi tarvinnut autoa, olisin jäänyt miinukselle siitä että kävin töissä. Kävin työttömänä ollessa keikkatöissä, joista sai tienata 300€ ilman et vaikutti tukiin. Eli tienasin enemmän ollessani työttömänä ja tein keikkaa. Sitten tipuin kelan päivärahalle, mut asumistuki taas vastaavasti nousi niin et tulot pysyi samana. Noh, en jaksanut montaa vuotta sitä et rahaa tulee vähän sieltä ja täältä ja kouluttauduin uudelleen ja nyt tienaan hyvin ja on vakityö.
Valehtelija. Ei asumistuki nouse niin suureks että se olis ansiosidonnaista vastaava. Toimeentulotuella kai voisit teknisesti saada korvattua, jos asuntos vuokra on korkea.
Olivatko vanhempasi samanlaisia asenteeltaan vai mistä tuollaisia ajatuksia syntyy? Onneksi omaan tuttavapiiriini ei kuulu tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole noloa elellä tuilla? Vai onko se nykyään uusi normaali. Olen jo eläkkeellä oleva vanhempi ihminen enkä ymmärrä tätä nykyaikaa. Täysin työkykyiset ihmiset lorvivat kotona ja nostavat tukia. Ymmärrän kyllä, että voi olla sairauksia, eikä kykene työntekoon, mutta siitä tuskin kaikilla on kysymys.
Ei ole noloa. Kusettaminen ja oman edun häikäilemätön tavoittelu on tänä päivänä hyve. Erityisesti siellä rikkaissa piireissä.
Vierailija kirjoitti:
Olivatko vanhempasi samanlaisia asenteeltaan vai mistä tuollaisia ajatuksia syntyy? Onneksi omaan tuttavapiiriini ei kuulu tuollaisia.
Oma äiti uhras elämänsä ja hyvinvointinsa työlle. Oli vanhana onneton, sairas, yksinäinen ja katkera. Rahaa toki oli, mutta ei se sitä mihinkään tarvinnut.
En ole kyllä rikas. Saan kuitenkin eläkettä jolla pärjään ja saan laskut maksetuksi. Vähän vaan ihmettelen tätä nykymaailman menoa, mutta niinhän me vanhat on aina tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole noloa. Kusettaminen ja oman edun häikäilemätön tavoittelu on tänä päivänä hyve. Erityisesti siellä rikkaissa piireissä.
Loputon oman edun tavoitteluhan on markkinatalouden peruslähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä rikas. Saan kuitenkin eläkettä jolla pärjään ja saan laskut maksetuksi. Vähän vaan ihmettelen tätä nykymaailman menoa, mutta niinhän me vanhat on aina tehty.
Kyllä me nuoremmatkin murehdimme, mehän viime kädessä maksamme eläkkeet, koulut, yhteiskunnan muut menot ja AP:n kaltaiset lorvijien elämisen.
Teidän täytyisi perustaa oma valtio, jos ette hyväksy markkinataloutta. Joku, missä kukaan ei tekisi töitä ja kaikki vaan eläisi tuilla. Olisi mielenkiintoista nähdä miten se toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me nuoremmatkin murehdimme, mehän viime kädessä maksamme eläkkeet, koulut, yhteiskunnan muut menot ja AP:n kaltaiset lorvijien elämisen.
Murehdittavahan ei maailmasta lopu. Voithan murehtia tuon lisäks vaikka sotaa ja ympäristökatastrofia. Tai sitä onko nivustaipeessa punkki jo aiheuttanut borrelioosin
Vierailija kirjoitti:
Teidän täytyisi perustaa oma valtio, jos ette hyväksy markkinataloutta. Joku, missä kukaan ei tekisi töitä ja kaikki vaan eläisi tuilla. Olisi mielenkiintoista nähdä miten se toimisi.
Te varmaan sitten voisitte samalla hankkiutua valtiosta eroon ja elää raharikkaiden orjina.
Eimitään järkeä, kyllä muiden velvollisuus on elättää sinut. Miksi olet ajanut itsesi sellaiseen jamaan, tai tehnyt aikoinasi valintoja, joilla saa vain paskaduunia.
Vierailija kirjoitti:
Eimitään järkeä, kyllä muiden velvollisuus on elättää sinut. Miksi olet ajanut itsesi sellaiseen jamaan, tai tehnyt aikoinasi valintoja, joilla saa vain paskaduunia.
Korkeapalkkaset työt ne vasta hevonpaskaa onkin. Paskaduuni on sentäs ylensä verrattain rehellistä.
Et vain taida osata kovista puheistasi huolimatta. Työeläkettä saat vaikka muuttaisit Espanjaan halvemman elämän perässä. Takuueläkkeellä joudut asumaan/pitämään kirjat Suomessa, jossa kalliimpi elämä ja lääkkeet ja lääkärikin maksaa enemmän.
Itse lasken sen varaan, että työeläkkeellä muuta Espanjaan (tai muualle lämpimään) ja pystyn elämään halvemmalla, varsinkin kun sinä tuet elämääni verojen kautta erilaisten tukien muodossa Espanjalle.