Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joululahjoista: miten lahjoa suuri joukko tuttuja kohtuukustannuksin?

Vierailija
20.10.2006 |

Lahjottavien määrä vain kasvaa ja kasvaa kaikkien tuttavien saadessa lapsia. Sukulaisiakin on yhä sama määrä kuin aikaisemmin, ja kaikille pitäisi saada jotain kivaa pakettiin. Olisikin mukava antaa kunnon lahjoja kaikille, mutta minun on kovin vaikea keksiä mitään edullista tai edes kohtuuhintaista, joten jo nyt tuskailen budjetin kanssa.

Arvostaakohan kukaan enää itsetehtyjä lahjoja, etenkään lapset?

Toisaalta aikaa ei ole sitäkään ylenpalttisesti jaossa omien perhekiireiden vuoksi. Miten siis selvitä lahjarumbasta?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen ostellut aina kun -70% jossain itselleni ja kätköön mistä voi sitten napata lahjan myös ylläri(unohdetuille) synttäreille ym.

Nytkin kierrettiin alemyynnit Jumbossa ja saatiin sukulaisten kakrulaumalle edulliset lahjat =)

Vierailija
2/19 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin myös tiedät parhaiten mitä ihmiset olisivat arvostaneet...

Itse tehdyt on kivoja, mutta aikaa ei ole kaikille. Ja jos tekele epäonnistuukin?

Persoonattomat käyttökelpoiset lahjat myös melko hyvin uppoaa, kuten pyyhkeet, pussilakanat, kattilat, kahvikupit, jne.

Ja nyrkkisääntö: Jos ostat jotain, mitä itse haluaisit saada, niin ei osu sitten millään oikeaan. Ajattele siis vain lahjansaajaa. Äläkä osta halvalla huonoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käys kattomassa tämä: https://onnellinenparisuhde.fi/tee-se-itse-jouluvinkit-perheelle/

Tuolta sain ideoita itsetehtäviin joululahjoihin. Lisäksi kirpparien kiertäminen tähän aikaan vuodesta on listalla, sekä facebookin kirppariryhmien selailu.

Vierailija
4/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi lahjoa tuttavaperheitä lapsineen? Minulla on suunnilleen 100 tuttavaa, ei käy edes mielessä ostella heille lahjoja lapsistaan puhumattakaan.

Erilaiset "pakkolahjat" nolostuttavat saajaa, koska pitää esittää ilahtunutta ja samaan aikaan miettii, että mitä hemmettiä, nyt se selvästi odottaa vastalahjaa eikä ole käynyt edes mielessä, että jotain olisi oltava. Krääsää ja rihkamaa ja turhaa tavaraa on kaikilla jo tarpeeksi, joten miten olisi ihan pelkkä hyvän joulun toivotus?

5/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yhteislahja lapsille, esim. joku kiva lautapeli.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuttavien lapsille yleensä ostella lahjoja. Kummilapsille ja lähisukulaisille vain. 

Vierailija
7/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin olisi sopia että ostetaan lahjat vaan oman perheen kesken. Mutta jos ihan pakko ostaa niin kannattaa ostaa alesta pitkin vuotta.

Vierailija
8/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttaville ja heidän lapsilleen joululahjoja? Oikeasti? Mä en osta edes parhaille kaverilleni joululahjaa, lähisuvulle vain.

Vierailija
9/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meidän suvussa, kaveri- ja tuttavapiirissä ei ole tapana hankkia lahjoja kaikille osapuolille jouluisin. 

Synttäri-, yo-, rippi-,  häälahjat yms. on sitten erikseen. Ne hankitaan, jos juhliin on kutsuttu.

Vierailija
10/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään antaa lahjoja, mutta se on aina jotakin syömistä. Niitä ehtii purkittamaan syksyllä, leipomaan jo marraskuussa, urakoimaan ison satsin samaa kaikille yms. Kaikki neuvottelen etukäteen ja minulla on joka vuosi tilaus tietyistä herkuista sukulaistenkin joulupöytiin. Mitään työläitä ne eivät edes ole ja mies on mukana hääräämässä, joten se lahja on silloin meiltä yhdessä niin hänen kuin minunkin suvulle tai ystävillemme.

Lahjoista pitäisi osata aikuisten neuvotella ja rajata kenelle annetaan. 

Vierailija
11/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kaikille jotain syötävää - karkkia, suklaata, pähkinöitä... mutta paras ratkaisu on olla hankkimatta mitään. MIKSI IHMEESSÄ pitäisi ostella lahjoja kaiken maailman tutuille ja sukulaisille ja heidän lapsilleen????? Eivät he oikeasti odota sinulta mitään. 

Helpota omaa elämääsi ja päätä, että lahjoja ostetaan tästä eteenpäin vain aivan läheisimmille, jos heillekään. Olen esim. itse omien sisarusten kanssa sopinut jo monta vuotta sitten, ettei mitään lahjoja tarvita. 

Vierailija
12/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin siskon aikuisten lasten lahjomisen, kun eivät ikinä edes kiittäneet lahjasta. Saati onnitelleet minua syntymäpäivänä, hittoako sitä kantaa vuodesta toiseen lahjoja ihmisille jotka eivät voi edes somessa sanoa "onnea" vaikka käyvät katsomassa synttärikuvat.

Eikä kyseessä siis mitään juhlia, vaan esim. "Juhlistin tänään 45v taivaltani tällä pallolla käymällä avantouinnilla". Ihan perus kohteliaisuuteen kuuluu mielestäni lähisuvun onnittelu tai lahjasta kiittäminen.

Vierailija
13/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikille pitää ostella lahjoja? Nyt jotain rajaa hei!

Vierailija
14/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko niillä tuttavilla -joita on suuri joukko- tapana antaa sinulle lahjoja?

Jos ei ole, niin mikä äiti-teresa-syndrooma sinuun on iskenyt?

Jos on pakko antaa jotain, niin antaisin kortit.

Vierailija
15/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet lapset on helppoja lahjottavia. Kaivelet kaikki Cittarin ja Prisman alelelulaarit ja kaavit niistä kasaan kaikki vähänkin järkevä. Ja sitten niitä pakettiin kun sen aika on. Itsellä oli monta vuotta jättimäinen muovikassi vaatehuoneesa, josta aina sitten vaan haettiin lahja kun kutsu johonkin synttäreille tuli. Ongelmat alkaa kun lapset menee kouluuun, sitten alkaa tulla niitä ihan oikeita toiveita ja tuo systeemi ei enää toimi. Mutta pakkohan se jossain vaiheessa oli vaan pudottaa esim kummilasten sisarukset lahjalistalta ulos, kun ei vaan ollut enää varaa maksaa 8 lapsen sijaan 12 lapselle lahjoja.

Vierailija
16/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ARGH, vihaan sanaa lahjominen kun puhutaan lahjoista. Ja äläkä yritä puhua muita SINUN lahjojen ostelu intoon. Karsi niitä saajia, jos ei omat rahat riitä. 

Vierailija
17/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset aikuisia ,omilaan asuu niin todella ei vaihdeta lahjoja.Oli kyse lähisuku,suku tai hyvät ystävät tahi tuttavat.Kukaan ei krääsää kotiinsa halua ja kellä oikeastan jouluna heille rahaa ostaa lahjoja,jo sei käytä luottokorttia?Jos on lahjan tarve antaa.Mene siivo joulu sivous sukusi vanhemalle väelle tai tee ruokaostos,sukus köyhmälle perheelle jouluna.Tai kutsu se yksinäinen sukulainen, ystävä tuttava joulupöytääsi.Kai teillä muutama ylimääräinen tuoli ja lautanen on hänelle, Heille?

Vierailija
18/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on autotallissa laatikko johon säilön näitä pakko nyt ostaa sille joku lahja eli muiden tuomia lahjoja ja niitä sitten kierrätän eteen päin. 

Vierailija
19/19 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä päätin, etten osta lahjoja sisarusten lapsille enkä kummilasten sisaruksille. Helpotti elämää