Jos saan tukia 1350e työmarkkinatuen, asumistuen ja toimeentulotuen muodossa, niin mikä järki minun on ottaa vastaan "paskaduunia" jossa bruttopalkka 1600e?
Netto käytännössä sama, paitsi että työmatkoihin menee...eli miinukselle mennään.
Paskaduunikokemuksella pääsee vain toisiin paskaduuneihin; tämä tiedoksi kaikille "no meet sinne vähäks aikaa, ja sit etenet johtajaks 7000e palkalla" -harhaisille.
Eläkkeen kertyminen ei kelpaa syyksi, koska se jää näillä palkoilla alle takuueläkkeen...varsinkin, kun olen jo yli 30 eikä eläkekertymää juuri ole vielä.
Joten, miksi mennä? Että jään taloudellisesti miinukselle, ja menetän 8h + matkat joka päivä?
Kommentit (596)
Itsekunnioituksen vuoksi. Myös muut voivat kunnioittaa sinua yhteiskunnan jäsenenä.
Mielenterveys kärsii ennenpitkää jos ei mitään tekemistä ole. Alat myös juomaan etkä voi ostaa mitään uutta. Työssäkäyvät kaverisi menevät menojaan ja jäät yksin juoppoporukoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveys kärsii ennenpitkää jos ei mitään tekemistä ole. Alat myös juomaan etkä voi ostaa mitään uutta. Työssäkäyvät kaverisi menevät menojaan ja jäät yksin juoppoporukoihin.
Minä olen kyllä pysynyt ihan hyvin mukana työssäkäyvien ystävieni "tahdissa"
Aikamoista stereotypiaa että työttömät ovat juoppoja
Vierailija kirjoitti:
Esim seuraavien vuoksi:
Eläke kertyy,
työterveyspalvelut olisi todennäköisesti käytössäsi,
järkevä rytmi päiviisi,
työkykyisen aikuisen on hyvä tehdä töitä.
Tsemppiä.
Tosi fiksusti sanottu. Työn teko kantta todella kulta jyvää eläke kertymää.Joka on A ja O. Se päivä kun saat työnteostasi eläkkeen.Etkä pientä kelan eläke plus takuu eläke. Päivä rytmi,elämälle tarkoitus, se on tylsä sana työ. Vaikuta henkisen jaksamisen ja katoaa turha masennus kun on töissä.Mitää auvoista ei ole olla kotona sosiali tukien varassa.Useampi kadotaa päivärytmin, masentuu ja alkaa sairastaa,Lukee vaivoja ja ystäväpiri katoaa, niiden tilalle tulee sitten viini tai kalja kaapi juoppoina .
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja mulla on niin paljon puuhaa etten edes ehtisi käymään töissä.
En ole juonut vuosiin edes yhtä siideriä enkä tunne juoppoja.
Ihme yleistystä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim seuraavien vuoksi:
Eläke kertyy,
työterveyspalvelut olisi todennäköisesti käytössäsi,
järkevä rytmi päiviisi,
työkykyisen aikuisen on hyvä tehdä töitä.
Tsemppiä.Just sanottiin aloituksessa, että eläke ei kerry, siis ylitä takuueläkettä. Silti pakko tulla jankkaamaan eläkkeen kertymisestä. Ei anna hyvää kuvaa työelämässä olevista. Ei perustella järkevästi, jankataan vain.
No jankattaisko sitten vaikka niin, että tukien vastaanottaminen, jos on mahdollisuus palkallisiin töihin, on varastamista. Silloin varastetaan muiden veronmaksajien rahaa.
Tuet eivät ole mikään arpomisraha sille "kannattaako tai haluanko mä nyt mennä töihin", vaan niillä pitäisi elää vain tilapäisesti. Ei ihme että ollaan tässä tilassa, kun rahaa syydetään kaikille lusmuille, jotka sitä vaan keksivät ryöstää. Hanat kiinni, ja yhteiskuntaruokalat haluttomille, käyttörahaa annostellaan jokunen kymppi viikossa, niin alkaa työhaluja taas löytyä. Asuntopolitiikkakin saisi siirtyä kolhooseihin, yhteisvessat jne. Kunhan työllistyy, niin kunnan edullinen asunto sitten vasta, ja muuta kannustinta.
Oikeat ja aktiivisesti työllistymiseen satsaavat asia sitten erikseen. Heiltä todisteet että sitä on haettu. Lusmujen korvaukset voi käyttää agentteihin, jotka syynäävät työttömien työnhakuprosessia.
Kannattas muuttaa helvettiin sieltä helsingistä.
Ap on incel, joka ei voi ymmärtää miksi naiset ei arvosta sen elämäntapaa. Omasta mielestään se on suorastaan nero, kun onnistuu välttelemään työntekoa. Sama aloitus ollut kymmeniä, tai satoja, kertoja aiemminkin. Pöljä mikä pöljä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja mulla on niin paljon puuhaa etten edes ehtisi käymään töissä.
Ihme yleistystä taas.
Sinä pitkä aikais työtön OLET KULTA JYVÄ MONIEN TYÖTÖMIEN JOUKOSSA.TYÖTÖMYDELLESI ET ITSE VOI MITÄÄN.Mutta lähinnä jos negativiset komentit oli aiheesta.Lähti sitä kun henkilö puhuu rahaa ,saa ilman että työtä tekisi! Ei siis halua työtä! Koska joka tapauksessa saa rahaa.Se on hänen oma valinta. Monella pitkä aikais työtömällä se ei ole oma valinta ja näin pysyäksen ajassa,pää halinnassa osaa täytä päivänsä mutoin,kuten sinä..Eikä tartu pulloon ,ei valvo öitä ja nuku puolen päivin.Eikä ole jatkuva pummi vippa 10e,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme yleistystä taas.
Vauva-palstalle postailu onkin tosi kehittävää puuhaa.
Eivät ihmiset saa kahta tukea yleensä asumistuen lisäksi tai siihen on jokin syy. Suuriosa menee varmaankin asumiseen. Tuen lisäys on voinut tulla aiemmista töistä tai jos asut vuokralla. Tuskin käteen jää ainakaan muilla paljoa, tuosta tulee kuva että ihmiset saisivat kauheita summia ja jäisi vielä jotain sen jälkeen. Vuokra-asunnot ovat järkyttävän kalliita koska yksityistetty.
Vierailija kirjoitti:
Itsekunnioituksen vuoksi. Myös muut voivat kunnioittaa sinua yhteiskunnan jäsenenä.
Tää nyt on ihan hevonpaskaa. Kattoo kuinka vaikka nuo hyvätuloset kusettaa rahaa kaikkialta niin ei omien perustarpeiden täyttäminen yhteiskunnan rahoista enää paljon hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti saat tuolla palkalla vielä asumistuen siihen päälle ja et kyllä jokapäivä joudu tekemään 8 tuntisia päiviä. Lisäksi palkkasi nousee työvuosien kuluessa ja jos on vielä mahdollisuus ilta/pyhälisiin niin voi nousta huomattavastikin.
En kyllä heti keksi missä työssä on noin huono tuntipalkka mitä väität!
Ei tuolla palkalla saa asumistukea, jos on yksineläjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin toistaiseksi olet. Odotapa muutama vuosi kun ei sulla ole rahaa mihinkään lähteä tai hankkia mitään niin teiltä loppuu yhteiset jutut.
Työssäkäyvä saa palkallisen kesäloman. Tärkein syy käydä töissä on sosiaalinen status. Huonoinkin duuni on parempi statuksen kannalta kuin ei duunia. Eikö aloittajaa kiinnosta esim saada parisuhde ja ehkä perustaa perhe?
Jos palkka on huono suosittelen opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin toistaiseksi olet. Odotapa muutama vuosi kun ei sulla ole rahaa mihinkään lähteä tai hankkia mitään niin teiltä loppuu yhteiset jutut.
Itseä ei suoraan sanottuna edes kovin paljon kiinnosta rahalla saatavat asiat. Että ei ole ollut suuri tragedia että yhteydenpitolakkasi, kun se yhteydenpito tarkottas jossain kesäfestareiden karsinoissa istumista kympin kaljoja muovituopeista juoden.
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä saa palkallisen kesäloman. Tärkein syy käydä töissä on sosiaalinen status. Huonoinkin duuni on parempi statuksen kannalta kuin ei duunia. Eikö aloittajaa kiinnosta esim saada parisuhde ja ehkä perustaa perhe?
Jos palkka on huono suosittelen opiskelemaan.
Itseä ei kiinnosta. Tiesin jo nuorena etten halua lapsia. Parisuhde oli ihan kiva juttu parikymppisenä mutta kolmekymppisenä se on juuri tuota työ, lapset, asunto- ja autolaina yms. hässäkkää jossa elämiselle ei jää aikaa.
Äh, ei tähän viitsisi edes vastata. Jos sinusta on mukavampi elellä tuilla kuin käydä töissä niin fine, siitä sitten vaan.
Ei noilla tuilla ole tarkoituskaan elää kuten työssäkäyvät, vaan pysyä hengissä ja saada katto pään päälle. Mä tunsin yhden pariskunnan joka puhui korvausrahoista aina että "Pekka, käy automaatilla katsomassa onko tili tullut". Molemmat joivat ahkerasti. Kummallakin ammatti, mutta eipä mitään työhaluja tai -hakuja. Hyvin osasi mies sossusta vielä lisää napsia. Joillain on sitä verbaliikkaa. Ja pärstän mukaanhan sieltä annetaankin, mulla on vähän sitä ns. sisäpiiritietoa, vaikka en asiakas olekaan.
Nyt molemmat menehtyneitä, kaipa ne siihen appelsiinikiljuun ja sätkien imemiseen kuolivat. Vuosia kuppasivat tätä yhteiskuntaa.
Mä en kyllä ymmärrä, miten niin tuo ei kerrytä työeläkettä? Mulla on lyhyet työjaksotkin kerryttäneet eläkettä, ei tietenkään satasia. Se on kuitenkin lisää siihen tulevaan työeläkkeeseen. Olen sitä sukupolvea, jolle ei työeläkettä edes kertynyt ensimmäisistä seitsemästä työssäolovuodesta.
Matalapalkkatyöstä on helpompi ponnistaa seuraavaan työpaikkaan kuin pitkäaikaistyöttömyydestä. Työpaikkoja pitää kuitenkin ihan itse etsiä, eikä odotella, että joku tulee tarjoamaan, harvoin niitä vaativampia ja paremmin palkattuja työtehtäviäkään työpaikan sisällä tullaan tarjoamaan, niitä pitää itse kysellä perään ja tarjoutua tekemään.
Työpaikka tarjoaa riippumattomuutta, et ole tilivelvollinen kelalle tai kenellekään muulle, voit rauhassa käyttää palkkasi kuten haluat. Jos tulosi ovat työsuhteessakin alhaiset, niin voit silti olla oikeutettu asumistukeen ja jopa toimeentulotukeen.
Työssä olet oikeutettu työterveyshuoltoon - ei sen tarkoitus olekaan hoitaa perussairauksiasi, mutta monia muita asioita saa sen kautta.
Ja onhan se status ihan eri luokkaa työsuhteisella ja työkokeilussa olevalla, koska jos et työllisty, niin sinut työllistetään.