Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolison mielestä lasi viiniä on ryyppäämistä

Vierailija
20.07.2022 |

Otetaan esimerkiksi tilanne, että olen menossa lasilliselle (after-work) niin lopputulos on se, että minulla on pakonomainen tarve saada viinaa ja olen menossa ryyppäämään. Jos juon aterialla lasin viiniä, on ryyppypäivä.

On mahdotonta selittää hänelle, että ryyppääminen on aivan eri asia kun yhden-kahden ottaminen. Vai olenko aivan väärässä?

Kommentit (281)

Vierailija
41/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Vierailija
42/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että autoakin saa ajaa yhden tai kahden juoman jälkeen. Eli puolisosi mukaan on laillista "ryypätä" ja ajaa? xD

Kahden viinin jälkeen ei todellakaan saa kuljettaa ajoneuvoa. T. poliisi

Olen aikuinen mies ja laskin että jos 2 lasia viiniä juon kahteen tuntiin niin promilleja on 0.2.

Eri asia jos painoa on 45kg ja juo ne viiteen minuuttiin.

En ymmärrä miksi pitää edes laskea tuollaisia. Jos on juonut viinaa, niin ei ajeta autoa. Jos meinaa ajaa autoa, niin juodaan muita juomia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että autoakin saa ajaa yhden tai kahden juoman jälkeen. Eli puolisosi mukaan on laillista "ryypätä" ja ajaa? xD

Kahden viinin jälkeen ei todellakaan saa kuljettaa ajoneuvoa. T. poliisi

Olen aikuinen mies ja laskin että jos 2 lasia viiniä juon kahteen tuntiin niin promilleja on 0.2.

Eri asia jos painoa on 45kg ja juo ne viiteen minuuttiin.

Niinpä. Meillä onkin ne promillerajat. Ei mitään lasillisrajoja. Joku voi juoda, toinen ei. Promillet ratkaisee.

Vierailija
44/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mies seuraavan kerran sanoo, että ryyppääminen on vastenmielistä, niin vastaa "Minustakin ryystäminen on vastenmielistä". Mitä tahansa hän sanoo ryyppäämisestä, käännä se "ryystämiseksi" ja ole samaa mieltä.

Huom! Tämä ei paranna ihmissuhdetta, mutta helpottaa huomattavasti turhan nalkuttamisen kohteena olevan henkistä tilaa.

Vierailija
45/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on täältä Keski-Eupoopasta käsin katsottuna suorastaan sairaalloinen suhtautuminen alkoholiin.

Mahtavat kaikki lapset kasvaa täällä alkoholisteiksi kun jo pienestä pitäen mennään usean sukupolven voimalla ravintolaan ja terassille. 

Tai sitten saattaa olla, että oppivat pienestä pitäen neutraalin suhtautumisen alkoholiin.

Hohhoijaa, tuo on jo niin kulunut juttu, että miten te jotkut edes kehtaatte sitä jankuttaa? :D

Olen asunut Keski-Euroopassa ja myös muutamia kuukausia Etelä-Euroopassa, mutta aika harvat siellä oikeasti viiniä vetivät joka päivä tai edes joka viikonloppu. Ihan tavallisia ihmisiä, perheellisiä ja työtätekeviä hekin ovat, eivätkä he suhtaudu viinin litkuttamiseen enää ollenkaan pakollisena niin kuin te jotkut luulette. He pystyvät olemaan oikein hyvin ilman alkoholiakin ja elävät muutenkin hyvin samaan tapaan kuin me täällä Suomessakin.

Tottakai joskus lähdetään isolla porukalla ulos syömään tai sitten kutsutaan perhe, sukulaiset ja ystäviä kotiin syömään, mutta vain joskus, ei todellakaan joka ilta, ei edes joka viikko. Korona-aikaan varsinkaan tällaisia asioita ei ollut ja ei ollut sitä ennenkään.

Tämä! Nämä alkoholiongelmaiset jotka ei takuulla ole muuta Eurooppaa nähneetkään ehkä turistirysiä ( ja turrekäytöstä) lukuunottamatta oikeuttavat omaa tissutteluaan sillä että muualla se on sivistynyttä ja normaalia. Äksdee. Ei todellakaan ole. Mutta milloinkas alkoholiongelmainen itse myöntäis että juominen on ongelma? Aina löytyy joku selitys ja oikeutus.

Vierailija
46/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo suomalaiset on outoja. Joko on juoppo tai absolutisti, tämä maa on erittäin outo joissakin asioissa.

Vierailija
47/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran juot viikossa? Onko lasillinen 12 cl vai 24 cl?

Yksi alkoholiannos on 12 cl, osa juo isoja lasillisia ja laskevat sen yhdeksi.

Riippuu viikosta. Joinakin viikkoina en yhtään. Joinakin viikkoina kerran viikossa. Kun aloitin uudessa työpaikassa niin kävin parin ensimmäisen kuukauden joka viikko (kerran viikossa) after-workeilla ja silloin otin esimerkiksi viiniä 24 cl.

Ei siinä kuitenkan mitään kännejä vedetty.

24 cl on kaksi lasia. Eli joka viikko arkipäivänä pari lasia viiniä ja siihen muut juomiset päälle, eli ne kuuluisat ruokajuomat ym. Ei se minusta ihan pientä ole, varsinkin kun aloituksessa kerrot määrän alakanttiin eli vähättelet omaa juomistasi sen sijaan että kertoisit vain heti oikean määrän mitä juot. Tästä tulee mulle sellainen olo että vaikka et vedä kännejä niin sinulla on vahva tarve saada alkoholia ja haet kovasti oikeutusta tälle tarpeelle. Puolisosi on siis oikeassa siinä asiassa.

Mitä vi t t u a taas mamma? :D Ensinnäkin yksi 24 cl viinilasillinen on tosiaan yksi lasillinen. Toiseksi, missä ap vähättelee juomistaan tai kertoo väärän määrän?

Vierailija
48/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilla on täältä Keski-Eupoopasta käsin katsottuna suorastaan sairaalloinen suhtautuminen alkoholiin.

Mahtavat kaikki lapset kasvaa täällä alkoholisteiksi kun jo pienestä pitäen mennään usean sukupolven voimalla ravintolaan ja terassille. 

Tai sitten saattaa olla, että oppivat pienestä pitäen neutraalin suhtautumisen alkoholiin.

Suomalaiset on aika lailla jakautuneet kahteen ääripään leiriin. Pienempi porukka (johon selvästi kuuluu myös ap:n kumppani ja monet tähän ketjuun vastanneet) joille saunakalja kerran kuussa on dokaamista ja juoppoutta ja isompi porukka taas on niitä oikeita dokaajia ja juoppoja, jotka vähintäänkin tissuttelee itselleen nousuhumalan useampana kertana viikossa.

Eli se on kaikki tai ei mitään. Samalla opetetaan lapsillekin tavalla tai toisella että alkoholi on kenen tahansa elämää hallitseva mörkö

Vierailija
49/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sen afterworkin tai lasin viiniä ottaa lounaalla joka päivä, niin kyllä, sinulla on ongelma.

Vain kaltaisesi SUOMALAISEN TÄTI-IHMISEN mielestä tuo on ongelma! 🤣🤣🤣🤣 Joka on ajanut ex-miehensä ryyppäämään p-maisella luonteellaan.

Mitä ilmeisimmin et ole matkustellutkaan muualla kuin Ruotsin ja Viron laivoilla.

Kaikkien Keski- ja Etelä-Eurooppalaisten mielestä, jotka vetävät lasin lounaalla, ja 1-2 lasia illallisella, niin tuo ei ole ongelma vaan ruokajuoma ja viihtymiseen tarkoitettu ele. Kuulen tänne asti miten kaikki italialaiset, ranskalaiset, espanjalaiset, portugalilaiset, kreikkalaiset, saksalaiset, itävaltalaiset ja sveitsiläiset nauraa sulle räkäisesti päin naamaa.

Vierailija
50/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.

Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!

Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.

Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.

Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.

Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?

Vierailija
51/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo suomalaiset on outoja. Joko on juoppo tai absolutisti, tämä maa on erittäin outo joissakin asioissa.

En ainakaan itse ole törmännyt näin binääriseen ja hysteeriseen suhtautumiseen missään muualla kuin vauvapalstalla. Oikeassa elämässä alkoholi on ihmisille aika neutraali asia.

Vierailija
52/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n puoliso kuulostaa omalta exältä. Oli myös muuten kontrolloiva ja kaasuvalottava.

Vierailija
53/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupa juu.

Haaste: Ole seuraava vuosi kokonaan ilman alkoholia.

Jos tuntuu ajatuksena ikävältä, niin sulla on alkoholiongelma.

Vierailija
54/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juupa juu.

Haaste: Ole seuraava vuosi kokonaan ilman alkoholia.

Jos tuntuu ajatuksena ikävältä, niin sulla on alkoholiongelma.

Höpö höpö nyt taas.

Vierailija
55/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen juomakulttuuri on naurettavaa. Esim jos nyt ap ottaisi joka päivä puoli lasia viiniä ruoan aikana, se katsottaisiin ongelmaksi, mutta, on ihan ok juoda perjantaina töiden jälkeen mäyräkoira ja jaloviinapullo. Se ei ole ongelma.

Vierailija
56/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten alkoholismi piilee usein juuri tällöisen tissuttelu-kuoren takana.

"Otan yhden lasin viiniä vaan, ihan illan ratoksi."

"Elokuvissakin ne juo aina viiniä rentoutuakseen."

"En juo koskaan känniin asti, niin mitä väliä?"

"Italiassakin juodaan viiniä joka päivä!"

Tekosyitä juomiselle löytyy ihan niin paljon kuin jaksaa etsiä.

Ei ole helppoa myöntää itselleen, että alkoholista on tullut ongelma.

Vierailija
57/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olet sikäli väärässä, että _oikeasti vain yhden ja yhden-kahden-kolmannen..._ välillä on selvä (pun intended) ero. Erotkaa sitten jos alkoholipoliittiset elämänarvonne eivät kerta kaikkiaan sovi yhteen.

Vierailija
58/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon sulle AP vaan, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.

Vierailija
59/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kuuntelet tuollaista?

Vierailija
60/281 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten alkoholismi piilee usein juuri tällöisen tissuttelu-kuoren takana.

"Otan yhden lasin viiniä vaan, ihan illan ratoksi."

"Elokuvissakin ne juo aina viiniä rentoutuakseen."

"En juo koskaan känniin asti, niin mitä väliä?"

"Italiassakin juodaan viiniä joka päivä!"

Tekosyitä juomiselle löytyy ihan niin paljon kuin jaksaa etsiä.

Ei ole helppoa myöntää itselleen, että alkoholista on tullut ongelma.

Älä puhu hölmöjä. Ihminen joka juo lasin viiniä silloin tällöin tai vaikka päivittäin ei todellakaan ole alkoholiongelmainen.

Minusta tuo on loukkaavaa puhetta niitä kohtaan joilla oikeasti on ongelma, saati heidän läheisiään kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme