Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison mielestä lasi viiniä on ryyppäämistä

Vierailija
20.07.2022 |

Otetaan esimerkiksi tilanne, että olen menossa lasilliselle (after-work) niin lopputulos on se, että minulla on pakonomainen tarve saada viinaa ja olen menossa ryyppäämään. Jos juon aterialla lasin viiniä, on ryyppypäivä.

On mahdotonta selittää hänelle, että ryyppääminen on aivan eri asia kun yhden-kahden ottaminen. Vai olenko aivan väärässä?

Kommentit (281)

Vierailija
81/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä keskustelua taas. Mikä ongelma se muille on jos joku ottaa viinin, kaljan, siiderin tai viskin?

Kyllähän se särkee ihan kenen tahansa sydämen, kun rakas läheinen pilaa elämänsä hiljallisella alkoholisoitumisella.

Niin ja jo katsaus kansanterveyden tilastoihin kertoo, että se on nimenomaan muiden ongelma, kun suomalainen juo. Alkoholin aiheuttamat lieveilmiöt aiheuttavat pitkällä aikavälillä miljardien lisälaskun veronmaksajille. Nykyeläkeläisethän kuormittavat kroonistuneilla alkoholin aiheuttamilla sairauksillaan terveydenhoitojärjestelmää ihan tuhottomasti!

Ei riitä yhden ihmisen työuran aikana kerätyt verot maksamaan niitä vaivoja.

Vierailija
82/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa seiska paremmin asioista selvää. Jo yksikin annos alkoholia (olutta, viiniä, väkevää) näkyy alkometrissä, joskin lukema jää alle 0,5 promillen. Kaksi annosta ylittää tuon rajan ja kyseessä on rattijuopumus, siis jos ne annokset on juotu vähän ennen ajoon lähtöä, ei eilen illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulevat pubiruusut AP mukaanlukien triggeröityvät oikein kunnolla.

Alkoholisti keksii aina syyn juomiselle. Läheistenkin huolestuneet kommentit ohitetaan surutta - kunnes on liian myöhäistä, ja istut jossain lähiöbaarin terassilla leopardikuosiin pukeutuneena.

Valitettavasti sinä et näe isoa kuvaa. Kyse on rajoittamisesta. Ensin viinilasi, sitten kavereiden tapaaminen, sitten sukulaisista eristäminen ja sitten hukataan kengät.

Näet siis läheisten huolenpidon taustalla uhkakuvia.  Mielenkiintoista. Ikään kuin miehen huolestunut kommentti kertoisi siitä, että hän haluaa AP:lle jotakin pahaa, esim. viedä vapauden tai hyvän olon pois.

Juuri näin alkoholismi (tai mikä tahansa muu riippuvuus) saa ihmisen ajattelemaan.

Vierailija
84/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.

Ja jotkut näköjään eivät osaa erottaa toisistaan viinaa, viiniä, olutta,siideriä, likööriä kaikki on vaan viinaa!

Miten ne erotetaan toisistaan sitten? Alkoholia on kaikissa, se riittää.

Joo, ei sinun tarvitsekaan erottaa niitä toisistaan. Saat jatkaa valitsemallasi linjalla. Tuskin sinä koskaan joudut piireihin, joissa keskustellaan vaikkapa laatuviineistä jne., joten no worries.

Vierailija
85/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.

Minun mielestäni tämä on hyvä ratkaisu ja sillä ratkeaa ap:n huolet. Eli ap eroaa miehestään ja kun on oma tuoa, niin on oma lupasin ja kukaan ei vahdi, nalkuta tai yhtään mitään. Sitten voi pämpätä ihan huolella ja ei tarvitse laskea määriä ollenkaan.

Ap, eroa! Jätä miehesi jollekin ihanalle ja mukavalle naiselle.

Vierailija
86/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo olet

Vierailija
87/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jotkut näköjään eivät osaa erottaa toisistaan viinaa, viiniä, olutta,siideriä, likööriä kaikki on vaan viinaa!

Joo, ei sinun tarvitsekaan erottaa niitä toisistaan. Saat jatkaa valitsemallasi linjalla. Tuskin sinä koskaan joudut piireihin, joissa keskustellaan vaikkapa laatuviineistä jne., joten no worries.

Alkoholismiin sairastutaan muuten niissä hienommissakin piireissä. Ei riippuvuus välitä siitä ruokkiiko sitä kyykkyviinillä vai vaikka kalliilla shampanjalla.

Vierailija
88/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kypsyneitä hedelmiä. Niissä on alkoholia. Olenko juobbÅ!!

Vierailija
89/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieppäs ukkos välimerelle tutustumasn erilaiseen kulttuuriin, siellä ei ryypätä. Nautitaan lasikaksi myös työlounaalla.

Vierailija
90/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa tulevat pubiruusut AP mukaanlukien triggeröityvät oikein kunnolla.

Alkoholisti keksii aina syyn juomiselle. Läheistenkin huolestuneet kommentit ohitetaan surutta - kunnes on liian myöhäistä, ja istut jossain lähiöbaarin terassilla leopardikuosiin pukeutuneena.

Valitettavasti sinä et näe isoa kuvaa. Kyse on rajoittamisesta. Ensin viinilasi, sitten kavereiden tapaaminen, sitten sukulaisista eristäminen ja sitten hukataan kengät.

Näet siis läheisten huolenpidon taustalla uhkakuvia.  Mielenkiintoista. Ikään kuin miehen huolestunut kommentti kertoisi siitä, että hän haluaa AP:lle jotakin pahaa, esim. viedä vapauden tai hyvän olon pois.

Juuri näin alkoholismi (tai mikä tahansa muu riippuvuus) saa ihmisen ajattelemaan.

Nyt puhuttiin lasillisesta viiniä ruoan kanssa. Sellaisen rajottaminen on holhoavaa ja sairasta. Mutta ihan miten vaan, pidä sairas suhteesi.

Vierailija
91/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jaa, laatuviinikeskustelut kävin jo 25 vuotta sitten, kun asuin Saksassa ja kävimme viinitiloilla retkillämme ja ravintoloissa. Nyt ne keskustelut eivät ole enää kiinnostavia.

Vierailija
92/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt et ymmärrä huolta. Seuraava asia voi olla huulipunan väriaineet, sitten ystävien haitallinen vaikutus mielialaan...... Lista on loputon.

Vierailija
93/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt puhuttiin lasillisesta viiniä ruoan kanssa. Sellaisen rajottaminen on holhoavaa ja sairasta. Mutta ihan miten vaan, pidä sairas suhteesi.

Ap on aikuinen ihminen ja hän voi oikein hyvin erota puolisostaan. Siihen ei tarvita edes puolison hyväksyntää. Jos ap ei tee sitä, niin ei kannata valittaa enää.

Vierailija
94/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen juomakulttuuri on naurettavaa. Esim jos nyt ap ottaisi joka päivä puoli lasia viiniä ruoan aikana, se katsottaisiin ongelmaksi, mutta, on ihan ok juoda perjantaina töiden jälkeen mäyräkoira ja jaloviinapullo. Se ei ole ongelma.

Kuka näin väittää? Molemmat on yhtä ongelmallisia, alkoholismia kumpikin.

Sinustako alkoholismia on juoda puoli lasia viiniä ruoalla? Ja se on verrattavissa tähän suomalaisten miesten tyyliin "kavereiden kanssa saunotaan" jolloin alkoholimäärä on tuota ylläolevan tekstin luokkaa. Eihän niitä voi edes verrata!

Vierailija
95/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, eroa. Sitten voit juoda.

Vierailija
96/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että täällä jotka huutavat apn alkoholismista ovat kokeneet kotona juuri tätä, että äiti ja isä ottaa "vain yhden lasin" ja todellisuudessa määrä on ollut suurempi ja koko ihmisen käytös on muuttunut. Tai sitten se on alkanut tuolla ja määrät kasvanut samaa tahtia. Siksi ajatus siitä, että joku ottaakin lasin arkena on automaattisesti alkoholisti tai ainakin aloitteleva sellainen.

Vierailija
97/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne jotka laskevat ja selittävät alkoholinkäyttöä, vähättelevät käyttöään.

Jos puolison tarvitsee toistuvasti sanoa ryyppäämisestä, en voi olla miettimättä, mitä ap valehtelee tai jättää kertomatta.

Minunkin ex sanoi, miten kohtuuton nalkuttaja hänen ex oli, kun normi baarissa käynnistä veti kilarit.

Ei sitten kertonut, että todellisuudessa hänellä on itsellä tapana aina vetää sängynkastelukoomat. Ja arkena saattoi mennä pullo illalla yksistään, niin ettei näkynyt missään.

Vierailija
98/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse todellakin ottaisin eron. Mutta jotkut tykkäävät olla kontrolloinnin kohteena, kuin pikkulapset tai muuten vajavaiset ihmiset. 

Vierailija
99/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä alkoholinkäytön lopettamisessa on vaikeinta, jos se on tarkoitus? Se ei ole vieroitusoireet tai päätöksen tekeminen. Se on päätöksessä pysyminen. Täytyy tuntea itse, että on jokin syy lopettaa. muuten lopettamispäätöksessä ei pysy. Oikein tehtynä lopettamisen ei tarvi olla kerrasta poikki, silloin syntyy helposti tyhjä olo, jotain puuttuu. Uuteen tilanteeseen on vaikea sopeutua, kun se tulee kertalaakista. Järkevä tapa on miettiä järkevä vähennystahti, jonka lopputuloksena on se mihin on pyrkinytkin, lopetus. Näin toimien ei tarvi mitään AA-kerhoja tai vertaistukia tai päivystäviä puhelimia.

Tarvitaan itselle kelpaava syy, jota ei tarvi muille kertoa. Tarvitaan aikataulu. Voidaan tarvita myös selitys niille ihmisille, joiden seurassa on tapana käyttää alkoholijuomia. Voi esim valita miedompia vaihtoehtoja, ottaa jonkin lasillisen vähemmän, voi sanoa, että on utelias kokeilemaan, miltä jokin miedompi maistuu, maailma on selityksiä täynnä. 

Vierailija
100/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttää alkoholia joka päivä, on jo alkoholiriippuvainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan