Vuokranantaja uhkaa vaihtaa lukot
Eli siis sellainen tilanne, että tää rumba on ollut ihan hirveää. Jäin kelan rahalle muutamaksi kuukaudeksi, ja mulla on rästissä vuokraa. Olen yrittänyt sopia tätä asiaa va kanssa, mutta ei vastaa viesteihini.
Nyt on sitten tullut sellanen tilanne että ei vastaa viesteihin jossa yritän sopia asiaa, vaan pamahtaa ovelle ja kahden koputuksen jälkeen avaa itse avaimellaan oven. Kuulemma hänellä on tähän täysi oikeus asunnon omistajana.
Tänäänkin en ehtinyt saada housuja jalkaan kun hän avasi jo oven. Siinä sitten jouduin käydä ovella sanomassa että odottaa laitan housut jalkaan.
En halua itsekään tässä olla, ja olen sanonut että hoidan rästin heti pois kun saan sen takautuvasti kelalta (1 kk maksavat takautuvasti aina).
No hänelle ei nyt tälläinen asia käy, vaan kuulemma 2 päivän päästä vaihtuu lukot jos ei tänään ole maksettuna. Olen kysellyt ihan kaikki läheiset läpi kuka voisi auttaa tilanteessa.
Yritin myös sanoa että allekirjoitetaan irtisanomislomake, jossa 1 kk aikaa muuttaa pois, niin ei heidänkään tarvitsisi käräjille tätä viedä vaan voitaisiin sopia asiasta näin.
No ei tämäkään kuulemma kelpaa vaan hänen mielestään hänellä on täysi oikeus tulla vaihtamaan lukot ilman mitään mustaa valkoisella irtisanomisesta tai käräjäoikeuden päätöksestä.
Etsin tässä juuri asuntoa, ja olen saanut nyt tämän päivän aikana jo asuntotarjouksen, mutta alkava vasta 1.9.
Pitäisi tässä siihen asti asua, ( ja rästit menevät maksuun heti kun itselle saan ne) ihmettelen että tässä asiassa he eivät halua olla yhteistyössä ja tehdä irtisanomista. Kun voisin olla todella hankala vuokralainen ja sanoa että en lähde muuta kun häätötuomiolla mihin menisi heiltä monta kuukautta.
No kysymyshän kuuluu sitten, että jos tulevat lukkoja vaihtamaan. En saa mitenkään parissa päivässä kamoja mihinkään muuhun asuntoon ja siivottua asunnon muuttosiivousta päälle. Niin jos he tulevat vaihtamaan lukkoja ja heittämään kamoja pihalle. Niin jos soitan poliisin tässä vaiheessa, pysäyttävätkö he vuokranantajan aikeet?
Olen kuitenkin siis tässä tilanteessa yhteistyöhaluinen ja ovat pääsemässä minusta eroon kyllä irtisanomisajan puitteissa ja saamassa rästin tietenkin. Luottoja en halua ikinä menettää.
Kommentit (91)
riippuu paikkakunnasta missä asut, minulle kävi saman tapainen mutta kuitenkin eri juttu espoossa: aivan kamala vuokranantaja esiintyi ensin ystävällisenä, sitten hän koko ajan kyttäsi, kävi salaa asunnnolla, pyysi työntekijöitään kyttäämään rapussa ja toiselta parvekkeelta, väitti että asuntoon on tuotu ylimääräisiä ihmisiä (ei ollut), sitten keksi korottaa hinnan pilviin ihan 5 tähden hotellin hintaa yritti pyytää jos olisin varannut jatkovuokraus aikaa, mutta muutin pois. Kysyin sitten tuosta asiasta poliisilta yms. neuvoa kun omistaja ajoi päivää ennen pois, niin olivat sitä mieltä että omistaja saa päättää pois ajamisesta noin vain, meillä ei ollut sopimusta koska vuokranantaja oli vienyt sopimuksen mukanaan eikä antanut sopimusta, niin tästäkään ei välitetty, omistaja myös salasi firmansa nimen. Onneksi pääsin kokonaan eroon, eivät viranomaiset aina auta tai riippuu missä asut. En ollut jättänyt mitään maksamatta ja asunto jäi hyvään kuntoon, mutta silti noinkin voidaan kohdella oli syytä tai ei. Olen kuullut että sama omistaja kohtelee edelleen toisia samalla tavoin.
lumolla tai jollain firmalla oli sellaisia avaimet käteen tyyppisiä asuntoja joihin voi muuttaa heti kun tekee varauksen, ota joku sellainen asunto ja lainaa raha jostain tai pyydä sos-toimistosta. Valitettavasti jotkut vuokranantajat ovat kamalia ehkä aggressiivisia ja jotkut viranomaiset heidän puolellaan, helpointa muuttaa pikaisesti pois. Kyllä vuokranantajien pitäisi yrittää ymmärtää miksi sitten edes vuokraavat jos saatava asunto pikaisesti tyhjäksi, ehkä tuleekin hänen omaan käyttöönsä kun on kiire.
Vierailija kirjoitti:
riippuu paikkakunnasta missä asut, minulle kävi saman tapainen mutta kuitenkin eri juttu espoossa: aivan kamala vuokranantaja esiintyi ensin ystävällisenä, sitten hän koko ajan kyttäsi, kävi salaa asunnnolla, pyysi työntekijöitään kyttäämään rapussa ja toiselta parvekkeelta, väitti että asuntoon on tuotu ylimääräisiä ihmisiä (ei ollut), sitten keksi korottaa hinnan pilviin ihan 5 tähden hotellin hintaa yritti pyytää jos olisin varannut jatkovuokraus aikaa, mutta muutin pois. Kysyin sitten tuosta asiasta poliisilta yms. neuvoa kun omistaja ajoi päivää ennen pois, niin olivat sitä mieltä että omistaja saa päättää pois ajamisesta noin vain, meillä ei ollut sopimusta koska vuokranantaja oli vienyt sopimuksen mukanaan eikä antanut sopimusta, niin tästäkään ei välitetty, omistaja myös salasi firmansa nimen. Onneksi pääsin kokonaan eroon, eivät viranomaiset aina auta tai riippuu missä asut. En ollut jättänyt mitään maksamatta ja asunto jäi hyvään kuntoon, mutta silti noinkin voidaan kohdella oli syytä tai ei. Olen kuullut että sama omistaja kohtelee edelleen toisia samalla tavoin.
Voi olla että ovat sanoneet näin siksi, että sulla ei oo ollu todistetta siitä että oot vuokralla siinä asunnossa enää. Mikä on kyllä todella väärin.
Olin yhteydessä vuokralaiset ry ja sieltä sain neuvot tähän tilanteeseen.
Tälläinen tilanne jos tulee vastaan, niin poliisilla on pakote tulla auttamaan kotirauhan rikkomisen vuoksi.
Eli tilanteessa tapahtuu ihan rikos.
Tärkeintä on vain soittaa poliisit paikalle, kun tilanne on käynnissä.
Sanoivat että jos myöhemmin yrittää tehdä rikosilmoitusta asiasta, voi olla vaikeampi todistaa mitä käynyt ja saada asia eteenpäin.
Mutta jos lukot on vaihdettu niin poliisi tulee paikalle ja heillä on velvollisuus saada sinut asuntoon sisälle jos pääsy on sieltä estetty. Häätö pitää olla aina haettu käräjiltä, ja silloinkin jos se on ei va saa itse tulla heittämään ulos vaan sen on aina viranomaisen toimitettava. (Ulosotto)
Ota vuokranantajalla turhat rahat pois kuljeksimasta tekemällä siitä rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin nyt jo rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta.
Mietin sitä tänään, kun ovi oli auki ja sanoin hänelle että odota menen laittamaan housut jalkaan. Hän ei sitten suostunut ovea laittamaan kiinni vaan jouduin siinä kääntyä ympäri ja peppupaljasiltaan kävellä vaatekaapille hakemaan housuja.
Olo on nyt aamun ollut todella nöyryytetty ja että minulla ei ole minkäänlaista rauhaa. Kokoajan pelottaa että milloin joku koputtaa ja avaa oven. Suihkussa en uskaltanut tänään käydä ilman että laitan oven lukkoon.
Hänen mielestään hänellä on yleisavaimella täysi oikeus tulla sisään.No ei todellakaan ole mitään oikeutta tulla, ellei ole kyse tulipalosta tai vesivahingosta ja asukasta ei saa kiinni. Ihan ensimmäinen homma tuossa tapauksessa on va:n kirjallisesti antama vuokrasopimuksen purku. Ennen sitä, hän ei saa/voi alkaa edes sitä häätöä järjestämään, saati sitten lukkoja vaihtamaan.
häädön yhteydessä tulee vuokrasopimuksen purku, joten häätöä voi todellakin alkaa järjestämään ennen sitä. Lukotkin saa vaihtaa ihan vapaasti, mutta on annettava uudet avaimet vuokralaiselle
Ei, purku tulee heti. Häätö vasta kauan sen jälkeen.
Olet väärässä. Usein toki noin, mutta purku voi myös tulla vasta häätötuomion yhteydessä. Moni kaupungin asuntofirma tekee nykyään niin, että ei pureta vuokrasopparia ennen kuin häätötuomio on tullut käräjäoikeudesta. Sillä tavoin voi saada Kelan maksamaan vuokraa häätöön asti, toisin kuin silloin kuin jos puretaan heti, jolloin häätöä odotellessa ei voimassaolevaa vuokrasopparia = ei vuokranmaksua.
t. sossu
Tuossa yksi tarina laittomasta häädöstä:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201808062201119800
Kannattaakin poliisille soittaa ja pyytää sieltä apua jos sähköt esimerkiksi on katkaistu vuokranantajan toimesta ja yritetään sillä tavalla häätää.
Siinähän asunnossa menee sähköjen katkettua esimerkiksi kaikki ruuat jääkaapista ja pakastimesta pilalle.
Tee rikosilmoitus. Vuokranantajalla ei oikeutta tulla asuntoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista. Ilman häätöpäätöstä ei tosiaan mitään lukkoja vaihdeta.
Ei tarvita häätöpäätöstä jos vuokranantaja perustellusti purkaa vuokrasopimuksen ja sopii vuokralaisen kanssa luovutusehdoista, ja kun vuokralainen on allekirjoittanut purku- ja luovutussopimuksen.
Mutta jos vuokralainen purun jälkeen ei suostukaan lähtemään asunnosta, tarvitaan häätö. Ilman sitä ei voida lukkoja vaihtaa.
t. sossu
Niin typerää vuokranantajaa ei sentään löytyne, että tekisi paperisen muuttoilmoituksen väestörekisteriin että saisi vuokralaisen pois kirjoilta siinä toivossa, että poliisi toimisi väestörekisterin tietojen perusteella kun tarkistaa onko kyseessä vuokralaisen koti vai ei. Vai löytyykö?
Vierailija kirjoitti:
Tämä piti kirjoittaa, että olen vuokralaiset ry jäsen ja heille olen soittanut. Sanoivat että jos tulee asunnolle vaihtamaan lukkoja niin pitää olla viranomaisiin yhteydessä. Mutta eivät osanneet tästä kertoa että mitä poliisi tekee tässä tilanteessa. Onko heillä valta pysäyttää tämä uloskanto ja lukkojen vaihdatus?
Sanoivat vain että jos lukot on jo vaihdettu poliisi pystyy tilata siinä vaiheessa lukkosepän vaihtamaan ne uudelleen.
Oletko muuten kertaakaan miettinyt tätä asiaa vuokranantajan, eli asunnon omistajan näkökulmasta?
Että toivoisitko omalle kohdallesi, omistamastasi asiasta, jota olet toiselle rahaa vastaan lainannut, et saisikaan sitä sovittua rahaa? Mitäpä asiasta tuumaisit?
Joo, vuokranantaja ei nyt toimi ihan sääntöjen mukaan, mutta miksi sillä maksamaan kykenettömällä on suurempi oikeus -toisen omaisuuteen- kuin omistajalla itsellään? En ymmärrä.
Tämä on trolli