Puolison mielestä lasi viiniä on ryyppäämistä
Otetaan esimerkiksi tilanne, että olen menossa lasilliselle (after-work) niin lopputulos on se, että minulla on pakonomainen tarve saada viinaa ja olen menossa ryyppäämään. Jos juon aterialla lasin viiniä, on ryyppypäivä.
On mahdotonta selittää hänelle, että ryyppääminen on aivan eri asia kun yhden-kahden ottaminen. Vai olenko aivan väärässä?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi käyttää itse alkoholia?
Harvoin. Kerran kuussa ottaa lasin viiniä päivällisellä tai juo oluen. Silloinkin valittaa kuinka alkoholi aiheuttaa hirveän päänsäryn.
Siinä se selitys onkin. Kaikki muu paitsi hänen "yksi kahdessa kuukaudessa" on örveltämistä. Lisäksi ei osaa edes juoda vettä siinä sivussa, sen takia se pääkipu tuleekin, vähäisestäkin määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on täältä Keski-Eupoopasta käsin katsottuna suorastaan sairaalloinen suhtautuminen alkoholiin.
Mahtavat kaikki lapset kasvaa täällä alkoholisteiksi kun jo pienestä pitäen mennään usean sukupolven voimalla ravintolaan ja terassille.
Tai sitten saattaa olla, että oppivat pienestä pitäen neutraalin suhtautumisen alkoholiin.
Hohhoijaa, tuo on jo niin kulunut juttu, että miten te jotkut edes kehtaatte sitä jankuttaa? :D
Olen asunut Keski-Euroopassa ja myös muutamia kuukausia Etelä-Euroopassa, mutta aika harvat siellä oikeasti viiniä vetivät joka päivä tai edes joka viikonloppu. Ihan tavallisia ihmisiä, perheellisiä ja työtätekeviä hekin ovat, eivätkä he suhtaudu viinin litkuttamiseen enää ollenkaan pakollisena niin kuin te jotkut luulette. He pystyvät olemaan oikein hyvin ilman alkoholiakin ja elävät muutenkin hyvin samaan tapaan kuin me täällä Suomessakin.
Tottakai joskus lähdetään isolla porukalla ulos syömään tai sitten kutsutaan perhe, sukulaiset ja ystäviä kotiin syömään, mutta vain joskus, ei todellakaan joka ilta, ei edes joka viikko. Korona-aikaan varsinkaan tällaisia asioita ei ollut ja ei ollut sitä ennenkään.
Missä väitin, että täällä juotaisiin joka päivä?? Totesin vain että usein ravintolaan tms mennään vaikkapakolmen sukupolven voimalla.Osa juo olutta, osaviiniä, osavettä tai kolaamutta asiasta ei tehdä sen suurempaa numeroa. Ja olutterassille saatetaan mennä jopa SUNNUNTAINA! Rapajuoppoja siis koko kansakunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on täältä Keski-Eupoopasta käsin katsottuna suorastaan sairaalloinen suhtautuminen alkoholiin.
Mahtavat kaikki lapset kasvaa täällä alkoholisteiksi kun jo pienestä pitäen mennään usean sukupolven voimalla ravintolaan ja terassille.
Tai sitten saattaa olla, että oppivat pienestä pitäen neutraalin suhtautumisen alkoholiin.
Hohhoijaa, tuo on jo niin kulunut juttu, että miten te jotkut edes kehtaatte sitä jankuttaa? :D
Olen asunut Keski-Euroopassa ja myös muutamia kuukausia Etelä-Euroopassa, mutta aika harvat siellä oikeasti viiniä vetivät joka päivä tai edes joka viikonloppu. Ihan tavallisia ihmisiä, perheellisiä ja työtätekeviä hekin ovat, eivätkä he suhtaudu viinin litkuttamiseen enää ollenkaan pakollisena niin kuin te jotkut luulette. He pystyvät olemaan oikein hyvin ilman alkoholiakin ja elävät muutenkin hyvin samaan tapaan kuin me täällä Suomessakin.
Tottakai joskus lähdetään isolla porukalla ulos syömään tai sitten kutsutaan perhe, sukulaiset ja ystäviä kotiin syömään, mutta vain joskus, ei todellakaan joka ilta, ei edes joka viikko. Korona-aikaan varsinkaan tällaisia asioita ei ollut ja ei ollut sitä ennenkään.
Tämä! Nämä alkoholiongelmaiset jotka ei takuulla ole muuta Eurooppaa nähneetkään ehkä turistirysiä ( ja turrekäytöstä) lukuunottamatta oikeuttavat omaa tissutteluaan sillä että muualla se on sivistynyttä ja normaalia. Äksdee. Ei todellakaan ole. Mutta milloinkas alkoholiongelmainen itse myöntäis että juominen on ongelma? Aina löytyy joku selitys ja oikeutus.
Tämä kommenttisi kertoo juurikin monien suomalaisten epäterveestä suhteesta alkoholiin. Mielestäsi KUKAAN suomalainen, Suomessa tai ulkomailla, ei voi osata käyttää alkoholia ns. sivistyneesti vaan on aina automaattisesti juoppo.
Suurkulutuksen raja naisilla sen 16 annosta viikossa. Jos käyt kerran viikossa afterilla ja juot 24 co eli kaksi annosta ja vaikkapa lauantaina päivällisellä lasin viiniä 12 cl niin varsin vähäistä käyttöähän tuo on.
Hmmm epäilen, että ap kaunistelee juomistaan. Afterit on naisten tekosyy juoda.
Naisten alkoholismi on salakavala ja viinin nauttimiseen piilotettuyllättävän hyväksyttyä nykyisin, jopa trendikästä!
Alkoholismin yksi oire on, että lähipiiri huomauttaa juomisesta.
Mun ex joi aina vaan saunakaljan, mutta kun alkoi saunoa päivittäin. Kalja oli 2x puolen litran tölkki.
Määrä lisääntyi vuosi vuodelta, ja erikoisoluiden maistelua käytti tekosyynä
(naisilla se on se fiinin viinin tissuttelu)
Juu ei exäkään päivittäin humalassa ollut, mutta juominen ärsytti mua silti ja tölkkejä kertyi kassikaupalla.
Exän oli vaan pakko saada olutta, ja se vitutus nousi itsellä jo tölkin avaamisen äänestä!
Haastoin hänet vaihtamaan holittomaan, mutta eipä suostunut.
Vanhempansa olivat muuten alkoholisteja myös
Kun tohon päivätissutteluun lisäsi vielä ne kovat kännit joka kk välein, kokonaismäärä pysyi yhä kohtuudessa tilastollisesti, mutta päivääkään ei mennyt kaljatta.
Varmasti tuli naljailtua sitten itsekin siitä
Nyt uuden kumppanin kanssa vasta huomaan, että exällä oli alkoholiongelma, vaikka kiisti sen. Nykyinen mies juo max pari kertaa vuodessa humalat jossain juhlissa ja jouluna joskus konjakin jälkkäriksi, tai kerran kesässä Solin porealtaassa.
Ei tissuttelua eikä tekosyitä kummallakaan.
Ikinä en enää kattelis mitään afterworkkaajaa tai saunakaljoittelijaa.
Ihmeellistä keskustelua taas. Mikä ongelma se muille on jos joku ottaa viinin, kaljan, siiderin tai viskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.
Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!
Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.
Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.
Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?
Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen juomakulttuuri on naurettavaa. Esim jos nyt ap ottaisi joka päivä puoli lasia viiniä ruoan aikana, se katsottaisiin ongelmaksi, mutta, on ihan ok juoda perjantaina töiden jälkeen mäyräkoira ja jaloviinapullo. Se ei ole ongelma.
Kuka näin väittää? Molemmat on yhtä ongelmallisia, alkoholismia kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin. Kerran kuussa ottaa lasin viiniä päivällisellä tai juo oluen. Silloinkin valittaa kuinka alkoholi aiheuttaa hirveän päänsäryn.
Ai,miehesi saa yhdestä oluesta hirveän pääsäryn.
Salli mun nauraa.
Huono provo :(
Voi jösses sentään nyt taas. Onneksi en asu Suomessa. Hysteerikkoja maa puolillaan.v..aa jo kaljatölkin aukaisemisesta kuuluva sihaus - kenenkähän nuppi pitäisi tutkituttaa?
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä keskustelua taas. Mikä ongelma se muille on jos joku ottaa viinin, kaljan, siiderin tai viskin?
Kyllähän se särkee ihan kenen tahansa sydämen, kun rakas läheinen pilaa elämänsä hiljallisella alkoholisoitumisella.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tulevat pubiruusut AP mukaanlukien triggeröityvät oikein kunnolla.
Alkoholisti keksii aina syyn juomiselle. Läheistenkin huolestuneet kommentit ohitetaan surutta - kunnes on liian myöhäistä, ja istut jossain lähiöbaarin terassilla leopardikuosiin pukeutuneena.
Juon alkoholia 5-8 annosta päivässä (illassa, en koskaan aloita ennen kuin noin klo 20 ja lopetan klo 23 aikoihin). Tammikuussa olin kolme viikkoa juomatta, sitä edellinen yli kolmen päivän tauko on useamman vuoden takana. Niitä kolmen päivän taukojakin on hyvin harvoin.
Ja arvaa mitä. Minun ei tarvitse puolustella juomistani sinulle eikä kenellekään muulle. Puolisoni juo itse paljon vähemmän, mutta edes hänelle se ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tulevat pubiruusut AP mukaanlukien triggeröityvät oikein kunnolla.
Alkoholisti keksii aina syyn juomiselle. Läheistenkin huolestuneet kommentit ohitetaan surutta - kunnes on liian myöhäistä, ja istut jossain lähiöbaarin terassilla leopardikuosiin pukeutuneena.
Valitettavasti sinä et näe isoa kuvaa. Kyse on rajoittamisesta. Ensin viinilasi, sitten kavereiden tapaaminen, sitten sukulaisista eristäminen ja sitten hukataan kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma puolisoni on kuin ap. Alkoholia on saatava, mutta ei ole ongelma ja minä olen se tiukkapipo kyttääjä.
Nyt kun puoliso on ollut kohta 4 viikkoa lomalla, on täysin holittomia päiviä ollut 3!!
Otan vaan pari, se sanoo. No ne on isoimpia mahdollisia ja "pari" on yleensä 3-4. Se tarkoittaa jo 6-8 annosta päivässä. Todennäköisesti juo vielä salaa enemmän.
Ap, nyt kannattaa todella pohtia tarkkaan omaa juomista. Yleensä läheiset ovat enemmän oikeassa alkoholin suhteen, kuin henkilö itse.
Lisäksi, jos ouolisosi kokee juomisesi epämukavana, eikä sinulla omasta mielestäsi ole ongelmaa, voit oikein hyvin olla juomatta.Timanttinen neuvo. Kontrolloivan puolison kanssa kannattaa toimia juuri noin. Hylkäät oman tahtosi ja elämäsi ja teet kaiken niin kuin toinen sanoo. Eihän siitä haittaakaan ole. Vai onko...?
Voit myös ottaa eron ja jatkaa juomista kaksin käsin eikä tartte välittää puolisosta, vain sinä ja viina.
Ja jotkut näköjään eivät osaa erottaa toisistaan viinaa, viiniä, olutta,siideriä, likööriä kaikki on vaan viinaa!
Muistoja 70-luvulta
Sisareni mielestä äitimme oli alkoholisti. Isä kävi tilipäivän jälkeen alkossa ja osti puolen litran pullon kirkasta ja kaksi pulloa viiniä tai likööriä. Tästä hurjasta kuukausilastista tarjottiin vieraille, siitä saattoivat ottaa paukun aikuiset veljenikin. Itse muistan lapsuudestani, että isä sammalsi joskus(pikkuveljestäni ja minusta se oli hauskaa), äitini piti kyllä esim. glögistä, mutta en muista hänen humaltuneen. Minua 11 vuotta vanhemmalle sisarelleni alkoholismia ja juoppoutta tarkoitti se, että kaapissa oli alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Suurkulutuksen raja naisilla sen 16 annosta viikossa. Jos käyt kerran viikossa afterilla ja juot 24 co eli kaksi annosta ja vaikkapa lauantaina päivällisellä lasin viiniä 12 cl niin varsin vähäistä käyttöähän tuo on.
Suurkulutuksen raja on Suomessa suurempi kuin muualla maailmassa. Syytä tälle voi jokainen miettiä..🙄
Jenkeissä olet suurkuluttaja jo kahdeksalla viikkoannoksella, ja Suomessakin on keskusteltu rajojen alentamisesta.
Riskiraja ei siis ole mikään turvaraja, jonka puitteissa voi juoda huoletta.
Alkoholin haitat ovat yksilöllisiä, eli joku voi saada haittavaikutuksia pienemmistäkin määristä. Tämä on huomioitu esim. Jenkeissä.
Alkoholin liiallinen käyttö jaotellaan kolmeen ryhmään: riskikäyttöön, haitalliseen käyttöön ja alkoholiriippuvuuteen.
Riskikäytöllä tarkoitetaan suurkulutuksen rajat ylittävää alkoholikulutusta, johon ei vielä liity merkittäviä alkoholihaittoja tai riippuvuutta. Haitallisesta käytöstä on kyse, kun henkilöllä on määriteltävissä oleva ja merkittävä alkoholinkäytön aiheuttama haitta mutta ei riippuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Juupa juu.
Haaste: Ole seuraava vuosi kokonaan ilman alkoholia.
Jos tuntuu ajatuksena ikävältä, niin sulla on alkoholiongelma.
Juopot eivät nyt tainneet tykätä haateestasi!
Esitin tämän haasteen muutama vuosi sitten veljelleni ja hänen vaimolleen. Heidän mielestään on vain ja ainoastaan terveellistä juoda töiden jälkeen lasillinen punaviiniä. Perjantaina ja lauantaina määrä sai luonnollisesti olla isompi ja sunnuntainakin saattoi ihan hyvin juoda lasillinen tai pari, koska silloin oli hyvää ruokaa. Ruoka kuulema maistui paremmalta, kun mukana oli viiniä. Viiniä he ostivat laatikoittain ja kun siitä ei sivusta näkynyt määrää, niin hupsista, laatikko olikin pian tyhjä taas ja kolme litraa viiniä oli uponnut ihan ohi mennen. Korona-aikana etätyö oli niin rasittavaa, että piti ottaa lasillinen tai oikeastaan puolitoista lasillista ja pieni liraus siihen päälle heti töiden jälkeen, muuten ei saanut työasioita mielestä pois. Sitten viinilasi piti olla uutisia katsottaessa käden ulottuvilla, niin uutiset oli helpompi kestää jne. jne. aina oli hyvä syy juoda. Mutta olihan se terveellistä.
Veljen vaimo on noin 160 cm pitkä ja painaa ainakin 100 kg, veli taas on noin 180 cm pitkä ja paino menee luultavasti 120 kg kohdalla. Molemmilla on diabetes ja muitakin mukavia sairauksia.
Esitin heille siis ensin, että he voisivat olla kuukauden ilman viiniään. Sain siitä niin hirveän mölyn niskaani, että nauratti. Siitä innostuneena esitin vuoden lakkoa. Ei tullut kauppoja, he eivät edes ajatelleet asiaa.
He aloittivat tuon juomisensa työpäivän nollaamisena työkavereiden kanssa ja nyt tilanne on tuo. No juokoon minun puolesta, mutta heidän lapset kyllä surettavat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jotkut näköjään eivät osaa erottaa toisistaan viinaa, viiniä, olutta,siideriä, likööriä kaikki on vaan viinaa!
Miten ne erotetaan toisistaan sitten? Alkoholia on kaikissa, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai,miehesi saa yhdestä oluesta hirveän pääsäryn.
Salli mun nauraa.
Huono provo :(
Ei välttämättä - sain yhdestä pullosta olutta kolme migreeniä. Eka iltana join puoli pulloa ja kamala migreeni aamuyöllä. Sitten join neljänneksen ja taas migreeni. Loppu kaljalla halusin todistaa, ettei se oluesta johtunut, mutta taas migreeni yöllä. Onnistuin todistamaan, että tyhmyydestä kärsii eniten pää.
Ei sille sovi, alkoholistille maistuu vain alkoholi.
"Yhden vain otin" mutta promillet näyttää muuta.