Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantaja uhkaa vaihtaa lukot

Vierailija
20.07.2022 |

Eli siis sellainen tilanne, että tää rumba on ollut ihan hirveää. Jäin kelan rahalle muutamaksi kuukaudeksi, ja mulla on rästissä vuokraa. Olen yrittänyt sopia tätä asiaa va kanssa, mutta ei vastaa viesteihini.
Nyt on sitten tullut sellanen tilanne että ei vastaa viesteihin jossa yritän sopia asiaa, vaan pamahtaa ovelle ja kahden koputuksen jälkeen avaa itse avaimellaan oven. Kuulemma hänellä on tähän täysi oikeus asunnon omistajana.
Tänäänkin en ehtinyt saada housuja jalkaan kun hän avasi jo oven. Siinä sitten jouduin käydä ovella sanomassa että odottaa laitan housut jalkaan.
En halua itsekään tässä olla, ja olen sanonut että hoidan rästin heti pois kun saan sen takautuvasti kelalta (1 kk maksavat takautuvasti aina).
No hänelle ei nyt tälläinen asia käy, vaan kuulemma 2 päivän päästä vaihtuu lukot jos ei tänään ole maksettuna. Olen kysellyt ihan kaikki läheiset läpi kuka voisi auttaa tilanteessa.
Yritin myös sanoa että allekirjoitetaan irtisanomislomake, jossa 1 kk aikaa muuttaa pois, niin ei heidänkään tarvitsisi käräjille tätä viedä vaan voitaisiin sopia asiasta näin.
No ei tämäkään kuulemma kelpaa vaan hänen mielestään hänellä on täysi oikeus tulla vaihtamaan lukot ilman mitään mustaa valkoisella irtisanomisesta tai käräjäoikeuden päätöksestä.
Etsin tässä juuri asuntoa, ja olen saanut nyt tämän päivän aikana jo asuntotarjouksen, mutta alkava vasta 1.9.
Pitäisi tässä siihen asti asua, ( ja rästit menevät maksuun heti kun itselle saan ne) ihmettelen että tässä asiassa he eivät halua olla yhteistyössä ja tehdä irtisanomista. Kun voisin olla todella hankala vuokralainen ja sanoa että en lähde muuta kun häätötuomiolla mihin menisi heiltä monta kuukautta.
No kysymyshän kuuluu sitten, että jos tulevat lukkoja vaihtamaan. En saa mitenkään parissa päivässä kamoja mihinkään muuhun asuntoon ja siivottua asunnon muuttosiivousta päälle. Niin jos he tulevat vaihtamaan lukkoja ja heittämään kamoja pihalle. Niin jos soitan poliisin tässä vaiheessa, pysäyttävätkö he vuokranantajan aikeet?
Olen kuitenkin siis tässä tilanteessa yhteistyöhaluinen ja ovat pääsemässä minusta eroon kyllä irtisanomisajan puitteissa ja saamassa rästin tietenkin. Luottoja en halua ikinä menettää.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin käy kun menee vuokralle yksityiselle. Suurin osa ei tunne lakia. Onneksi pienempi, mutta silti liian suuri osa on täysiä kaheleita.

Yksityiselle never again!

Samanlaisia kaheleita on osa vuokralaisistakin.

Vierailija
62/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta oma asunto.  Jos et ole vuokraasi maksanut, sinun pitää muuttaa heti pois ja tietysti silti joudut maksamaan rästit ja aiheutuneet kulut.  Sinä tässä jutussa olet törkeä jos asut toisen omistamassa asunnossa maksamatta vuokraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikin kerta on laiton jos vuokranantaja tulee sisälle ilman lupaa omilla avaimilla. Ilmoittaisin jo tuosta poliisille, rikoksen tunnusmerkit ovat täyttyneet jo. Onneks sulla on uusi asunto tulossa, lähetä vuokranantajalle irtisanomisilmoitus tästä asunnosta ja asia on sillä selvä sen osalta. Lukkoon sinulla on oltava avain sopimuksen loppuun saakka. Perehtykää vuokralaiset oikeuksiinne <3

...ja velvollisuuksiinne.

Vierailija
64/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kotirauhan rikkomisesta mitään tuomiota tulee. Syytä on kummassakin. Tuomioistuimilla on isompia juttuja käsiteltävänä.

Kerää tavarasi ja muuta väliaikaisesti jonkun ystävän luo. Ehkä saat helpommin kaupungin asunnon, kun olet koditon.  Jatka matkaasi, ja kun saat uuden asunnon, maksa aina vuokra ensin. Sitten vasta muut menot.

Vierailija
65/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole laillista. Ilman häätöpäätöstä ei tosiaan mitään lukkoja vaihdeta.

Ei tarvita häätöpäätöstä jos vuokranantaja perustellusti purkaa vuokrasopimuksen ja sopii vuokralaisen kanssa luovutusehdoista, ja kun vuokralainen on allekirjoittanut purku- ja luovutussopimuksen.

Vierailija
66/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voi nyyh. menikö kaikki kelan rahat siideriin? tarjoa vuokraksi tyhjiä tölkkejä

Juurihan kirjoitin, että en ole sieltä vielä mitään rahaa saanut. 1.8 palaan jo takaisin pois kelarahalta. Tämä tilanne oli nyt vain parin kuukauden asia. Olen ollut nyt ilman rahaa itsekin ja tilanne muutenkin stressaava.

juurihan kirjoitit, että sieltä saa rahaa 1kk takautuvasti ja olet loisinut kelassa 2kk, joten olet jo saanut veronmaksajien rahoja. siideriiiii ja tupakkaaaa

Kelassa on viikkojen ellei kuukauksien pituiset käsittelyajat.

Vierailija
67/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin nyt jo rikosilmoituksen kotirauhan rikkomisesta.

Mietin sitä tänään, kun ovi oli auki ja sanoin hänelle että odota menen laittamaan housut jalkaan. Hän ei sitten suostunut ovea laittamaan kiinni vaan jouduin siinä kääntyä ympäri ja peppupaljasiltaan kävellä vaatekaapille hakemaan housuja.

Olo on nyt aamun ollut todella nöyryytetty ja että minulla ei ole minkäänlaista rauhaa. Kokoajan pelottaa että milloin joku koputtaa ja avaa oven. Suihkussa en uskaltanut tänään käydä ilman että laitan oven lukkoon.

Hänen mielestään hänellä on yleisavaimella täysi oikeus tulla sisään.

Aukeaako ulko-ovi ulospäin? Jos aukeaa, sido joku köysi siihen oveen ja köyden toinen pää jonnekin kämppääsi. Ei pääse sisälle.

Vierailija
68/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää asia ei varmaan tälle palstalle kuulu.

Miksei ap heti alkuun ottanut yhteyttää vuokranantajaan ennen kuin vuokria alkoi jäädä rästiin jos kerran tiesi etteivät rahat tule riittämään?

Laita lista tänne kuuluvista asioista niin me muut tyhmemmätkin tiedetään.

Vierailija
69/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä piti kirjoittaa, että olen vuokralaiset ry jäsen ja heille olen soittanut. Sanoivat että jos tulee asunnolle vaihtamaan lukkoja niin pitää olla viranomaisiin yhteydessä. Mutta eivät osanneet tästä kertoa että mitä poliisi tekee tässä tilanteessa. Onko heillä valta pysäyttää tämä uloskanto ja lukkojen vaihdatus?

Sanoivat vain että jos lukot on jo vaihdettu poliisi pystyy tilata siinä vaiheessa lukkosepän vaihtamaan ne uudelleen.

Se on kotirauhan rikkominen. Eli soitat hätäkeskykseen ja kerrot tilanteen. Partion pitää tulla paikalle estämään rikos.

Vierailija
70/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omvaltaisesti ei saa vuokranantaja lukkoja vaihtaa vaikka kuinka saatavat kismittäisi. Jos vuokralainen heittäytyy hankalaksi niin prosessi on pitkä ja kämpän tyhjentää aikanaan ulosottoviranomainen, tarvittaessa poliisin avustuksella. Siinä kuitenkin menee helposti puolisen vuotta kaikkineen ja vasta sitten pääsee lukkoja vaihtamaan.

Hyvä että vuokralaisen oikeuksia suojellaan, mutta välillä tuo on kyllä kohtuutonta vuokranantajaa kohtaan.

Vierailija
71/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit asua jopa 6 kk maksamatta vuokria. Toki niitä vuokria sitten peritään jälkikäteen, mutta jos antaa mennä perintään ja on varaton, ei mitään joudu koskaan maksamaan. Vuokraisäntä kärsii tappion, kuten kuulukin.  Bonushuvina, voi aiheuttaa lähtiessä vesivahingon tai muun omaisuutta tuhoavan haitan, jos rahaa ei ole ei niistä tule mitään seurauksia.

Häpeä minkälaisia neuvoja jakelet. Linnaan Tuomoset joutaisi.

Vierailija
72/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/1385801

Ehkä vuokranantajasi haluaisi lukea tuon jutun ennen kuin alkaa ihan hirveästi sooloilemaan.

Vierailija
73/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa ON laillista. Vuokrasopimus voidaan purkaa heti kun 2 kuukauden vuokrat ovat myöhässä. Tämä on eri asia kuin häätö. Irtosanomiseen tqi häätöön menee aikaa, mutta vuokrasopimuksen purkamiseen ei. Vuokrasopimuksen purkamisen jälkeen aapeellä ei ole perustetta, jolla voisi vaatia että saa asua asunnossa.

Ja miksi ap ajattelee, että va:n kannattaisi odotella rauhassa rahojaan kuukausitolkulla? Aapeehän on jo osoittautunut epäluotettavaksi maksunvälttelijäksi. Miksi va kuvittelisi, että hän maksaa myöhemmin kun ei ole maksanut nytkään?

Voi purkaa vuokrasopimuksen kun 2 kk:n vuokrat saamatta, mutta ei voi häätää eikä vaihdattaa lukkoja ilman oikeuden häätöpäätöstä.

Vierailija
74/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin.

Nyt kävi vetäsemässä alhaalta multa sähköt poikki.

(Pieni kerrostalo jonka omistaa, jossa alhaalla sähköhuone yms)

Sähkösopimus mun nimissä, eli ei kyllä oo vuokraan sidoksissa mitenkään.

Näin ikkunasta kun käveli pois ja huusin perään.

Jossain vaiheessa myönsi että vetäsi sähköt multa pois, aluksi sanoi että aijaa mikähän vika pitää selvittää.

Oon ihan shokissa että mitä hittoa ja ahistaa olla täällä.

Mitä voin tehdä tälläsessä tilanteessa?

Kuukausi vielä että pääsen täältä pois toiseen asuntoon.

Vierailija
75/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta oma asunto.  Jos et ole vuokraasi maksanut, sinun pitää muuttaa heti pois ja tietysti silti joudut maksamaan rästit ja aiheutuneet kulut.  Sinä tässä jutussa olet törkeä jos asut toisen omistamassa asunnossa maksamatta vuokraa.

Tiedätkö, että elämässä voi tapahtua ihan mitä vaan mikä horjuuttaa arkea? Työnantaja ei maksaa palkaa, joudut lomautetuksi tai työttömäksi, tai sairastut ja jäät tuloitta. Tuen saamisissa kestää kuukausia kun apua tarvitsisi mieluiten heti. Ap on tehnyt kaikkensa, mitä on tilanteelle pystynyt. Vuokran-antaja ei ole vastannut yhteydenottoihin mutta lakia rikkoen tulee avaimilla sisään. Kysymys ei ole siitä, etteikö asioita ole pyritty sopimaan tai selvittämään etukäteen ennen kuin tilanne eskaloitunut tähän pisteeseen. 

Vierailija
76/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin.

Nyt kävi vetäsemässä alhaalta multa sähköt poikki.

(Pieni kerrostalo jonka omistaa, jossa alhaalla sähköhuone yms)

Sähkösopimus mun nimissä, eli ei kyllä oo vuokraan sidoksissa mitenkään.

Näin ikkunasta kun käveli pois ja huusin perään.

Jossain vaiheessa myönsi että vetäsi sähköt multa pois, aluksi sanoi että aijaa mikähän vika pitää selvittää.

Oon ihan shokissa että mitä hittoa ja ahistaa olla täällä.

Mitä voin tehdä tälläsessä tilanteessa?

Kuukausi vielä että pääsen täältä pois toiseen asuntoon.

Soita ne poliisit.

Vierailija
77/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita poliisit jos et pääse sähköhuoneeseen laittamassa sähköt takaisin päälle ja kantsii poliisin kans selvittää tuota asuntoasiaa tuo vuokranantaja kuulostaa sekopäältä!

Vierailija
78/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliiseihin yhteys heti tänään eikä huomenna.

Vierailija
79/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, sä lähdet asunnosta.

Vierailija
80/91 |
20.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota joku vippi jolla lyhennät nyt ne vuokrat ajantasalle. Sitten maksat sen vipin pois kun saat rahaa.

Et todellakaan ota!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi